פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 715

גיליון 715

גיליון 715  *  ט"ז חשוון תשע"ט  *  25.10.2018  *  עורכת ראשית; סיגל בן-ארצי  *  דוא"ל: [email protected]  *  טל': 03-6354484

ארגון חדש למנהלי בתי הספר

ביום ראשון הקרוב יתקיים כנס ההשקה לארגון מנהלי בתי הספר. קרוב ל-1,200 מנהלים נרשמו עד כה לארגון, שהוקם בחודשים האחרונים. חלק ממטרות הארגון הן לפתור בעיות בתחום השכר, האחריות המקצועית והמוגנות האישית של המנהלים, שלא נפתרו בשנים האחרונות

מאת: סיגל בן-ארצי 

ביום ראשון, 28 באוקטובר 2018, יתקיים כנס השקה לארגון מנהלי בתי הספר. הארגון הוקם על ידי קבוצת מנהלים במהלך החודשים האחרונים. ארגון המנהלים עתיד לייצג את כלל המנהלים, מכל מוסדות החינוך. בכנס ההשקה, שייערך בתיכון עירוני א' בתל אביב, ידונו הנושאים הבאים; מעמד המנהלים במערכת החינוך, תנאי העבודה שלהם, מוגנות ואחריות מקצועית. מורה בעומס
במכתב למנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, לפני כחודשיים, הסבירו המנהלים את הסיבות להקמת הארגון; הקמת ארגון יציג, שיהיה חוד החנית של המנהיגות החינוכית בארץ; פיתרון בעיות מקצועיות שמטרידות מזה שנים את המנהלים אולם עד כה לא באו על פתרונן; פתרון בעיות שכר ועוד. מובילי הארגון החדש מציינים, כי המנהלים אינם נהנים כיום מייצוג מעשי אל מול מעסיקיהם, למרות שמרבית המנהלים חברים בארגוני המורים. לדבריהם, הסיבה היא ניגודי אינטרסים בין ארגוני המורים לבין מנהלי בתי הספר. המנהלים מבקשים להתמקד בתחילת דרכם כארגון בשלוש בעיות יסוד; שכר המנהלים, הגנה מקצועית ומוגנות נגד אלימות. בהמשך הם שואפים לטפל בבעיות נוספות. לדבריהם, כך ניתן יהיה לסייע למשרד החינוך לפתור במהירות את הבעיות הבוערות.
בנושאי שכר טוענים המנהלים, כי משכורתם מחושבת לפי 40 שעות עבודה בשבוע, למרות שבפועל הם עובדים 60 שעות לפחות. המנהלים לא זוכים להכרה בוותק בתפקידים רלבנטיים לתפקיד הניהולי, בניגוד למורים. המנהלים עובדים בחופשת הקיץ אך אינם מתוגמלים על כך ועוד.
באשר להגנה מקצועית טוענים המנהלים כי אינם מבוטחים בביטוח מקצועי, ולכן הם חשופים לתביעות שונות, גם כאשר אין להם אפשרות לשאת באחריות ישירה. למשל, בפעילות בשטח, שאין למנהל שליטה ישירה עליה.
המנהלים גם קוראים להרחיב את המוגנות הפיזית שלהם. לדבריהם, כיוון שהחברה נעשית אלימה יותר ויותר, הם חשופים לקהילה ולהורים אלימים. המנהלים דורשים ממשרד החינוך חקיקה ואכיפה נוקשה בתחום המוגנות הפיזית והמילולית כאחד, ומתן גיבוי מלא למנהלים בעת הצורך.

זהבי יעוץ מודעה חדשה

אולפנית אמי"ת אור עקיבא; זוכת האקתון יזמות פדגוגית של משרד החינוך

צוות מחקר ופיתוח פדגוגי של אולפנית אמי"ת אור עקיבא, זכה לאחרונה בהאקתון יוזמות פדגוגיות חדשניות של משרד החינוך – ה"פעמתון". בהאקתון השתתפו זוכי האקתון משהח אמית אור עקיבאשבעים צוותים פדגוגיים מכל רחבי הארץ. ההאקאתון נערך בלילה לבן, בין חמישי לשישי. המתחרים הציגו יוזמות ללמידה מוטת עתיד.
צוות המו"פ של האולפנית קידם ופיתח התאמתם של קורסים אוניברסיטאיים לתלמידות כיתות ט'-י'. בשיתוף אוניברסיטת תל אביב הותאמו קורסים בתחומי דעת שונים ללמידה מקוונת, אשר הצלחה בהן מזכה את התלמידות בנקודות זכות לתואר ראשון, נקודות בונוס במבחני התאמה, ובמסלול עוקף פסיכומטרי לעומדות בהצלחה בשלושה קורסים מקוונים. היוזמה הרשימה את השופטים, שהעניקו לה, כאמור, את המקום הזוכה בתחרות.
את היוזמה הפדגוגית להוראה בלתי-פורמלית, של נבחרת אולפנית אור עקיבא, הובילו רכזת המו"פ של האולפנית, שולמית אילוז, רכז תשתיות וטכנו-פדגוגיה ברשת אמי"ת, שי ניסן, וראש האולפנית, בלהה בוסי (בתמונה). 

חשיבה יצירתית ויזמות עסקית: מערכת השעות החדשה של תלמידי אורט קרית ביאליק

לאחרונה נחנך בחטיבת הביניים באורט דפנה קריית ביאליק מרכז לחשיבה יצירתית ויזמות עסקית. המרכז  ישמש כמתחם למידה והכשרה, והוא עוצב בהתאם לפדגוגיה חדשנית ולאמצעים הטכנולוגיים המתקדמים שיהיו בו. במרכז יוכלו ללמוד, בו זמנית, כשמונים תלמידים. אורט קרית ביאליק
הבסיס לכל תוכניות הלימודים יהיו החשיבה היצירתית והיזמות. המקצועות הנלמדים בו יהיו בינתחומיים. למשל, שילוב בין מתמטיקה לאומנות, ננו טכנולוגיה עם היסטוריה וספרות, ביו רפואה עם חינוך פיננסי ועוד. תלמידי חטיבת הביניים ילמדו במרכז כחלק משעות הלימודים, כך שבמערכת השעות ישולבו באופן אינטגרלי שיעורים שייערכו בו. המרכז יהפוך למוקד משיכה לא רק לתלמידי קרית החינוך, אלא לכל תושבי האזור; בשעות אחר הצהריים יהפוך למרכז למידה והכשרה. המורים יפעלו כמנטורים במרחבי הלמידה, ויעניקו תמיכה, הנחייה והכוונה בתחומי דעת שונים. בטקס פתיחת המרכז השתתפו שר העבודה והרווחה, חיים כץ, ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי, ומנכ"ל רשת אורט ישראל, צבי פלג (בתמונה).

אינטליגנציה רגשית בכיתה; 13 הכללים שיפתרו בעיות משמעת

ספר חדש על אינטליגנציה רגשית, שיצא לאור לאחרונה בארצות הברית, עשוי לסייע לפתור בעיות משמעת בכיתה

מאת: סיגל בן-ארצי

לאחרונה יצא לאור באמזון הספר EQ Applied: The Real-World Guide to Emotional Intelligence, מאת ג'סטין בריסו (Justin Bariso), עיתונאי, יועץ ובעל דעה, שכותב במגזין INC. הספר הוא מדריך למתעניינים באינטליגנציה רגשית. במאמר שפרסם באתר INC, תחת הכותרת '13 הכללים שיעזרו לך לפתח את האינטליגנציה הרגשית שלך', מציג בריסו את תמצית הספר. בחרנו להביא את הכללים כאן ולבחון כיצד ניתן ליישם אותם בכיתה. הלכנו בעקבותיו של דניאל גולמן, בין הראשונים שעסקו בתחום, שפרסם בשנת 1995 את הספר אינטליגנציה רגשית. הספר השפיע רבות על העוסקים בחינוך, והיווה בסיס לתוכניות חינוכיות, שמטרתן הייתה לפתח את האינטליגנציה הרגשית של התלמידים (בינת הלב, למשל). הרעיון הוא שהיכולת שלנו להבין ולנהל את הרגשות מגדילה מאוד את סיכויי ההצלחה שלנו. בבתי הספר משתמשים בו בעיקר כדי להעצים את התלמידים ולפתור בעיות ביחסים ביניהם.

על כללים וחינוך כללי משמעת בכיתה

לפניכם 13 הכללים שמציע בריסו, עם השלכה שלנו לתחום החינוך;
1. לחשוב על רגשות – האינטליגנציה הרגשית מתחילה ביכולת העצמית לזהות את הרגשות. זו מתפתחת ככל שרמת המודעות העצמית גבוהה יותר, ומתאפיינת ביכולת להתבונן פנימה כדי לשקף לעצמי את הרגשות. שאלות כמו מהן נקודות החוזק או החולשה האישיים, או איך מצב הרוח או ההתנהגות הפרטית משפיעים על האנשים בסביבה, הן חלק מתהליך הזיהוי. בכיתה ניתן להתחיל את יום הלימודים במספר דקות של שקט, שמחייבות את התלמידים להתבוננות פנימית.
2. לנשום עמוק – רגע לפני כל תגובה כדאי לקחת אויר ולעצור. זה מסוג התהליכים שקלים בתיאוריה אך קשים בפועל. כך ניתן, למשל, לחסוך רגעים מביכים או להימנע מהתחייבויות מהר מדי. השהייה מסייעת להימנע מלקבל החלטה המבוססת על רגש זמני. בכיתה תרגול תגובות יכול לתרום לשקט אישי וחברתי.
3 שליטה במחשבות – אין לנו שליטה רבה על הרגשות שאנחנו חווים ברגע נתון. אבל ניתן לשלוט בתגובות לרגשות אלו. התבוננות במחשבות היא השיטה המומלצת. כיצד? שוב על ידי יכולת להתבונן פנימה. מדיטציה או מיינדפולנס בכיתה כבר מקובלים בבתי ספר לא מעטים. פתגם שמופיע בספר בהקשר זה הוא 'אי אפשר למנוע מציפור לנחות על הראש, אבל אפשר למנוע ממנה לבנות קן'. שליטה במחשבות מאפשרת להימנע מלהפוך לעבדים של הרגשות, ומאפשרת לחיות בהרמוניה עם המטרות והערכים האישיים.
4. ביקורת – ביקורת היא הזדמנות ללמוד, למרות שאף אחד לא אוהב לקבל אותה. כדאי שבעקבותיה תופיע השאלה כיצד היא יכולה לשפר אותי. כאשר הביקורת מופרכת מעיקרה, היא מאפשרת להציץ לנבכי מחשבותיו של המבקר.
5. אותנטיות – אותנטיות מעידה על כך שיש הלימה בין הנאמר לכוונה. האותנטיות משקפת את הערכים והעקרונות מעל לכל דבר אחר. בכיתה רצוי תמיד לומר דברים מעמקי הלב, גם אם לא תמיד הם נעימים לאוזן.
6. אמפתיה – היכולת להראות אמפתיה, הכוללת הבנה של מחשבות ורגשות של האחר, ועוזרת להתחבר אליו. במקום לשפוט או לתייג את האחר, מומלץ לראות את המציאות דרך עיניו. כך אפשר לפתח קשרים עמוקים יותר. בכיתה ניתן להציג סיפורי מקרה או סיטואציות, ולהציע עבורם פתרונות שונים.

7. מחמאות – כל אחד משתוקק להכרה ולהערכה. בעיות משמעת בכיתה 1
מחמאות הן בסיס ליצירת יחסים טובים, והן יכולות להיות חלק מהתמקדות חיובית בחבר. לאחר מכן, על ידי שיתוף, כמו "מה אתה מעריך בו במיוחד", ניתן להוליך אותו להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמו. בכיתה – משחק בין התלמידים, שבמהלכו כל אחד ייתן מחמאה לזה שיושב לצידו, ייצור אווירה חיובית ואוהדת.
8. משוב מועיל – במשוב שלילי יש פוטנציאל גדול לפגוע ברגשות של אחרים. את המשוב הבונה המקבל רואה כמועיל במקום מזיק. בכיתה כדאי להימנע מביקורת, ולנצל כל הזדמנות למתן משוב חיובי. הביקורת מכווצת ומונעת. המשוב החיובי מעצים ומאפשר התפתחות.
9. התנצלות – צריך כוח ואומץ כדי להתנצל. התנצלות לא תמיד אומרת שטעית. להפך – היא מראה שאתה מעריך יותר את היחסים שנפגעו מאשר את האגו שלך. התנצלות מעידה על ענווה, ומושכת באופן טבעי את האחרים אליך. בכיתה ניתן לתרגל התנצלות באופן מלאכותי בין התלמידים. אבל כשיגיע הרגע, הם כבר יידעו איך לעשות זאת.

.gmulim_modaa_new2

10. לשכוח ולסלוח – לזכור ולנטור זה כמו להשאיר סכין בתוך פצע. מי ששומר טינה לא מעניק לעצמו הזדמנות להתרפא. הסליחה והשכחה מאפשרים להתקדם. בכיתה אפשר לנהל תהליך התערבותי כאשר מבחינים ששני תלמידים מסוכסכים לאורך זמן.
11. אל תוותר על התחייבויותיך – כאשר מקפידים לעמוד במילה, רוכשים אמינות ומוניטין. בכיתה חייבים לעמוד על התחייבויות שונות, גם אם הן לא תמיד נוחות. מורה צריך להחזיר מבחנים בזמן, למשל.
12. לעזור לאחרים – אחת הדרכים להשפיע באופן חיובי על הרגשות של האחרים היא לעזור להם. זה מעורר בהם אמון כלפיך ויוצר קשר אמפתי ואוהד. בכיתה – ליצור מצבים שבהם תלמיד אחד יסייע לאחר.
13. זהירות, לא הכל ורוד – לאינטליגנציה הרגשית יש גם צד אפל. תמיד יהיו כאלה שינסו לתמרן את הרגשות של האחר כדי להרוויח משהו לעצמם. בריסו ממליץ ללמוד כיצד להגן על העצמי הפרטי מפני חבלה רגשית. "ככל שתחדד יותר את האינטליגנציה הרגשית שלך – כך תוכל להגן על עצמך מפני אנשים כאלה", הוא אומר. בכיתה, בדיון על סיטואציה רגשית, ניתן לחשוף גם מצבים כאלה.
בישראל עוסקים לא מעט מומחים בבעיות משמעת בכיתה. אחד מהם, פרופ' אליעזר יריב, מפרסם באתר שלו חוברת שנקראת המדריך להישרדות המורה – המלצות שימושיות. החוברת נשלחת בחינם לנרשמים באתר (בתמונה). המדריך להישרדות בכיתה אליעזר יריב

מי אמר ולא עשה?

משרד החינוך הכריז על ביטול שיעורי הבית, ועורר רגשות מעורבים; של שמחה מצד התלמידים וסימני שאלה מצד ההורים והמורים. זמן מועט לאחר ההכרזה אין שינוי מהותי בשטח. למה? לפניכם ניסיון להשיב

מאת: ד"ר עידית כ"ץ, אוניברסיטת בן גוריון בנגב

מטלת שיעורי הבית נבחנה במחקרים לא מעטים. נמצא שהם גורמים לרגשות שליליים וקשים בקרב כל המעורבים בהכנתם – ילדים, הורים ואפילו מורים. שיעורי הבית, כמטלה לימודית וכחלק מחיי היומיום, כמעט בכל בית בישראל, נקשרים ברגשות כמו סלידה, תסכול, דחיינות, חוסר מוטיבציה וכעס. אין כמעט בנמצא תלמיד שאוהב אותם ועושה אותם בשמחה. רגשות אלו מעוררים שאלות כמו למה אני צריך בכלל לעשות את זה, או למה יום הלימודים לא מסתיים לאחר עשר שעות בממוצע ביממה. בשיח המשפחתי שמתלווה לשיעורי הבית, ניתן לשמוע לא אחת המשפטים הבאים; "המורה נתנה רק קצת שיעורים" (ולכן אעשה אותם אחר כך), "לא יודע אם יש בכלל" (ולכן אבדוק אחר כך), "אני צריך מחברת חדשה" (ולכן אקנה אחר כך) ועוד. הילדים שרוצים להתאוורר מיום הלימודים, ליהנות מהבית והחברים, דוחקים את המטלה הלא אהובה הזאת של שיעורי הבית לשעה מאוחרת יותר אם בכלל. המסכים והיחסים הווירטואליים, "שחקן" חדש, שנוכח באורח החיים של היום, הם עוד סיבה (טובה) לדחות את השיעורים ל"אחר כך". שיעורי בית
במחקרים מדווחים ההורים על מתח רב סביב הכנת השיעורים. אימהות מדווחות על התגברות תחושות חרדה ואפילו דיכאון כשצריך להכין שיעורים עם הילדים. גם ההורים וגם הילדים מדווחים על קונפליקטים רבים בבית סביב הנושא. התחושה הכללית היא שהאווירה השלילית סביב שיעורי הבית גורמת ליחסים קודרים במשפחה.

למה לא

כיוון שהיעילות האקדמית של שיעורי הבית מוטלת בספק, בוודאי בכיתות הנמוכות, נשאלת השאלה האם המחיר הרגשי שמשלמים כולם שווה בכלל את המאמץ. בנוסף, סקרנות או הנאה, שהם הרגשות הבסיסיים ליצירת מוטיבציה פנימית ולמידה משמעותית, כמעט ולא מוזכרים בהקשר של שיעורי הבית. לכן, אישית, אני תומכת גדולה ברעיון להפחית או אפילו לבטל את שיעורי-הבית, בייחוד בבית הספר היסודי.
ההודעה של משרד החינוך על המגמה להפחית או לבטל את שיעורי הבית עוררה תקווה גדולה בקרב התלמידים וההורים. עם זאת, כבר עתה ברור, כי בתי ספר רבים מתקשים ליישם אותה. אינני מופתעת; אני חושבת שהשינוי הזה לא יקרה כל כך מהר וההפנמה שלו לא תתבצע. שיעורי הבית מתקיימים כבר למעלה ממאה שנים. לכן כל הצדדים המעורבים בעניין כבר גיבשו לעצמם עמדות, רגשות ומחשבות מוצקות לגביו.
במחקר שערכתי, שאלתי מורים הורים ותלמידים מה דעתם על שיעורי הבית. כולם הסכימו ששיעורי הבית מהווים עבורם מטרד, והיו מעדיפים לחיות בלעדיהם. כששאלתי את המורות מדוע הן נותנות שיעורי בית, הן ענו כי הן מרגישות שההורים שופטים אותן כמורות רציניות יותר על פי כמות שיעורי הבית שהן נותנות. ההורים טענו ששיעורי הבית יוצרים קושי משמעותי בחייהם, אבל לא היו מוכנים לוותר עליהם, כי לדעתם הם תורמים להצלחה האקדמית של ילדיהם. שיעורי בית 1

מתי כן

גם אם שיעורי הבית יבוטלו, לדעתי לא תהייה לכך השפעה על מדדי הרגש או מדדי ההצלחה של הילדים. שיעורי הבית הם רק מרכיב אחד בחוויית הלמידה של התלמידים. כל עוד לא נשכיל להפוך את הלמידה בבית הספר לחוויה המלווה ברגשות חיוביים, ביניהם עניין, סקרנות ותחושת מסוגלות, לא ניגע בלב הבעיה. כאשר תלמיד יחווה את הלמידה כחוויה חיובית ורלוונטית, גם שיעורי הבית ייעשו בשמחה והנאה וללא קונפליקטים.

ההורים כחולייה מקשרת

כל עוד שיעורי הבית מתקיימים במערכת, יש להורים תפקיד משמעותי בהכנתם. במחקר שערכתי, מצאתי שהמשתנה המרכזי, המסביר את החוויה הרגשית וההצלחה של הילדים סביב השיעורים, הוא סוג המוטיבציה ממנה מגיעים ההורים אל הכנתם. אם ההורים מעורבים בהם מתוך תחושה של כפייה חיצונית או פנימית, האינטראקציה סביב שיעורי הבית תהייה מתוחה ובעייתית. כפייה שכזו באה לידי ביטוי בתחושות כמו; "אני חייב לעשות את זה, כי אחרת יגידו עלי שאני הורה לא מספיק טוב", "אחרת לא ארגיש טוב עם עצמי", "כי אני רוצה שהילד שלי יהיה התלמיד הכי טוב בכיתה". מאידך, אם ההורה יהיה מעורב בשיעורי הבית מתוך מוטיבציה פנימית, אז הכנת השיעורים תהיה נעימה הרבה יותר. מוטיבציה שכזו נוצרת כאשר ההורה מכיר בזמן הכנת השיעורים הזדמנות למפגש משמעותי עם ילדו או מכיר בערך של המעורבות שלו או כי הוא נהנה לחשוב ביחד עם הילד.

השורה התחתונה

לפני שמקבלי ההחלטות במערכת החינוך דורשים מהמורים לערוך שינוי בגישה שלהם כלפי שיעורי הבית, הם צריכים לסייע להם לעבור תהליך שבו יבחנו לעומק את עמדותיהם בנושא. גם להורים כדאי לבחון את רגשותיהם בעניין זה; כדאי שישאלו את עצמם למה הם מעורבים בהכנת השיעורים ובאיזה אופן. ואם הם יגלו שמה שמניע אותם זה תחושות של כפייה והכרח – עדיף שימנעו ממעורבות כלשהי.
ובעיקר; לא די בהכרזה של קברניטי מערכת החינוך על שינוי מסוים. על המערכת להיערך במישור האופרטיבי ולמצוא דרכים להגביר את המודעות של המורים לדרישותיהם מהתלמידים. על המערכת גם לבחון את ההשלכות שיש לדרישות אלו, ולאופן בו הן מוצגות, על רווחתם הנפשית של התלמידים. וכמובן כדאי לדון בדרכים חלופיות, שיעודדו למידה משמעותית ועניין, אך יחסכו את המתח והתסכול שמייצרים שיעורי הבית.

תוכן שיווקי

שביל הזה"ב; שירות זמין לחינוך לזהירות בדרכים בבתי הספר

"שביל הזה"ב" מספקת שירות מהיר לבתי הספר בנושא הזהירות בדרכים. החברה מגיעה לבתי הספר עם ערכת הדרכה (בתמונה), שנפרסת בחצר בית הספר. בטיחות בדרכים
הערכה כוללת מגרש משולט, מתקפל ונייד. המגרש כולל סימני תעבורה שונים, תמרורים, מעבר חציה ועוד. התלמידים – מכיתות גן ועד לתיכון, מקבלים הדרכה מקיפה, תוך שהם נחשפים לסיטואציות מהשטח. לדברי היזמים, מטרת הפרויקט היא להדריך את הילדים כמשתמשים אחראיים בדרכים; להקנות ידע של חוקי תעבורה ובטיחות בדרכים; להנחיל את ערך האחראיות האישית וללמד הרגלי התנהגות במרחב התעברותי. הפעילות מועברת במתכונת של תוכנית הטלוויזיה המירוץ למיליון, כאשר בעזרת כתבי חידה ומפות דרך עוברים המשתתפים חוויה לימודית חווייתית.
בשנה האחרונה היו 16 הרוגים בתאונות של אופניים חשמליים, 200 תאונות קטלניות ו-294 הרוגים בדרכים. חלק מהנפגעים היו ילדים. לדברי יזמי הפרויקט, ייתכן ואירועים רבים היו נמנעים אם התלמידים היו נחשפים לתכנים שהם מעבירים.
הפעילות מוצעת בכל רחבי הארץ ובמגוון מוסדות; בתי ספר, מרכזים קהילתיים, מתנ"סים ועוד.

ספר חדש; איך כותבים
מדריך לכתיבה אקדמית ועיונית

לאחרונה יצא לאור הספר איך כותבים – מדריך לכתיבה אקדמית ועיונית. מדריך לכתיבה
המדריך מיועד לתלמידים שכותבים עבודות, סטודנטים ולכל המעוניינים לכתוב בצורה בהירה, משכנעת ותמציתית. במדריך מתייחס גם להיבט היצירתי של הכתיבה: איך למצוא נושא, אילו שאלות כדאי לשאול כשקוראים יצירה או מאמר, כיצד לטעון טענה מקורית, ועוד.
החלק הראשון של המדריך מלמד כיצד להתגבר על דחיינות ועל מחסומי כתיבה, ומציג את הדרישות הבסיסיות של כתיבה אקדמית: מבוא, גוף העבודה, סיכום, שאלת מחקר, טענה, כללי ציטוט, הצעת מחקר ועוד. החלק השני מלמד כיצד לכתוב בצורה מרתקת ואפקטיבית ז'אנרים אחרים: טור דעה לעיתון; רשימת ביקורת על חיבור עיוני; ניתוח והערכה של יצירה בדיונית; כתיבה על אדם: דמות היסטורית, דמות ספרותית, אמן או הוגה; ומסה אישית.
את המדריך חיבר ד"ר אבי גרפינקל, מרצה לכתיבה, סופר, עיתונאי, עורך ומתרגם. במדריך, שיצא לאור בהוצאת ידיעות ספרים,  349 עמ' ומחירו 98 שקלים.

הטכניון מציג; כיצד לכתוב מבחן

מאת; המרכז לקידום הלמידה וההוראה בטכניון

כיצד לכתוב מבחן נכון? ראשית יש להניח שהמבחן במהותו בודק את רמת ההישגים של הלומדים ביחס לתוצאות הלמידה שהוגדרו. בנוסף, יש לפתח כל מבחן כך שיישען על שלושה עקרונות: מהימנות, תוקף והוגנות.

תוקף 

תוקף מבחן (validity), הוא המידה שבה המבחן מודד את מה שהתכוון למדוד. התוקף מבטא את המידה בה המבחן מייצג את התוכן שנלמד. כדי להבטיח תוקף מבחן, יש להכין אותו על סמך החשיבות של כל נושא שנלמד. כך גם נוצרת הלימה בין התכנים של הקורס לבין תוצאות הלמידה. תלמיד מתוך פייסבוק משרד החינוך

מהימנות

מהימנות (reliability) מודדת את היציבות של ציוני המבחן והדיוק במדידה. מהימנות היא תנאי לתוקף המבחן.
מהימנות מתייחסת לסוגיות כמו; האם נקבל אותן תוצאות במדידה חוזרת? האם נקבל
אותן תוצאות באמצעות הערכה שתעשה על ידי בוחנים אחרים?
מהימנות גבוהה פירושה שההבדלים בין ציוני הנבחנים משקפים בעיקר את ההבדלים
ביכולותיהם.
אחד הגורמים למהימנות נמוכה של מבחן הוא מספר שאלות מועט מדי. כדי להבטיח מהימנות יש להקפיד על שני נוסחים, כמו מועד א' ומועד ב'. יש להכין מחוון שכולל קריטריונים מפורטים למתן ניקוד, כדי להבטיח מהימנות בין בוחנים שונים. יש להתאים את הזמן הנדרש לאחר שהבוחן עצמו פתר אותו במלואו ולשלש אותו.

פרויקט ברשת אורט; לעצב את הכסף

יש להקפיד על ניסוחים חד-משמעיים, ברורים לכל. יש להעביר את המבחן למורה עמית, לפני שמעבירים אותו בכיתה.

הוגנות 

הוגנות (fair) של מבחן מבטאת את המידה בה המבחן נתפס כמשקף את החומר וההוראה בקורס.
כדי להבטיח הוגנות במבחן יש להציע שני שאלונים לאותו חומר למועד א' ולמועד נוסף.
יש להכין את המבחנים בעבודת צוות ולא רק על ידי מורה אחד.
ראוי להתייעץ לא רק עם מומחה התוכן אלא גם עם מומחה למדידה והערכה.
לפרטים נוספים; https://promoteach.net.technion.ac.il/exams/

אתר ותערוכה במכללה האקדמית גורדון; כשמתמטיקה פוגשת אומנות

מאת: האקדמית  גורדון 

בעקבות קורס "כשמתטיקה פוגשת אומנות" באקדמית גורדון, הוקם אתר שמטרתו להמשיך את הנלמד בקורס. האתר מלווה תערוכה אינטראקטיבית קבוצתית. את הקורס פיתחה ולימדה ד"ר ליאורה נוטוב. כשמתמטיקה פוגשת אומנות תמונה 1
באתר מופיעות היצירות המקוריות שנוצרו על ידי הסטודנטיות והסטודנטים בקורס. בנוסף, ניתן לענות על החידות המתמטיות שמלוות את היצירות, ליצור סלפי עם יצירות ולעלות את התמונות לספר האורחים, להציע שאלות מתמטיות נוספות ליצירות או לעלות יצירות אומנות פרטיות, הקשורות לששת המושגים שהם לב התערוכה: ריצוף, אפס ואינסוף, ראיה מרחבית, חתך הזב, ממד ודמיון עצמי. מטרות הקורס היו: לחשוף את הסטודנטים לנושאים במתמטיקה שלא בהכרח כלולים בתוכנית הלימודים, ללמוד מושגים מתמטיים בהסתמך על יצירות האומנות שמבטאות מושגים אלו, ולהתנסות בלמידה עצמית-קבוצתית-אינטרדיסציפלינרית ומקוונת.
במהלך הקורס הסטודנטים יצרו גלריות שיתופיות בהן הוצגו יצירות מקוריות או עבודות של אומנים שונים, בצירוף הסבר קצר כיצד המושג המתמטי בא לידי ביטוי בעבודה שבחרו. כשמתמטיקה פוגשת אומנות תמונה 2
מתחילת הקורס, הגלריות שיצרו הסטודנטים הפכו למוקד התעניינות הדדית של כלל המשתתפים. את מירב תשומת הלב משכו העבודות המקוריות שהעלו הסטודנטים, שחשפו כישרונות שלא היו באים לידי ביטוי בשום קורס אחר.
ד"ר נוטוב מקווה, שהתערוכה תוביל להצטרפות סטודנטים נוספים לקורס ומעגל החוקרים את האפשרויות הגלומות במתמטקה ואומנות יילך ויתרחב.

אוצרות חדשנית

התערוכה מייצגת את החדשנות בתחום האוצרות העכשווית, שמכנסת יחדיו שני היבטים. ההיבט הראשון קשור ליחס אל קהל היעד של התערוכה. התערוכה פונה ומעוצבת בהתאם לקהלי יעד שונים ומגוונים של מבקרים (ילדים, מבוגרים, גיל הזהב). כשמתמטיקה פוגשת אומנות תמונה 3
ההיבט השני קשור לאופני השימוש בתערוכה בעידן הדיגיטלי, המתבטא באינטראקציה בין היוצר לבין מבקרי התערוכה, והכולל חידות מתמטיות תוך שימוש בקוד QR, גלריה דיגיטלית אינטראקטיבית, התייחסות לתרבות הסלפי והדפסת תלת ממד.
יוצר התערוכה מקווים כי היא תהווה דוגמה מאתגרת לקורסים דומים.
לאתר

מתמטיקה ומוסיקה

מאת: מרכז מורים ארצי למתמטיקה בחינוך היסודי, אוניברסיטת חיפה

מרכז מורים ארצי למורים במתמטיקה בחינוך היסודי, הפועל בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, מציע השתלמויות למורים למתמטיקה. מספר חזק
בנוסף מציע המרכז גם קורסי העשרה ועניין לעוסקים בתחום. בין ההשתלמויות ניתן למצוא קורס בהיקף של 30 שעות, שעוסק בתכנון והפקה של משחקים לימודיים במתמטיקה לבית הספר היסודי, וקורס לפיתוח וטיפוח סביבות למידה מתמטיות בכיתה ומחוצה לה. הקורסים הם בהיקף של 30 שעות כל אחד ומוכרים לאופק חדש. בנוסף, מציע המרכז השתלמויות מקוונות למורים בכל שכבות הגיל. במסגרת זו יתקיים קורס בהערכה למורי א'-ו'.
קורס העשרה ייחודי שיועבר השנה עוסק במתמטיקה ומוסיקה. את הקורס יעביר ד"ר יובל נוב, בעל דוקטורט בחקר ביצועים מאוניברסיטת סטנפורד, מרצה בכיר במחלקה לסטטיסטיקה באוניברסיטת חיפה ומוזיקאי חובב. הקורס יתקיים בימי רביעי בערב בתל-אביב.
במסגרת המרכז יוצא לאור גם המגזין מספר חזק (בתמונה; עמוד השער של מגזין חודש יולי האחרון).

תוכן שיווקי

המכון למימוש זכויות מורים

המכון למימוש זכויות מורים, בבעלות ד"ר ניצן ברוקס, מייעץ בנושאים הבאים:
כדאיות פרישה לפנסיה או פנסית נכות – ובדיקה האם נלקחו בחשבון מלוא הזכויות שצברת?
בדיקת דרגת כניסה לאופק חדש – וכתיבת פנייה לבעלות.
הכנה למכרזי ניהול ופיקוח. המכון למימוש זכויות ניצן ברוקס לוגו
פתרון בעיות מול מנהלים/ מפקחים/ מעסיקים, והאם להישאר או לעבור מקום עבודה?
אימון אישי, זוגי, תכנון קריירה, בניית עסק עצמאי, משפחתי ועוד.

הכנה לקורס מנהלים של אבני ראשה (ההרשמה עכשיו)
* הכנה לשאלון הביוגרפי – מילוי שאלון דומה, והתאמת תשובות לדרישות.
* הכנה לראיונות האישיים ולסימולציות הקבוצתיות – בניית מיתוג אישי, חזון ניהולי, וניהול הרושם והידע. חשיפה לסגנון השאלות והסיטואציות שיינתנו ביום ההערכה – והדרכה להתמודדות מוצלחת!
נייד: 050-9005452    דוא"ל; [email protected]      לאתר

כדאי לשמור; גורמי סיוע לייעוץ ותמיכה בבני נוער

אל"י – סיוע והגנה לילד טל': 1800-223-966

איגי – ארגון נוער גאה טל': 6200429 תמיכה בבני נוער

אל-סם – טיפול ויעוץ להורים ומתבגרים בנושא סמים טל': 5462076 5463587

בית דרור – מרכז חירום לנוער גאה טל': 5164621

המועצה הלאומית לשלום הילד טל': 02-6780606

העמותה למען נוער במצבי סיכון טל': 02-6714740

הפוך על הפוך – מרכז מידע ויעוץ לנוער טל': 03-6470049

הקו הפתוח לתלמידים – משרד החינוך טל': 02-5602538

יד ביד – אוזן קשבת לנוער טל': 5226027

מרכז סיוע לנפגעי תקיפה מינית טל': 1202

מרפאת מתבגרים – יעוץ בנושאים בריאותים ונפשיים לבני נוער טל': 5258905

נע"ן – נוער עונה לנוער טל': 1800-22-3011

עלם על גלגלים – מרכזי סיוע ניידים לנוער בסיכון טל': 03-6470049

ע"רן – עזרה נפשית ראשונה טל': 1201

כדאי לדעת; מגוון חומרי למידה ומערכי שיעור באתר הספרייה הלאומית

מאת: אגף חינוך, הספרייה הלאומית

באתר הספרייה הלאומית, במדור חינוך, מוצג מידע רב בתחומי למידה מגוונים. המידע שבאתר נתמך גם במערכי שיעור, הצעות לשימוש בהם, והפעלה באמצעות כלים מתוקשבים. האתר פתוח לכל ומכיל מידע רב.
באתר מידע בתחומים אזרחות, גיאוגרפיה, היסטוריה, תרבות ישראל ומורשתו, חינוך לשוני, ספרות ותנ"ך. בנוסף קיים מידע נרחב על חגים ומועדים. האתר מכיל משאבי הוראה, שכוללים מערכי שיעור, ניתוח פריטי מקור, חקר מקורות היסטוריים, חבילות תוכן, סרטונים, חידות לתלמידים, מיפוי משאבי הוראה וכלים מתוקשבים. תערוכה באתר הספרייה הלאומית
מרכז מדעי הרוח שבאתר מכיל מספר תוכניות; כיתות שאר רוח, ימי תנ"ך בספרייה, ספרייה בכיס והיסטוריום. למשתמשי היסטריום למשל, מוצעת אחת לשבוע לקבל לווטסאפ ידיעה היסטורית, שקשורה לתוכנית הלימודים. הידיעה מלווה בפריטים מן האוספים הדיגיטליים של הספרייה הלאומית. המטרה היא להעניק למורים זווית מרעננת לנושאים אותם הם מלמדים, ולשלבה בהוראה בכיתה בדרכים מגוונות ויצירתיות.

מודעת טבע

במסגרת התוכנית ספרייה בכיס, יקבלו התלמידים גישה ל-18 ספרי איכות מוקלטים, שנבחרו בקפידה. הספרים יהיו זמינים לתלמידים להאזנה במכשיר הסלולרי או במחשב, באמצעות הישומון Icast. המורים יובילו תהליך של קריאה משותפת, שיחה ודיון סביב הספרים בכיתה. ההאזנה והקריאה המשותפת יאפשרו לתלמידים לשוחח על הספרים ולהגיב עליהם באופן ביקורתי ויצירתי.
לדעת יזמי התוכנית, מחקרים מעידים שהאזנה לספרי שמע מתאימה לחיי המתבגרים במאה ה-21. היא תורמת לשיפור מיומנויות שפה; מרחיבה את אוצר המילים ותורמת לשיפור ההבנה ולהעשרת הרקע התרבותי והספרותי. כמו כן, ספרים מוקלטים מחדדים את מיומנויות הקשב שנפגעו בדור המסכים. התוכנית ספרייה בכיס מאפשרת לילדים פעילות לימודית ערכית, בשילוב טכנולוגיה, שהיא חלק מסביבתם ואורח חייהם. במסגרת המדור סיורים ותוכניות מוצגת התערוכה הווירטואלית "אוצר ירושלמי".
אתר הספרייה הלאומית מציע גם חומרים בערבית וסרטוני הדרכה.
תערוכה וירטואלית "אוצר ירושלמי", שמוצגת באתר, מאפשרת הצצה לחיי דמויות מוכרות בתולדות ישראל, כמו מנחם בגין, דוד בן-גוריון ונעמי שמר. על כל אחת מהדמויות מוצג חומר רקע, ומופיעה שאלת חקר, שהתלמידים צריכים לענות עליה בעזרת החומרים שבאתר (בתמונה). לאתר 

לימודי חינוך והוראה באוניברסיטה הפתוחה

מאת: מערכת קו לחינוך

האוניברסיטה הפתוחה מציעה מגוון קורסים בתחומי חינוך והוראה, ומכשירה גם לקבלת תעודת הוראה, כך נמסר עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית. 47 אלף סטודנטים לומדים השנה באו"פ לתואר ראשון, לתואר שני, ללימודי תעודה ולתעודת הוראה. הלימודים מתקיימים ב-60 מרכזי לימוד בכל רחבי הארץ. לוגו האוניברסיטה הפתוחה
חזונה של האוניברסיטה הפתוחה הוא הנגשת ההשכלה הגבוהה לסטודנטים בכל רחבי הארץ, ללא צורך בתעודת בגרות או מבחן פסיכומטרי, אלא רצון ללמוד, כושר התמדה ומשמעת עצמית. הלימודים באוניברסיטה הפתוחה הם ברמה אקדמית גבוהה, והם נלמדים בשיטות למידה מגוונות, המאפשרות לסטודנטים גמישות מירבית: החל מהנחיה פנים אל פנים בקבוצות קטנות, דרך לימוד מרחוק באמצעים דיגיטליים ועד ללימוד עצמי.
44,500 סטודנטים לומדים תואר ראשון, כאשר 34% מהם לומדים חינוך ופסיכולוגיה. 2,500 סטודנטים לומדים לתואר שני, כאשר 7% לומדים במגמות טכנולוגיות למידה ומערכות למידה, 5% לומדים מינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך ו-736 סטודנטים לומדים לימודי תעודה ותעודת הוראה. לימודי תעודה בחינוך מתקיימים במדידה והערכה בית ספרית ובמינהל חינוכי. לימודים לתעודת הוראה מתקיימים בהיסטוריה, בספרות, בתורה שבעל-פה ומחשבת ישראל, באזרחות לבעלי תואר ראשון, בפסיכולוגיה, במדעי המחשב, באזרחות לבעלי תואר מוסמך בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים.
1,292 תלמידי תיכון משתתפים בתוכנית אקדמיה בתיכון, שבה נוטלים חלק תלמידי תיכון שמעוניינים ללמוד לימודים אקדמיים תוך כדי הלימודים בתיכון. ההשתתפות בתוכנית היא באישור בית הספר ובליווי צמוד של רכז התוכנית בבית הספר.

תוכן שיווקי

כנס מדע ותודעה – "האדם הרוחני" לוגו כנס האדם הרוחני

כנס מדע ותודעה 8, מטעם המכון הבינתחומי למדע ותודעה באוניברסיטת בר-אילן, ייערך ב-22.11.2018 במכללת סמינר הקיבוצים. הכנס יעסוק בשאלות מהו אדם רוחני, מה מהותו ומה תפקידו. שאלות נוספות שיועלו בכנס יבחנו מה זה אומר להיות אדם רוחני, האם יש נוסחה אחת לרוחניות ועוד. בכנס ישתתפו מרצים מובילים בתחום, ויתקיימו סדנאות ודיונים. בין המרצים; ד"ר חגי פולקמן; התפקיד המכריע שיש לאדם הרוחני בחברה הטכנולוגית, ד"ר אלון רטר; השפעת האדם הרוחני על כוחות היקום, ד"ר שלום סרברניק; מיהו האדם הרוחני, ד"ר נאדר בוטו; תורת הקוונטים ועולם הרוח. לפרטים והרשמה

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל