שנת השבתון כאמצעי להשתלמויות למורים
אחת לשבע שנים זכאים המורים ושאר עובדי ההוראה לצאת לשנת שבתון. בשנת שבתון זו כמו גם בשנים אחרות, יש באפשרותם ליהנות ממגוון השתלמויות למורים המכוסות מבחינת העלות באמצעות קרן השתלמות שלהם. הרעיון מאחורי ההשתלמויות למורים מבוסס על החשיבה, שאנשי חינוך ומורים, כמו אנשי סגל אחרים, זקוקים לחשיפה מהידע המתחדש בתחום, כמו גם הרחבת והעמקת האופקים שלהם, במטרה לאפשר להם ללמד באופן טוב, יעיל ועדכני יותר. בימים עברו לא היו ההשתלמויות למורים ממוסדים באופן מוסדר, ולמורים הייתה יכולת הבחירה להשתתף בכל השתלמות למורים אשר הוצעה להם, אף אם לא הייתה בהקשר לתחום המקצועי אותו הם העבירו בבית הספר. נכון להיום, להשתלמויות למורים ישנו קשר ישיר בהיבט המקצועי לתחום אותו הם מלמדים. מורים רבים מנצלים את שנת השבתון שלהם על מנת ליהנות מהעשרת הידע הן בתחום המקצועי והן בהיבט של הרחבת האופקים באמצעות התגמולים המוענקים באמצעות הקרן להשתלמויות למורים.
שנת השבתון וקרן ההשתלמות של המורים
המיוחד בקרן ההשתלמויות למורים ועובדי ההוראה הוא באפשרות להתנתק ממסגרת העבודה למשך שנה אחת, ולשוב אליה בחלוף שנת השבתון ולהמשיך מאותה העמדה בה נלקחה שנת השבתון. שנת השבתון מחייבת את המורים ועובדי ההוראה לגשת וללמוד קורסים והשתלמויות למורים בהיקף שעות מסוים ביחס להקיף המשרה, המוכרים עבור גמולי ההשתלמות, אשר מהווים תוספת שכר למשכורות הבאות ולחישובי הפנסיה. הקרן אינה מאפשרת למורים ועובדי ההוראה לצאת בטרם מלאו שש שנות וותק או יותר לשנת השבתון הראשונה, וגם אינה מאפשרת לקבל את הכספים במהלך חמש עשרה שנות הוותק העבודה הראשונות. לא מעט מורים רואים בקרן ההשתלמויות למורים כקופת חיסכון, ומונעים מעצמם את יציאה לשנת השבתון כל עוד יש להם את היכולת להמשיך ולעבוד. ניתן למצוא מורים אשר עובדים ממושכות ללא הפוגה, ואולם, הם מהווים מיעוט. מרבית המורים זקוקים וגם מנצלים את שנת השבתון להתרעננות והרחבת הידע בחומר הלימוד ולמנוחה.
שנת השבתון והאפשרויות השונות לניצולה
למעט נסיבות בהן המצב הכלכלי אינו מאפשר זאת, ישנה המלצה לצאת לשנת השבתון הראשונה בתום שש שנות וותק. השבתון מהווה חלון הזדמנויות נפלא להעשרת הידע ואופקים חדשים בתחום ההוראה, ליהנות מאפשרות רכישת כלים דידקטיים חדשים, לצבור גמולי השתלמויות למורים ככלי להעלאת גובה המשכורת, להשלים חובות אקדמיים מהתואר הראשון, במידה וישנם, או לחלופין להתחיל את הלימודים האקדמיים לתואר השני. ניתן גם לנצל את שנת השבתון הזו בהיבט האישי, כזמן להתרעננות, לטיפוח המשפחה, לגידול הילדים, לטיפוח הזוגיות ולעיסוק בתחביבים. בהיבט הכלכלי, כדאי לעבוד במשרה חלקית בשנת השבתון, זאת בשל ההקלות במס הכנסה. מכיוון ששנת השבתון אינה נחשבת להכנסה מעבודה, השכר הנובע מהמשרה החלקית מחושב בהתאם למדרגת מס נמוכה יחסית, כך שקיימים מורים המנצלים זאת לעבודה בהיקף מצומצם והן לניצול ההשתלמויות למורים ככלי להקניית ידע מקצועי נוסף, עשוי לשמש כמנוף לקידום הן בשכר, והן בתפקידים הבאים בהמשך הקריירה שלהם כאנשי הוראה.
השיקולים האמורים להילקח בחשבון בטרם היציאה לשנת השבתון
קרן ההשתלמויות למורים ועובדי ההוראה נועדה לא רק לשבתון וללימודים. בעת תכנון יציאה לשבתון יש לקחת בחשבון פרמטרים לא מעטים כמו צורך אישי, צרכי המוסד החינוכי ומחויבותו של המעסיק להחזיר את עובד ההוראה לעבודה, הקיף המשרה במקצוע במוסד החינוכי, ובוותק המקצועי בקרב צוות המורים, האפשרות להמשיך באותם התפקידים המבוצעים מבלי לחשוש כי המשרה נתפשה במשך שנת השבתון על ידי מורים אחרים כמו גם אפשרויות תעסוקה במוסדות חינוך האחרים בתום שנת השבתון האמורה להילקח, גובה החסכונות האישיים, תרחישים עתידיים הכרוכים בהוצאה כספית גבוהה וכדומה. במידה וקיים פרמטר ממה שציינו כעת היוצר תמונה בלתי בהירה בכל הקשור ליציאה לשנת השבתון, אנו ממליצים להיוועץ עם גורמים המומחים לזכויות מורים, זאת על מנת למנוע מצב של הפסדים כלכליים, להבטיח ביטחון תעסוקתי, ולנצל את שנת השבתון באופן אופטימאלי ככלי למינוף עצמי.