מנהלת השתלמויות
בקרה והערכה של ההשתלמויות למורים
מטרות בקרת איכות ההשתלמויות
אחד הנדבכים החשובים בפעילותו של האגף להשתלמויות עובדי הוראה הוא בקרת איכותן של ההשתלמויות. מחובתם של הרכזים המקצועיים ומפקחי האגף לבחון כל העת את איכותן של ההשתלמויות המוצעות לעובדי הוראה, על מנת לוודא כי ההשתלמות שבגינן עובדי ההוראה זכאים לגמול אכן עומדות בעקרונות האיכות על פי המדדים שנקבעו באמצעות האגף. לשם כך קבע האגף מספר תבחינים וכללים המיועדים אל הגופים והמוסדות אשר המפעילים את ההשתלמויות לעובדי הוראה, וניסח תהליכי עבודה שהינם מחייבים עבור עובדי האגף והמוסדות המפעילים את ההשתלמויות כאחד. הנהלת האגף מפעילה מערכי בקרה לסיוע בשמירה על איכותן של ההשתלמויות.
מערכי הבקרה לסיוע בשמירה על איכותן של ההשתלמויות
הנהלת האגף להשתלמויות עובדי ההוראה מפעילה שלושה מערכי בקרה לשם פיקוח על איכות ההשתלמויות שהם בקרה ארגונית-מנהלית על ההשתלמויות, הערכה פדגוגית של ההשתלמויות ומשובים מן המשתלמים. במסגרת הבקרה הארגונית-מנהלית נבחנים אופן הפעלתן של ההשתלמויות ותנאי הלימוד. הבקרה המנהלית מיושמת דרך האגף, על ידי בקרים מטעמו למטרה זו בשני מישורים, כשהאחד הוא בקרה המיושמת באמצעות מנהלת השתלמויות ברמה המוסדית, והמישור הנוסף הוא בקרה המתבצעת על ידי מנהלת השתלמויות של האגף להשתלמויות עובדי הוראה. תפקידה של מנהלת השתלמויות ברמה המוסדית היא בקרת פעולות ותהליכים לפני ההשתלמות ואחריה.
חריגה באיכות ההשתלמות במסגרת הבקרה של מנהלת ההשתלמויות
במידה והבקר מטעם מנהלת השתלמויות של האגף להשתלמויות עובדי הוראה מצא חריגה מסוג כלשהו, עליו לציין זאת בדו"ח, ולבקש את התייחסותו של נציג המוסד במקום. לאחר יידוע האגף להשתלמויות על החריגה, רשאי הגורם המוסמך באגף להשתלמויות עובדי הוראה לדרוש מהנהלת המוסד הסברים בכתב על נסיבות לחריגה, ובנוסף לתבוע תיקון מיידי של החריגה כתנאי להכרתו של האגף בהשתלמות כמקנה גמול. המוסד המקיים את ההשתלמות חייב למלא את ההוראה במועד אותו נקב האגף. במידה והחריגה הינה משמעותית, ומחייבת נקיטת פעולות כלשהן, ייזמן הגורם המוסמך באגף את נציג המוסד לשימוע, או שינקוט בצעד משמעתי ללא הליך השימוע.
הערכה פדגוגית של ההשתלמויות
על מנת שההשתלמות תהייה בעלת תרומה משמעותית למשתלמים בה, היא מחויבת במאפיינים פדגוגיים איכותיים. העקרונות להערכת השתלמות כמשמעותית ואיכותית הינם היותה של ההשתלמות מכוונת לקידום הלומדים על ידי העמקת הידע הפדגוגי והתוכני. כמו כן, על ההשתלמות להיות מורכבת ממטרות ותפוקות ברורות, קיימת הלימה בין המטרות לתפוקות המצופות, והיא מורכבת מפרמטרים תיאורטיים רלוונטיים ועדכניים, רפלקטיביים ויישומיים, כשיישנו קישור בין תיאוריה לפרקטיקום.
הערכת איכות ההשתלמות באמצעות משוב המשתלמים
מדדים נוספים הם מסגרת זמן להתנסויות מעשיות בסביבת העבודה של המשתלם, מסגרת זמן ללמידת עמיתים ולניתוח, ודרכי הוראה מגוונות המותאמות לנושא. מנהלת השתלמויות של האגף תבחן את תהליך הלמידה ואיכות ההוראה בהשתלמויות על ידי ביקורים במהלך ההשתלמויות והערכה מכלי ראשון. כלי ההערכה נוסף הינו משוב משתלמים, כשאיכות ההשתלמות נאמדת ביחס למספר פרמטרים כמו איכות ההוראה, איכות ההשתלמות והיכולת של המשתלם ליישם בפועל את הידע הנרכש.
קורסים לגמול השתלמות במסגרת הסתדרות המעו "ף (מנהל, עובדי משק ופקידים)
הסתדרות המעו"ף הינה ההסתדרות המאגדת בקרבה את עובדי המנהל, עובדי המשק והפקידים. כעובדים רבים ואחרים במשק הישראלי (לרבות אקדמאים המשתייכים להסתדרות המח "ר (כלומר, מדעי החברה והרוח ), עובדי משרד הביטחון וגימלאי משרד הביטחון, טכנאים ומהנדסים, עובדי רשויות מקומיות, עובדי הוראה במסגרת משרד החינוך, עובדי שירות בתי הסוהר ועוד ) גם עובדים המשתייכים להסתדרות זכאים לקבלת גמולי השתלמות, על פי רשימת הקריטריונים של ההסתדרות.
קריטריונים לקבלת גמול השתלמות ומגוון קורסים לגמול השתלמות
העובדים אשר זכאים לקבלת גמולי השתלמות תחת הסתדרות המעו "ף הינם בוגרי 12 שנות לימוד לפחות (ומתאריך 1.1.01- בעלי 11 שנות לימוד) וכן הם בדרגה של 6 יח' לפחות בדירוג המנהלי שלהם. כמו כן, הם למדו שנתיים לפחות במוסד כלשהו להשכלה גבוהה והשלימו עד 400 שעות לימוד בתחום הרחב של העיסוק שלהם או המקצוע שלהם. זאת על פי פסיקה של המוסד לבוררות מוסכמת. כלומר, על המשתלם לסיים קורסים לגמול השתלמות במוסד אקדמי מוכר לצורך קבלת גמול השתלמות, כאשר לימודים אחרים של קורסים לגמול השתלמות לא יקנו לבסוף גמול השתלמות.
מתי אין הלימודים נחשבים לצורך גמול השתלמות על פי הסתדרות המעו" ף?
מקרים בהם לימודים אינם נחשבים לצורך קבלת מענק השתלמות הינם כאשר העובד סיים לימודים אשר מעניקים לו הטבת שכר במקום עבודתו או אשר מעניקים לו דרגה חדשה או תואר חדש בתחום העיסוק או המקצוע שלו, בו נדרשים לימודים כאלו לצורך קבלת אותה דרגה או תואר. כמו כן, לא ייכללו גם השתלמויות שונות המעניקות תוספת שכר מקצועית. בנוסף, גם לימודים במוסד אקדמי מוכר אך שאינם שייכים לתחום העיסוק הרחב של התפקיד או העיסוק של העובד לא ייכללו במניין (דבר אשר ייושם על פי החלטת וועדה). גם קורסים במוסדות בלתי מוכרים כמוסדות אקדמיים להשכלה גבוהה עשויים שלא להיכלל במניין.
כמו כן, גם לימודים בסיסיים בתחומים שונים אינם יכולים להחשב כגמול השתלמות. למשל, כתבנות, שפה זרה כלשהי, קלדנות עיוורת, קורסי מחשב בסיסיים ועוד. באותו אופן גם קורסים להשלמת השכלה תיכונית לא יוכרו לצורך קבלת גמול השתלמות. קורסים להכרת ציוד מקצועי ואחזקתו וכן סיורים מקצועיים בארץ ובחו"ל גם הם לא יוכרו.
בנוסף, לא ייכללו במניין גם קורסים אשר נלמדו במסגרת השירות הצבאי לבד מקורסים מקצועיים ברמה של שלב 11 ומעלה ופו"מ. קורסים נוספים אשר לא ייכללו במניין הינם קורסים בודדים בני פחות מ- 40 שעות לימוד פרונטליות וקורסים אוניברסיטאיים אשר אין בהם ציון סופי. כמו כן, יש להקפיד על ציון תאריכי הלימוד המדויקים ונושאי הלימוד המפורטים (סילבוס הקורסים המלא) על גבי אישורי ההשתלמויות, על מנת לקבל את גבול ההשתלמות הנכסף. יש לצרף גם שעות לימוד מימי עיון ומהשתלמויות וסמינריונים
מחפשים השתלמות או קורס? תנו לנו לעזור לכם!
מלאו טופס לקבלת פרטים מנציגי הקורס/השתלמות
[contact-form-7 id="9133" title="מחפשים השתלמות – טופס אוטמטי"]
קצרים.