פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 663

גיליון 663

גיליון 663 * כ"ד סיון תשע"ה * 11.6.2015 * משוגר למנויים בלבד * [email protected]  * עורכת ראשית; סיגל בן-ארצי * 03-6354484

פרסום חדש של מרכז טאוב: בעיית אי השיוויון החברתי וההשלכות על תחום החינוך

הצעות לפתרון: תקצוב דיפרנציאלי משמעותי; צמצום ההסללה בתיכון; הקמת מערך ציבורי לאבחון לקויות למידה ולטיפול בהן; הקמת מרכזי למידה מקומיים והרחבתם; שיעורי עזר במחיר מסובסד לתלמידים נזקקים

מאת: מערכת קו לחינוך

מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל הציג לאחרונה מסמך המפרט שורת יעדים והמלצות במישור הכלכלי-חברתי. נושא אחד חזר ועלה בכל התחומים שנסקרו והוא בעיית אי השוויון והגידול בפערים בין משקי הבית. לדעת חוקרי המרכז, זוהי אולי הסוגיה הקשה ביותר שהחברה בישראל מתמודדת עמה כיום. החוקרים; פרופ' יוסי שביט, ד"ר יריב פניגר וד"ר נחום בלס, מיפו את האתגרים בתחומים המאקרו-כלכלה, שוק העבודה, החינוך, הרווחה והבריאות, ופירטו צעדים מעשיים שבכוחם להביא לשיפור במישורים אלו.
בתחום צמצום הפערים בחינוך, המליצו החוקרים על שלוש דרכי פעולה: בנושא אי השוויון בין התלמידים בישראל, שהוא גדול מאוד ביחס לעולם המפותח, הציעו החוקרים תקצוב דיפרנציאלי משמעותי. לטענתם יש לתקצב את כל מוסדות החינוך לפי מדד טיפוח אובייקטיבי ואחיד, הכולל לא רק את מספר התלמידים, אלא גם את מצבם הסוציו-אקונומי. על התקצוב להבטיח שכל תלמיד יקבל את מכלול הכלים הדרושים לו, ובכללם כיתות קטנות, היצע מגמות לימוד מספק, מורים בעלי הכשרה נאותה, כיתות לימוד מאובזרות ועזרי הוראה.
החוקרים התייחסו גם לנושא ההסללה בתיכון, שמשעתקת את אי השוויון המעמדי להישגים. בישראל נהוגה הפרדה בין מסלולים עיוניים למסלולים טכנולוגיים ומקצועיים בתיכון. שיעור הזכאות לבגרות ושיעור ההשכלה הגבוהה של בוגרי המסלולים המקצועיים נמוכים בהרבה מאלו של בוגרי מסלולים עיוניים בעלי נתונים לימודיים וחברתיים דומים, ויותר מבני המעמדות הנמוכים לומדים במסלולים אלו. לפיכך, הציעו החוקרים לדחות את החינוך הטכנולוגי לשלב העל-תיכוני ולצמצם את היקף ההסללה בתיכון.
נושא אחר שנחקר היה מדיניות ישראל בנושא תהליכים לימודיים המתבצעים מחוץ לשעות הלימודים. התוצאה הראתה שאין מדיניות כזו. תהליכים כמו אבחוני לקויות למידה, הוראה מתקנת ושיעורי תגבור (שיעורים פרטיים) תלויים היום ביכולתה של המשפחה לרכוש שירותים אלו. החוקרים הציעו להקים מערך ציבורי לאבחון לקויות למידה ולטיפול בהן, ובכך לאפשר נגישות לשירות זה לכל האוכלוסייה. כמו כן, הציעו כי משרד החינוך יקצה משאבים וישתף פעולה עם הרשויות המקומיות להקמת מרכזי למידה ולהרחבת המרכזים הקיימים, כך שיעניקו לתלמידים נזקקים שיעורי עזר במחיר מסובסד. 

באנר אגד לעיתון

זהבי2

תלמידים, מורים ואתרי רשתות חברתיות: הילכו יחדיו? בהחלט כן…

ד"ר ארנון הרשקוביץ: "בהחלט ניתן לקיים למידה בפייסבוק. תנו למורים להחליט מה מתאים להם"

מאת: שרון כץ                       

ביום עיון, שנערך בחודש שעבר בבית ספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, נדונו היבטים חברתיים ורגשיים והיבטים אקדמיים ופדגוגיים, המתייחסים לקשר שבין תלמידים, מורים ואתרי הרשתות החברתיות. יום העיון חולק לארבעה מושבים. המושב הראשון, התמקד בהיבטים חברתיים ורגשיים. המסר המרכזי שעלה בקרב חברי הפנל היה דבר קיומו של מתח קבוע, הקיים בין משרד החינוך ובין השדה החינוכי בכל הנוגע לרשתות חברתיות. דוגמה למתח כזה עולה מהשאלה האם מורים צריכים להיות חברים של תלמידים בפייסבוק. חברי הפנל הסכימו, כי ההנחיה שהוציא בעבר משרד החינוך, הדורשת ממורים לא להיות חברים של התלמידים בפייסבוק, היא הנחיה שמנותקת מהשטח. גם ההנחיה שבאה בעקבותיה, שביטלה את האיסור ואפשרה יצירת קשר בין מורים לתלמידים בפייסבוק, אבל רק בדרך של קבוצות ייעודיות – אינה הגיונית. חברי הפנל הסכימו, כי בהתנהלות של קבוצת למידה בפייסבוק, המורה הוא דמות חינוכית, שמנווטת את התקשורת, מעצם היותו "המבוגר האחראי". במידה וקיימים קשיים שהתקשורת דרך הפייסבוק מייצרת, או אם נוצרות בעיות אתיות שהמורים נדרשים להן, הדרך לפתור אותן היא דרך התייעצויות בית ספריות, למידה מתמשכת ולמידת עמיתים. אין לצפות שבתהליך הכשרתו של המורה הוא ילמד על כל דרכי הטיפול בסוגיות שעמן יתמודד בעתיד. במושב זה גם עלתה השאלה האם משרד החינוך צריך לרדוף אחר כל טרנד טכנולוגי ולהוציא לגביו הנחיות מדוקדקות או שעליו להסתפק בערכים מנחים בלבד. נציגת השירות הייעוצי במשרד החינוך, עדכנה שאכן משרד החינוך עובד בימים אלה על ניסוחו של חוזר מנכ"ל מעודכן. בחוזר המעודכן הדגש יהיה על ערכים ועקרונות שעל המורים לפעול לפיהם, ללא הצמדות לחידוש טכנולוגי זה  או אחר.

במושב השני, שעסק בהיבטים אקדמיים פדגוגיים, הוצגו חמישה מחקרים. המחקרים התייחסו ברובם לפעילות בני נוער בגילאי חטיבת הביניים ותיכון, המקיימים קבוצות לימוד בפייסבוק. המסר הכללי שעלה מהמחקרים הוא, כי ניתן לקיים למידה משמעותית בפייסבוק. הוסבר, כי למידה בפייסבוק לא מתרחשת באופן טבעי, היא לא תמיד קלה, ודורשת מאמץ ותכנון, אך היא בהחלט אפשרית ומועילה. להמחשת הנושא, הוצג מחקרה של ד"ר חן בלונדר מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע. במחקרה הוצגה קבוצת פייסבוק, שמנהלת למידה מאתגרת ופורייה בתחום הכימיה. במסגרת קבוצת למידה זו, מפעילים המורים את התלמידים, ובתוך תהליך הלמידה הופכים התלמידים בעצמם להיות מורים זה לזה. למורה בשיטה זו ודאית יותר רמת השליטה של התלמיד בחומר הלימוד. בנוסף, זהו הליך שבו המורה רואה בברור, כמו במעין צילום רנטגן, את התלמידים שלו, התנהלותם, השיח והדינמיקה ביניהם, מידת מעורבותם בהליך הלמידה ודרך החשיבה וההתנסחות שלהם. תמונה כזו על מצב התלמידים קשה יותר לקבל משיעור כימיה פרונטלי בכיתה. במושב זה התארחו גם שני תלמידי כיתה ט', שהציגו את דילמת גבולות גזרת הרשתות החברתיות. "פייסבוק הוא החדר הפרטי שלי, אז למה שאתלה את הסיכום בכימיה בחדר שלי?״, אמר אחד התלמידים. התלמיד ביקש שלא "לערבב", ולא להכניס לימודים ומורים לתוך הפייסבוק הפרטי שלו. אמירה זו חידדה נושא נלווה, שלכל מורה ולכל תלמיד יש התייחסות מעט שונה לדרך שבה הם תופסים את מקומם ברשתות החברתיות. הוסכם, כי יש מגוון אפשרויות ודרכים להיות מורה ותלמיד, וכל מורה וכל תלמיד צריכים למצוא את הדרך שמתאימה להם, את צורת הלמידה המועדפת עליהם ואת מסגרת היחסים מורה–תלמיד, המועדפת עליהם.

