מערכת החינוך בארץ חוותה לא מעט קשיים ומפלות. הסיבות הן רבות, חלקן טכניות וחלקן מהותיות בטבען, אך שורש העניין טמון במעמדו של המורה. היו ניסיונות רבים לבוא לקראת המורה אשר הגיע לקצה גבול יכולתו בהרבה מובנים. העבודה של מורה בארץ מורכבת ביותר ולא תמיד מתגמלת בהתאם, יחד עם זאת אחוז הסטודנטים התרים אחר כיוון ההוראה לא ירד באופן משמעותי. מערכת החינוך הפורמאלית כיום מתקשה לעמוד בעומס, הן מבחינת כמות התלמידים בכל כיתה והן מבחינת הצורך ההולך וגדל של תלמידים רבים ליחס אינדיבידואלי. מעריכים כי עשרה אחוז מן הילדים בארץ סובל מקשיי למידה בתוכם גם הפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה ועוד. על כן רבים מאנשי החינוך הולכים לקבל הכשרות מיוחדות לטיפול במקרים ההלו. כיום, ישנם מסלולי לימוד והשתלמויות רבות בנושא הצרכים המיוחדים שקיבל חשיבות יתרה בשנים האחרונות.
רפורמת "עוז תמורה"
כל הסיבות הללו הביאו את משרד החינוך ב- 2010 לבניית הרפורמה שנקראת "עוז תמורה". הרפורמה חילחלה לבתי ספר התיכון והיוותה קרש קפיצה בכל הקשור לניהול בתי הספר, כמו גם שיפרה את תנאי העסקת המורים ועובדי ההוראה. הרפורמה מטרתה, אם כן, שיפור מעמדו של המורה כעמוד התווך של החינוך. אחד הדרכים היעילות לעשות כן היא השתלמויות למורים הכוללות קורסים וסדנאות להעצמתו של המורה. ההשתלמויות מאפשרות למורה ואיש ההוראה להתפתח מעבר למסגרת משרתו הקבועה ואף לשפר את תנאי משכורתו.
הרעיון הוא ליצור זמן אישי למורה להתפתחות אישית ומקצועית כמו גם פינוי זמן לעבודה פרטנית מול התלמידים. הרפורמה פותחת דלת עבור איש החינוך להתקדם בעזרת קורסים והכשרות מקצועיות אותן הוא יכול ליישם בעבודתו. מורה אשר יוכיח את התקדמותו בהתאם לקורסים שייקח והצלחתו בהם יתוגמל בהתאם במשכורתו ובכך תעלה המוטיבציה שלו להמשיך ולהתקדם כמורה ואיש חינוך.
שיטה זו היא התשובה לצורך ביעילות המוסד החינוכי על כל פניו. המרוויחים מרפורמה זו הם לא רק המורים כי אם התלמידים זוכים לקבל מורים מרוצים ומקצועיים, פחות שחוקים עם יותר זמן פנוי להשקיע בתלמידים המתקשים. באופן זה יצליחו התלמידים לשפר את הישיגיהם ואחוז הנשירה מבית הספר יפחת משמעותית. מדובר בשינוי כללי ורחב בכל תפיסת החינוך בארץ, הזדמנות לשפר את הרגשתם של התלמידים והמורים כאחד. השתלמויות למורים מציעות התמקצעות במקצועות ההוראה על מנת לשפר את אופי ההוראה הקיים כמו גם להבחין בדרכי למידה של התלמידים. ניתן לקבל הכשרה עוד בטרם הכניסה לתפקיד ההוראה ולהמשיך להשתלם באמצעות קורסים וסדנאות לאורך כל העבודה השוטפת. משרד החינוך שם לו למטרה לפתח את אנשי החינוך וההוראה באופן מקצועי דרך ההשתלמויות השונות.
שיפור מעמדו של המנהל
סמכותו ומעמדו של מנהל בית הספר מתחזק גם כן בהתאם לשינויים. מנהל בית הספר יכול לקבל הכשרה כיצד להביא את סביבת העבודה של צוות המורים למקום מפתח ומפרגן, מה שישפיע כמובן גם על אווירת הלמידה של התלמידים. המנהל לומד להיות דמות סמכותית ומשפיעה, כאשר באחריותו המלאה לצעוד עקב בצד אגודל עם כל מורה לחוד ולשתף איתו פעולה. תפקידו של המנהל לעזור למורה לתכנן את נתיב התפתחותו ביעילות ובהתאם לצרכיו, הן המקצועיים והן האישיים. עליו לעודדו לקחת את ההשתלמויות המוצעות למורים כדרך להתקדמות ושיפור תנאי העסקו במוסד החינוכי. במקביל, על המנהל להתחשב בצרכי בית הספר ולייעל את מוריו בהתאם לכך. מנהל טוב יקבע את ההבדל בית מוסד מתפקד כהלכה לבין בית ספר כושל. חיזוק מעמדו של המנהל הוא אבן דרך ברפורמה החינוכית.