פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 698

גיליון 698

גיליון 698  *  ט"ז אלול תשע"ז  *  7.9.2017  *  עורכת ראשית; סיגל בן-ארצי  *  דוא"ל: [email protected]  *  טל': 03-6354484

משרד החינוך מקים מערך ארצי לתומכי הוראה

כ-15 אלף תומכי הוראה – ארגונים, סטודנטים, גימלאים ועוד, פועלים כיום במערכת החינוך. רובם – ללא יד מכוונת. משרד החינוך מתכנן להעניק לכולם כלים להוראה מיטבית ושואף להגיע לכ-45 אלף פעילים

מאת: מערכת קו לחינוך

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר לאחרונה בסיור בצפון, כי כיום פועלים במסגרות בתי הספר ארגונים שונים, חלקם במסגרת השיעורים הפורמליים וחלקם במסגרות שונות. מדובר בכ-15 אלף פעילים, שמעורבים בתוכניות לימודיות שונות ללא יד מכוונת. משרד החינוך החליט לפיכך לטפל בנושא, ולהעניק להם כלים להוראה מיטבית. עוד ציין אבואב, כי המשרד שואף להגיע לשילוב של כ-45 אלף מתנדבים במערכת.
ממשרד החינוך נמסר, כי תוכנית תומכי ההוראה תפעל לצד המורים ובהנחייתם, ותסייע להנגיש לתלמידים את מקצועות הלימוד על ידי חיבור הידע לעולם שמעבר לגבולות בית הספר. מעבר לכוח העזר שיינתן בכיתה, הפרויקט יקדם ערכים של שותפות וסולידריות, על ידי כך שיאפשר לרבים להיות שותפים לעשייה החינוכית בישראל.
תומכי ההוראה יהיו מכל רצף הגילאים: החל מתלמידי תיכון שיפעלו בכיתות כחלק מהמעורבות החברתית, דרך בנות השירות הלאומי, סטודנטים שייכנסו לכיתה כחלק מהעבודה המעשית, גימלאים ומתנדבים מארגונים שונים ועד להורים שרוצים לגלות מעורבות גדולה יותר בחינוך ילדיהם.
את המערך מקים מינהל עובדי ההוראה במשרד החינוך. ממחוז צפון נמסר, כי כיום פעילים בו כאלפיים תומכי הוראה, והמטרה היא להרחיב את המעגל לכ-5,500 פעילים.

זהבי יעוץ מודעה חדשה

פתיחת שנת הלימודים תשע"ח; טבריה מול עילוט – מצא את ההבדלים

למרות שהשוואה בין שתי רשויות מקומיות בתחום החינוך מורכבת ביותר, והשוואה בין מערכת חינוך יהודית לערבית מורכבת אף יותר, בחרנו לעשות זאת. רק כדי להתרשם

מאת: מערכת קו לחינוך

על פי הלמ"ס, מדורגת עילוט באשכול 2 וטבריה ב-4. בשתי הרשויות בחרה מנהלת מחוז צפון של משרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון, להתמקד נקודתית בפתיחת שנת הלימודים.
בעילוט 7,834 נפש. בטבריה פי שישה – 47,600. בעילוט 2,289 תלמידים מהגיל הרך ועד העל יסודי. בטבריה כמעט פי חמישה – כ-10,600 תלמידים. בטבריה יש בנוסף גם שלוש ישיבות על תיכוניות עם למעלה מ-300 תלמידים.
בעילוט 17 גנים ושלושה בתי ספר – סך הכל 20 מוסדות חינוך. בטבריה – 92 גנים ו-33 בתי ספר (21 יסודי ו-12 על יסודי) – סך הכל 125 מוסדות חינוך – פי למעלה משישה מאשר בעילוט.
משרד החינוך מקצה מדי שנה כ-43 מיליון שקלים למערכת החינוך בעילוט. למערכת החינוך בטבריה – 280 מיליון שקלים – פי 6.5. העלות פר תלמיד בעילוט היא כ-18,800 שקלים ובטבריה כ-26,000 שקלים.
הזכאות לבגרות בעילוט – 50%. הזכאות לבגרות בטבריה – 61%. בעילוט – 11% מהתלמידים לומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות ו-6% לומדים אנגלית ברמת חמש יחידות. בטבריה – 7% לומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות ו-22% לומדים אנגלית ברמת חמש יחידות.
תלמידים בחינוך הטכנולוגי – בעילוט 38% בטבריה – 70%.
אחוז המורים בעלי תואר שני – בעילוט – 28% בטבריה – 36%.
בעילוט – שיעור ההתמדה 95% ושיעור הנשירה 1.3%. בטבריה – שיעור ההתמדה 82% ושיעור הנשירה 1.5%.

והמסקנה?

לא נבדקו פרמטרים נוספים ולכן כל מסקנה תהיה חלקית בלבד; לא נבדק מספר הילדים בכיתות – בטבריה חינוך חרדי ב-11 מוסדות יסודיים וחינוך דתי בארבעה מוסדות. בעל יסודי שני מוסדות דתיים, ארבעה חרדיים ושישה חילוניים. לא נבדקה ההשקעה של הרשות המקומית בחינוך. לא נבדקו פרמטרים נוספים, כמו חינוך חברתי בעל יסודי או אקלים בית הספר בכלל. שיעור ההתמדה יכול להסביר את ההבדל באחוז הזכאים. הדגש על מתמטיקה בעילוט ועל אנגלית בטבריה יכול לשקף גם הבדלים תרבותיים. בכל מקרה, מעניין יהיה לחזור על ההשוואה הזו בעוד חמש שנים.

תשע"ו מול תשע"ח; התמונה החינוכית שהייתה, התמונה החינוכית שתהיה

מאת מערכת קו לחינוך

לאחרונה פרסם משרד החינוך את נתוני התמונה החינוכית לשנת הלימודים תשע"ו. בכנסים לקראת פתיחת שנת הלימודים הציגו בכירי המשרד את הדגשים שיובילו בשנת הלימודים תשע"ח. חלק מהדגשים החדשים יהיו על בסיס מסקנות של נתוני התמונה החינוכית של תשע"ו

בכנסים לקראת תחילת שנת הלימודים, הציגו שר החינוך, נפתלי בנט, ומנכ"ל המשרד, שמואל אבואב, שורה של דגשים שיובילו את התנהלות המשרד בשנה הקרובה. בנט ציין את היפוך הפרמידה – השקעה גדולה בגיל הרך, שינוי מגמה למצויינות במתמטיקה ומדעים, תוכנית לאומית באנגלית, חיזוק ערכים וחינוך לערכים יהודיים, ציוניים ואוניברסליים, צמצום פערים וקידום אוטונומיה למנהלים. אבואב דיבר על צמצום פערים וקידום מעמד המורה. בנושא זה סיפר אבואב על הכנת תיק תוכניות לימודים שיקבלו עובדי ההוראה ועל שינוי מגמה בהשתלמויות והעברתן יותר לתוך בתי הספר. שניהם הסתמכו על התמונה החינוכית שהצטיירה מנתוני תשע"ו, ושרטטו את הנושאים שיצטרכו לקדם השנה. לפניכם הנושאים שיטופלו; אלו שהציגו עלייה יחסית לשנים קודמות ואלו שהתגלתה בהם ירידה.

זה שעולה

בשנת הלימודים תשע"ו חלה עלייה במדד הערכי של מעורבות חברתית, מ-54% ל-56%. השר בנט טען כי עלייה זו נובעת משורה של פעולות שביצע המשרד, כולל תוספת תקציבית של כמאה מיליון שקלים לתנועות הנוער, ארגוני נוער, מכינות קדם צבאיות, תוכנית אופק ושנת שירות. לדברי השר, מכינות אופק, המיועדות לתלמידים ממעמד סוציואקונומי נמוך, ימשיכו לקבל תעדוף תקציבי. בנט הסביר כי בחצי שנת לימודים, ללא דחיית שירות, מקבלים תלמידי אופק מכינה לימודית אינטנסיבית, שמשלימה להם פערים ומכוונת אותם לערוץ יצרני ויעיל לחיים.
במקביל נרשמה עלייה בשיעור התלמידים הזכאים לתעודת בגרות איכותית. עלייה נרשמה גם בשיעור התלמידים עם תעודת בגרות הכוללת חמש יחידות אנגלית. שיעור הבגרות המצטיינת עלתה מ-7.1% ל-7.5%. שיעור בעלי בגרות עם חמש יחידות מתמטיקה עלה מ- 10.4% ל-11.4%. שיעור בעלי בגרות עם חמש יחידות אנגלית עלה מ-31.9% ל-33.1%. משרד החינוך הודיע כי יבצע השנה מהלכים דומים לאלה שעשה במתמטיקה גם באנגלית, ביולוגיה, כימיה ופיזיקה. במקביל הכריז השר על הורדת הרף שהמשרד הציב לעצמו, להכפלת אחוז הלומדים ארבע וחמש יחידות במתמטיקה, מארבע שנים לשלוש בלבד.

.gmulim_modaa_new2

זה שיורד

ירידה בולטת נרשמה במדד סקרנות ועניין בלמידה מ-54% ל-51%. במשרד מציינים שנתון זה הפתיע, במיוחד לנוכח ההטמעה של הלמידה המשמעותית, שמיושמת מזה שלוש שנים במערכת.
ירידה בולטת נוספת נרשמה בניהול ובפיתוח הצוות החינוכי בבית הספר. מדד זה ירד מ-45% ל-38%. ממשרד החינוך נמסר, כי בכוונתו לשלב הערכת מורים כחלק מהפיתוח המקצועי שלהם. בנוסף, המשרד יטמיע בבתי הספר תרבות עבודה של ארגונים לומדים. המגמה היא שהמורים ישתלמו יותר בתוך בתי הספר. לדברי מנכ"ל המשרד, הגיע הזמן שהמורים יפסיקו להשתלם בכל מיני נושאים לא רלבנטיים, וישקיעו את משאבי הלמידה בנושאים שקשורים ישירות לעבודתם. במקביל צמצם המשרד משמעותית את שעות ההדרכה, כך שמדריכים רבים הפסיקו את עבודתם.

משרד החינוך לקראת תהליך הסדרה מלא לבתי הספר האנתרופוסופיים והדמוקרטיים

המחקרים מעידים; בכיתות הנמוכות ההישגים הלימודיים של בתי הספר הייחודיים נמוכים בהשוואה לבתי הספר האחרים. ככל שעולה הגיל רמת ההישגים עולה, ובתיכונים היא משיגה את הרמה הארצית הממוצעת. האקלים הבית ספרי מאידך הוא מעל לממוצע בכל שלבי החינוך, וכך גם הנתונים על רמת הבריאות הנפשית והפיזית של הבוגרים

מאת: סיגל בן-ארצי 

בכנס מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, שנערך לקראת פתיחת שנת הלימודים במודיעין, הציגה מקדמת תוכניות לימודים ייחודיות במשרד החינוך, מירב זרביב, את תהליך ההסדרה הפדגוגית לבתי הספר הדמוקרטיים והאנתרופוסופיים. זרביב ציינה כי בארץ קיימים 24 בתי ספר דמוקרטיים (14 יסודיים ו-10 תיכונים) ו-27 בתי ספר אנתרופוסופיים (22 יסודיים ו-5 תיכונים).
מחקרים על בתי הספר הדמוקרטיים מעידים כי המורים מובילים בהם ללמידה שיתופית, וכי יש להם תפקיד אמביוולנטי ומצמיח. התרבות הדמוקרטית בבתי הספר מפתחת עמדות דמוקרטיות יציבות, פחות אלימות, חופש ואוטונומיה. דרכי הלמידה מפתחות אקלים דמוקרטי והנעה עצמית וכן רצון להפגין מומחיות ולא יכולת. הבוגרים בעלי יכולת ללמידה עצמית, עזרה לזולת, אמפתיה, והם מרוצים מעולם העבודה. ממחקרי המשך על הבוגרים, הסתבר כי אין להם בעיות אקדמיות. הם בחרו מקצוע מתוך תשוקה, כישרון ורצון לשרת אחרים. התכונות המובהקות בעבודה הן רצון לעבוד עם אחרים, תשוקה לדבר ואחריות. 86% הצהירו כי עבודתם משקפת את ערכיהם. 90% ציינו כי הם מרגישים שיש להם שליטה על חייהם. 85% ציינו כי הם מרוצים מחייהם.
88% מבוגרי בתי הספר האנתרופוסופיים ציינו כי הלימודים בהם השפיעו על רמת היצירתיות שלהם. 78% ציינו כי עזרו להם לעמוד על דעותיהם וגיבוש דעתם, 60% ציינו את תרומתם להכרה בערך העצמי ו-78% ציינו את תרומתם לגיבוש העולם הרוחני והתרבותי שלהם. מחקרים שבדקו את השפעת בתי הספר האנתרופוסופיים על הבריאות של הבוגרים, הראו שהבוגרים בריאים יותר משמעותית משאר האוכלוסייה. היו להם פחות בעיות במערכת העיכול (20% פחות משאר האוכלוסייה), פחות בעיות שינה (30%), פחות בעיות גב, לחץ דם וכאבי ראש (20%), פחות סוכרת (50%), פחות ברונכיטיס כרונית, כאבי מפרקים וקשיים בשיווי משקל (40%). ממצאים אלו לא הפתיעו, כי לרוב התלמידים בבתי ספר האלו מגיעים ממשפחות צמחוניות וטבעוניות והתזונה התקינה היא חלק מתרבות החיים שלהם.
בחינת נתוני המיצ"ב של כיתות ב'-ה' בבתי הספר הדמוקרטיים והאנתרופוסופיים הראתה כי רוב בתי הספר קיבלו ציון מתחת לממוצע. ככל שהייתה עלייה בגיל, כך גם חלה עלייה ברמת ההישגים בבתי הספר. מאידך ציוני האקלים בהם ברובם היו גבוהים יותר מהממוצע בבתי הספר.

תהליך ההסדרה עד כה

עד כה, משרד החינוך הרחיב את האוטונומיה שניתנה לבתי הספר הללו. בתחום תכני הלימוד אושרו לאנתרופוסופיים לימודי אומנויות, מלאכה, עמלנות ואוריתמיה. לדמוקרטיים אושרה מערכת לימודים אישית לכל תלמיד. מבחינת פרקטיקות ההוראה, לאנתרופוסופיים אושרה הוראה ללא ספרי לימוד במתודות של חינוך ולדורף ולמידה בינתחומית. לבתי הספר הדמוקרטיים אושרה הוראה בחונכות, למידה רב גילאית ולמידה בינתחומית. לשני סוגי בתי הספר ניתנה גמישות בחלוקת השעות. לאנתרופוסופיים איפשרו לימוד בגישת הנושאים, לימוד באמצעות אומנות ולימוד בפרויקטים. לדמוקרטיים איפשרו חונכות אישית, ועדות ופרלמנט ומרחבי בחירה. עם זאת, משרד החינוך היתנה את ההסדרה בבקרה של צוות הוועדה והמחוז, עמידה במיצ"ב, עמידה בתמונה החינוכית, עמידה בחוזרי מנכ"ל וקבלה לבתי הספר ללא תהליכי מיון. בהמשך יפותח מודל ללא גביית תל"ן מוגבר. המחוזות יתמכו בבינוי בבתי הספר, מינוי והכשרת כוח אדם תואם לתפיסה, מעבר למוכר ורשמי והתאמה למבנה הארגוני בכל רשות.

התוכנית לקידום האנגלית; דבר ברור

שר החינוך הכריז השנה על יעד חדש; 70% מהתלמידים ייבחנו בבגרות מוגברת באנגלית: 4 ו-5 יחידות לימוד. יעד, בדרך כלל, תחום בזמן. השר לא ציין מהו. * שר החינוך הכריז על התוכנית החדשה באנגלית יומיים לפני פתיחת שנת הלימודים. המנהלים נדהמו; איך הוא רוצה שהם יישמו אותה כשמערכת השעות כבר סגורה? * שר החינוך הודיע על יעד השבחת המועמדים להוראת אנגלית. הבעיה; איך הוא יעשה את זה כשלא מגיעים תלמידים להוראת אנגלית למכללות והדרך היחידה למשוך אותם למקצוע היא לקבל אותם ללא פסיכומטרי?

מאת: סיגל בן-ארצי

כיומיים לפני פתיחת שנת הלימודים תשע"ח, הכריז שר החינוך, נפתלי בנט, על תוכנית לאומית להוראת אנגלית. השר הודיע על רצונו להעלות את מספר התלמידים ב-4 ו-5 יחידות לימוד, על שינוי בהוראת השפה משימת דגש על דקדוק לשפה מדוברת ועל השבחת ההוראה. מנהלי בתי הספר הזדעקו ובצדק. כיצד ניתן להחיל רפורמה שכזו כאשר יש מחסור עצום במורים לאנגלית – הערכה גסה מדברת על כ-500, וכאשר מערכת השעות כבר סגורה? לפניכם עיקרי התוכנית. שמרו כדי לבחון מה ייצא מכל זה לקראת השנה הבאה.

שינויים בהוראה-למידה

במסגרת התוכנית החדשה של משרד החינוך לקידום האנגלית המדוברת, יבצע משרד החינוך שינויים בתוכנית הקיימת. כבר השנה תופעל בחינת בגרות בעל פה, שתתבצע באמצעות הסקייפ או בחינה מתוקשבת לכ-1,500 תלמידים. בפיילוט שנערך בשנה שעברה נבחנו כך 350 תלמידים.
תלמידי כיתות י' יחוייבו כבר השנה בקורס לאנגלית מדוברת, שיועבר בשעות שלאחר הלימודים על ידי גוף חיצוני. מדובר ב-30 שעות שיועברו לכ-120 אלף תלמידים.
במיצ"ב תהיה בשנת הלימודים הבאה (תשע"ט) בחינה בעל פה לתלמידי כיתות ח'. הבחינה תועבר כפיילוט ב-30 בתי ספר ולאחר מכן תורחב לשאר המערכת.
תלמידי כיתות ז' יקבלו כבר השנה תוספת של שעת לימוד שתתמקד באנגלית מדוברת – השנה תינתן התוספת ל-447 חטיבות ביניים ובהמשך לכולן.
תלמידי כיתות ט', מ-130 בתי ספר, ישתתפו השנה במועדוני דיבייט ובתחרויות ארציות. בתשע"ט תופעל התוכנית ל-200 בתי ספר. ב-250 בתי ספר, בכיתות ד', ה' ו', יוקמו השנה ספריות כיתתיות באנגלית לשיפור הקריאה ולשיחה באנגלית על הספרים. בתשע"ט תורחב התוכנית לעוד 250 בתי ספר.

שינויים בבחינות הבגרות

מטרת התוכנית היא ש-70% מכלל תלמידי התיכונים ייבחנו בבגרות מוגברת – 4 ו-5 יחידות לימוד. אלפיים שעות נוספות יוקדשו במסגרת תוכנית סולמות להעברת התלמידים בין יחידות הלימוד. תלמידים שלא למדו אנגלית, ילמדו שלוש יחידות. בנוסף יאותרו 20 מח"טים שבהם התלמידים כלל לא לומדים אנגלית. המשרד יקצה לכל בתי הספר תוכן דיגיטלי להוראת האנגלית לרכישה – סרטונים, תרגילים, משחקים וכיו"ב. והשאלה המתבקשת היא – כאשר בתי הספר סובלים ממחסור תקציבי ונותנים אפילו הקצבה לנייר מדפסת, איך יהיה להם תקציב לרכישת תוכן דיגיטלי שלא תוקצב? במסגרת "חונכות וירטואלית" – 1,500 תלמידים בכיתה י"א יקבלו שיעורי תגבור אינטרנטיים על ידי סטודנטים מצטיינים בעלי יכולת גבוהה באנגלית.

שיפור ההוראה

כדי לבצע את התוכנית יצטרך משרד החינוך להכשיר כוח אדם ולחזק את איכות המורים הקיימים. המשרד הכריז על גיוס של עוד אלף מורים מקצועיים לאנגלית מהארץ ומחו"ל (500 בוגרים של מכללות ואוניברסיטאות, 300 דוברי אנגלית בתוכניות מיוחדות, 150 מורים מחו"ל ו-50 מורים מהמגזר הערבי אשר ילמדו במגזר היהודי). בנוסף הכריז המשרד על גיוס של עוד 950 תומכי הוראה – דוברי אנגלית רהוטה, שיגיעו למערכת באמצעות עמותות, אקדמיה, תוכניות מסע ותגלית ועוד. המשרד אף הכריז על מתן מלגות, בהיקף של 21 אלף שקלים לשנה, לכ-150 סטודנטים במכללות להוראה, בעלי אנגלית ברמה גבוהה, שילמדו הוראת האנגלית.
המורים יצטרכו לקחת חלק בקהילות עבודה לקידום הוראת השפה המדוברת. כיום יש כשלושים קהילות מורים, עם 550 מורים מובילים. הכוונה היא להכפיל את מספרן ולהדגיש בהן את השפה הדבורה.
המועמדים אשר יתקבלו למסלול אנגלית בעל יסודי במכללות להוראה יחוייבו להיות בעלי 5 יחידות אנגלית בבגרות. עד לשנה האחרונה (תשע"ז), מועמדים להוראה התקבלו למכללות במסלול אנגלית גם עם בגרות של 4 יחידות לימוד. החל משנת הלימודים הקרובה, כל מסלולי הלימוד לאנגלית במכללות להוראה יעברו בקרת איכות על ידי המועצה להשכלה גבוהה. בשנת הלימודים הקרובה יועברו כ-20 סדנאות להשבחת ההוראה של מורים חדשים לאנגלית.
לפני כשנתיים הכריז כבר שר החינוך על רפורמה באנגלית, שלא צלחה – ממנה גובשה קבוצה אחת של סטודנטים שישתלבו השנה בסטאז'. יש לקוות שהמהלך הבא יהיה מוצלח מקודמו. הבעיה העיקרית היא מחסור עצום של מורים בפריפריה. בעיה נוספת היא איכות ההוראה. כיום מדובר על בתי ספר רבים, בייחוד ביסודיים, שם מלמדים מורים שלא הוכשרו ללמד את המקצוע והתבקשו לעשות זאת.

גביע העולם ליזמות לתלמידי עמל שבח מופת

חמישה תלמידים ממרכז היזמות בבית הספר עמל שבח מופת בתל אביב זכו במקום הראשון בתחרות ליזמות נוער באודסה שבאוקראינה

מאת: רשת עמל

sage

חמישה תלמידים, ממרכז היזמות בבית הספר עמל שבח מופת בתל אביב, זכו במקום הראשון בתחרות ליזמות נוער באודסה, אוקראינה. 28 מדינות השתתפו בתחרות – SAGE שמה. התלמידים הציגו בתחרות את המיזם LS BAND, צמיד חכם שפותח במיוחד עבור אנשים מבוגרים. הצמיד יודע לזהות אותות מצוקה, ושולח אותם לגורמי הצלה ולמעגל אנשים קרובים. התלמידים, מיכאל קושניר, בני רוטלוי, דניאל גורביץ, אדוארד נפומניאשיי ומקסים גוטמן, עבדו על המיזם במשך שנה, ונעזרו במנטורים מהחברות מוטורולה, צ'ק פוינט, יעל תוכנה, רפורטי, אפקום ועוד.
מרכז היזמות בתיכון עמל שבח מופת בתל אביב מקיים תוכנית חינוכית ייחודית, שמקדמת לימודי יזמות מעשיים. מרכז היזמות בתיכון הוקם על ידי רשת עמל, על פי מודל ייחודי שפותח על ידי מנכ"ל הקבוצה, עו"ד רוית דום עיני. מרכזי יזמות נוספים פועלים בעוד בתי ספר של הרשת.
עמל משתפת פעולה עם הארגון הבינלאומי Sage global, בו חברות יותר מ-30 מדינות. התחרות השנתית היא פרי שיתוף פעולה עם ארגון האומות המאוחדות, למען שיפור העולם וקידום רווחה, שלום ויציבות בו. מדי שנה מתקיימת התחרות במדינה אחרת. בתחרות שהתקיימה בפיליפינים בשנה שעברה, הגיעו תלמידי שבח מופת למקום השלישי. אז השתתפו התלמידים בתחרות בפעם הראשונה.

ביהס לתיאטרון בובות

הנציגים הישראלים גברו בשלב חצי הגמר על סין וארמניה, ובשלב הגמר התחרו מול ארה"ב, אירלנד ואוקראינה. התלמידים הרשימו את חבר השופטים וזכו לא רק בגביע אלא גם בהערכה רבה מכל משתתפי התחרות.
התלמיד בני רוטלוי ציין כי שמח על ההזדמנות לפגוש 200 בני נוער מכל כך הרבה מדינות שונות עם מיזמים מדהימים.
לב ברמן, מנהל מרכז היזמות בבית הספר עמל שבח מופת, אמר כי המרכז מלמד את התלמידים לעבוד בצוות, לשתף פעולה ולחשוב ביחד איך לעשות את העולם שלנו טוב יותר. בתחרות נוצר קשר עם מדינות אחרות. עם סין, למשל, פותחה תוכנית לשיתוף פעולה הדוק יותר בין הצוותים משתי המדינות.
לדברי מנכ"ל קבוצת עמל, עו"ד רוית דום עיני, אמרה כי החינוך ליזמות שעמל מובילה, בשילוב תרומה לקהילה, מניב תוצאות מדהימות, והזכייה בתחרות מוכיחה זאת. במרכזי היזמות מושם דגש על חיזוק הביטחון העצמי של בני הנוער והאמונה ביכולתם לפתח מיזמים חדשניים פורצי דרך.

במערכת החינוך

בית ספר ללא צלצולים – בשנים האחרונות ישנם בתי ספר שבוחרים להתנהל ללא צלצולים. המנהלים טוענים שכך מפתחים בתלמידים אחריות אישית. כך, לדוגמה, בגן יבנה נפתח השנה בית ספר יסודי חדש, שבו אין צלצולים. בית ספר שקט גם תורם לשלוותם של התושבים שמתגוררים בסמוך אליו. זהו בית הספר השני בגן יבנה שפועל ללא צלצולים. הראשון – בית ספר אילן רמון, מתנהל ללא צלצולים כבר למעלה מעשור.
בית ספר לתלמידים עם אוטיזם נפתח בכפר נוער – השנה נפתח בכפר הנוער אשל הנשיא בית ספר לתלמידים עם אוטיזם, בעלי תפקוד בינוני-גבוה, מכיתה ז' ועד לגיל 21. לרוב בתי ספר כאלו ממוקמים בנפרד ממוסדות החינוך הרגיל. המטרה היא לשלב אותם בחינוך הרגיל וליצור קהילה אינטגרטיבית משולבת.

מודעת טבע

תלמידי החינוך המיוחד ישולבו באופן מלא בהווי החיים בכפר הנוער עם תלמידי החינוך הרגיל: יאכלו יחד בחדר האוכל, יצאו לטיולים שנתיים משותפים, יערכו פעילות חברתית וייהנו יחד מכל המתקנים בכפר: בריכה, משק חי, מעבדות, תחנת רדיו, חדר קולנוע ואנימציה, חדר כושר ועוד. חלק מהתלמידים אף ישולבו בכיתות הלימוד הרגילות. במינהל החינוך התיישבותי מסבירים, כי מעבר להיבט הערכי והחברתי, כפר הנוער והפנימייה שבו מעניק יתרונות רבים לתלמידי החינוך המיוחד. התלמידים ייהנו גם מחינוך פורמאלי רגיל ומיוחד וגם מחינוך אפורמאלי נרחב. מסגרת זו מתאימה לתלמידים אלו שזקוקים ליום לימודים ארוך. בית הספר החדש נותן מענה לתלמידים המתגוררים באזור הנגב המערבי, שעד כה נאלצו לנסוע רחוק, או שבתי הספר הקיימים לא נתנו מענה מדויק לסוג הלקות שלהם. השנה נפתחה כיתה אחת (ז'). בשנים הבאות בית הספר צפוי להתרחב ולקלוט כ-60 תלמידים. משרד החינוך יקים בכפר מבנה חדש בהשקעה של כ-10 מליון שקלים. המבנה יכלול כיתות לימוד, חדרי טיפול ומתקנים מיוחדים המותאמים לצרכי התלמידים. באשל הנשיא לומדים כיום 1,300 תלמידים. 250 מביניהם בתנאי פנימייה.

קרן השתלמות – טעויות בדף פרטי שירות

אחת הטעויות הנפוצות ביותר בדף פרטי שירות של משרד החינוך בפנסיה התקציבית הוא הרישום של שנות השבתון

מאת: עירית זהבי*

אחת הטעויות הנפוצות ביותר בדף פרטי שירות של משרד החינוך בפנסיה התקציבית הוא הרישום של שנות השבתון. כידוע, הכרה בשנת שבתון כשנת וותק בשכר וכשנה המזכה בפנסיה, מותנה באישור של קרן ההשתלמות בדבר השלמת חובות. הקרן שולחת אישור שאותו יש להעביר למעביד, על מנת שזה יקדם את המורה בוותק בגין שנת השבתון. על גבי האישור כתוב מפורשות שרק מי שאינם עובדי משרד החינוך צריכים להעביר את האישור למעביד. כלומר, מי שהם עובדי המשרד, אינם צריכים להעביר את האישור, כיוון שהאישור עובר אוטומטית.
אולם מסתבר שרוב המורים אינם בודקים את העברת האישור. המורים גם אינם בודקים אם הוותק שלהם בשכר עלה לאחר שנת השבתון. כשהם עומדים לפרוש לפנסיה, מקבלים המורים ממשרד החינוך דף פרטי שירות. אם הם יודעים לבדוק את הדף, הם עלולים לגלות שחסרה להם שנת עבודה, ובאותה הזדמנות גם לגלות שחסרה להם שנת ותק בשכר מזה שנים (מאז שחזרו מהשבתון). רוב המורים לא יגלו את זאת בעצמם. אצל רובם רק יועץ חיצוני יעשה זאת. במקרים כאלו הפגיעה היא גדולה. הפגיעה היא קודם כל בשכר השוטף, שאינו מעודכן על פי הוותק הנכון, ופגיעה נוספת בפנסיה. שני אחוזים בפנסיה הם  סכום לא מבוטל.
כיוון שמענק היובל משולם למורים החל מהוותק ה-25 לעבודתם בהוראה, הרי שאי עדכון ותק יכול גם לגרום לדחייה בשנה של המענק. זהו סכום של 60% מן השכר כידוע. גם זה סכום לא מבוטל.

*עירית זהבי, בעלת זהבי יעוץ, היא מומחית לזכויות ושכר של עובדי מערכת החינוך.

נחתם הסכם שכר קיבוצי חדש למורי החטיבה העליונה

מאת: מערכת קו לחינוך

משרד החינוך הודיע השבוע כי החל מהשנה יקבלו מורי החטיבה העליונה תלוש שכר חדש. זאת בעקבות הסכם קיבוצי חדש, שנחתם עם ארגון המורים, כחלק מהסכם עוז לתמורה משנת 2011. בתלוש יהיה מיזוג של רכיבי השכר הבסיסיים מתשעה לשניים. רכיב אחד יכלול את הוותק וההשכלה. הרכיב השני יכלול את כל התוספות השקליות שהיו בתלוש הישן לתוספת אחת בלבד. בנוסף, תהיה תוספת שכר ממוצעת של 1%. ככל שלמורה יש מספר גמולים גדול יותר, וככל שהוא ממלא תפקידים בבית הספר, התוספת תהיה גדולה יותר. תוקף ההסכם מספטמבר 2017. למעסיקים יידרשו מספר חודשים ליישומו. המורים יקבלו את ההפרשים בהמשך רטרואקטיבית. בנוסף מתקיים עם ארגון המורים משא ומתן על הסכם שכר כולל למורי החטיבה העליונה. כל הצדדים מסכימים כי יש להגדיל את שכרו של המורה המתחיל.

אתר תמ"א-פיקס מציג את מפת המוכנות נגד רעידות אדמה של בתי הספר בישראל

אתר תמ"א-פיקס מציין כי 1,455 בתי ספר בישראל נמצאים בסכנת קריסה מרעידת אדמה. בתי הספר מאכלסים מדי יום 660 אלף ילדים. האתר מציין כי העיר המסוכנת ביותר היא רמת גן, בה 86% מכלל התלמידים שוהים במבנים לא מחוזקים. העיר הבטוחה ביותר היא מודיעין, בה כל התלמידים שוהים במבנים בטוחים

מאת: מערכת קו לחינוך

מוסדות חינוך רבים ברחבי הארץ נמצאים בסכנת קריסה בעת רעידת אדמה. בתי ספר אלו הוקמו לפני חקיקת החוק המחייב בנייה עמידה לרעידות אדמה. הם גם לא חוזקו לאורך השנים. כך עולה מחישוב שערך אתר TamaFix, המרכז מידע על תמ"א 38 בכתובות שונות בארץ.
לפי האתר, בשנת הלימודים הנוכחית, 1,455 מוסדות חינוך נמצאים בסכנת קריסה בעת רעידת אדמה. מוסדות אלו מאכלסים 660 אלף ילדים מדי יום. בדיקת האתר חשפה את הערים בהן יחס התלמידים הגדול ביותר הלומד במבנים לא עמידים: רמת גן 86%, בת ים 76%, תל אביב 74%, חיפה 69% והרצליה 61%. לעומת זאת, הערים הבטוחות ביותר עבור תלמידים הן: מודיעין-מכבים,-רעות, בית"ר עלית 2% ובית שמש 3% – בהן רוב התלמידים לומדים במבנים עמידים לרעידת אדמה.
האתר מציין, כי אין כיום חובת חיזוק למבנים ציבוריים מפני נזקי רעידות אדמה. בשונה מבתי מגורים, ביצוע תמ"א 38 במבני ציבור ועסקים מאפשרת תוספת שטח בהיקף של קומה אחת בלבד, לכן הפרויקטים אינם כלכליים.
לדברי אלירן סימוני, מנהל האתר: "תמ"א 38 מקושרת אצל מרבית הציבור למיגון בתי מגורים, אך נוטים לשכוח שבמוסדות חינוך שוהים ילדים כ-200 ימים בשנה, במשך 7 שעות בממוצע ביום. מבנים רבים נמצאים גם באזורי סכנת קריסה גבוהה, שהם לאורכו של הבקע הסורי-אפריקני והעתק הכרמל, שעובר דרך מפרץ חיפה, צפון השומרון ומתחבר לבקעת הירדן."
עוד עולה מהבדיקה, כי שכבות הגיל בסיכון הרב ביותר לסכנה הן תלמידי בתי הספר היסודיים, המהווים 57% מכלל התלמידים ולומדים ב-950 מבנים בלתי מחוזקים. בחטיבות הביניים לומדים 29% מכלל התלמידים ובחטיבה העליונה – 14%, שיחדיו לומדים ב-260 מבנים. כמות בתי הספר שאינם עומדים בתקן מהווה 30% מכלל בתי הספר ברחבי הארץ וחלקם הוקמו מלפני קום המדינה.
האתר מציג את מפת המוכנות נגד רעידות אדמה של בתי הספר בישראל.

תמא בבתיס

פרויקט נעל"ה; 650 תלמידים חדשים השנה

במסגרת נעל"ה לומדים השנה 1,900 תלמידים מכ-50 מדינות * משרד החינוך הגדיל את תקציב התוכנית ב-14 מיליון שקלים

מאת: מערכת קו לחינוך

ביום שני האחרון ערך משרד החינוך קבלת פנים חגיגית בנתב"ג לכבוד 650 תלמידים חדשים בפרויקט נעל"ה. זהו מחזור התלמידים הגדול ביותר מאז הקמת הפרויקט. השנה לומדים בנעל"ה בסך הכל 1,900 תלמידים, המגיעים מכ-50 מדינות. לראשונה לומדים בנעל"ה תלמידים מאוסטרליה, פנמה, סלובקיה וקפריסין. תקציב הפרויקט יגדל ב-14 מיליון שקלים השנה, והוא יעמוד על 62 מיליון שקלים.
בחמש השנים האחרונות חלה עליה של כ-50% במספר התלמידים המצטרפים לתוכנית: מ-1,300 בתשע"ג ל-1,900 השנה. המחזור החדש של התלמידים נקרא שריד, על שם שר החינוך לשעבר, יוסי שריד ז"ל, שעודד את הרחבת הפרויקט בתקופתו גם למדינות המערב. משפחת שריד שימשה כמשפחה מארחת של תלמידי נעל"ה בארץ. בני המשפחה אף הגיעו לטקס בנתב"ג.

מעשה חינוכי? שר החינוך לשעבר פותח את שנת הלימודים

נהוג ששר החינוך המכהן הוא שפותח את שנת הלימודים. מעניין איך סער היה מגיב לו שר חינוך לשעבר היה פותח את שנת הלימודים בתקופת כהונתו סער תחילת שנה

דעה מאת סיגל בן-ארצי

פתיחת שנת הלימודים היא חלק מתפקיד שר החינוך המכהן. ב-23 שנות קיומו של קו לחינוך לא נצפתה פתיחת שנת לימודים גם על ידי שר לשעבר. שר חינוך הוא לא כמו כל שר. מעשה החינוך משלב הנחלת ידע עם ערכים. הערך "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך", הוא אחד מערכי היסוד שמנחילה מערכת החינוך, כמו גם "יהא כבוד חברך חביב עליך כשלך". לא נראה לי שסער היה רואה מהלך כזה בחיוב אילו הוא היה שר חינוך. ואם אקצין – יש לשער שהוא לא היה רוצה לראות שורה של שרי חינוך לשעבר שמתייצבים בתקופתו לפתוח את שנת הלימודים.
סער גם צרף לביקור את מנכ"לית משרדו לשעבר, דלית שטאובר (בתמונה). לנו לא נותר אלא לתהות אם הייתה בכך אמירה כלשהי. לביקור התלוותה גם ראש המועצה המקומית, ליזי דלריצ'ה.

כדאילדעת


בדים נט

בדים נט מתמחה במתן פתרונות קירוי והצללה לשוק המוסדי והפרטי. לבדים נט ישנם מגוון אריגי הצללה איכותיים המתאימים לצורכי השוק הישראלי. קיימים אריגים עם אחוזי הצללה גבוהים עם תקן ישראלי ומעכב בערה המתאימים לשמש הישראלית. פתרונות הצללה של חברת בדים נט מיוצרים בקפידה רבה ובאיכות גבוהה תוך שמירה על איכות האריג. בדים נט
בין לקוחותינו: משרד הביטחון, מועצות מקומיות, עיריות, החברה הכלכלית, כיל, מקורות, מפעלי ים המלח, קמ"ג, אלביט מערכות, ומוסדות חינוך בכל רחבי הארץ.
בבדים נט תמצאו מענה מקצועי לכל שלבי הפרוייקט החל משלב התכנון ועד לשלב ההתקנה הסופי.

טוב לשמור על קשר
טלפון 086488012
פקס 086488013
מייל; [email protected]
אתר; http://www.badimnet.co.il/index.php/

חדש! מיוחד! כזה שעובד חזק על בלוטות הסקרנות והאינטלקט! 
מסתקרנים ומתעניינים – 
אנחנו מתרגשים לשתף אתכם ב….קורס השתלמות למורים בשבתון ולשומעים חופשיים הכולל מסע ייחודי לפולין.
"השמש לא עמד דום" – יהדות, שואה, תקומה.
שת"פ בין מוזיאון יד מרדכי, מכללת אחווה וחברת איילה נסיעות.
בימי ג', החל מ: 07.11.17. במוזיאון יד מרדכי, 17 מפגשים שבועיים, מתוכם – 7 ימי מסע.
המסע: 13-19.12.2017
הקורס מוכר כגמול השתלמויות.
במוזיאון: טובה קרבי: 08-6720559

חינוך ראוי מתחיל בסביבה ראויה

מאת: מערכת קו לחינוך

מחקרים מעידים כי עובדים במקצועות שונים הציבו בראש סולם העדיפויות שלהם את סביבת העבודה. מעסיקים רבים יודעים כי תפוקת העובדים תעלה אם יתנו להם את התנאים הפיזיים המתאימים. מערכת החינוך עוסקת מזה מספר שנים בהקטנת הכיתות, אולם התהליך ארוך. ייקח זמן רב עד שהכיתות ברובן תהיינה פחות צפופות. חלק מהמנהלים, בניסיון נואש לשנות קצת את "כיתות הסרדינים", פתחו את שנת הלימודים הנוכחית בקריאה למורים לגוון את הסביבה הלימודית – להזיז כסאות ושולחנות, להושיב את התלמידים במעגל, ליצור שינוי פיזי במרחב הכיתתי. אתר אדוטופיה האמריקני הציג לאחרונה סרטון שמראה כיצד באמצעים דלים ניתן לשפר את הסביבה החינוכית. הסרטון מציג כיצד לעשות זאת; לשתף את התלמידים, לתכנן מראש את השינוי, לערב את ההורים, לפנות לקהילה לתרומות; צבעים, חיפויי קיר, לייסטים, ריהוט ועוד. היצירתיות בלתי נגמרת. כל כיתה יכולה לייצר לעצמה סביבה ראויה משלה. למנהלים רק נותר להכריז על תחרות הכיתה היפה ביותר.

מערכת קו לחינוך מאחלת לקוראים שנה טובה. הגיליון הבא של קו לחינוך יופיע ב-26.10.2017

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל