החל משנת 2008 החלה רפורמה חינוכית ואישית במשרד החינוך הנקראת "אופק חדש". התכנית מיועדת לחינוך היסודי וחטיבות הביינים, כאשר בשנים האחרונות היא החלה להיות מיושמת הלכה למעשה. מטרת התכנית היא לשנות את כל מערך החינוך המיושן של בתי הספר היסודיים וזאת על מנת לשפר את מעמדם, הן של המורים והן של התלמידים. כידוע, תפקידו של המורה בארץ אינו קל בכלל בהתחשב בעובדה שהוא עומד בלחץ זמנים ושעות עבודה אל מול כיתות גדולות במספר של תלמידים. לכל תלמיד יש צורך אישי וחלקם אף סובלים מלקויות למידה. הרפורמה מקנה שעות לימוד נוספות במסגרת פרטית לקבוצות קטנות של תלמידים החווים קשיים עם החומר הנלמד. זאת על מנת לקדם את הישיגיהם, לעזור להם להשתלב בכיתה וליישר קו עם חבריהם לספסל הלימודים. תלמידים מתקשים שאינם מקבלים עזרה מסוג זה נוטים להזניח את הלימודים ובמקרים רבים אף לנשור מבית הספר.
רפורמת "אופק חדש" שמה דגש על שיפור תנאיו של המורה וזאת על די תוספת שכר וענקת השתלמויות המוכרות כגמול. מענקים אילו מאפשרים למורים להתמקצע בתחומם ולהרחיב את הידע בהתאם לעולם הטכנולוגי בו אנו חיים, בעיקר בשנים האחרונות. מורים אשר בוחרים להשתתף בהשתלמויות במסגרת הרפורמה זוכים לגמול השתלמות שהוא למעשה מענק כספי, על מנת להחדיר בהם מוטיבציה ולעודדם מבחינה מקצועית לאורך דרכם. ישנם קורסים רבים אשר משרד החינוך פרסם המתאימים לקבלת גמול השתלמות במסגרת התכנית "אופק חדש".
חלקם הם קורסי העשרה שמטרתם כמובן לספק תחומי עניין נוספים למורים על מנת להרחיבת עולמם האישי והמקצועי. את הקורסים השייכים לתכנית "אופק חדש" ניתן למצוא במספר אוניברסיטאות, מכללות ומרכזי הכשרה להשתלמויות בכל רחבי הארץ, וזאת בהתאם לרשימה שפרסם משרד החינוך. חלק מן המורים בוחרים לקחת השתלמויות אילו במסגרת שנת שבתון המאפשרת להם להתמקד בלימודים ובכך לשפר ולבססם את מעמדם כאנשי חינוך מקצועיים.
יתרונות השתלמויות למורים
בהתאם לתנאים הנקבעו ברפורמה יוענקו החזרי שכר לימוד וכן גם מענקי שעות למורים ועובדי הוראה, אשר בחרו לקחת את הקורסים המופיעים ברשימה של משרד החינוך במוסדות השונים להשכלה גבוהה. מורים אשר לוקחים חלק בתכנית מחוייבים להיות בעלי תואר ראשון. במידה ואינם בעלי תואר אקדמאי הם רשאים לקבל החזר כספי אך ורק אם יתחילו מסגרת לימודים לתואר ראשון. מורה שעובד במשרה מלאה, בבית ספר סטנדרטי, שעדיין נאבק עם תפיסות מיושנות של לימוד והוראה אינו יכול להרשות לעצמו להשאר מאחור. התלמידים של ימינו מדברים שפה שונה, מהירה ומקוצרת, הם חסרי סבלנות ונוטים לברוח למסך הקטן של האייפון. על המורה להיות כריזמטי, מעניין וסוחף על מנת להצליח לשבות את לב תלמידיו. מה גם, שאחוז לא מבוטל מתלמידיו סובל מליקוי למידה, עובדה המחייבת אותו לעבור הכשרה מסויימת בנושא.
למורה אחריות רבה בהשיגיו של תלמידיו, בעיקר אילו המתקשים לעמוד בקצב. ישנם השתלמויות רבות בתחום החינוך המיוחד המכשירות את אנשי החינוך לטפל בנידון ביד רכה ומכילה. מורה שבוחר להמשיך בשיטות הלימוד הישנות יחווה קושי רב, תסכול ואף עלול לחוות כישלון כמורה. זאת לא מפני שאין הוא מורה טוב אלא מפני שהוא לא מעודכן בשיטות רלוונטיות וחדשניות לגשת לתלמיד. המסלולים המוצעים במסגרת "אופק חדש" מזמינים את אנשי החינוך וההוראה ללמוד את הנושא לעומק, לצד נושאים רבים אחרים אשר ישפרו את איכות הוראתם לאין ערוך. מורה מקצועי הוא ההבדל בין הצלחתם של תלמידים וצליחתם את המוסד החינוכי לבין כשלונם ונשירתם מבית הספר.