פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 712

גיליון 712

גיליון 712  *  י' סיון תשע"ח  *  24.5.2018  *  עורכת ראשית; סיגל בן-ארצי  *  דוא"ל: [email protected]  *  טל': 03-6354484

משרד החינוך פרסם את לוח בחינות הבגרות לשנת הלימודים תשע"ט

מאת: מערכת קו לחינוך

משרד החינוך הקדים השנה בחודש את פרסום לוח בחינות הבגרות ביחס לשנה שעברה. מהלך זה נועד להקל על ההיערכות לשנת הלימודים הבאה. מועדי בחינות הבגרות משפיעים כמובן על המורים והתלמידים אך גם על גורמים נוספים, כמו צה"ל, האוניברסיטאות, תנועות הנוער ועוד.
לוח בחינות הבגרות קובע את לוחות הזמנים בבתי הספר בהקשר לאירועים שונים, כמו תכנון טיולים, מסיבות סיום, טקסים ועוד.
הלוח התגבש לאחר התייעצות עם כל הגורמים הרלוונטים, כמו ארגון המורים, איגוד מנהלי התיכונים, מועצת התלמידים, המגזרים השונים ועוד. הלוח מוצג במלואו בסוף הגיליון.

נבחרת ישראל בפיזיקה באולימפיאדת אסיה: ארבע מדליות וארבעה צל"שים

מאת: מערכת קו לחינוך

באולימפיאדה האסייתית בפיזיקה, שהתקיימה לאחרונה בויאטנאם, זכו חברי נבחרת ישראל במדלית כסף, שלוש מדליות ארד וארבעה צל"שים. האולימפיאדה האסייתית לפיזיקה מתקיימת משנת 2000. מדינת ישראל משתתפת בה החל משנת 2001. השנה השתתפו באולימפיאדה 188 תלמידים, מ-25 מדינות. מדליית כסף פיזיקה
את התלמידים מכינים לאולימפיאדה במשותף, החל מהשנה, משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס. התלמידים התכוננו לאולימפיאדה במרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע, שבאוניברסיטת בן גוריון בנגב. בראש הנבחרת עמד המאמן, ד"ר אלי רז, ולצידו צוות ממרכז חוסידמן.
חברי נבחרת ישראל בפיזיקה הם: אביב טילינגר, מבית הספר הדמוקרטי ע"ש יעקב חזן, כוכב יאיר – מדלית כסף (בתמונה), יונתן הדס, מבית הספר פנחס איילון, חולון – מדלית ארד, אייל וולך, מבית הספר מוסינזון, הוד השרון – מדלית ארד, אלון שראל, מבית הספר דה שליט, רחובות – מדלית ארד. ארבעת התלמידים הבאים זכו בצל"ש; ליבי לובוביץ, מבית הספר ליאו בק, חיפה, ערן מן ועומרי רבד, מבית הספר צפית, כפר מנחם, ועומר בצרי, מבית הספר דה שליט, רחובות.

תלמידי אמי"ת עכו זכו בתחרויות בינלאומיות

תלמידי קריית החינוך אמי"ת קנדי עכו, זכו לאחרונה במקום הראשון בתחרות הבינלאומית גלוב לחקר איכות הסביבה, ובמקום השני בתחרות הפיזיקה הבינלאומית המכונה המופלאה.

מקום ראשון בגלוב

מטרת תוכנית גלוב, לחקר איכות הסביבה, היא לשתף את התלמידים באיסוף נתונים במקומות רבים ככל האפשר על פני כדור הארץ, כדי להבין טוב יותר תופעות גלובליות. כיום משתתפים בתוכנית מעל 4,000 בתי ספר, מ-128 מדינות, המגישים עבודות לתחרות בחקר הקיימות.
תלמידי אמי"ת עכו הציגו בתחרות שמתקיימת במסגרת התוכנית, עבודת חקר מדעית, העוסקת בהפקת חשמל ירוק מעצים. ממצאי העבודה הוכיחו, כי באמצעות יצירת מעגלי זרם, תוך שימוש במוליכות החשמלית הטבעית של העצים, ניתן להפיק מהם מתחים גבוהים באופן זול וקל, תוך שמירה על עקרונות הקיימות.
עבודת המחקר הכימית-פיזיקלית של התלמידים הרשימה את חבר השופטים בתחרות הבינלאומית, שהעניקו לה את המקום הראשון. צוות השופטים היה מורכב ממומחים של נאס"א ומומחים לפיזיקה מאירופה ומהארץ.

המכונה המופלאה

תלמידי בית החינוך גם זכו לאחרונה במקום השני במקצה הבינלאומי שלהם, בתחרות העולמית המכונה המופלאה 2018, מבין מאות נבחרות מכל רחבי העולם. במקום הראשון זכה תיכון טאמלאפייס, מקליפורניה, ובמקום השלישי תיכון ברוורד, מצפון קרוליינה. מטרת התחרות הייתה לחשוף את התלמידים לחוקי הפיזיקה באמצעות חקר, התנסות וחוויה ולחתור למצוינות מדעית. התחרות נערכת בארץ בשיתוף תוכנית קדם עתידים. המשימה, עליה התחרו הנבחרות מכל העולם, הייתה לבנות מכונה יצירתית, המדגימה לפחות ארבעה עקרונות מדעיים, כמו מכניקה וציפה, מכונות פשוטות, מתקף תנע, אופטיקה, מנוע חשמלי, כימיה וחום, ובסופו של דבר – מצליחה למלא צלחת של דגנים.
נבחרת התלמידים מבית החינוך כללה תלמידים מכיתות ח'-ט'. התלמידים תכננו מכונה מופלאה בנושא 70 שנות חדשנות וחלל במדינת ישראל, שהרשימה את השופטים במקוריות ובתחכום שלה.
בהכנת התלמידים לתחרויות עמלו צוות מורי הפיזיקה, רכז תוכנית גלוב בבית הספר והרכזת המדעית. צוות מורי הפיזיקה הם חלק מקהילת הפיזיקה של רשת אמי"ת, אשר חבריה לומדים ומתנסים בשיטות הוראה מתקדמות במקצועות המדעיים.