המושב השלישי עסק ביוזמות ובמדיניות מן השטח. יזמים צעירים, מורים ושאינם מורים, הציגו יוזמות חינוכיות מעניינות. 'עולם ON' הייתה אחת מהן. עולםON  מנגיש ידע עולם חדשותי, סביבתי, מעניין ואקטואלי לילדים ובני נוער בצורה מושכת, אטרקטיבית וברורה. הנגשת הידע מתבצעת הישר למקום בו הם נמצאים בין אם זה אתר כלשהו, פייסבוק או ווטסאפ. המיזם מגבש קהילת מורים שותפים, מאפשר להם ליצור פורום לקבוצות תלמידים מבוססות תוכן, ומעודד מורים ליצוק וליצור תכנים רלוונטיים להם בצורה מושכת מבחינה ויזואלית. לפני חודשים ספורים החלה היוזמה את פעילותה עם 30 תלמידים, והיום חברים בה וולונטרית 3,000 תלמידים מכל הארץ. יוזמה אחרת שהוצגה הייתה זו של איתי עשת, מקים רשת ניפגש – רשת חברתית לבתי ספר יסודיים, המוגנת מהסכנות ברשת, ומעניקה פתרון כולל לניהול רשת חברתית לימודית, הכל בפלטפורמה אחת.  (המשך בעמוד הבא)

תלמידים, מורים ואתרי רשתות חברתיות: הילכו יחדיו? בהחלט כן…

(המשך מהעמוד הקודם)

הפאנל הרביעי והמסכם עסק ברב-תרבותיות בחברה הישראלית ובאתרי רשתות חברתיות. פרופ׳ דוד מיודוסר, שהוביל את המושב, הסביר את הסתירה בין אתרי רשתות חברתיות, שמגיעות מתרבות מסוימת, ובין התרבויות שעליהן נכפית המדיה הזו. במושב הובאה דוגמה מהמגזר הערבי, והוסבר כי הפייסבוק בינתיים עוד לא הצליח לייצר חיבורים בין יהודים וערבים. כאשר חיבורים אלה כן מתרחשים, לרוב, החיבור אינו מוצלח. לעומת זאת, הובאה דוגמה אחרת מהקהילה האתיופית, והוסבר כי החיבור בפייסבוק בין אתיופים לאחרים כן הצליח להשפיע על חיבורים חיוביים גם במציאות.
"אני מקיים את המחקרים שלי מתוך רצון להשפיע, והאג'נדה העיקרית שלי היא לאפשר למורים להחליט מה מתאים להם", הסביר לקו לחינוך בתום יום העיון, ד"ר ארנון הרשקוביץ, מיוזמי יום העיון. הרשקוביץ הוסיף ואמר כי "רק בדרך של מתן עצמאות ואפשרות בחירה למורים, נצליח לחזק את מעמד המורה. מערכת היחסים בפייסבוק היא מראה של המציאות הפיסית. יש מורים שירצו לקיים למידה בפייסבוק ויש כאלה שלא, גם יש תלמידים שירצו למידה בפייסבוק ויש שיעדיפו שלא. בכל מקרה, הנחתות מלמעלה הן טקטיקה שגויה. ההנחייה על איסור החברות בין מורה לתלמיד בפייסבוק, שנסוגו ממנה, או הנחיות כמו שראינו לאחרונה, בנוגע לבחינות הבגרות שגם מהן חזרו, אינן מועילות למערכת".
ביום העיון השתתפו חוקרי חינוך ואנשי אקדמיה מאוניברסיטאות ומכללות להכשרות מורים בארץ, מורים, מדריכי תקשוב, יזמי חינוך ועוד. יום העיון אורגן על ידי ד"ר ארנון הרשקוביץ מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב ועל ידי ד"ר אלונה פורקוש-ברוך, מהפקולטה לחינוך במכללת לוינסקי לחינוך.  

מחקר חדש: שילוב בני נוער בצוותי חירום תורם לדימוי העצמי שלהם ולחיזוק הקהילה

מאת: מערכת קו לחינוך

מחקר שעקב אחרי תכנית שילוב בני נוער בצוות צח"י (צוות חירום יישובי) ביישוב ברקן, מצא כי שילוב זה סייע להם ולקהילה בהתמודדות במצבי חירום, תרם לבני הנוער מבחינה נפשית, העלה את דימויים העצמי ואף חיזק את החוסן הקהילתי. בעיריות שונות בארץ בחרו לשלב את בני הנוער במערך החירום כגון במשטרה, בשירותי הכבאות ובמד"א. בשנים האחרונות מגמה זו החלה להתרחב גם לשילוב בני נוער בצוותי חירום יישוביים (צח"י). יישובים מרוחקים יותר תלויים רבות בתפקוד מתנדבים מהקהילה לטיפול בתושבים עד שמגיעים כוחות שירותי החירום, מה שעשוי להיות משמעותי ומציל חיים. ד"ר נגה פרידמן, אשר ערכה את המחקר עם פרופ' מרים ביליג מטעם מו"פ אזורי השומרון ובקעת הירדן, הסבירה כי הרעיון לצירוף נוער לצח"י נולד מהרצון למנוע מהם ללהסתובב בחוסר מעש. פרידמן סיפרה, כי זוהי בעיה אשר מאפיינת יישובים קטנים ומבודדים, שאין להם מענה עבור צורכיהם של בני הנוער. מממצאי המחקר עלה, כי פרויקט נוער צח"י הגביר את הביטחון העצמי של בני הנוער, שנבע מערכי התנדבות חיוביים. בני הנוער עצמם ציינו במהלך הראיונות במחקר, שהפרויקט של נוער צח"י נתן להם פרספקטיבה שונה על המון דברים, העשיר את ידיעותיהם באשר להתמודדות עם מצבים שונים, ונתן להם תחושת אחריות כלפי עצמם והקהילה.

במצעד הספרים תשע"ה; התלמידים בחרו להזדהות עם דמויות חריגות 

מאת: מערכת קו לחינוך

לקראת שבוע הספר, פרסם משרד החינוך את תוצאות "מצעד הספרים" תשע"ה. במצעד השתתפו  השנה כ-1,300 בתי ספר וכ-900 גני ילדים מכלל המחוזות והמגזרים. התלמידים בחרו מצד אחד ספרים העוסקים בהרפתקאות ובפנטזיות, ומצד שני ספרים העוסקים בנושאים מורכבים ובגיבורים שצריכים להתגבר על קשיי המציאות. בבתי הספר היסודיים התלמידים בחרו במקום הראשון את "העיפרון השחור", שנתקל בלחץ החברתי להיות כמו כולם, ונאלץ להיאבק כדי לשמור על ייחודו והעדפותיו. בכתות ד'-ו' הזוכה במקום הראשון הוא סיפורו של ליאו מסי (שזכה באליפות וכן במספר תארים), וכן בספר "הפרעוש", אשר נאלץ להיאבק בבעיות גדילה ובגעגועים לאמו ולאחיו. הממונה על ספריות בתי ספר במשרד החינוך, שושי שלומי, הדגישה כי במצעד באים לידי ביטוי גם ספרים המספרים את הסיפור מנקודת המבט של החריג בחברה, שהוא גיבור הספר ולפעמים גם המספר עצמו. ההצלחה של ספרים אלו במצעד מוכיחה שהילדים מסוגלים להזדהות עם דמויות שלכאורה נחשבות לשונות בחברה.

  

אירוע חשיפה בתאטרון גוזהלוגו

אירוע החשיפה השנתי של התאטרון החינוכי גוזה, ייערך ב-28 ביוני 2015, במתחם סוזן דלל. אירוע החשיפה ילווה בהצגות איכותיות, הטבות ובהרצאת אמן אורח אחד: יובל אברמוביץ', שחקן, עיתונאי, סופר, יזם ומחבר רב המכר "הרשימה – חלומות צריך לצעוק". מספר המקומות מוגבל. ההרשמה בעיצומה. פרטים באתר.
טל' לפניות: 052-6369363

 

הצגת תאטרון באר שבע – לערב אחד במרכז דוהללוגו תיאטרון

ההצגה "למה לא באת לפני המלחמה", של תאטרון באר-שבע, מגיעה ב-12 ביולי 2015 (20:30) לערב אחד למרכז דוהל בתל אביב. ההצגה מבוססת על ספרה הביוגרפי של ליזי דורון, ועוסקת בילדותה והתבגרותה של ליזי. דורון, בת להלנה, אם חד הורית ניצולת שואה, עוסקת בשתיקת הניצולים מנקודת מבטם של ילדי הדור השני. ההצגה מאושרת על ידי סל תרבות לכיתות ז' ומעלה. ההצגה, שזכתה להצלחה, מומלצת כהכנה למסע לפולין. עם המון חמלה והומור שחור, משקפת ההצגה לתלמידים את החוויה של הניצולים ובני משפחותיהם, בניסיונם להתאקלם במדינת ישראל, אחרי הזוועות שעברו בשואה. לפרטים: מאיה מימון, רכזת מכירות-סל תרבות ארצי  08-6266491 

שר החינוך בכנס מעצבים את העתיד של MindCET: "טכנולוגיה לבד – בלי שינוי רדיקלי בתהליכי הלימוד – תיכשל"

חידושים בכנס; מחשוב לביש, אפליקציות חדשות, מציאות מדומה וגם פדגוגיה מבוססת משחק 

מאת: שרון כץ 

כנס 'מעצבים את העתיד 3', של חממת החדשנות MindCET מבית מטח, דן זו השנה השלישית, בפוטנציאל המהפכני של טכנולוגיה בתחום החינוך. מרצים ודוברים מישראל ומהעולם סיפרו בכנס כיצד הטמעת הקדמה הטכנולוגית במערכת החינוך תסייע ליצירת מערכת חינוך יעילה, משמעותית ומתקדמת, המתכתבת עם העולם שמחוצה לה.

בכנס השתתפו מורים, מנהלים ואנשי חינוך רבים, שזכו לראות מקרוב את החידושים וההמצאות של הטכנולוגיה החינוכית, שעדיין אינה באה לידי ביטוי בכיתה. באי הכנס גם זכו לשמוע מפי שר החינוך הנכנס, נפתלי בנט, את עמדתו וחזונו בנוגע למערכת החינוך בישראל תחת הנהגתו. השר דיבר בשיבחה של הטכנולוגיה ככלי לצמצום פערים בין תלמידים חזקים וחלשים, עשירים ועניים, ובין תלמידים במרכז לתלמידים בפריפריה. "טכנולוגיה בחינוך היא לא תבלין. טכנולוגיות משנות מציאות ויוצרות טרנספורמציה בכל תחומי החיים. טכנולוגיה לבד – בלי שינוי רדיקלי בתהליכי הלימוד – תיכשל", אמר. השר הוסיף, כי בעבר אדם צריך היה להיות בעל אמצעים כדי לזכות בידע, והיום כל שדרוש הוא ידע המנחה כיצד להשתמש באמצעים. באשר ליוזמות טכנולוגיות בחינוך אמר השר, כי מדינת ישראל תהיה Beta Site לטכנולוגיות בתחום החינוך: "מה יהיה השינוי שנעשה? אני לא יודע, נעשה ניסוי, ואם נטעה, נתקן, אבל בסוף נגיע". השר אף התייחס לתפקיד המורה בכיתה, בעידן שבו המורה אינו עוד מקור הידע הבלעדי. הוא הגדיר את תפקיד המורה היום כמנטור, מנחה, מסדר ומארגן, בעוד שהלמידה מתבצעת בחברותה, וכולם לומדים מכולם. "אלף ילקוטים כבדים לא יצליחו להכיל את המידע שקיים בטאבלט אחד, ועלינו לנצל זאת וליהנות מכך. אנחנו צריכים מורים שמוכנים להעז ונצטרך אותם כבר משנת הלימודים הקרובה", אמר השר.

מנכ"לית מטח, גילה בן-הר, התייחסה לתפקיד בית הספר, ואמרה כי למפגש החברתי והלימודי המתקיים בין כתלי בית הספר משמעות עליונה וחשוב שהוא ימשיך להתקיים. עם זאת, הוסיפה, חשוב שעולם החינוך יסתכל החוצה ויפרוץ את קירות הכיתה וחשוב שתכניות הלימוד תותאמנה למציאות ולבני הדור הדיגיטלי. עוד הוסיפה בן-הר, כי בית הספר מוכרח לאפשר לכל תלמיד מגוון תכניות ונושאי לימוד שיהיו רלוונטיים להתפתחותו האישית ולעתידו. בן-הר גם התייחסה למבנה הלמידה בבית הספר, שחייב לאפשר למורה פיתוח מקצועי. זאת כדי שיוכל לתמוך בתהליכי הלמידה החדשים, ושיהיה גמיש למימוש הפוטנציאל הטמון באפשרויות ובהזדמנויות הנמצאות "מעבר למסך".

הנואם המרכזי בכנס היה לבאר ברטון, שחקן ומפיק עטור פרסים, שהתפרסם בעיקר בזכות תפקידו בסדרה "מסע בין כוכבים". ברטון הציג את הפרויקט שלו – אפליקציות לעידוד קריאה Reading Rainbow. בין הדוברים הנוספים שהשתתפו בכנס: דייל דוהרטי, מוותיקי הרשת, נחשב לגורו של תנועת ה-Makers; דניאל אובודובסקי, מומחה למחשוב לביש, מחבר "האינטליגנציה השקטה: האינטרנט של הדברים"; רוברט גהורשם, מנכ"ל ה-Institute of Play, המוביל פדגוגיה חדשנית מבוססת משחק; וולטר בנדר, מייסד משותף של מעבדת המדיה של MIT ומייסד פרויקט ה-Sugar Labs ואחרים.

הדוברים בכנס, רובם ככולם, הגיעו מעולם העסקים והטכנולוגיה, חלקם נשאו הרצאותיהם באנגלית ותיבלו אותן במונחים מקצועיים ובטרמינולוגיה הלקוחה מהשדה הטכנולוגי. הקהל שישב באולם, לעומת זאת, הורכב ברובו ממחנכים, מורים ומנהלים שנדרשו לעקוב, לא תמיד בהצלחה, אחר הדברים. רונן סופר, המוביל את פיתוח המוצרים הלבישים של אינטל, שסחף בהרצאתו את הקהל, הצביע על פער נוסף ואמר: "ישנו פער אדיר בין הטכנולוגיה והמוצרים שאנו מציגים כאן בכנס, לבין איך שכיתות הלימוד בישראל נראות בפועל". מחוץ לאולם ההרצאות הציגו מספר פרויקטים בתחומי ה-EdTech מישראל ומהעולם וביניהם: SimEd – אפליקציה ללימוד פיזיקה וביולוגיה באמצעות משקפי Google Cardboard; Tonara – אפליקציה המסוגלת לזהות צלילים וכך מלמדת קריאת תווים ונגינה, Meta שפיתחו משקפי מציאות מדומה, פרויקט הרובוטיקה של ירוחם ועוד. כמו כן הוצג בכנס הפרויקט הזוכה בהאקת'ון ה-EdTech הבינלאומי, שיזמו מטח ו-MindCET – Learn Other Life (או בקיצור lol VR) – המשתמש במשקפי מציאות מדומה על מנת לדמות סביבת מציאות של אדם אחר, דרך עיניו של האחר ותוך שימוש בהקלטת הסביבה האודיו-ויזואלית. 

מרכז קשת

 

LOGO KIMCHIקמחי ספרים: ספרים מדברים ועט הפלא 

הוצאת ספרים קמחי מציעה לקהל את ספרי הספרייה המדברת. בעזרת עט-הפלא המצורף לספרים, יוכלו הילדים לשמוע קולות, צלילים, מנגינות וחרוזים, ולעקוב אחר המתרחש בכל עמוד ועמוד, תוך-כדי תרגול הקריאה והקואורדינציה. על הילדים לקרב את קצה העט אל הטקסט ואל הציורים והקסם יקרה: הקולות יישמעו מתוכם צלולים וברורים. ניתן לרכוש מארז של 14 ספרי הספרייה המדברת, היפים למראה ונעימים למגע ולאוזן. הספרים יספקו לילדים שעשוע והנאה, גירוי ללמידה ופיתוח מושגים ראשוניים על העולם הסובב אותם. אל אמנית הפימו הצרפתייה קריסטל מקג'יאון, חבר במהדורה העברית סופר הילדים יהודה אטלס, שחיבר לכל תמונה או דמות חרוז קצר, שובב וקל-לקליטה. כל ספר מסתיים בפעילות, שבה מגיעים הכישורים והערך המוסף של עט-הפלא לשיאם, כשהילד מתבקש לענות על שאלות התמצאות בסיסיות בנושא המרכזי, תוך כדי התבוננות בתמונות, הפעלת העט והאזנה לקולות. פרטים באתר. טלפון לפניות: 052-2726101  או 03-6486440

