השתלמויות למורים לשיפור המעמד, והפיתוח המקצועי של עובדי ההוראה
הנסיבות אינן מאפשרות למורה במסגרות היום יומיות להיחשף לנושאי עניין מרחיבי אופקים ומעשירים. מנגד, הקידמה הטכנולוגית נמצאת במינוף, ובכל עת מתרחשות פריצות דרך חדשות, שחלקן קשורות לתחום החינוך, ועולה הצורך לערוך שינויים ולהתאים את מערכת החינוך לרוח הזמן, על מנת שהמערכת לא תיוותר מיושנת ומקובעת.
השתלמויות למורים נותנות מענה לשני הצרכים הללו כשהערך המוסף הוא קידומם של מעמדו ומשכורתו של איש ההוראה. ההשתלמויות מורים מעניקות לאיש ההוראה את ההזדמנות להיחשף לתחומים מגוונים וגם את האפשרות של הרחבת האופקים ושינוי תחום העיסוק במישור המקצועי. את ההשתלמויות למורים ניתן לממש וליישם במסגרת העבודה וגם במסגרת שנת השבתון, והן מאפשרות למורים ליהנות ממגוון רחב של אופציות במסגרת הקורסים וההשתלמויות. מטרתן המרכזית של ההשתלמויות למורים היא העשרת הידע והכשרתם לתחומים שמעבר לעיסוקם בפועל. בנוסף, מעניקות ההשתלמויות למורים כלים חדשים ומיומנויות נוספות הנדרשות למורה לשיפור אמצעי ההוראה ושיטות החינוך.
תחומי ההשתלמויות למורים
קיים מגוון קורסים רחב היקף בתחומים רבים, שחלקם נועדו למטרות פיתוח מקצועי, ואילו אחרים למטרות העשרה והעצמה או פנאי, אומנות ותרבות, כשכל הקורסים מעניקים את ההזדמנות לפיתוח אישי. במסגרת הקורסים לפיתוח מקצועי ניתן למצוא השתלמויות למורים בחינוך המיוחד כמו הוראה מתקנת במקצועות השונים, הגיל הרך כמו הסמכת גננות, השתלמויות שנועדו להרחיב תחומי סמכות, השתלמויות למורים אנשי חינוך באימון אישי ותקשורת, שמטרתם לבנות את ה"אני המיטבי" של איש ההוראה במוסד החינוכי ובכל הסביבות האחרות, פיתוח מיומנויות הקשבה ובניית חזון מקצועי, כשהכלים אותם רוכש איש ההוראה בהשתלמויות למורים נועדו ליצור שינוי כבסיס לצמיחה אישית. בתחום התרבות והפנאי מוצעים קורסים לכתיבה יוצרת, המקנים כלים להתחברות עם מעיין היצירה החבוי, קורסים להכרת הרשתות החברתיות והאינטרנט במטרה לנצל את הכלי הטכנולוגי לצורך הוראה ולמידה וכדומה. ההשתלמויות המוכרות לצרכי גמול עוברות סינון קפדני בטרם הן מאושרות, וככאלו הן מקצועיות במיוחד ומועברת באמצעות מיטב המרצים.
התאמת ההשתלמויות לצרכי המורים
כפי שציינו, כל הסדנאות, הקורסים וההשתלמויות למורים עוברים סינון קפדני בטרם הם מאושרים, הן בהיבט של המוסדות בהם מועברות ההשתלמויות והן בהיבט של אופיין ותכניהן. ההשתלמויות למורים בעלות רמה אקדמית גבוהה ומועברות בתנאים נוחים המותאמים לייעדן. קיים השילוב בין פיתוח המיומנויות, הידע ותהליכי הערכה בהתאם לצרכיו של איש ההוראה, כשכל התנאים הללו מהווים קרקע פורייה להזדמנות ללמוד מחדש, לחקור, ולהיחשף לתחומים חדשים ומסגרות חינוכיות שונות, והכרת מורים נוספים שעימם ניתן להחליף דעות, שיטות ורעיונות בכל הקשור להוראה. ייחודיותה של מסגרת ההשתלמויות למורים היא ההתאמה המלאה של הקורסים המוצעים לקהל היעד מבחינת תוכן הלימוד ומערכת שעות הלימוד, עובדה המאפשרת גם למורים שאינם בשנת שבתון להרחיב אופקים ולהתפתח. ההשתלמויות בנויות באופן המעניק יכולת למורים לרכוש ידע עדכני וחומרים חדשים המושתתים על המחקרים האחרונים בתחומים השונים, במיוחד בתחומי המדעים, המחשבים והמקצועות הטכנולוגיים. בהשתלמויות רוכשים המורים שיטות לימוד עדכניות יותר, על מנת לסייע לאנשי ההוראה להתקרב ולהתחבר אל תלמידיהם.
גמול ההשתלמות למורים
עוד בטרם נרשמים להשתלמות, מומלצת ההתייעצות עם המפקח על ההתפתחות המקצועית כדי לוודא כי ההשתלמות אכן מוכרת לצרכי גמול. גמול ההשתלמות מחושב על פי יחידות השתלמות, שהיקפן 112 שעות לכל יחידת השתלמות, או לחלופין 4 שעות שבועיות שנתיות אשר מוערכות בציון חיובי. כל יחידת גמול מזכה את המורה לתוספת שכר של 1.2% כשניתן לצבור עד 16יחידות גמול או שיעור מקסימאלי של 19.2% מהתוספת בשכר. לבעלי תעודת הוראה ותואר אקדמי או כפל תואר מתאפשרת היכולת לצבור גמולים עד שיעור מקסימאלי של 29.7%, ובעלי גמול ביניים, עד שיעור של 24% סך הכול. במידה והשתלמויות קצרות או ארוכות מ-112 שעות, הזכויות ייצברו לזכות איש ההוראה בתנאי שמחצית משעות ההשתלמות המצטברות ל-112 שעות, תהיינה מוערכות בציון חיובי, כשהתנאי הנוסף הוא כי כל ההשתלמויות החלקיות תהיינה באותו התחום. הגמול יוענק בהתאם להליכים המקובלים לאחר שאיש ההוראה הציג אישורים כי עמד בכל הדרישות של ההשתלמות למורים.