מהי מטרת ההשתלמויות למורים?
השתלמויות למורים מהווה מסגרת בה זוכים מורים ועובדי ההוראה לרכוש ידע בתחומים נוספים, אליהם אינם נחשפים בדרך השגרתית בעת עבודתם מסגרת החינוך. מדובר במגוון רחב ואינסופי של תחומים כמו אמנות, קולנוע וצילום, שפות, פיתוח והעשרה, פנאי ותרבות וכדומה. השתתפות בקורסי ההשתלמויות למורים אינה דורשת נטישת מערכת החינוך בפועל, הלימודים מתבצעים הלכה למעשה במקביל לעבודה במסגרות ההוראה, כאשר במרבית המקרים ההעדפה היא לגשת להשתלמויות למורים במסגרת שנת השבתון. ואולם, קיימת גם אפשרות להגמיש את השעות במידה וההשתלמויות נלקחות במקביל לעבודה.
לא פעם נשאלת השאלה מה מעניקות ההשתלמויות למורים. ייעודן המרכזי של ההשתלמויות למורים הוא העשרת הידע של עובדי ההוראה והרחבת האופקים שלהם גם בתחומים שמעבר לתחום המקצועי. אחד היתרונות בהשתלמויות למורים הוא הענקת היכולת להסב את התחום המקצועי בו הם עוסקים לתחום חדש ובלתי מוכר. לא מעט עובדי הוראה מנצלים את שנת השבתון המוענקת להם כהזדמנות נפלאה, לא רק על מנת לנצל את ההפוגה מעבודת החינוך השגרתית, אלא גם להתמקצע באפיק חדש ובמקביל לזכות גם בהטבות שכר המקנות ההשתלמויות המוכרות.
מהו גמול השתלמויות למורים?
גמול ההשתלמות בא לידי ביטוי באמצעות הענקת שכר גבוה יותר לעובד בתום קורס אשר עבר מטעם מקום תעסוקתו. מטרות המעסיקים הן לייעד עובדים לתחומי עבודה מסוימים או הרצון לקדם ולתגמל את העובדים באמצעות הרחבת השכלתם, ותוך כך לרכוש מוטיבציה ורצון גבוהים למילוי התפקיד, הן מעצם ההשתלמות עצמה והן מעצם הענקת תוספת השכר לעובד במידה והקורס מהווה קורס שמכיר בגמול ההשתלמות. כך גם בהשתלמויות למורים. האינטרס עבור מענק גמול ההשתלמות משותף הן למורה והן למערכת החינוך. מזווית אחת עובד ההוראה חש כי קיימת אפשרות להתרענן מאותה השחיקה המוכרת כל כך, ובמקביל להתפתח, ולהרחיב את אופקים ולהתקדם בדרגות השכר, כשמבחינת המשרד החינוך, ההשתלמות למורים בקורס המכיר בגמול השתלמות, היא זכייה במורים חדורי מוטיבציה, ומניעת שחיקתם של המורים במידה וינצלו את ההכשרה אותה רכשו בהשתלמות למילוי תפקידים חדשים בהוראה.
הלימודים המכירים בגמול השתלמות לעובדי הוראה
גמול השתלמויות למורים מהווה תגמולים כספיים המוענקים למורים ושאר עובדי ההוראה במידה והשתתפו בקורסים והשתלמויות העשויים לסייע להתפתחותם המקצועית וגם להעשרתם האישית. ייעודן של גמולי ההשתלמויות למורים, אותן מעניק משרד החינוך, היא לעודד את המורים ועובדי ההוראה השונים כמו גננות, מורים, יועצים חינוכיים ואף מנהלי בית ספר, הוא להמשיך ולהתמיד בלימודיהם אף לאחר תום לימודיהם הפורמאליים ורענון משרתם בתחום ההתמחות אותה רכשו בקורס. תחום החינוך, כמו בכל תחום מקצועי, מתקדם ומתפתח, ומידי שנה יוצאות שיטות הוראה וחינוך בעלות גישה חדשנית, גישות שמשרד החינוך מעוניין להכניס כאמצעי ליציאה מן המסגרת הפורמאלית. בהתאם להוראות שפורסמו בחוזר המנהל הכללי במשרד החינוך, מורים ועובדי הוראה אשר הוסמכו בחינוך פורמאלי בישראל ברובד חינוכי כלשהו, מוענקת להם הזכאות לגמול השתלמויות למורים בהתאם לאמות מידה אשר נקבעו בהתאם להוראות משרד החינוך. בסיכום כללי, מורים ועובדי הוראה זכאים לגמולים בשל השתלמויות למורים, במידה וילמדו 112 שעות עם ציון, באמצעות קורסים המסייעים להתפתחות המקצועית שלהם במסגרת מוכרות.
סוגי הקורסים למטרות הגמול וההתפתחות האישית
קיימת רשימה של השתלמויות למורים וקורסים אשר מתוכם עובד ההוראה רשאי לבחור עבור התפתחותו המקצועית והעשרתו האישית. לדוגמה, מורים לאומנות עשויים לבחור בהשתלמויות וסדנאות בשיטות עבודה בחומרים שונים, עובדים ברשת החינוך המיוחד יוכלו לבחור בסדנאות המתמקדות בדרכי חינוך חדשות לתלמידים בעלי צרכים ייחודיים כמו לקויי קשב וריכוז והשלכות הריטלין, ואילו מורים למחשבים יתמקצעו בקורסים הקשורים בהוראה הממוחשבת ועוד. אף לימודי תואר שני מהווים חלק מגמול השתלמויות לעובדי הוראה, כאשר ההתניות הן שהתואר הינו בעל צביון טיפולי או חינוכי, והקורסים הינם קורסים בעלי ציון מספרי ואינם קורסים של "עבר / נכשל".