זהבי יעוץ מודעה חדשה

תלמידים ורובוטים בעקבות חיידקים עמידים

פרויקט מדעי-חינוכי מאפשר לתלמידי בתי ספר תיכונים בישראל להשתתף בפועל בניסוי בארצות הברית שנלחם בחיידקי על

מאת: מכון ויצמן למדע

המלחמה בסופר-חיידקים, שעמידים לסוגים רבים של אנטיביוטיקה, היא אחד האתגרים הבולטים ברפואת העתיד. אחת הדרכים לנטרל את החיידקים הללו היא מעקב אחר התהליך שמאפשר להם להפוך לעמידים נגד אנטיביוטיקה.
לניסוי שעוסק בנושא זה חברו מדענים ואנשי חינוך מישראל ומארצות הברית. באמצעות מערכת מקוונת, השתתפו כ-200 תלמידי תיכון בניסוי "אבולוציה במבחנה", שהתקיים לאחרונה במשך עשרה ימים.
את הפרויקט יזם ד"ר אמיר מיטשל, בוגר מכון ויצמן, המכהן כיום כראש קבוצת מחקר בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מסצ'וסטס בארצות הברית. המערכת החדשה פותחה בשיתוף פעולה עם פרופ' ענת ירדן, ראש המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, ועם ד"ר אורנה דהאן, מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית שבמכון.
כהכנה לפרויקט קיבלו המורים הנחיות לעריכת ניסויים מקדימים ומידע על מצגות העוסקות באבולוציה. לפני הניסוי ביצעו התלמידים ניסויי הכנה במעבדה בבית הספר. בהמשך, במהלך הניסוי, כל כיתה תכננה וביצעה את הניסוי שלה מרחוק, באמצעות רובוט שהכין את המשטר האבולוציוני בסביבה שבה נתונים החיידקים. כך יכלו התלמידים מישראל לשלוט באופן מלא בסוג ובריכוז של האנטיביוטיקה שהוכנסה לסביבת החיים של החיידקים בארצות-הברית. התלמידים צפו בניסוי בזמן אמת והינחו את עבודת הרובוט. עבודת הרובוט שודרה בשידור ישיר ברשת, וההנחיות לרובוט עודכנו אונליין (בתמונה; הרובוט בבוסטון בפעולה. מגיב לפקודות ששוגרו מישראל). הדיונים בזמן הניסוי התקיימו בקבוצת ווטסאפ. התלמידים גם ביקרו באופן וירטואלי במעבדתו של ד"ר מיטשל, ושוחחו איתו ועם ד"ר דהאן, שבמעבדתה במכון ויצמן פועל רובוט דומה. רוב הפעילויות בוצעו בזמנם החופשי של התלמידים. מחקר מכון ויצמן
"במהלך הפרויקט ראו התלמידים כיצד משטרים שונים של אנטיביוטיקה קובעים הלכה למעשה את קצב ההתפתחות של העמידות לאנטיביוטיקה ואת עוצמתה", אומרת ד"ר דהאן. "התלמידים זכו גם בהצצה למנגנונים המולקולריים שבבסיס התהליכים האבולוציוניים". לדברי ד"ר מיטשל, בסוף הניסוי רוצפו גנים רבים מהחיידקים ששרדו, ואף רוצף הגנום המלא של מספר חיידקי על, כדי לאפשר לתלמידים לבדוק בעצמם את תוצאות התהליך.
ההשתתפות בפרויקט חשפה את התלמידים לתהליך של מחקר מדעי מתקדם, ולשימוש בטכנולוגיות מחקר שאינן עומדות לרשותם במעבדות בתי הספר", אומרת פרופ' ירדן. "גם החשיפה לתוצאות לא צפויות שעלו במהלך הניסוי, העמיקה את חווית החקר של התלמידים והגבירה את סקרנותם". מוסיף ד"ר מיטשל: "בפלטפורמה המדעית-חינוכית שפיתחנו, המרחק הגיאוגרפי אינו מהווה מגבלה. אנו מאפשרים לתלמידי תיכון, בכל מקום בעולם, לבצע מחקר אמפירי, לשלוט בתהליכים, לבחון תוצאות, ולקבל החלטות באשר להמשך הניסוי".
בפרויקט משתתפים גם החוקרת ד"ר בת שחר דורפמן, מקבוצתה של פרופ' ירדן במכון ויצמן למדע, והמורה למדעים רבקה משגב, הלומדת בתוכנית רוטשילד ויצמן למצוינות בהוראת המדעים במכון ויצמן. המחקר בישראל מתבצע בשישה בתי-ספר, בפיקוחה של ד״ר אירית שדה, מנהלת תחום הביולוגיה במזכירות הפדגוגית במשרד החינוך.

דרך הרוח – בית חינוך למדעי הרוח

מאת: מערכת קו לחינוך

באתר שיחה מקומית התפרסמה לאחרונה כתבה על דרך הרוח – חברה לתועלת הציבור, שהוקמה בשנת 2011. מטרת החברה היא לקדם את לימודי מדעי הרוח בישראל. את דרך הרוח הקימו סיגל וליאור פרלמן מחיפה, לאחר שנחשפו למצבם העגום של לימודי הרוח במערכת החינוך. בשנת 2016, למשל, למדו ספרות ברמה מוגברת רק שני אחוזים מהתלמידים. לימודי היסטוריה ברמה מוגברת – רק שלושה אחוזים מהם.
אחת הפעילויות של דרך הרוח היא ארגון מפגשי לימוד באוניברסיטאות, לתלמידים שמעוניינים ללמוד בתיכון מדעי הרוח ברמה של 5 יחידות לימוד.
מדי שנה נפגשים נציגי דרך הרוח עם תלמידי כיתות ט', בעיקר מהפריפריה הלימודית, ומספקים להם מידע אודות מסלולי הלימוד. 

הלימודים בחינם וכל אחד מתקבל. הלימודים נערכים באוניברסיטאות חיפה, תל אביב, באר שבע ובר-אילן. אוניברסיטת חיפה אף מעניקה לבוגרי התוכנית 4 נקודות זכות ללימודים אקדמיים. במיזם מכונות האוניברסיטאות בתי חינוך. המורים בו נבחרים בקפידה. בשנת הלימודים הבאה ילמדו בתוכנית כ-300 תלמידים, מ-30 משלושים בתי ספר ברחבי הארץ. המיזם נחשב לסיפור הצלחה הן בשל ההתרחבות המתמדת שלו והן בשל הישגי התלמידים; הישגיהם בבגרוית גבוהים מהממוצע הארצי וחלקם כתבו עבודות גמר בספרות ובפילוסופיה.

.gmulim_modaa_new2

בדרך לערך – תלמידות אמי"ת בנות מעלה אדומים השתתפו במירוץ הבית ספרי המסורתי "בדרך לערך", אשר הוקדש השנה לזכרה של תלמידת בית החינוך אלה אור ז"ל, אשר נהרגה באסון השיטפון בערבה. אהבת הארץ
במירוץ מחולקות התלמידות לנבחרות רב גילאיות, כאשר כל נבחרת נושאת שם של ערך בו היא עוסקת במהלך היום כולו: אהבת הארץ, נתינה, מסירות, ציונות דתית, מנהיגות, תרבות ישראלית ועוד.
הנבחרות התפזרו במוקדים שונים ברחבי הארץ, והתחרו ביניהן במילוי משימות כמו מסלולי טיול, יחידות לימוד ומבצעי התנדבות הקשורים לערך אותו ייצגו.
הנבחרת אשר זכתה בתחרות ייצגה את הערך "אהבת הארץ", ובין השאר סייעה לחקלאי בקיבוץ צובה בעבודה בכרם.
לדברי מנהלת בית החינוך, ברנדה הורביץ- פרוור, "הערכים שהובילו הנבחרות השונות, ובמיוחד הערך הזוכה אהבת הארץ, היו טבועים בדמותה של אלה, אשר חסרה לנו מאוד, ואשר תמשיך להוות מודל ודוגמא לכולנו בבית החינוך".

המנהל הרצוי מול המנהל המצוי

במחקר שנעשה על דמות המנהל הרצוי, נמצא שהפער בינו לבין המנהל המצוי נובע בעיקר מיחסי אנוש לקויים והיעדר שיתופיות אצל האחרון. לחצים שמופעלים על המנהל על ידי משרד החינוך והתנאים בשדה מקשים עוד יותר על עבודתו

מאת: סיגל בן-ארצי

בגיליון עיונים בחינוך מספר 34, שיצא לאור בשנת 2015, מופיע מאמר שכותרתו "מנהל בית הספר הרצוי ותפקידיו במשקפי הסגל החינוכי". את המאמר כתבה נירית רייכל, מהמכללה האקדמית כנרת והמכללה האקדמית לחינוך גורדון. המאמר מציג מחקר שבוחן את דיוקנו ואת תפקידיו של מנהל בית הספר הרצוי באמצעות 15 מורות משלושה בתי ספר יסודיים, ממלכתיים, עירוניים. המחקר נערך בשיטה איכותנית, באמצעות ראיון פתוח.

תפקיד המנהל

מהספרות המחקרית עולה, כי על המנהל להתמודד בו זמנית עם יעדים ומטרות מתחומים שונים: פדגוגיים, ערכיים, פיזיים, אנושיים, טכנולוגיים ועוד. לכן תפקיד המנהל מורכב ודורש הפעלת כישורים מגוונים בתחומים רבים. דיוקן המנהל הרצוי מתייחס לשני היבטים – לתכונות אישיות ולסגנון ניהול. בין התכונות האישיות בולטות היכולות התקשורתית, רגישות ויחסי אנוש.

המנהל המצליח

מחקרים שבחנו מכנים משותפים של מנהלים מצליחים, מצאו כי התכונות האישיות המאפיינות אותם הן: התמדה, אמפתיה, סבלנות, גמישות מחשבתית, יצירתיות, פתיחות, נגישות, חמלה, כנות, שקיפות, יושרה, עקביות, החלטיות, הסתכנות ומודעות לאחרים ולמצבם. בנוסף נמצא, כי המנהלים המצליחים מונעים על ידי ערכים אישיים, מוסריים וחינוכיים. הם מסוגלים לנסחם באופן ברור בהקשר הבית ספרי, ומנהיגותם קשובה, ממוקדת למידה ומבוזרת. הם מונעים מהתחושה של השליחות המוסדית והחזון החינוכי של בית הספר.