החידון "אדם ונוף במדבר" לבני נוער במגזר הבדואי עמד בסימן סובלנות ומעורבות חברתית

מאת: מערכת קו לחינוך

החידון – אדם ונוף במדבר – לבני נוער במגזר הבדואי במחוז דרום, עמד בסימן האחר הוא אני – סובלנות ומעורבות חברתית. החידון, שהתקיים זו השנה ה-11 ברציפות, נערך באשכול פיס רהט, במעמד ראש העיר טלטל אלקרנאוי, מנהלת מחוז הדרום, עמירה חיים, מנהל מינהל חברה ונוער במטה, דני רוזנר, מנהל מינהל חברה ונוער במחוז דרום, אלי שטרית, והממונה על החינוך הבדואי, ד"ר מוחמד אלהייב. חידון מגזר בדואיבחידון הועלו לדיון נושאים ואירועים הקשורים לחיי התלמיד הבדואי ולסביבה שלו. החידון הוא שיא של הליך חינוכי-ערכי לתלמידי חטיבות הביניים במגזר הבדואי. במהלכו נחשפים התלמידים לערכים אוניברסליים, עם דגש על ערכים קיימים במורשת ובמסורת הבדואית. הכרות זו מסייעת לתלמידים לגבש זהות אישית וקבוצתית, שמחזקת את מעורבותם החברתית, הקהילתית והאזרחית, ושילובם בחברה ובמדינה. הזוכים בחידון: התלמיד מוראד אבו אלקיעאן, מבית הספר רב תחומי אלסלאם חורה – מקום ראשון; התלמידה אומימה חמדיה, מבית ספר רב תחומי רבין חורה – מקום שני. למקום השלישי הגיעו שלוש תלמידות: בלקיס אבו כף מתיכון אורט אבו כף, רע'ד אלעביד מחטיבת ביניים לקיה וזינב אבו עשיבה מתיכון אורט אבו קרינאת.

יוזמות בחינוך:

יוזמה 1: תיירות באמצעות אייפדים: "אתר במבט מיוחד" – מיזם של בתי ספר ירושלמים

המיזם הירושלמי – אתר במבט מיוחד, יצא בשבוע שעבר לדרך, לאחר שנה של עבודת הכנה. במסגרת המיזם, בתי ספר מיוחדים בירושלים חקרו אתרי תיירות בסביבתם ותיעדו את התהליך והמידע באמצעות אייפדים. מהתוצרים הם הפיקו מיצג ויזואלי, כמו סרטון, חידון, כרטיסי מידע ועוד. המיצג תורגם לברקוד, שהוצב בשלט בכניסה לכל אתר. באמצעות סריקת הברקוד, יקבלו המבקרים מידע על האתר. המיזם התבצע בשיתוף פעולה של הפיקוח על החינוך המיוחד במנח"י ובמחוז ירושלים.

יוזמה 2: נחנך מרכז יזמות חדש בבית הספר הרב תחומי עמל שבח מופת בתל אביבמרכז-יזמות-שבח-מופת-150x107

מרכז יזמות חדש נחנך לאחרונה, בטקס חגיגי, בבית הספר הרב תחומי עמל שבח מופת בתל אביב. המרכז מתמקד בסייבר ובפיתוח אפליקציות למובייל על ידי תלמידי התיכון. בטקס,שנערך בנוכחות נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, ומנכ"לית רשת עמל, רוית דום, הציגו תלמידים אפליקציות, פרי יצירתם. האפליקציות נולדו בזכות מרכז היזמות החדש ותוך ליווי צמוד של מנטורים מובילים בתעשייה, יזמים וסטארט-אפים, ובשיתוף עם מטה הסייבר וחברות הייטק וטכנולוגיה. התלמיד רונן פנחסוב, הציג אפליקציה שפיתח ונקראתSAYWUT . התלמידים, דניס סירוב ומתן סוקולובסקי, הציגו פיתוח של אפליקציה בשם STUIDIT  והתלמידים אדם מצקין, נלי פיטוקרסקי ומיכאל אריה, הציגו פיתוח של מציאות רבודה למסלול תיירותי בפרויקט שרונה בתל אביב. הנשיא לשעבר פרס, אמר באירוע: "יש היום בישראל מחסור של 10,000 מהנדסים. צריך לייצר אותם בישראל. חברות ההייטק צמאות לדם חדש, לנוער כזה". גיל וייזר, ממקימי ההייטק בארץ, ויו"ר קבוצת ידידי בית הספר אמר: "מרגש לראות מה קורה בבית הספר הזה. מעורר השראה לראות את השינוי שבית הספר עבר. החיבור לתעשיות עתירות הידע הוא בנפשנו". במהלך טקס השקת מרכז היזמות, הוכנה הפתעה לנשיא לשעבר פרס. שתי תלמידות מבית הספר ציירו בנוכחותו "ציור בדקה". הציור הציג דיוקן של פרס והוענק לו בהוקרה. בתמונה: נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, מנכ"ל קבוצת עמל, עו"ד רוית דום ותלמידת בית הספר עם ציור הדיוקן

בר אילן 661

יוזמה 3: פיתוח מקורי של חטיבת ביניים דפנה בקריית ביאליק: גיטרה ייחודית ללימוד נגינה עבור ילדים אוטיסטיםתלמידי קריית ביאליק

תלמידי חטיבת הביניים דפנה מקריית ביאליק, פיתחו גיטרה ייחודית, המותאמת ללימוד נגינה עבור ילדים אוטיסטים. הגיטרה נראית ככלי מוזיקלי אותנטי, אך מאפשרת נגינה ללא מיתרים ובאמצעות מקשים, המדמים אקורד שלם. פיתוח הגיטרה הוא חלק מפרויקט שמטרתו לסייע לאנשים בעלי מוגבלויות להתמודד עם קשיים ובעיות בחיי היום-יום. התלמידים, בני 14, משכבת ח' של חטיבת ביניים דפנה בקריית ביאליק, החליטו לעזור לחבריהם לספסל הלימודים – תלמידים אוטיסטים מהכיתות התקשורתיות הלומדות בבית הספר. לצורך כך נכנסו הילדים לכיתות התקשורתיות, הכירו מקרוב את הילדים, את מוריהם ואת המטפלים שלהם, ולמדו על קשיי הלימוד והתקשורת שלהם.
התלמידים בחרו ליצור מוצר שייראה ככלי מוזיקלי מושלם, אך מבחינת השימוש בו יהיה קל למשתמש עם בעיות קוגניטיביות או מוטוריות. למוצר קראו התלמידים "גילטרה", כי הוא מהווה גילוי, שמחה, וגם שם של אחד הילדים עבורם פותח המוצר – גלעד. המוצר הוא תחליף לגיטרה רגילה, הפועלת בשילוב תוכנה מיוחדת, שנכתבה לצורך זה. על צוואר הגיטרה מותקנות אלקטרודות דמויות כפתורים, שכל אחת מהן מסמלת אקורד מסוים. האלקטרודה הנוספת משמשת לשינוי סולם האקורדים. במקום מיתרים, השתמשו התלמידים בלוחות פריטה, עם חיישני מגע, המזהים את מגע האדם ומעבירים את האותות לתוכנת המחשב. גמלאי רפא"ל, אבי לוי, הנחה את  התלמידים בתהליך פיתוח המוצר. 
בתמונה: תלמידי הפרויקט מדגימים את הגיטרה.

משחקים ולומדים

תחפושת בבחינת הבגרות בתנ"ך; נפלאות השחמט בלימודי המתמטיקה

מאת: מערכת קו לחינוך

התנ"ך קם לתחיה בבגרות בתנ"ך בבית החינוך אמי"ת י' באשדוד

הפתעה מרעננת ציפתה לתלמידי בית החינוך אמי"ת י' אשדוד, שהגיעו לבית הספר ביום של מבחן הבגרות בתנ"ך. התלמידים פגשו במסדרונות בית הספר בדמויות תנ"כיות, שהסתובבו ביניהם, ושוחחו עימם על ימי בית ראשון ושני ועל נבואות השופטים ודברי הימים. דמויות תנך-בגרות תנך י אשדודמאיר סבג, רכז מקצוע התנ"ך בבית החינוך, שהתחפש לנביא ירמיהו, עמד בכניסה לחדר הבחינה, וחיזק את התלמידים לקראת הבחינה. סבג הסביר, כי השימוש בהצגה שממחיזה את החומר הנלמד הינה חלק משיטת לימוד התנ"ך בבית החינוך. יוזמה זו סייעה להפחתת הלחץ וליצירת אווירה מחויכת ורגועה יותר במסדרונות בית הספר. (בתמונה: רכז התנ"ך בבית החינוך, מאיר סבג, בדמות ירמיהו הנביא)

מכללת אורנים: מתמטיקה, שחמט וילדה אחת צעירה

במכללת אורנים מסתיים בימים אלה קורס חדשני, העוסק בהוראת מתמטיקה באמצעות משחק השחמט. הקורס, שפותח על ידי פרופ' צביה מרקוביץ, מיועד למורים הלומדים לתואר שני בהוראת מתמטיקה ומדעים בבית הספר היסודי. מרקוביץ החליטה לשלב לימודי שחמט בקורס הקוגניציה, קורס חובה עבור כל מורי המתמטיקה לעתיד. מרקוביץ' מאמינה, כי משחק השחמט מסייע בפתרון בעיות, מחזק את הזיכרון, את יכולת המיקוד, מגביר את החשיבה היצירתיות והחזותית ואת התפיסה המרחבית – כישורים הדרושים למורים למתמטיקה. לקראת סיום הקורס, יתקיים ביום שני הקרוב, טורניר שחמט בין מאה סטודנטים ומורים למתמטיקה, שישחקו מול אנסטסיה וולר (בתמונה) בת ה-12, אלופת אירופה לילדים עד גיל 10 לשנת 2013. משחק הראווה יתקיים במכללה, כשבמרכז האולם יונחו לוח שחמט וכלי משחק ענקיים. אנסטסיה תתמודד לבדה מול כל מאה המשתתפים (שיתייעצו ביניהם לפני ביצוע המהלכים, פורמט מוכר לשחמטאים). שחמטבאליפות אירופה לילדות עד גיל 10, שנערכה במונטנגרו ב-2013, השיגה אנסטסיה וולר 7.5 נקודות מתוך 9 אפשריות וזכתה במדליית זהב כשהיא מנצחת 75 ילדות מ-33 מדינות. וולר החלה לשחק שחמט ב-2011 ושנה לאחר מכן, כשהייתה בת 8, כבר ייצגה את ישראל באליפויות אירופה לילדות. את  שיעורי השחמט באורנים מעביר אסף סופר, שחקן שחמט מקצועי, בעל תואר ראשון במדעי המחשב ותואר שני בהוראת המתמטיקה ממכללת אורנים. המתמטיקאי, פרופ' יאיר קארו, האחראי על תכניות הלימודים לתואר שני של המורים למתמטיקה במכללת אורנים, הסביר: "השחמט מפתח את הזיכרון, מחדד את היצירתיות ואת המחשבה, החשובים מאוד כשמדובר בהוראת מתמטיקה. המורים צריכים להיות יצירתיים יותר, להחיות את השיעור, לעורר את התלמידים למחשבה. כמו במשחקים מאתגרים אחרים, קובייה הונגרית, סוליטר, איקס מיקס דריקס וכדומה, גם השחמט, שהוא הבולט מביניהם, מפתח סקרנות ומפתח כישורי חשיבה. לשחמטאי יש יכולת לתכנן מהלכים קדימה, לראות את התמונה המלאה, לנתח מצבים מסובכים ולנתח תהליכים. השחמט מסייע הן למורי המתמטיקה בכך שהוא מכניס עניין לשיעור, והן לתלמידים המתבקשים ללמוד בצורה קצת שונה ולפתח שיטת חשיבה אחרת".

1גמולים מודעה מעודכנת

על המסלול: אגדות ומיתוסים בתצוגת האופנה השנתית בתיכון רעות לאומנויות בחיפה

מאת: מערכת קו לחינוך

תצוגת האופנה השנתית של המגמה לעיצוב אופנה בתיכון רעות לאמנויות בחיפה, נערכה השנה בסימן אגדות ומיתוסים. תצוגת אופנההתצוגה סחפה את הקהל במבנה החדשני שלה, שכלל שלושה מסלולים ארוכים, ואפשר כך לכל הצופים לשבת בשורה הראשונה. בשיאו של הערב הוצגו פרויקטי הגמר של תלמידי כיתה י"ב, שעסקו בדמויות מיתולוגיות, כמו כימרה, מדוזה ונרקיסוס. פרויקטי גמר אחרים עסקו במוטיבים של אימה, באידיאל היופי, בדמות הערפד, בתעלומת משולש ברמודה, בנושא Happily ever after, במיתולוגיות הארי פוטר וסיפורי נרניה. (צילום: תומר כהן)

תרומה: דרוש ציוד למכינה קדם צבאית באור יהודה

מאת: מערכת קו לחינוך

עמותת צימאון פועלת במהלך השנה האחרונה לפתיחת מכינה קדם צבאית לנוער בעיר אור יהודה. העמותה הוקמה במטרה לשפר ולהיטיב עם ילדים ובני נוער בפריפריה ובשכונות מצוקה, ולפתח מנהיגות מקומית בקרב בני הנוער. לצורך הקמת המכינה, פרסמה העמותה קול קורא לתורמים, שמטרתו לאסוף ציוד רב. אור יהודה מוגדרת על ידי הצבא כעיר אדומה, המאופיינת בשירות צבאי לא משמעותי של רבים מילדיה ובנשירה גדולה. עיריית אור יהודה העמידה לטובת הפרויקט מבנה גדול, שעובר בימים אלה שיפוץ וזקוק לאבזור. לפרטים: עמותת צימאון – 054-3054051

הלב השבור

זכיות והישגים

מאת: מערכת קו לחינוך

תלמיד אורט רבין  גן יבנה  – מצטיין תכנית הסייבר היוקרתית הארצית "מגשימים"

עמית קליין (18), תלמיד כיתה י"ב, מבית ספר התיכון אורט ע"ש יצחק רבין בגן יבנה, זכה בתואר מצטיין תכנית הסייבר הארצית "מגשימים". קליין עתיד להתגייס השנה ליחידת מודיעין יוקרתית וכבר מחוזר על ידי חברות ההייטק המובילות בישראל, כמו צ'קמצטיין סייבר-גן יבנה-פוינט, IBM ו-EMC. את דרכו בתחום המחשבים והסייבר החל עמית באיחור ניכר מחבריו, לאחר ששמע לגמרי במקרה על מגשימים, תכנית להכשרת נוער בתחומי המחשבים והסייבר, שנוסדה לפני כחמש השנים ע"י קרן רש"י וצה"ל. בתכנית שותפים בה גם משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, מפעל הפיס, קרן שוליך, קרן אדליס וקרן דניאל. קליין נבחר מבין למעלה מ-100 בוגרים. הישגיו הטכנולוגיים כוללים פיתוח אפליקציית המציאות הרבודה הראשונה בישראל בטלפון הנייד בגרסת אנדרואיד, המאפשרת למשתמש לחבר בין משחק במכשיר הסלולארי לבין המציאות.

תלמיד מבית ספר שריד ברחובות זכה בגמר תחרות "העבריאדה"

יותם דולב, מבית ספר שריד ברחובות, זכה בשלב גמר תחרות העבריאדה לבתי ספר יסודיים בעיר רחובות. מנהלת ביהס הרצוג גלית מלכא מרום וצוות העבריאדההעבריאדה הינה יוזמה חינוכית חדשה, שעיקרה עיסוק בשפה העברית על רבדיה השונים. במסגרת זו מופקת תחרות בעברית בקרב תלמידי בתי הספר היסודי הלומדים בכיתות ה'-ו'. היוזמה נולדה מתוך רצון לטפח את השפה העברית והתרבות העברית. מטרת התחרות היא להפוך את העיסוק בשפה העברית לעניין רלוונטי, מרתק ומהנה, תוך לימוד מעמיק של השפה. אל המקום השני הגיעה יעל זהבי, מבית ספר בכור לוי, ולמקום השלישי הגיע טל קונץ, מבית ספר בן גוריון. (בתמונה: צוות העבריאדה)

מקום ראשון בתחרות המתמטיקה הבינלאומית – לתלמיד אמי"ת המר רחובות

דותן סלימן, תלמיד בית החינוך אמי"ת המר ברחובות, זכה במקום הראשון בתחרות החידות המתמטיות הבינלאומית "קנגורו", שנערכה במכון ויצמן למדע בשבוע שעבר.דותן סלימן אליפות קנגורו היא חידון מתמטיקה עולמי, הדוגל בעיקרון של מתמטיקה לכולם. המטרה העיקרית של התחרות היא למשוך כמה שיותר תלמידים לעסוק בפתרון בעיות מתמטיות ולהוכיח כי מתמטיקה איננה איום, אלא יכולה להיות תהליך מאתגר ואף משעשע. השנה השתתפו בתחרות בישראל כאלפיים תלמידים בכיתות ב' עד י', מבתי הספר בכל רחבי הארץ, כאשר לכל שכבת גיל – אלוף או אלופה משלה. (בתמונה: דותן סלימן תלמיד אמי"ת המר מקבל את תעודת הזכיה מידי ראשי תחרות 'קנגורו ישראל' במכון וייצמן. צילום: אמי"ת המר)

בית ספר עמל רב תחומי בירושלים זכה במקום הראשון בתכנית NFTE המכשירה בני נוער בסיכון ליזמות עסקית

אירוע הגמר של תכנית NFTE, המכשירה בני נוער בסיכון ליזמות עסקית, התקיים בשבוע במרכז פרס לשלום. הזוכים במקום הראשון הם היזמים מבית ספר עמל רב תחומי בירושלים, שיזמו את "קליקתור" – אפליקציה המאפשרת לכולם להזמין תור מהסמרטפון: לבנקים, לדואר, לבתי מרקחת ולכל מערכות התורים. האפליקציה היא חברתית, כך שניתן לעדכן על עומסים או תורים ארוכים, ומאפשרת לקבוע תור מכל מקום לכל מקום, בזמן אמת. הזוכים הגדולים ייצגו את ישראל בתחרות NFTE העולמית, שתתקיים בניו יורק באפריל 2016. קליקטורתכנית NFTE, שהחלה לפעול בשנת 1987 בארה"ב ובעשרות מדינות בעולם, פועלת בישראל משנת 2007. התכנית שמה לה למטרה לתמוך בשוויון הזדמנויות ולחולל שינוי בעמדותיהם של בני נוער כלפי רכישת השכלה והשתלבותם בעולם היזמות והתעסוקה. באירוע, שהנחתה אושרת קוטלר, השתתפו אנשי עסקים מובילים, אותם אירחו רותי ובועז רעם, מייסדי "שותפי NFTE ישראל", בהשתתפות מנכ"ל ג'וינט ישראל אשלים, ד"ר רמי סולימני, ושותפים מעמותות, משרדי ממשלה ומטות בתי הספר. (בתמונה: הזוכים הגדולים, צילום: רונן דבש)

תלמידי אורט פסגות בכרמיאל ייצגו את ישראל בתחרות המים העולמית בשטוקהולם שבדיה

שלושה תלמידי כיתה י"א, במגמה המדעית הנדסית באורט פסגות בכרמיאל, זכו במקום הראשון בתחרות הארצית 'המים של שטוקהולם', שנערכה לאחרונה בתל אביב. הפרויקט של שלושת התלמידים, בן דוד רותם, זמוסטיאנו חן ורזניקוב סטניסלב, עסק בטיפול בנפט באמצעות חיידקים. הפרויקט מספק מענה לשאלת הטיפול בזיהומי נפט, כאשר הטיפול נחלק לשניים: טיפול של זיהומי נפט ביבשה וטיפול של זיהומי נפט בים. אורט - מיםהתלמידים זכו במלגת לימודים באוניברסיטת תל אביב ובנסיעה לשטוקהולם, שם הם עתידים לייצג את רשת אורט ומדינת ישראל בתחרות העולמית בחסות יורשת העצר ויקטוריה. תחרות פרס המים של שטוקהולם לנוער בישראל היא תחרות לבני נוער, הכותבים עבודות מחקר בתחום המים ושימורם בכל ההיבטים: המדעי, החברתי, ההיסטורי והאמנותי. זוהי תחרות בינלאומית, שמתקיימת מדי שנה בשטוקהולם, בחסות בית המלוכה השבדי. התחרות הארצית נערכת בחסות הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל-אביב ובתמיכת קרן רחל ומנואל קלצ'קי וחברת מלנוקס. 'טיפול ביולוגי בבעיה אקולוגית' הוא שמו של פרויקט תלמידי פסגות, שזיכה אותם במקום הראשון. 

עונת הכנסים: משאירים חותם ומקדמים עשייה

יוצרים שינוי בכנס עמותות רוח טובה ומלאכי יום הולדת; עוזרים לתלמידים עולים בכנס האגף לתלמידים עולים במשרד החינוך ועמותת ידיד לחינוך; דנים בחינוך לדמוקרטיה בכנס לאוטמן

מאת: מערכת קו לחינוך

חוגגים את יצירת השינוי: כנס הסיום של עמותת רוח טובה ועמותת מלאכי יום הולדת

אתמול (10.6.2015) נערך בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה בתל אביב כנס הסיום של התכנית החינוכית "יוצרים שינוי" ישראל, של עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון ועמותת מלאכי יום הולדת. מדובר בתכנית חינוכית בינלאומית, שמטרתה לטפח דור של אזרחים פעילים ומעורבים. לתנועת יוצרים שינוי שותפות היום כחמישים מדינות נוספות ברחבי העולם ומיליוני ילדים בלמעלה מ-300 אלף בתי ספר. התכנית אומצה בישראל על ידי עמותת רוח טובה ועמותת מלאכי יום הולדת, במטרה להעצים ילדים ונוער ולתת להם כלים שיאפשרו להם לחולל שינוי לטובה בחברה ובסביבה. תחומי העשייה שבהם עוסקים הפרויקטים שיזמו הילדים השנה, מתפרשים על פני מגוון רחב של תחומים ונושאים, ביניהם; איכות סביבה, בריאות, עוני, אלימות, ניקיון, תזונה, עומס בלימודים, שילוב בקהילה ועוד. בין הפרויקטים הבולטים: שיפור רווחת חיות הרחוב, מרכז למידה לתלמידים הצעירים בבית הספר, שיפוץ מרכז לאנשים עם מוגבלויות בו, מתנדבים התלמידים באופן קבוע, בניית מגרש כדורגל עבור ילדים בסיכון ועוד. התכנית מנחה את הילדים לעצב פתרונות דרך ארבעה שלבים; להרגיש מה באמת חשוב ומפריע להם, לדמיין ולהגדיר כיצד הם היו רוצים לראות את הדברים אחרת, ליישם את הפתרונות שהם חשבו עליהם ולשתף אחרים בעשייה באמצעות תיעוד המעשה. התוצרים הם פרויקטים חברתיים-קהילתיים מחוללי שינוי. בכנס השתתפו מאות ילדים ובני נוער, שלקחו חלק בתכנית.

לטובת התלמידים העולים: מיזם משותף לעמותת 'ידיד לחינוך' ולאגף לקליטת תלמידים עולים במשרד החינוך

בכנס שנערך השבוע (10.6.2015) בבית התפוצות בתל-אביב (בתמונה), הושקה פעילותו של מיזם חדש 'ידיד לעולה'. מדובר במיזם ייחודי לקליטת תלמידים עולים, המשותף לעמותת ידיד לחינוך, המפעילה מתנדבים גמלאים במערכת החינוך, ולאגף לקליטת תלמידים עולים במשרד החינוך. המיזם מבוסס על חיבור בין גמלאי מתנדב בעמותת ידיד לחינוך, דובר שפה זרה, לבין תלמיד, עולה חדש, הדובר את אותה שפה, וזאת כחלק מהתהליך שעובר התלמיד ברכישת השפה העברית.כנס תלמידים עולים
הרעיון למיזם עלה מצורכי השטח, הסבירה מאיה שריר, מנהלת האגף לקליטת תלמידים עולים במשרד החינוך. התברר, כי לאורך כל השנה עולות משפחות יהודיות ארצה, עם ילדים שאינם דוברי עברית. מדי שנה עולים לישראל כ-5000 תלמידים עולים. הילדים משובצים בבתי הספר גם אם אינם דוברי עברית. הילד, אמנם יתחיל לקבל שעות אולפן להקניית השפה במקביל ללימודים, אך עדיין חוויית הקליטה היא עוצמתית ומאופיינת בבדידות רבה. המיזם מבקש לרכך את שהותו של התלמיד בבית הספר, ולסייע בידו להתמודד עם המציאות והתרבות החדשה. המפגש צפוי להקל על התלמיד את קליטתו והתאקלמותו, וגם לאפשר לו ליווי של דמות מפתח בוגרת, חשובה ומרכזית, שחוותה, בעבר, בעצמה, מעמד של עולה חדש. התכנית מבוססת על כך שהגמלאים המתנדבים בעמותת ידיד לחינוך מביאים עמם פסיפס מגוון ועשיר של שפות זרות, ובכך מספקים מענה למגוון רחב של תלמידים עולים מכל התפוצות. המתנדבים יקבלו הדרכה וליווי מקצועי מהאגף לתלמידים עולים במשרד החינוך ומעמותת ידיד לחינוך.
נמרוד אקרמן, מנכ"ל עמותת ידיד לחינוך, סיפר כי מההכשרות שכבר החלו להתקיים, עולה כי המשימה הזו מרגשת מאוד את הגמלאים, המתמסרים לה לחלוטין. בתור התחלה נבחרו כפיילוט למיזם חמש רשויות, מתוך 35 הרשויות בהן פועלת עמותת ידיד לחינוך. חמש הרשויות בהן יפעל המיזם הן: נתניה, פתח תקווה, נס ציונה, נצרת עילית וגבעתיים. ביישובים אלו אותרו מתנדבים דוברי שפה זרה, המותאמים לתלמידים עולים בבתי הספר
. 
בשנה הבאה תיבחן התכנית ויוחלט אם להרחיבה ליישובים נוספים. בכנס נכחו כמאתיים מוזמנים, ביניהם, מנהלי בתי ספר, אנשי משרד החינוך, נציגי רשויות מקומיות, אנשי אקדמיה, נציגי משרדי ממשלה, מתנדבי עמותת ידיד לחינוך ועוד. 

חינוך לדמוקרטיה: כנס משותף לקרן לאוטמן, למכון הישראלי לדמוקרטיה ולאוניברסיטה הפתוחה

כנס דב לאוטמן למדיניות החינוך נערך בשבוע שעבר בקריית האוניברסיטה הפתוחה ברעננה. הכנס הוא תולדה של חודשי עבודה ארוכים – של חוקרים וצוותי עבודה, שביקשו למצוא כיווני פעולה אפשריים לעיסוק בערכים דמוקרטיים במערכת החינוך. הכנס ביקש לברר אם ישראל עושה מספיק על מנת לחנך את הדור הצעיר לאזרחות דמוקרטית. שאלות נוספות היו; האם חינוך לדמוקרטיה הוא הכלי לכך וכיצד ניתן להשתמש בו, ומה תפקידה של מערכת החינוך בהקשר זה.
אנו נתקלים בישראל של היום בהתנהגות בלתי ראויה, הולכת וגוברת, המנוגדת לערכי הדמוקרטיה, ובאה לידי ביטוי בגילויי שנאה, אלימות וחוסר סובלנות כלפי האחר. מסקרי מדד הדמוקרטיה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, נמצא שבני הנוער מובילים בהתנהגות שכזו, יחסית לשאר הקבוצות בחברה.
בין הנושאים שעלו בכנס: מערכת החינוך בישראל במציאות דמוגרפית משתנה – משמעויות והשלכות, חינוך לדמוקרטיה ישראל 2015 – תמונת מצב, חינוך לערכים דמוקרטיים ומאבק בגזענות באמצעות חינוך, מבט פסיכו-פוליטי על גזענות והפחתת שנאה בין קבוצות, ועוד. בכנס נערכו שולחנות עגולים, שבהם לקחו חלק מורים, מנהלים, מפקחים, אנשי המגזר השלישי, נציגי רשויות מקומיות, מורי מורים,  נציגי החינוך הבלתי פורמאלי ועוד. בכנס אף הוצגו ממצאי סקר עדכני, שנערך בקרב מנהלי בית ספר, וכן ראיונות עומק שנערכו עם מנהלים. את הכנס חתם מושב מיוחד, במעמד נשיא המדינה, רובי ריבלין, שכלל גם רב שיח תלמידים ומורים בנושא חינוך לשותפות. בסיום הכנס העניק נשיא המדינה אות הוקרה לבתי ספר ברחבי הארץ, שבלטו בעשייתם למען ביסוס השותפות וההידברות בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית, ולמען מיגור האלימות והגזענות. בעקבות הכנס יגבש פורום דב לאוטמן למדיניות החינוך מתווה עבור מערכת החינוך הישראלית, ובו אפיקים קונקרטיים לפעולה. 

השכלתית – מכללה קהילתיתלוגו שקוף
השכלתית היא מכללה קהילתית, הפועלת כעסק חברתי, שמספק קורסים, שיעורי העשרה ופעילות פנאי. בין הפעילויות שהמכללה מציעה ניתן למצוא גם סדנאות, 
הפעלות, הרצאות ומופעים, לילדים, להורים, לנשים ולבני הגיל השלישי. צוות המנחים של השכלתית פועל במטרה להוביל להגשמה בקרב קהלי היעד. הצוות עושה זאת בעזרת תכניות שאותן פיתח, לאחר שצבר ניסיון וידע רב במשך שנים. מדובר בתכניות ייחודיות, שפותחו במיוחד עבור מיזם זה. לפרטים: זיו כהן – 050-6765639 או באתר.

בכנס תובנוער 2015; ריקוד, תיאטרון, מוסיקה, ספורט, אמנות, אפליקציות, רובוטיקה והתנדבות

מאת: שרון כץ

כנס תובנוער 2015, שנערך בחודש שעבר במכללה האקדמית תל אביב יפו, התמקד בנוער תבוני, מוכשר, אמיץ ופורץ דרך. בכנס זה הייתה הבמה שייכת לצעירים. תובנוער הנו כנס ייחודי, בו מציגים ילדים ובני נוער בעלי כישרונות מיוחדים. ילדים המגיעים להישגים יוצאי דופן, חולקים את סיפוריהם האישיים מעוררי ההשראה ומציתי הדמיון. את התלמידים ליוו בכנס המורות והמורים, שזכו להערכה רבה מהקהל. בנוסף, נכחו בכנס דמויות מפתח מעולם החינוך, התרבות, ההנהגה, העסקים, הטכנולוגיה והאקדמיה של ישראל. הקהל בכנס מילא תפקיד מרכזי וחשוב בדיאלוג השוטף עם התלמידים, שהופיעו על הבמה, בעיקר בקריאות עידוד ובמחיאות כפיים. בכנס השתתפו קבוצות תלמידים מבתי ספר בבני ברק, חולון, בת ים, תל אביב, ירושלים, לוד, בית שמש ועוד. 

תובנוער"מאחורי כל ילד שרוצה לפרוץ, לשנות וללמוד, יש מורה שמדרבן אותו לעשות זאת ומדבר בשפה של עשיית שינוי. הכוח אמנם צומח מבני הנוער, אך ללא מורים ומנהלים מעוררי השראה – השינוי לא יקרה", אמרה שירין נאטור חאפי, מנהלת בית הספר למדעים והנדסה אורט בלוד. נאטור חאפי הנחתה בכנס את המושב 'צעירים יוצרים שינוי'. היא התייחסה גם לאווירת הגזענות בארץ ואמרה: "אם רוצים להילחם בגזענות, יש לעשות זאת בעשייה. החברה צריכה לדעת להעניש את הגזענים לא רק במסגרת החוקים, אלא גם במעשים. כשזה יקרה – הגזענות תיחלש". נאטור חאפי הוסיפה, כי "מראה אחד של מתנדב בתוך בית הספר חשוב יותר מכל מערך שיעור על דו-קיום. אמפתיה היא התרופה הכי טובה לגזענות". תובנות בחינוך, המיזם מאחורי הכנס, נולד במטרה לתת רוח גבית למנהלי בתי ספר, ולאפשר להם לחולל מהפך חינוכי וחברתי במרכזים החינוכיים שבניהולם. המיזם מסייע למנהלים לפתח תפיסה של מנהיגים ויזמים חברתיים, הפועלים למען יצירת מענה כולל לצרכי התלמידים מבחינה לימודית, רגשית וחברתית. את הכנס הנחו קארן טל, מנכ"לית מיזם תובנות בחינוך, והיזם יוסי ורדי.

התבדלות או השתלבות: המפגש השנתי של 'מארג – כל ישראל חברים' עמד השנה בסימן מנעד הזהויות בעיר ירושלים

מאת: מערכת קו לחינוך

המפגש השנתי של תכנית מארג – כל ישראל חברים, שהתקיים בחודש שעבר, עמד בסימן מנעד הזהויות בעיר ירושלים. הנושא שנידון במפגש היה התבדלות או השתלבות, בדגש על מפגש עם החברה החרדית והחינוך הערבי. מארג היא אחת מתכניות החינוך החברתיות של כל ישראל חברים. היא פועלת בבתי הספר בתכנית רב-שנתית, ומתמקדת בקידום מצוינות בחינוך יהודי, ציוני ואזרחי. התכנית שואפת לחולל שינוי בכל תחומי החיים הפדגוגיים של בית הספר. כל ישראל חברים הוא ארגון המקדם יהדות בעלת אופי מתון, מטפח השכלה כללית, פועל למען אחריות חברתית ומכבד את האחר בחברה.  כל ישראל חברים מפתח תכניות בשני צירים מרכזיים: חינוך יהודי חברתי ומצוינות חינוכית, המעניקים הזדמנות שווה לכל תלמיד בכל מקום. אל הכנס הגיעו מנהלי בתי הספר המשתתפים בתכנית מארג – כל ישראל חברים. המנהלים נפגשו עם בעלי התפקידים המרכזיים, העוסקים בחינוך לזהות יהודית, ציונית ואזרחית. בנוסף, הפגיש האירוע את מנהלי בתי הספר עם התפיסה הרואה ביהדות אורח חיים רלוונטי גם לחילונים.

ביקור במנחמיה

מנחמיה, המושבה הותיקה על גדות הירדן, מציעה סיורים ואטרקציות למבקרים. מנחמיה כונתה בעבר "פריס של הגליל" בזכות יופיה. כמו אז גם היום, יחשפו המבקרים בה לפינה שקטה שטופת שמש, טובלת בירק. מנחמיה משופעת בגנים ציבוריים, יער (לוי אשכול) וחניון קק"ל, מתקני ספורט ומגרש טניס, וצימרים ברמה גבוהה. מוזיאון מנחמיה-כדאי לדעתבנוסף לאווירה הכפרית, יש בה גם אטרקציות כמו נהיגה ברכבים חשמליים לאורך הירדן, סיור חוויתי, ביקור באתר קוסמטי ובריאותי טבעי – בליווי כוס תה צמחים וכיבוד קל, ואפשרות לפעילות משפחתית ולארוחה קלה מחלב עזים תוצרת בית, באתר "עז עיז". לאחרונה שופץ במנחמיה המוזיאון לתולדות הרפואה בגליל ולתולדות הישוב. מהמוזיאון יוצאים לסיורים מודרכים לאתריה ההיסטוריים, וכן סיור באזור נהריים.
לפרטים: מלי מלכה לב, מנהלת האתר –   0522855746

הנחיית קבוצות בשילוב אומנויותהמכון להנחיית קבוצות

בואו להתפתח באומנות ההנחייה

כל איש חינוך הוא למעשה גם מנחה קבוצות בפועל. הנחיית קבוצות היא תחום מקצועי שמחייב השכלה מתאימה וכלים מקצועיים. בלעדיהם יכול איש החינוך למצוא עצמו לעתים קרובות במצוקה מול תהליכים קבוצתיים ותופעות חברתיות, כמו אלימות, קנאה, תחרות, תסכול וחוסר אונים. התכנית הדו שנתית להנחיית קבוצות בשילוב אומנויות מקנה גם ידע וגם כלים להתערבות באופן בונה, על מנת לנתב את הכוחות ההרסניים בקבוצה למקום של צמיחה והעצמה. התכנית כוללת שילוב של לימודים תאורטיים וחווייתיים, עם גישה מעשית פרקטית בתחום הנחיית קבוצות. השימוש באמנויות מזמן חשיפה אל העולם שמעבר למילים.
להשארת פרטים היכנסו כאן ומשם לאתר המכון להנחיית קבוצות
מנהלת המכון: אריאלה ברזל 054-4958695
פרטים והרשמה ליום פתוח: מלכה 077-2151800

קייטנות מבית פנאי אולימפיק

לכבוד חופשת הקיץ מכריזה פנאי אולימפיק על קסם של קייטנה. בפנאי אולימפיק מבטיחים תכנים איכותיים, מדריכים מעולים, בריכה כל יום, אטרקציות, מופעים וידוענים (טל מוסרי יבוא לקייטנה, אליאנה תדהר בנחשונית, ממלכת הקרח, אודי ואביעד בספארי). לנרשמים מידית מובטח מחיר מבצע. מערך הקייטנות וההסעות המוצע הוא: קייטנה בקאנטרי גלי רון הוד השרון-כפר סבא, המיועדת לילדי פתח תקווה – אם המושבות, חגור, רמות השבים, נווה ירק, נווה ימין, כפר מלל, חורשים ועידנים. קייטנה בכפר הנוער יוהנה ז'בוטינסקי באר יעקב – המיועדת לילדים מנס ציונה, רחובות, ראשון לציון, נטעים ובית עובד. לוגו-פרפר-פנאי-אולימפיקקייטנה בקאנטרי גון ת"א – לילדי ת"א מרכז, חולון ובת ים. קייטנה בבריכת גאולים – עמק חפר, המיועדת לילדי נתניה, צור משה, פרדסיה כפר יונה וצורן. קייטנה בבריכת אבן יהודה -המיועדת לילדי השרון – תל מונד, בני דרור, כפר הס, עין ורד, עין שריד ובית יהושע. וקייטנה בצור הדסה – המיועדת לילדי ירושלים, בית חולים הדסה, ישובי מועצה אזורית מטה יהודה – נס הרים, מטע, בר גיורא, זכירה, אדרת, נתיב הל"ה ועוד. מחירי מבצע למזמינים דרך קו לחינוך עד ה-15/6/2015: 1,880 ש"ח כולל הסעה. 1,710 ש"ח ללא הסעה. אפשרות ל- 12 תשלומים שווים ללא ריבית.

לפרטים והרשמה התקשרו: 1700-503-530 או גלשו באתר.

מרכז "עץ המשאלות" לצמיחה אישית, משפחתית ומקצועית

מרכז "עץ המשאלות" לצמיחה אישית, משפחתית ומקצועית, של ד"ר עירית לצטר, מציע שירותים בשלושה תחומים: אימון אישי לפיתוח וליווי והנחיה לקראת צמיחה למשרות ניהול ופיקוח במערכת החינוך; מיתוג וייחודיות בתי ספר באמצעות מו"פ, יזמות וחדשנות חינוכית באמצעות ליווי תהליך בית ספרי-מערכתי; הנחיה והדרכה למורים ולהורים בבנייה ופיתוח של דיאלוג ושותפויות בתקשורת הורים מורים. ëøèéñ öã ÷ãîéד"ר לצטר היא בעלת רקע מגוון של עשייה חינוכית רבת שנים בתחומי מו"פ, יזמות וחדשנות. בעברה ניהלה ד"ר לצטר את המרכז להורות במכללת גורדון. עבודת הדוקטורט שלה עוסקת בפיתוח שותפות בין הורים ומורים. בנוסף העבירה ד"ר לצטר תכנית אימון אישי לאנשי חינוך, לקראת מכרזים לתפקידי ניהול ופיקוח. ארגז הכלים שלה כולל לימודים והתמחות בתחומי תכנון אסטרטגי, מחקר וניהול ידע, יזמות וחדשנות חינוכית, קואצ'ינג, NLP, מיינדפולנס, הנחיית קבוצות, נרטיב אישי ומקצועי, רגשות בחינוך, מנהיגות  ועוד. לפרטים: 052-6599922 

BRC – אבחון ממוחשב להפרעות קשב ולימוד

חברת (BRC) Brain Resource הינה חברה בין לאומית מובילה בתחום האבחונים הממוחשבים לתפקודי מוח, תפקודים קוגניטיביים ותפקודים רגשיים. האבחון הממוחשב של החברה בודק את כל תפקודי הקשב, תכנון וארגון, יכולת למידה מטעויות וגמישות חשיבתית.- רותי זמירbrcmain-1 בנוסף, בודק האבחון תפקודי זיכרון, הבנה חברתית ומצב רגשי. רותי זמיר דייויס, פסיכולוגית קלינית, מומחית לאבחון וטיפול בתחום קשיי קשב ולמידה, משמשת כמנכ"ליתBRC  ישראל. זמיר דייויס מסבירה, כי בניגוד לבדיקות אחרות, אבחון BRC הוא האבחון היחיד שבודק את כל תפקודי הקשב ולא תפקוד אחד בלבד. כמו כן, הוא מתבצע בלי לקחת ריטלין או כל כדור אחר. האבחון מסייע להורים להבין מה מקור הקושי של הילד ומהו הטיפול המתאים. לפרטים: רותי זמיר דיוויס – 052-8726414 או באתר.

קשת שיווקים 

חברת קשת שיווקים (לשעבר ספרי מיכאל כהן) מאפשרת למעוניינים להזמין חוברות וספרי לימוד דרך אתר האינטרנט שלה. מיכאל כהן, לשעבר מורה ומדריך מורים, והיום סופר ומחבר, הוא העומד מאחורי חברת קשת שיווקים. כהן חיבר מעל ל-50 ספרי לימוד במקצועות עברית, תורה, נביאים  ויהדות. דרך אתר האינטרנט של חברת קשת שיווקים ניתן להזמין בחודשי הקיץ את ספרי הלימוד בכל המקצועות. ניתן יהיה להזמין דרך האתר גם את חוברת הלימוד מלכים, היוצאת לאור בימים אלו.רמי כהן-קשת שיווקים לקוחות פרטיים ייהנו מהנחות הנעות בין 5% ל-16%. בנוסף, ניתן להזמין דרך אתר החברה את כל מכשירי הכתיבה. ההזמנה תגיע ישירות לבית המזמין או לסניף הדואר הקרוב. החברה גם מזמינה בתי ספר לפנות אליה במסגרת פרויקט השאלת ספרים, ולקבל הצעת מחיר לכל ספרי הלימוד. פרטים במשרד: 08-6317737 בנייד:0544494287 או באתר.

 מערכת קו לחינוך מאחלת לקוראים חופשה נעימה. העיתון הבא יופיע ב-10.9.15

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל