מכון מו"פת לפיתוח תוכניות למודים, הכשרת מורים והשתלמויות
במסגרת כל הרפורמות שהתרחשו לאחרונה במסגרת מערכת החינוך בארץ במטרה למנף באופן משמעותי את המערכת החל משכבת גני הילדים ועד ללמודים בחטיבות העליונות, אחת מאבני הבסיס ברפורמות הללו היא קידומם של אנשי ההוראה בהיבט האקדמי באמצעות סדנאות, קורסים והשתלמויות למורים. הרפורמות שמו להן למטרה לקדם את מערכת החינוך הן בהיבט הניהולי, הן בתנאי העסקת צוות המורים ועובדי ההוראה, והן בהיבט הפדגוגי. היעד העיקרי בכל הרפורמות הללו הוא מינוף התלמידים החל מגילאי גן וכלה בהעלאת אחוזי התלמידים הזכאים לבגרות ומניעת הנשירה מבתי הספר, דרך העצמת מעמד איש ההוראה כמרכיב מרכזי בתהליך הקניית הידע והחינוך, ובאמצעות כלים נוספים כמו סדנאות השתלמויות למורים, זאת בכדי לקדם ולייעל את היעדים שלשמן בוצעו הרפורמות. הרפורמות בחינוך מקנות את ההזדמנות לפיתוח אישי ומקצועי של אנשי ההוראה, דרך סדנאות, קורסים והשתלמויות למורים, תוך כדי שיפור בתנאי העסקת המורים, בהכרה בשעות העבודה התומכות בהוראה, ובהענקת הזדמנות לקידום והגשמה מקצועית בהתייחס לקורסים ולסדנאות בהשתלמויות למורים כנקודות גמול המעניקות תוספת לשכר. אחד הגופים המרכזיים בדרך ליצירת פדגוגיה חדשה הוא מכון מ"ופת המהווה בית ספר לפיתוח ולמחקר של תכניות לימודיות, מורים וצוותי הוראה במטרה להכשיר מורים. מכון מ"ופת מהווה מסגרת ייחודית מסוגה.
מכון מו"פת כאמצעי למינוף ההתפתחות המקצועית של המורים
מכון מ"ופת הוקם בשנת 1983 באמצעות האגף להכשרת מורים ועובדי הוראה אשר במשרד החינוך. הרעיון שעמד מאחורי ייסוד המכון היה כי ישנו צורך בבסיס מחקרי בתחום הכשרת המורים, ובנוסף גם מסגרות לימוד כדוגמת סדנאות והשתלמויות למורים על מנת להעניק תמיכה ומינוף בהתפתחות המקצועית של המורים, סגל ההוראה והניהול. זוהי התפיסה הבסיסית מתווה את יעדיו של המכון החל מראשית דרכו. אחד מייעודיו של המכון הוא להוות זירה להתכנסויות מקצועיות הקשורות לעניין הכשרה וטיפוח מקצועי של צוותי הוראה באמצעות השתלמויות למורים במוסדות אקדמיים ובמכללות. ההתכנסויות מעניקות את ההזדמנות להחלפת דעות, לימוד משותף, העשרת הידע והפצתו. במסגרות הפעילות של המכון ישנן השתלמויות למורים בנושאים הקשורים להדרכה והנחית הוראה, מחקר והערכה, טכנולוגיות מידע ותקשורת, חינוך חזותי וכדומה, בהשתלמויות למורים הפועלות כתוכניות חד או דו שנתיות.
מכון מו"פת ככלי להפיכת ידע פרקטי לידע ציבורי
לעיתים עולה הצורך בבניית תכניות ייחודיות במטרה לענות על לצרכים המתעוררים במוסדות החינוך היעדים בקורסים, הסדנאות וההשתלמויות למורים הם גיבושם בהיבט המקצועי של הכלים החיוניים למורים בהוראה. אחד הערוצים במכון מ"ופת הוא הכתיבה, המאפשרת להם להפוך את הידע הפרקטי האישי שלהם לידע ציבורי, שיעמוד לרשות קהילת החינוך, וזאת במסגרת השתלמויות למורים, המדריכה את אותם אנשי החינוך, ומסייעת להם בתהליך הכתיבה. במכון מ"ופת קיים גם מרכז א.ד.מ. המעניק השתלמויות למורים קורסים בסיסיים ומתקדמים בתחומי מינהל והכשרת מורים. עוד ניתן למצוא השתלמויות למורים בכל הקשור לטכנולוגיה משולבת בחינוך ובהוראה באמצעות הטמעת אמצעי ההוראה המסתייעים בטכנולוגיה מתקדמת, פיתוח תוכני הוראה הנלמדים באמצעות אמצעים מתקדמים, ופיתוח כלים למינוף ההוראה. עוד המכון עוסק במחקר לצורכי פיתוח אמצעים חדשים הנדרשים להתפתחותם המקצועית של צוותי ההוראה והעלאת הרמה של הדרכים להכשרת מורים. פיתוח האמצעים הללו עבור תכניות לימודים הייחודיות במוסדות החינוך מהווה צוהר הזדמנויות להתפתחות אישית ומקצועית בהיקף גדול של תחומים כמו יישומי הטכנולוגיה בחינוך, דיאלוג בחינוך, הדרכה והוראה, חינוך פרונטאלי ועוד. מכון מ"ופת מעמיד לרשות המורים המשתלמים מאגרי רחב היקף של חומרים ייחודיים ומאמרים, אשר נועדו להכשרת המורים. הלימודים במכון מ"ופת מסובסדים באמצעות משרד החינוך, ההשתלמויות מוכרות ומזכות הן כנקודות גמול ומענקי השתלמות, והן מבחינת היותן שוות ערך לתעודת ההוראה.