במקום הראשון; יחסי אנוש

המנהל הרצוי צריך להיות בעל יחסי אנוש טובים, ערכי, בעל יכולת קבלת החלטות, עם אופי יצירתי, גמיש, פתוח ויוזם, בעל ראייה מערכתית ויכולת ארגונית. על פי המחקר, יחסי האנוש הלקויים של המנהל עם הצוות עומדים במקום הראשון כחסמים משפיעים על ההתנהלות הבית ספרית. בין היתר, כשהתבקשו הנחקרות לתאר את התנהגות המנהלות שלהן, התקבלו עדויות כמו "היא מניפולטיבית, לא מתחשבת ברצונות המורים, כופה דעותיה, מפלה בין מורות, מנותבת על ידי אגו ומפסידה את הסגל לאט אבל בטוח". עדויות נוספות מדווחות על הפעלת מדיניות של הפרד ומשול, ותכונות בעייתיות כמו פרפקציוניזם, חוסר גמישות, אימפולסיביות, קושי עם טכנולוגיה, התחשבנויות קטנוניות ועוד.

הקשיים 

למרות זאת, רוב המשתתפות גילו במחקר אמפתיה לקשיי המנהלות. הן מציינות כי משרד החינוך בוחן אותן כל הזמן ולוחץ להישגים. ההורים מתערבים באופן תכוף כדי להיטיב עם ילדיהם, ורפורמת השילוב, יחד עם בעיות ההתנהגות של התלמידים, מקשים במיוחד.
תשע מהמשתתפות מצביעות על משרד החינוך כמי שבולם בפועל את היצירתיות ואת הצמיחה בהתאם לחזון. לדבריהן, "המנהלת נדרשת לעמידה בלוח זמנים כמעט בלתי אפשרי, נבחנת ונמדדת כל הזמן, מקבלת הוראות ושינויים חדשות לבקרים – חלקם לא ישימים. היא לא מצליחה ליזום פרויקט חינוכי־ערכי, לא מגיעה לדיון בפתרון בעיות חינוכיות בדרך תהליכית – רחוקה מלהגיע לניהול חינוכי אמיתי. יש תחושה של הישרדות יומיומית. המנהלת עוסקת רק בניהול משברים. חלק מהמשברים הם תוצאה 'מההנחתות' של משרד החינוך. החזון נשאר על הנייר. כולם עסוקים בעבודה משרדית, במילוי טבלאות. המנהלת צריכה גם לעסוק ביחצנות וכשהיא מוותרת – בית הספר בצרות".

המנהל הרצוי

המשתתפות במחקר תופסות את התפקיד העיקרי של המנהל הרצוי כהובלה, פיתוח וייצוג של סגל ההוראה. התפקיד השני בחשיבותו הוא הובלת התחום הפדגוגי. התפקיד השלישי הוא ניהול הקשרים בין בית הספר לקהילה והתפקיד הרביעי הוא יצירת חזון והובלה למימושו.
הממצאים מעלים, כי הפער בין המנהל הרצוי לבין המנהל המצוי נובע בעיקר מיחסי אנוש לקויים והיעדר שיתופיות. המנהל הרצוי הוא מי ששם את הסגל במרכז עשייתו ומשתף אותו בתהליכי הניהול והפיתוח של בית הספר, מאציל מסמכויותיו, ועם זאת מעורב בכל תחומי העשייה ובעיקר בתחום הפדגוגי. תפקידיו נובעים מחזון ברור ובר יישום, והוא מצליח למלא אותם למרות מורכבותם וקשייהם. סגנון הניהול של המנהל הרצוי משלב בין סמכותיות כריזמטית לבין שיתוף של מקצוענים בעשייה החינוכית ובהובלה הבית ספרית.

המסקנות

מהמחקר עולה, שחשוב להתייחס לתכונות אישיות, למיומנויות תקשורת וליחסי אנוש בעת בחירת המנהל; יש להתייחס אליהם גם במסגרות הכשרת המנהלים; יש לשקול יצירת קבוצות תמיכה וייעוץ לסגל החינוכי; משרד החינוך צריך לבחון את הדיאלוג בינו לבין מנהלי בתי הספר: המשרד צריך לבחון את דרישותיו ואת לוח הזמנים שהוא מציב בפני המנהלים – זאת במטרה לסייע להם להתקרב לדיוקן המנהל הרצוי; יש מקום למחקר ולדיון בנושא הזהות המקצועית של סגל ההוראה, תוך התמקדות במשמעות ההוראה כפרופסיה במאה ה־21; יש לדון בזהות המקצועית של המורים גם בתהליך הכשרתם של המנהלים.

הכשרת מנהלי בתי הספר; 400 שעות לימוד –  30 מהן בלבד מתמקדות במיומנויות ניהול ורק 10 בכישורים בינאישיים

המחקר מעיד כי יחסי אנוש טובים של המנהל משפיעים במיוחד על בית הספר. הכשרת מנהלים חדשים, מאידך, מקדישה לתחום זה מספר שעות הדרכה מועט בלבד

מאת: סיגל בן-ארצי

למרות שהמחקר הקודם מעמיד בראש את יחסי האנוש של מנהל בית הספר עם המורים, תוכנית הכשרת מנהלי בתי הספר, שמתבצעת על ידי מכון אבני ראשה, עוסקת בתחום זה מספר שעות מועט יחסית; מבין 400 שעות לימוד, רק 10 שעות מתמקדות ממש ביחסי אנוש (בטבלה). 30 שעות בסך הכל מתייחסות למיומנויות ניהול, כמו זיהוי והבחנה בתגובה תוך כדי פעולה; וגורמים המשפיעים על יכולות מנהיגות, כמו השפעה על קבלת החלטות, זיהוי הסביבה התומכת ומונעת התנהגויות מסוימות, זיהוי דפוסים וגורמים "מפעילים" ועוד. לכישורים בין אישיים ומנהיגות, כמו הקשבה, קבלה, אמפטיה, כעס, צורך בשליטה, קבלת מרות, סובלנות, גזענות והפליה, מוקדשות 10 שעות בלבד, מבין ה-30.

עקרונות בהכשרת המנהלים

לפי מכון אבני ראשה, הכשרת המנהל מתמקדת בחמישה תחומים;
1 . הוראה, למידה ומנהיגות פדגוגית – אבחון פדגוגי, הערכה, תצפיות, מבוסס נתונים
2 . ניהול צוות ופיתוח מקצועי – קהילת למידה, ניהול ידע, קריירה, צוות מוביל, ישיבות
3 . עיצוב תמונת עתיד – חזון, תוכנית עבודה, מערכת, משאבים ומבנה ארגוני
4 . ניהול הארגון – זמן, תקציב, פרויקטים, שינוי, למידה ארגונית
5 . פיתוח זהות ניהולית – רפלקציה, בין אישי, גורמים דוחפים ומושכים.
לסעיף הראשון – הוראה, למידה ומנהיגות פדגוגית, מוקדשות 214 שעות, והן עוסקות בכך שתפקידו המרכזי של המנהל הוא להוביל לשיפור מתמיד בתהליכי ההוראה והלמידה בבית הספר, כך שכל תלמיד ימצה את פוטנציאל הלמידה ככל שניתן. לכן על המנהל להכיר את עולם ההוראה והלמידה, להבין תהליכים פדגוגיים, לנתח מסמכים בתחום זה, להכיר בשונות בין התלמידים ולדעת לתת להם מענה, להכיר טכנולוגיה בלמידה, יכולת לצפות בשיעורים ולנתחם ועוד.
לסעיף השני – ניהול צוות ופיתוח מקצועי – מוקדשות 40 שעות הכשרה, שעוסקות במהותה של עובדת צוות, האופן בו ניתן ליצור ולמסד אותה, והדרכים בהם היא משפיעה על הישגי התלמידים, האקלים והחינוך בבית הספר, כמו גם הפעולות הנדרשות מהמנהל בבואו למסד ולקדם עובדת צוות וקהילות למידה מקצועיות.
לסעיף השלישי – עיצוב תמונת עתיד – מוקדשות 54 שעות בתוכנית, והן מתמקדות במהות החינוך והלמידה, תפקידי המורה והתלמיד, יעדיו החברתיים של בית הספר, ותפקיד המנהל בהובלת בית הספר להצלחה.
לסעיף הרביעי – ניהול הארגון – מוקדשות 54 שעות, המתמקדות במאפיינים הארגוניים הייחודיים של בית הספר, והיבטים נוספים שמחייבים את המנהל, כמו גיוס משאבים. המטרה כאן היא להוביל את המנהל לשימוש מועיל במשאבים העומדים לרשות בית הספר על מנת לקדם את מטרותיו ולהשיג את התפוקות הרצויות. הכשרת מנהלים
לסעיף החמישי – פיתוח זהות ניהולית – מוקדשות 30 שעות. פרופ' פופר, אחד מחוקרי המנהיגות הבולטים, ציין ארבעה גורמים המשפיעים על התפתחותו של אדם כמנהיג: מוטיבציה להנהיג, ציפייה גבוהה ועמידה בה, חשיפה למודלים מנהיגותיים, ויכולת עיון רפלקציה על הניסיון. בחלק זה משולב ההיבט הרפלקטיבי, סדנאות עמיתים, משחקי התפקידים וסימולציות. המטרה היא לאפשר ללומדים להכיר את עצמם, מניעיהם והכוחות המובילים אותם, כדי להגביר את תחומי השליטה, להקטין את השפעת הנחות היסוד הסמויות, ולקדם את פרח הניהול לקראת התוצאות המצופות הבאות: מוטיבציה גבוהה להיות מנהל בית ספר, מסוגלות עצמית להוביל שיפור בהוראה, בלמידה ובהישגי התלמידים בבית הספר, יכולת לתת דין וחשבון על פעולותיו ולקבל משוב וביקורת, יכולת לקיים תקשורת בינאישית אפקטיבית, מחויבות לנורמות התנהגות מקצועיות, לאתיקה מקצועית וניהולית: יושרה, אמינות, כבוד לזולת וצנעת הפרט, הכרה בחשיבות מערכות היחסים בתוך בית הספר, בין בית הספר לקהילה ובין בית הספר לגורמים מחוצה לו.

ואולי להפוך את הפרדיגמה?

על פי המחקר הקודם, יחסי האנוש חשובים במיוחד בכל מה שקשור לעבודת המנהל. ואכן, המסמך של אבני ראשה מציין כי ראוי להכשיר את המנהלים להרחבת הדעת בתחום זה באמצעות רפלקציה, משחקי תפקידים וסימולציות. עם זאת, בעיקר בגלל החשיבות של יחסי האנוש בניהול בית הספר, מן הראוי לבצע שני מהלכים; 1. להתחיל דווקא בנושא זה בתהליך ההכשרה ולפתח הליך רפלקטיבי ללומד שהעיקרון המנחה בו הוא לפני ההכשרה ולאחריה. 2. להפוך את הפרדיגמה – לשים בראש את יחסי האנוש כחוט מוביל השזור לאורך כל תהליך הכשרת המנהלים.

קופצים למים – סמינר הכנה למנהלי בתי ספר חדשים

מכון אבני ראשה יקיים הקיץ סמינר הכנה לתפקיד מנהל בית ספר תחת הכותרת; "קופצים למים". הסמינר יתקיים בתאריכים 15-16.8.18 בירושלים. הסמינר מיועד למנהלים שנבחרו זה עתה לניהול במכרז רשמי או במינוי זמני. מאבני ראשה נמסר, כי מטרת הסמינר היא לסייע למנהלים החדשים להיערך בצורה מיטבית לקראת פתיחת שנת הלימודים ולחשוף אותם לידע עדכני ולפרקטיקות מרכזיות של תפקיד מנהל בית הספר.

מעורבות חברתית; תלמידי העל יסודי מפעילים מרכז למידה במתמטיקה לתלמידי היסודי

מאת: מערכת קו לחינוך

בתיכון ליאו באק בחיפה מפעילים תלמידי כיתות י' מרכז למידה במתמטיקה עבור תלמידי היסודי. הפעילות נחשבת כמעורבות החברתית שלהם. את מרכז הלמידה יזמה רכזת לימודי המתמטיקה בתיכון, ענבל אלון, והוא פועל זו השנה  השנייה. אלון בחרה בתלמידים החונכים, שאת רובם הכירה כמורה ורכזת מתמטיקה. התלמידים נדרשו לעמוד בתנאים מסויימים, כמו לא לבטל מפגשים, ולהחזיר כל ביטול בשעה חלופית. מנהלת היסודי מיפתה את התלמידים שזקוקים לחיזוק לימודי. המפגשים, במשך 45 דקות, מתאפיינים בהתמקדות בשני נושאים; חיזוק לימודי והעשרה. כאשר החניך זקוק לחיזוק, החונך מקבל את החומר מהמורה המקצועי. התלמידים נפגשים עם החונך בין פעם לפעמיים בשבוע, על פי המלצת המחנך ביסודי. בסיום כל מפגש שולחים החונכים מייל לאלון ומדווחים עליה – כמה זמן נערכה, מה היו הנושאים, ודיווח על התקדמות החונך. החונכים נדרשים להיות יצירתיים, להציע למידה משמעותית ולנהל אותה. למשל, התלמידים משחקים במשחקי קופסה שקשורים לחשיבה מתמטית או לומדים קסמים.
מליאו באק נמסר, כי הפרויקט נחשב לסיפור הצלחה. רבים התלמידים שרוצים להיות חונכים, אולם הוא הוגבל לכארבעים חונכים בלבד. ישנם חלק מתלמידי התיכון שממשיכים לתמוך בחניכים למרות שסיימו את מכסת שעות התנדבות.
המפגשים נערכים בספרייה או בשולחנות שמחוץ לכיתה. אלון עצמה חונכת תלמידה מכיתה ו'.

משרד החינוך פרסם כבר עתה את לוח בחינות הבגרות לשנת הלימודים תשע"ט

(הלוח המפורט בסוף הגיליון)

מודעת טבע

ספר חדש; לגיאומטריה פנים רבות

מאת: סיגל בן-ארצי ספר גיאומטריה

הגיאומטריה, כענף מרכזי במתמטיקה, ואבן יסוד בתחומי המדע והטכנולוגיה, נחשבת כתחום קשה גם ללומדים וגם למלמדים. ספר חדש,  גיאומטריה פנים רבות לה – מן המחקר אל המעשה, יצא לאחרונה לאור על ידי מכון מופ"ת. הספר הוא אסופת מאמרים בנושא, אותו ערכו פרופ׳ אילנה לבנברג, ראש התוכנית לתואר מוסמך בהוראה במכללה האקדמית גורדון בחיפה, ופרופ' דורית פטקין, ראש התוכנית לחינוך מתמטי לבית הספר היסודי במכללת סמינר הקיבוצים.
הספר מציג את פניה המגוונות של הגיאומטריה ואת אפשרויות היישום של נושאים גיאומטריים בהכשרת מורים ובהוראה בבית הספר. הספר מציג תמונה רחבה של תחום הגיאומטריה, החל מהוראתו בגן הילדים וכלה בשימוש בכלים טכנולוגיים לקידום ולפיתוח החשיבה הגיאומטרית. הספר בוחן את היחס למקצוע הגיאומטריה, מציע כלים ופעילויות חקר לפיתוח כישורים גיאומטריים, מציג דרכים להתמודד עם הקשיים בלמידת המקצוע וחושף את הקוראים ליופיו של התחום. יותר מכול, הספר מחזק את המודעות לחשיבות המחקר ואת תרומתו לשיפור למידת הגיאומטריה והוראתה.

חמישה מתלמידי רשת עמל זכו באות נשיא המדינה לנוער מצטיין

נמסר על ידי רשת עמל

במסגרת אירועי 70 שנה למדינה, העניק לאחרונה נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פרסי הצטיינות ל-70 תלמידים מצטיינים מרחבי הארץ. בטקס שנערך בבנייני האומה בירושלים, העניק הנשיא אות הצטיינות לחמישה מתלמידי רשת עמל: גיא אדרי, תלמיד התיכון הרב תחומי הממלכתי דתי עמל אפלמן, דימונה, זיו יצחק, תלמידת התיכון הרב תחומי עמל זינמן, דימונה, עדי טל, תלמידת התיכון הרב תחומי עמל עמק חרוד, אדר גיציס, תלמיד התיכון הרב תחומי עמל למדעים ואמנויות, נהריה, טל מינדלי, תלמיד התיכון הרב תחומי עמל "שחקים", נהריה, למצוינות ולמנהיגות חברתית.

מדברי נשיא המדינה: "תלמידים ותלמידות מצטיינים שיודעים לקחת את הידע שמעניק בית הספר גם מחוץ לשעות הלימודים, תלמידים ותלמידות שיודעים שבשביל להצטיין צריך להתאמץ, צריך לחלום, צריך לשאוף קדימה. תלמידות ותלמידים; היום העתיד שלכם, בידיים שלנו, המבוגרים. עוד מעט העתיד של כולנו יהיה בידיים שלכם. אם אתם, מורים ותלמידים, תובילו אותנו בהתמודדות עם האתגר הזה, אחריכם תבוא החברה הישראלית כולה".

מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני בירכה את התלמידים הזוכים ואת מנהלי וצוותי בתי הספר; "שוב הוכחתם שהחינוך למצוינות, בשילוב עם חינוך לערכים ולמעורבות חברתית למען הקהילה, מניב תוצאות מרשימות ביותר. זוהי גאווה אדירה לכולנו ותעודת כבוד לרשת עמל, לתלמידים המצטיינים, למנהלי בתי הספר ולצוותי המורים. המשיכו בעשייה החינוכית והערכית הברוכה".

והזוכים הם

התלמידים הזוכים הם;
גיא אדרי – ממקימי ומובילי סניף "כנפיים של קרמבו" בדימונה. מחלוצי תחום הרובוטיקה בעמל אפלמן דימונה. מצליח לשלב בין חובותיו הלימודיות לבין עשייתו החברתית למען הקהילה. שואף לתקן עוולות חברתיות ולהוביל שינויים חברתיים גדולים. נער ערכי, צנוע, שדבק בערכים שעליהם התחנך. פעיל בולט במועצות הנוער והתלמידים של העיר. יושב ראש מועצת התלמידים הבית ספרית. לקח חלק בשיתופי פעולה של בית ספרו עם האגודה למלחמה בסרטן.
זיו יצחק – קפטנית רובואקטיב – נבחרת הרובוטיקה של עמל זינמן דימונה מיום הקמתה, לפני כשנתיים וחצי. מהווה מקור השראה עצום לחבריה ומקדישה את כל זמנה לתרומה לקהילה ולעשייה לחברה, בצניעות יתרה שאי אפשר להתעלם ממנה. מהווה דוגמה ומופת לכל הילדות בבית הספר. נדיבה, ערכית וטובת לב, מתנדבת המון ומנסה להפוך את העולם למקום טוב ביותר לחיות בו. בעלת כריזמה וכושר מנהיגות ומראה יכולות בין אישיות גבוהות. מצליחה לאזן באופן מופתי בין היותה חברה קרובה של חברי הנבחרת לבין היותה ראש הנבחרת. הובילה את הנבחרת לניצחון באליפות העולמית בפרס ה- Engineering Inspiration, פרס יוקרתי שניתן על תרומה לקהילה והפצת מדע וטכנולוגיה. הנבחרת גם זכתה בפרס הצ'רמנס העולמי ביוסטון, פרס אותו קיבלה בפעם הראשונה קבוצה ישראלית, הצעירה ביותר בעולם.
עדי טל – תלמידה במגמת פיזיקה ומדעי המחשב בעמל עמק חרוד. מגלה מעורבות אזרחית, יוזמת ומקדמת פרויקטים למען הקהילה ובית הספר. פעילה במועצת תלמידים ומשתתפת בכנסי המועצה המחוזית. כמו כן השתתפה בכנס יו"ר מועצות תלמידים בגן יבנה ושותפה לפעילויות מטעם רשת עמל, כמו המקאתון ותחרות שביל ישראל.
אדר גיציס – תלמיד עמל למדעים ואמנויות נהריה, ממלא תפקידים שונים במועצת התלמידים והנוער מזה שנים רבות, וכיום דובר מועצת התלמידים הארצית. לוקח חלק במגוון פעילויות בהן: הדרכה בתנועת המש"צים, השתתפות בפרויקט מנהיגות צעירה, הגשת תוכנית אקטואליה שבועית, המעלה לסדר היום נושאים חברתיים שונים. במסגרת פרויקט "שגרירים צעירים", ייצג את המדינה במשלחות נוער דיפלומטיות בסופיה. כבוגר קורס מנהיגות, השתתף במשלחת בני נוער מנהריה לסמינר ציוני מטעם הסוכנות היהודית בניו ג'רסי. בתוקף תפקידו משתתף בפורומים רבים הנערכים בכנסת ישראל, משרד החינוך, עיריות, מתנ"סים, ועידות נוער, מחוזות משרד החינוך, תוכניות ריאליטי וכנסים ארציים ובינלאומיים.
טל מינדלי – תלמיד עמל שחקים נהריה, מעורב מאוד בעשייה חברתית. מוביל את מועצת התלמידים בבית הספר. פעיל מאוד במועצת הנוער העירונית, ולוקח חלק בפרויקט "בגובה העיניים" – קירוב בין בני נוער דתיים לחילוניים. במסגרת פרויקט "שגרירים צעירים" ייצג את נהריה במשלחת בני נוער לליטא וללטביה. לקח חלק בקורס מנהיגות צעירה של הסוכנות היהודית, בסיומה יצא למשלחת לניו ג'רסי, להעביר פעילויות בקהילה היהודית. במסגרת הלהקה הייצוגית העירונית "להקת קולות עמל", ייצג את נהריה בטקסים ארציים ועירוניים.

על הקשר שבין מקום המגורים לחינוך הילדים

בחירת מקום מגורים מתבצעת משיקולים שונים. אחד מהם הוא רמת בתי הספר. סטארט אפ ישראלי בדק את מחירי הדירות באזורי בתי הספר הטובים ביותר בערים הגדולות

מאת: מערכת קו לחינוך

כמה עולה להעניק לילדים את החינוך הטוב ביותר? איך מבררים מהו החינוך הטוב ביותר? בחירת מקום מגורים מתבצעת על פי שיקולים שונים. אחד מהם הוא רמת החינוך שלה יזכו הילדים בשכונה הנבחרת. הסטארט אפ RealX בדק את מחירי הדירות המשפחתיות באזורי בתי הספר הטובים ביותר בערים הגדולות בישראל. הסטארט אפ מפעיל פלטפורמה למכירת דירות יד שנייה. הדרוג הציג את ההישגים והאקלים החינוכי בבתי הספר על פי נתוני המיצ"ב.
בארצות הברית הבחירה בבתי הספר היסודיים דומה לשלנו. אתר Greatschools עוסק שם בהענקת דירוגים לבתי הספר. האתר מתמקד בחינוך הציבורי, בשכבות הגיל שבין הגן ועד לסיום התיכון, ומספק מידע נרחב להורים ולמתעניינים בתחום.
לפניכם הטבלה המדרגת את חמשת בתי הספר היסודיים הטובים ביותר בתל אביב. המידע מופיע בטבלה בסדר יורד. עלות ממוצעת של דירה משפחתית, בעלת ארבעה חדרים, המאפשרת להשתייך לאחד מבתי ספר אלו, היא 3,500,000 שקלים.
חמשת בתי הספר היסודיים המובילים בתל אביבבתי הספר המובילים בתל אביב

חברת א.ד.ר בטיחות בדרכים

(מודעה)

חברת א.ד.ר בטיחות בדרכים עוסקת במתן סדנאות המפעילות את מירב החושים, בנושא זהירות ובטיחות בדרכים לכלל הקהילה.
החברה פועלת בבתי ספר, חברות נוער וארגונים, ומעבירה סדנאות חווייתיות מותאמות לקהל היעד.
אנחנו שומרים על :
*מקצועיות *יצירתיות *יחסי אנוש מעולים *מחירים סבירים. אדר
אנחנו מגיעים אליכם עם ציוד ואמצעי המחשה רבים.
הסדנאות מאושרות על ידי משרד החינוך והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
קייטנות חייבות פעילות זה"ב – אנחנו נותנים מענה בנושאים; הולכי רגל, חשיבות חגורת הבטיחות, קסדה בראש טוב.

אתר; http://www.adarbb.co.il
צרו קשר; נייד 0546964640                 
מייל; [email protected]

רוחניות חיפה

במערכת החינוך; יוזמות, אירועים, כנסים

כנס יזמות – בשבוע שעבר התקיים כנס החדשנות והיזמות השנתי של רשת מכללות אורט במכללת אורט הרמלין נתניה. בכנס הציגו תלמידי המכללות שלל פרויקטים שפיתחו, ונבחרו פרויקטים מובילים. בכנס התקיימו הרצאות וסדנאות בנושאי יזמות וחדשנות. בכנס הציגו גם תלמידים מבתי הספר העל יסודיים פרויקטים חדשניים שפיתחו, לקראת התחרות הארצית והבינלאומית ביזמות. התחרות תתקיים בחודש יוני הקרוב. יזמות אורטבתי הספר שעלו לגמר הם; אורט מיטרני חולון, אורט ואדי סלאמה, אורט אום בטין ואורט מרום עכו. (בתמונה; אחת מקבוצות התלמידים והפרויקט שהציגו).
משתלם בגיאומטריה
– משרד החינוך העלה לרשת רשימה חלקית של ספרי הלימוד המעודכנים לשנת הלימודים תשע"ט. ברשימה ספרי לימוד מקוונים, שחלק מהם ניתנים להורדה חינם. אחד החידושים הוא הסדרה משתלם בהנדסה (לכיתות ד'-ה') ומשתלם בגיאומטריה (לכיתות ו') של הוצאת חניה. הספרים עוסקים בבסיס מקצוע ההנדסה והגיאומטריה, ומהווים בסיס ראוי ללמידה, בייחוד למתקשים במקצוע (ראה ידיעה בגיליון זה על ספר חדש להוראת הגיאומטריה).
ההרשמה נסגרת – ההרשמה למורים לתוכנית MindCET, לשנת הלימודים הקרובה, תסתיים ב-15.6.2018.  בתוכנית נחשפים המורים לטכנולוגיות בחינוך ומתנסים בפיתוח כלים, שיכולים לתת מענה לאתגרים פדגוגיים ולימודיים שמעניינים אותם בעבודתם. בחמשת המחזורים הקודמים פותחו למעלה מארבעים כלים, שיושמו במערכת החינוך בארץ. המורים חווים תהליכי לימודי ופיתוח חדשניים, הרצאות וסדנאות, היכרות עם מגמות מובילות בחינוך וטכנולוגיה, מפגש עם יזמים  וחיבור לקהילת מורים מובילים מכל הארץ. התוכנית מתקיימת בימי שלישי, במסגרת של יום לימודים מלא, לאורך שנת הלימודים, במספר מוקדים בכל הארץ. ההשתתפות בתוכנית מקנה מענק בסך 10,000 שקלים. פרויקטים נבחרים יזכו למענק פיתוח של עד מאה אלף שקלים.

טכנולוגיה משנה מציאות

ב-5 במאי 2018 התקיים משדר לתלמידים, ביוזמת משרד החינוך, שעסק בטכנולוגיה במערכת החינוך. המשדר הציג בתי ספר המשלבים טכנולוגיה בהוראה-למידה בדרך חדשנית, שיתף את התלמידים במהלכו באמצעות כלים דיגיטליים, ואיפשר הצצה לחינוך טכנולוגי עתידני.

ממונעים על הדרך

ב-8 במאי 2018 התקיים משדר לתלמידים, ביוזמת משרד החינוך, שעסק בזהירות בדרכים. המשדר התמקד ברכיבה באופניים חשמליים, הוברבורד וקורקינט חשמלי. השאלות שעלו בו היו; מאיזה גיל מותר לרכוב עליהם, מה החוקים שחייבים לציית להם ומה הסכנות הכרוכות ברכיבה.

משרד החינוך פרסם כבר עתה את מועדי בחינות הבגרות בשנת הלימודים תשע"ט

בחינות בגרות חורף 19

בגרות קיץ 2019

 

בחינות בגרות קיץ 19 סוף

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל