פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 690

גיליון 690

גיליון 690  *  ו' שבט תשע"ז  *  2.2.2017  *  עורכת ראשית; סיגל בן-ארצי  *  דוא"ל: [email protected]  *  טל': 03-6354484

חדשנות בחינוך; דרוש מוביל לאומי

ד"ר אברהם פרנק ריכז לאחרונה את כל התוכניות לחדשנות חינוכית שבמערכת החינוך. התוצאה (שלפניכם) מצביעה שיש תוכניות, אך אין מדיניות להטמעתן. התוכניות מבוזרות בין אגפי המשרד ואין מי שמוביל בו את הנושא. התוצאה; שימוש מועט מדי, בעיקר של משוגעים לדבר, ומחסור בנתונים, כמו לגבי מספר המשתמשים בהן

מאת: סיגל בן-ארצי 

מומחים תמימי דעים; לא יוכל להיות שינוי בחינוך בישראל אם משרד החינוך לא יוביל תוכנית לחדשנות חינוכית בהיקף ארצי. גם שר החינוך הקודם, שי פירון, הבין זאת, וחרט על דגלו את הלמידה המשמעותית. הבעיה; המהלך היה מהיר מדי, שטחי מדי ולא "אפוי" כלל. התוצאה; הבנה לא ברורה של המערכת את המושג, חוסר אחידות בביצועים בשטח, בעייתיות בהערכה, ולדברי פרופ' ענת זוהר, יו"ר המזה"פ לשעבר, גם עלול, לפיכך, לפגוע בלמידה הקונבנציונאלית השגורה.

חדשנות במערכת החינוך – מעט מדי ומבוזר מדי

לפניכם התוכניות לחדשנות חינוכית שקיימות במערכת, אולם היקף ההפעלה המינורי שלהן, בייחוד בתיכונים, מדבר בעד עצמו.
משרד החינוך אמור להיות הגוף שיוביל חדשנות חינוכית במערכת. אולם המשרד גדול ומבוזר, לא מטמיע חדשנות חינוכית וטכנולוגיה חינוכית כאחת ממטרותיו, אינו יוצר תנאים לחדשנות חינוכית בשטח, כמו תגמול למורים שמוכנים להטמיע אותה, ולעתים אף מקשה על התפתחותה (ראו תגובת מנהלת בית ספר בהמשך). יש איים של חדשנות חינוכית, אך אין עשייה נרחבת בפועל. למשרד החינוך גם אין נתונים על כמות המשתמשים בתוכנית כזו או אחרת, ובאיזה היקף. מנהלת בית ספר מסבירה בהמשך מדוע לא יכולה להיות חדשנות חינוכית אינטנסיבית במבנה הנוכחי של המערכת.

התוכניות

הענן החינוכי – כל השירותים המתוקשבים לבית הספר.

תפקודי הלומד – תפקודי לומד הם שורה של מיומנויות שנועדו להיטיב ולהעמיק את יכולות הלומד. תפקודים אלו ממוקדים בתהליכי למידה, ובדגש על עקרונות הלמידה המשמעותית: ערך, מעורבות ורלוונטיות.

תמ"ר – תוכנית להמרת בחינות בגרות חיצוניות בהערכה בית-ספרית. ההצטרפות היא של מורה-פרט, ותלמיד יכול להמיר שתי בחינות בלבד בהערכה בית ספרית.

ספרי לימוד דיגיטליים – תוכנית שנכנסת לבתי ספר שמעוניינים בכך.

החממ"ה – כחלק מהמגמה לשיפור השירות לעובדי ההוראה ולהעמקת הקשר השוטף, שוקד משרד החינוך על פיתוח כלים שיתנו מענה יעיל ואיכותי לכלל עובדי המטה, המחוז ומוסדות החינוך.

למידה מקוונת – מטה אגף טכנולוגיות מידע מספק שירותי למידה מרחוק. אלה כוללים כלי תקשורת מקוונים סינכרוניים וא-סינכרוניים להוראה מרחוק. בנוסף, נערכים במטה פיתוח והפעלה של קורסים מקוונים, יעוץ טכנו-פדגוגי והענקת מגוון פתרונות לצרכים מגוונים של תקשורת חינוכית ללמידה מרחוק. 

מיזם שיעורים פרטיים ברשת – משרד החינוך מקים מרכז תגבור ולמידה מקוון לתלמידים, במטרה לסייע לכל תלמיד הרוצה לשפר את הישגיו במתמטיקה, בלשון ובאנגלית. התמיכה ניתנת בשעות אחר הצהריים, ללא תשלום, לתלמידי כיתות ז'-י"ב מרחבי הארץ. ניתן להזמין שיעור פרטי באורך מלא מראש (כ-50 דקות) או לקבל תמיכה בלמידה (כ-15 עד 20 דקות) – לאחר המתנה בתור למורה.

מפרש – מיזם שהוקם ב-2012, ביוזמת שתי קרנות פעילות בתחום החינוך בארץ: קרן לאוטמן וקרן ברכה. מטרתו להצמיח יזמויות איכותיות ומשמעותיות של מנהלי בתי ספר, כמענה לצרכים ואתגרים של מערכת החינוך בישראל. (המשך בעמ' הבא)

חדשנות בחינוך; דרוש מוביל לאומי

 (המשך מעמ' קודם)

בתי ספר חלוצי הערכה – מוסדות חינוך שעומדים בתנאי סף, מתנסים בתהליכים חדשניים של הערכה פנימית וחלופית, ומציגים את תוכניותיהם בפני ועדת היגוי. עם קבלת אישור של הוועדה, הופכים בתי הספר להיות "חלוצי הערכה במוסדות החינוך העל יסודי".

תוכניות לימודים ייחודיות – את תוכנית הלימודים הייחודית יוזם בית הספר ומפתח בעצמו או עם גורם חיצוני. חיזוק האוטונומיה הפדגוגית בבתי הספר הוא אחד מהיעדים של מערכת החינוך כיום. כתיבה והפעלה של תוכנית לימודית ייחודית, היא אחת הדרכים האפשריות למימוש ולהעצמה של אוטונומיה פדגוגית בבית הספר.

הערכה בית-ספרית 30% – ארגון הלמידה בא לידי ביטוי בצמצום תוכניות הלימודים, חלוקת תוכניות הלימודים בכל תחומי הדעת ללימודי חובה (70%) וללימודי בחירה והעמקה (30%), צמצום מועדי בחינות וצמצום אירועי בחינות בכל תחום דעת.

תוכנית סחל"ב בהיסטוריה – החל משנה"ל תשע"ז ייבחנו התלמידים המשתתפים בתוכנית סחל"ב (סקרנות, חשיבה, למידה בהנאה) בחלק ההערכה החיצונית (40%) במבחן בגרות ייחודי. תשובות התלמידים תתבססנה על חומר פתוח, בו יוכלו לעשות שימוש בעת המבחן. החומר הפתוח יכלול את ספרי הלימוד בהם נעשה שימוש בכיתה, המחברת האישית של התלמיד וכן כל חומרי הלמידה האחרים בעזרתם התקיים תהליך הלמידה.

פרויקט בפיזיקה מחקרית – ב-15.3.2016 תיפתח במכון ויצמן למדע תוכנית הכשרה למנחים בשאלון החדש ״פרויקט בפיזיקה מחקרית״. הפרויקט הוא בן 5 יח"ל, שנלמד בכיתות י'-י"ב בזוגות. הפרויקט נבחן על ידי המפקחים על מקצוע הפיזיקה. 

gmulim_modaa_new2

תגובת מנהלת תיכון

מגיבה על הכתוב מנהלת תיכון; "את רוב התוכניות אני מכירה, אולם מספר בתי הספר המשתתפים בתוכניות אלו זעום.
מדוע? כיוון שתוכניות כמו תמ״ר, חלוצי הערכה ונוספות מסוגן, דורשות מהמורים ה״משוגעים״ לדבר עבודה קשה וסזיפית אשר אינה מתוגמלת כלל.
מורים צריכים לבדוק מסות אדירות של עבודות הנדרשות מהם בתוכניות אלה. משרד החינוך אינו מתקצב מורים אלו בשעות לימוד או גמולים ולכן רבים דוחים פרויקטים כאלה.
כמו כן, מורים המעוניינים לכתוב תוכניות לימוד חדשות, הממירות בגרות, אינם מתוקצבים, ומשרד החינוך מטרטר אותם הלוך ושוב בתיקון תוכנית הלימודים.
זו הסיבה שלצערי אנו נשארים תקועים בתוכניות לימוד ארכאיות, שאינן רלוונטיות לתלמיד, ואינן מכינות אותו לאקדמיה או לעבודה."
עד לסגירת הגיליון לא התקבלה תגובה ממשרד החינוך.

חדש! פורטל חינוך והוראה
מיועד למורים, מתכשרים להוראה, הסבת אקדמאים ועוד.
מכיל מאמרים ומידע, אינדקס נותני שירותים למערכת החינוך ועוד. 

זהבי יעוץ מודעה חדשה

מיינדסט מבית מטח הכריזה על הזוכה בתחרות GESA לטכנולוגיה חינוכית

מאת: מערכת קו לחינוך

חממת החדשנות מיינדסט מבית מטח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית), הכריזה לאחרונה בלונדון על הזוכה בתחרות הסטארטאפים העולמית (GESA 2016 (Global EdTech Startup. התחרות החלה ביוזמת מטח לפני שלוש שנים, ומטרתה לעודד חדשנות בתחומי הטכנולוגיה החינוכית.
השנה התקבלו לתחרות למעלה מ-600 סטארטאפים מרחבי העולם. הסטארטאפ שזכה בתחרות הוא EVODO, אשר מספק פלטפורמת חינוך מאובטחת למוסדות כליאה. כפרס יקבל המיזם גישה ישירה למאיצי סטארטאפים וגופים מרחבי העולם בארה"ב, אנגליה, ספרד, הודו, קולומביה ועוד, ופרס כספי בסך עשרת אלפים דולר. הסטארטאפ הזוכה נבחר על פי הקריטריונים של פתרון לצורך קיים, חדשנות פדגוגית, חווית משתמש יוצאת דופן, פוטנציאל התרחבות ותכנית עסקית ברת קיימא.
בגמר הישראלי, שהתקיים לפני התחרות העולמית, זכה הסטארטאפ Sentidio, שפיתח מערכת המאפשרת לילדים עם אוטיזם את הכלים ללימוד ותירגול של כישורים חברתיים בצורה משחקית. המיזם גם ייצג את ישראל בגמר התחרות הבינלאומית.

הגיעו לגמר מיינדסט

בין החברות הנוספות שהגיעו לקו הגמר 2016 היו (בתמונה. צילום מיינדסט);
Zulama (ארה"ב) – משחק ללימודי מדעי המחשב לבני נוער.
Cognitoys (ארה"ב) – צעצועים חינוכיים בדמות דינוזאורים מבוססי אינטליגנציה ממשק אדם-מחשב (IBM WATSON), הגדלים עם הילד.
Investedapp (ארה"ב) – חינוך פיננסי במובייל.
Embodied Labs (ארה"ב) – תכנית ללימודי חינוך לבריאות.
Primotoys (אנגליה) – צעצועים לילדים המופעלים על ידי שפת תכנות.
Writereader (דנמרק) – פלטפורמה ללימוד קריאה לילדים על ידי יצירת ספר דיגיטלי.
Marbotic.France. (צרפת) – שילוב של משחקים מעץ וטאבלטים המיועדים ללמידת קריאה וחשבון.
PenPal Schools (ארה"ב) – למידה שיתופית של תלמידים מבתי ספר שונים מרחבי העולם.
בשנת 2016, נוספו שני מסלולים בתחרות: הראשון – לסטרטאפים בתחום של חינוך לרב-תרבותיות, בשיתוף קרן לאוטמן, והשני – מסלול לאוריינות מבוגרים, בשיתוף קרן ברברה בוש.
בשנה הראשונה של התחרות התמודדו כ-360 חברות מרחבי העולם, ובמקום הראשון זכה הסטארטאפ האמריקאי BrightBytes, שפיתח מוצר אנליטיקה והערכה לתחום החינוך. בשנה שעברה זכה Kytabu, סטרטאפ מקניה, שפיתח פלטפורמה להשכרת ספרי לימוד דיגיטליים במודל חדשני.

ניסויים של תלמידי אורט יישלחו לחלל

מאת: מערכת קו לחינוך

לאחרונה נערך באוניברסיטת בר-אילן אירוע הגמר של תוכנית רמון ספייסלאב, במסגרתו נבחרו חמישה ניסויים של תלמידים שישוגרו לחלל. אסטרונאוטים של נאס"א ובכירים בתעשיית החלל הישראלית (בתמונה) בחרו את הניסויים שישוגרו לחלל בעוד כחודש. התוכנית נערכת ביוזמת קרן רמון, והיא חושפת את תלמידי רשת אורט לחקר החלל. לתוכנית תורמת גם קרן טירן, על שם שלמה טירן, הפועלת לעידוד יזמות ויצירתיות של הדור הבא. נאסא ניסויי תלמידים
הניסויים הזוכים הם; תלמידי אורט אלון בנצרת עלית, יבצעו בחלל ניסוי להפקת כמות גדולה של ויטמינים מהתרבות שמרים על מצע של שתן. אם הוויטמינים יישמרו בשמרים, יתאפשר לספק לאסטרונאוטים מקור בלתי פוסק של ויטמינים בסביבת חלל דלה במשאבים.
תלמידי אורט יונתן בקרית מוצקין, ישלחו לחלל ניסוי בשיתוף עם חברת התרופות הגלובלית תרו, לייצור משחה רפואית בתנאי מיקרו גרביטציה ובחינה כיצד תנאי ייצור זרים ישפיעו על עמידותה.
תלמידי אורט יגאל אלון ביקנעם, ישלחו לחלל תאים סרטניים במטרה למדוד את קצב התפתחותם מחוץ לכדור הארץ.
תלמידי אורט דקל וילנאי במעלה אדומים יבדקו כיצד מושפעת העברת גנים אופקית בין חיידקים בסביבת החלל, במטרה לנצל את הפעולה לייצור חלבון בחלל לתזונה ולתרופות.
תלמידי אורט מודיעין יבדקו כיצד טעם יין אדום יושפע אם תהליכי התסיסה והתיישנות יתקיימו בסביבת מיקרו כבידה.

פרסום חמדת הדרום

תחרות יזמות של עמל למען אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים

הידיעה בשיתוף רשת עמל

לאחרונה נערך אירוע היזמות והחדשנות של קבוצת עמל למען הקהילה. האירוע נערך במרכז פרס לשלום וחדשנות, בהשתתפות בכירים בתעשייה ובחינוך. באירוע נערך שלב הגמר בתחרות היזמות הארצית של קבוצת עמל למען אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. מנכ"ל קבוצת עמל, עו"ד רוית דום עיני, מובילה בעמל שינוי בתפיסת הלמידה, ששם דגש על חינוך ליזמות, חדשנות, מצוינות וחינוך לערכים. לא עוד שינון חומר הלימוד, אלא למידה באמצעות חקר, עבודת צוות, יזמות ויכולת עמידה מול קהל. התחרות כללה הצגה של המיזמים בסגנון טד. בזה אחר זה עלו תלמידי עמל לבמת האירוע, הציגו את ההמצאות שלהם בזמן קצר והלהיבו את קהל הנוכחים.
באירוע השתתפו תלמידים מבית ספר און, מסגרת חינוכית חברתית שיקומית לתלמידים נפגעי שיתוק מוחי ונכויות מורכבות. הם באו לצפות בתוצרים הסופיים שפיתחו תלמידי עמל, לאחר שסייעו להם בשלבי החשיבה והתכנון להתמקד בצרכים האמיתיים של אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. קבוצת עמל רתמה לתחרות היזמות ארגונים וגופים הפועלים כדי להעלות את רמת חייהם ולהקל את השתלבותם בחיי הקהילה של ילדים ומבוגרים עם מוגבלויות: עמותת מילב"ת, Tikkun Olam Makers, בית איזי שפירא, בי"ס און, וכן את משרד החינוך וההסתדרות הכללית. כמו כן יצרה עמל שיתוף פעולה עם גופים וחברות הייטק ותעשייה: Marvell, IBM, יעל תוכנה ומערכות, Ed.il, המועדון המסחרי והתעשייתי, סיסקו, טבע ועוד.עמל יזמות צרכים מיוחדים
במקום הראשון בתחרות זכו שני בתי ספר, לאחר שחבר השופטים העניק להם ניקוד זהה – ליידי דייויס תל-אביב וירושלים; תלמידי בית הספר הרב תחומי עמל ליידי דייויס תל-אביב ופנימיית בית הנוער פיתחו פיתוח מקל נחייה חכם לעוורים. תלמידי בית הספר הרב תחומי עמל ליידי דייויס ירושלים פיתוח מערכת ניוד והרמה לכסא הנשלטת על ידי פקודות קוליות.
גם בפרס השני זכו שני מיזמים: עמל שבח מופת ועמל כסייפה. בית הספר הרב תחומי עמל שבח מופת תל-אביב זכה בפרס על פיתוח אפליקציה בשם SAS להזעקת עזרה במצבי מצוקה. בית הספר הרב תחומי עמל אלפארוק כסייפה, זכה בו על פיתוח אפליקציה לתקשורת בין הורה לילד עם צרכים מיוחדים.
במקום השלישי זכה בית הספר הרב תחומי עמל בגין צפת, על פיתוח המיזם UVtron, מכשיר אלקטרוני המסייע לחולי פסוריאזיס באמצעות שליטה על כמות הקרינה.
בית הספר הרב תחומי עמל ליידי דייויס ת"א זכה בפרס נוסף – חביב הקהל בפיתוח מיזם חברתי ערכי. את הזוכה בפרס זה בחר קהל גולשי אתר Ynet.
לכל הזוכים הוענקו פרסים כספיים. מנכ"לית עמל הודיעה כי מעתה תיקרא התחרות על שם הנשיא שמעון פרס ז"ל. חמי פרס, יו"ר מרכז פרס, הודיע באירוע כי יעמיד סכום זהה לפרס שהעניקה קבוצת עמל לזוכים במקום הראשון.

הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות פותחת השנה שני מסלולים חדשים למורים יזמים; "בשותף" ו"יד ביד"

מאת: מערכת קו לחינוך

הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, שסיימה השבוע את שלב הגשת הבקשות לתמיכה כספית לשנה זו, תפתח בשנת הלימודים תשס"ח שני מסלולים חדשים; בשותף ויד ביד.

מסלול בשותף

מסלול בשותף מיועד לתלמידים ומורים בבתי הספר העל יסודיים, שרוצים לפתח ביחד יוזמה חינוכית ולהפיצה בקהיליית בית הספר. יוזמות חינוכית בשותףהכוונה היא לעצב יחד את חווית הלמידה מתוך שילוב נקודת מבטו של הלומד. התלמידים מוזמנים להציע רעיונות, והמורים ילוו אותם עד להפיכתם לשיעור, יחידת לימוד, סרטון וכיו"ב. במסגרת היוזמה ניתן להשפיע על אופי השיעורים, האווירה בבית הספר ועוד. התמיכה תינתן ליוזמות שמתמקדות בעשייה משותפת של תלמידים ומורים, שמעשירות את העשייה הפדגוגית או האקלימית של בית הספר.היוזמה חייבת להיות בעבודה משותפת של כיתה לפחות, ולהיות בעלות תרומה ייחודית לבית הספר ואולי אף לקהילה שמסביב. המורים והתלמידים יקבלו ליווי ותמיכה לאורך השנה, והשתתפות בכנסי הלימוד של הקרן.
בנוסף, כל יוזמה זוכה למענק כספי בסכום של עד 12 אלף שקלים. שעות ההדרכה של הקרן מוכרות למורים כשעות לגמול השתלמות.

מודעת טבע

מסלול יד ביד

מסלול יד ביד מיועד לשיתוף פעולה בין תלמידים מבתי ספר רגילים לתלמידים בבתי ספר בחינוך המיוחד – ביסודי ובעל יסודי. היוזמה יכולה להתבצע בתוך אחד משני בתי הספר.
את היוזמה יבצעו מורים או עובדי הוראה פרה-רפואיים מהחינוך המיוחד, תוך שיתוף פעולה מעמיק עם מורים מהחינוך הרגיל. התמיכה תינתן ליוזמות חדשניות, שעדיין לא הופעלו בבית הספר או בארץ.
היוזמה יכולה להיות בכל תחום שעשוי לחבר בין הקבוצות. הפעילות צריכה להיות משותפת והדדית, ולא פעילות התנדבותית, והיא צריכה להתבצע לאורך שנים.
היוזמים יזכו לליווי במשך תקופה של עד שלוש שנים. הליווי יכלול הדרכה והשתתפות בכנסי לימוד של הקרן.
כל יוזמה תזכה במענק כספי של עד 50 אלף שקלים, ושעות המוכרות לגמול השתלמות.

המלצ"ה – לתלמידים מצטיינים במתמטיקה

מרכז המורים הארצי למתמטיקה בחינוך היסודי פרסם באתר שלו פעילות חדשה לתלמידים. הפעילות היא במסגרת "המלצ"ה" – העשרה מתמטית לתלמידים צעירים המצטיינים במתמטיקה. הפעילות, השישית במספר, עוסקת בהחלטות נבונות.

חלית? מה צריך לדעת, מה צריך לעשות

מאת: עירית זהבי*

כעובד מערכת החינוך, אם מתגלה אצלך מחלה, שעלולה להתגלות בהמשך כממושכת או אולי חשוכת מרפא, רצוי שלא לגלות את דבר קיומה. עד כמה שזה קשה, חובה להתייעץ כיצד לנהוג. חשוב במיוחד שלא לשתף את החברים מהעבודה וכמובן שלא את המעסיק.
ברוב המקרים חושבים החולים מיידית על פנייה למוסד לביטוח לאומי. אולם, פנייה למוסד לביטוח לאומי היא בדרך כלל סוף הדרך ולא תחילתה. פנייה לביטוח לאומי הכרחית רק במקרה של תאונת עבודה או מחלת מקצוע.
במקרה של מחלה, יש לפנות לקרן הפנסיה בה מבוטח העובד. יש להבחין בין שלוש פנסיות; תקציבית, צוברת ופנסיה צוברת חדשה. בכל אחת מהן תוכנית אחרת להפסקת עבודה ומיצוי הזכויות הקיימות בה. יש להכיר את התוכנית בטרם פועלים.
לרשות המורים עומד מאגר של ימי מחלה. המאגר יכול להכיל ימי מחלה רבים למורים ותיקים, ולאפשר להם לנצל אותם לאורך תקופה לא קצרה.
בשלב ראשון חשוב במיוחד ליידע את המערכת על הפסקת עבודה בשל מחלה. יש לציין בפני המעסיק כי תשובו לעבודה כאשר תדעו את המצב לאשורו. אם המעסיק ידרוש מכם הסברים, יש לומר; "אני פועל בכפוף להנחיות הרופאים שלי. בשלב זה אינני יכול לעבוד והרופאים לא מרשים לי לעבוד. ברגע שאוכל לעבוד, אודיע". זו צריכה להיות המדיניות גם אם ידוע לכם שלא תבריאו וכי אתם חולים במחלה כרונית או סופנית. המערכת צריכה לדעת אחרונה את מצבכם לאשורו.
חשוב מביוחד לא לעשות כל צעד שיתברר כבלתי הפיך. לעתים מופעל לחץ על העובד לפרוש פרישה מוקדמת. זכרו כי היא כדאית למעסיק, אך פחות כדאית לעובד. לרשות המורים עומדים מסלולי פרישה מוקדמת, שחלקם גם מלווים במענקי עידוד פרישה ומענקים מהאוצר. אולם ייתכן כי הפרישה המוצעת עלולה להסב נזק לעובד. פרישה במסלול בריאות טובה לעין ערוך מכל מסלול אחר. זוהי פרישה יקרה יותר למערכת אך טובה יותר לעובד.
יש לבדוק היטב את הצעת הפרישה ואת הסכומים שעתידים להתקבל לפני ההחלטה הסופית. לא כדאי לקבל החלטה לא נכונה בגלל לחץ מצד המעביד או בגלל הרצון לקבל סכום חד פעמי. סכום זה עשוי להיראות על פניו כסכום גבוה, אולם לאחר מכן עלול להתגלות כי פרישה במסלול שונה הייתה מניבה תגמולים גבוהים בהרבה.

* עירית זהבי, בעלת זהבי יעוץ, היא מומחית לזכויות ושכר של עובדי מערכת החינוך.

האגודה לקידום החינוך

עשרה תלמידים זכו בפרס שר החינוך לנוער מתנדב

מאת: מערכת קו לחינוך

לאחרונה התקיים הטקס השנתי להענקת תעודות הוקרה לתלמידים מתנדבים לשנת תשע"ז ע"ש אלעד ריבן ז"ל. במסגרת האירוע הוענק פרס שר החינוך לנוער מתנדב לעשרה תלמידים שהצטיינו בפעילות ערכית וחברתית.
בנוסף, בשיתוף עם המועצה להתנדבות, הוענק לראשונה פרס השר לערים מובילות בהתנדבות בני נוער: תל אביב ומודיעין. הפרס ניתן על פעילותן של ערים אלו לקידום מעורבות קהילתית והתנדבות של בני נוער.
כמו כן הוענק אות המתנדב הבוגר לכבאי יוסף יוגי-רימל, על היותו דמות מעוררת השראה לבני הנוער, ועל פעילותו הענפה לשירותי הכבאות וההצלה.נוער מתנדב
התלמידים הזוכים הם:
אורן גוזלן, מועצה אזורית מנשה – תלמיד כיתה י"ב בבית הספר גוונים. פעיל במועצת התלמידים, חבר בתנועת הצופים, עוסק בשילוב בעלי פיגור מוחי בתנועה ומלווה ניצולי שואה תוך תיעוד סיפוריהם.
אסתר מלכה ריבקין, כפר חב"ד – תלמידת כיתה י"ב בבית הספר בית רבקה. יוזמת פעילויות חברתיות לילדים בעלי צרכים מיוחדים, מקימת עמותת רגע קסום לסיוע לילדים ולנערות בעלי צרכים מיוחדים בעלי רמה קוגניטיבית גבוהה.
דוד אסרס, פתח תקווה – תלמיד כיתה י"ב בישיבת אמי"ת. חבר בפרויקט נוער מוביל שינוי, פועל להעצמת בני נוער בסיכון, מתנדב במרכז נוער עין גנים, מתווך בין צוות מרכז הנוער ובין משפחות יוצאי אתיופיה הזקוקות לסיוע במזון ובשיפוץ בתים.
דניאלה אברמוב בלקין, נצרת עילית – תלמידת כיתה י"ב בבית הספר אורט שרת. תלמידה מצטיינת, יו"ר מועצת התלמידים הבית ספרית ויו"ר מועצת הנוער העירונית, יזמת ומובילת מיזמים ערכיים שונים, פעילה חברתית במגוון תוכניות.
לינא אזברגה, כספייה – תלמידת כיתה י"ב בבית הספר אלפארוק. מתנדבת במד"א ובוגרת קורס מדריכים, מתנדבת בארגונים חברתיים רבים: חיים משותפים בנגב – מפגשים בין תלמידים בדואים ותלמידים יהודים, בית הגלגלים – סיוע לילדים הסובלים משיתוק מוחין ועוד.
מחמוד ח'יט, טירה – תלמיד כיתה י"א בבית הספר טירה. מתנדב בבתי ספר, במוסדות ציבור, בעיריית טירה. פעיל למען הקהילה, ליווה הסעות של ילדים בעלי צרכים מיוחדים, הוביל מיזם לתמיכה בקשישים, גייס בני נוער לתקן מחשבים ותקלות חשמל בבתי קשישים ובבית הספר. מתנדב במרכז קידום נוער ובמרכז הנוער היישובי, זכה בתעודות הוקרה ממקומות אלו בשל עשייתו המיוחדת.
ניר גופמן, דימונה – תלמיד כיתה י"ב בבית הספר הרב תחומי זינמן. מתנדב בעיקר בתחומי רובוטיקה, מדעים וטכנולוגיה. השתתף בתחרויות רובוטיקה, ייצג את בית הספר ואת העיר דימונה בתחרויות ארציות ובין-לאומיות בתחום הרובוטיקה. בנה אתר העוסק בפיתוח עבודת צוות בקבוצה, פיתח אפליקציה המופעלת בשכבת כיתות י', יזם את בניית פארק השעשועים לילדים בעלי צרכים מיוחדים ועוד.
צליל פרגר, קריית אתא – תלמידת כיתה י"ב בתיכון רוגוזין. מדריכה בשבט גלעד בצופים, סייעה בהקמת השבט ובגיוס חניכים, פעילה במנהיגות מש"צים, מנחה טיולים בבית ספר לחינוך מיוחד, מכשירה פרחי של"ח בפנימיית אהבה, מתנדבת עם משפחת בעמותת עיניים מנחות לעיוור למעלה מעשור, מתנדבת בפרויקט השאלת ספרים ועוד.
רפי חלבי, דליית אל-כרמל – תלמיד כיתה י"ב בקריית החינוך עתיד. פעיל בשומרי מסך – פרויקט המסייע לתלמידים להתגבר על חרמות חברתיות, מדריך מוגנות בבית ספרו, מוביל את המש"צים בבית הספר, פעיל במועצת התלמידים, במסגרת המחויבות האישית, רפי משמש כרכז ביטחון במשטרת ישראל משנת 2014, מסייע בפעילות ביטחון שוטפת ובמניעת עבירות.
שמואל גולדשטיין, מעלה אדומים – תלמיד כיתה י"ב בבית חינוך למנהיגים בישיבה התורנית-מדעית, נציג אגף הנוער בעיר, מצטיין בהתנדבות ובמעורבות חברתית לאורך שנים, חבר מועצת הנוער העירונית, חבר בוועדת תנועות הנוער, ממייסדי סניף כנפיים של קרמבו במעלה אדומים, אחראי על תחום ההדרכה בסניף, משתתף בקייטנת אלון, המארחת מדי שנה כ-25 נערים עם מוגבלויות, בוגר קורס מש"צים ומדריך בקורסי מש"צים דתיים בירושלים.

מאות בני נוער מרחבי העולם מתארחים בחוות הנוער בירושלים במסגרת תוכניות לחילופי תלמידים

מאת: מערכת קו לחינוך

מאות בני נוער מרחבי העולם מתארחים במהלך השנה בחוות הנוער הציוני במסגרת חילופי בני נוער (בתמונה). התלמידים מגיעים בין השאר מגרמניה, איטליה, רומניה, בלגיה סרביה, פורטוגל, ארצות הברית וגם סין ואינדונזיה. סמנכ"ל חוות הנוער הציוני, דני חיים, מגלה כי קשרים ארוכי שנים עם האיחוד האירופי וקהילות ברחבי העולם הפכו את חוות הנוער בירושלים למקום שמתמחה באירוח וביישום של תכניות חינוך, לימוד, סיורים והדרכה לבני נוער עם דגש על הכרת הזהות הישראלית-ציונית-יהודית. במקביל נהנים תלמידי החווה מאירוח בבתי ספר במדינות ברחבי העולם.חוות הנוער
בימים אלה סיימו 60 תלמידים מבתי ספר יהודים במילנו ורומא ביקור בן שלושה שבועות בחוות הנוער. במהלך הביקור נפגשו האורחים עם תלמידי החווה, ביקרו ברחבי הארץ ולמדו יחד על ישראל וזהות יהודית. אחדים מהם, שביקרו גם במצדה ובמקומות הקדושים ליהדות, כבר הכריזו על רצונם לעלות לישראל.
קבוצות נוספות, ובהן עשרות תלמידים נוצרים אוהבי ישראל מהעיר פלאו בגרמניה, מתארחים עתה בחוות הנוער. התלמידים, בכיתות י'-י"א, משתתפים בתוכנית חינוכית בנושא השואה והתקומה, ביקור במוזיאון יד ושם, הכותל והרובע היהודי והיכרות עם החוויה הישראלית. קהילת העיר פלאו אף הזמינה על חשבונה תלמידים מחוות הנוער לביקור גומלין בגרמניה.
בעקבות ביקור של נוצרים אוהבי ישראל מאינדונזיה בחוות הנוער, תגיע בקרוב קבוצה נוספת של נוצרים אוהבי ישראל מפפואה, שבה 30 תלמידי תיכון. התלמידים ישהו בארץ שלושה שבועות ויהיו אורחים של תלמידי שכבת י'.
30 מוזיקאים בגילאי 17-21 יגיעו לחוות הנוער בחודש הבא ממדינות אירופה – סרביה, פורטוגל, גרמניה ואיטליה, כדי לקיים קונצרטים משותפים עם תלמידי מגמת המוזיקה של חוות הנוער. המוזיקאים ילונו בחוות הנוער וילמדו על המוזיקה והתרבות הישראלית.
בחודשים הקרובים יתארחו בחוות הנוער הציוני גם 25 תלמידי תיכון מסין וכ-50 בני נוער קונסרבטיבים מכיתות י' מרחבי ארצות הברית.
במקביל יצאו בסוף השבוע שישה תלמדי חוות הנוער ממגמת תקשורת לביקור לימודי של 10 ימים בברלין. במהלך הביקור יפיקו התלמידים קליפים וסרטונים קצרים בנושא זכויות האדם, השלום וקבלת האחר. מנהל מגמת תקשורת בחוות הנוער, ניסים נוטריקה, מסר כי במסגרת הפרויקט, בעידודו של האיחוד האירופי, יוקרנו עבודות התלמידים ברשתות טלוויזיה מקומיות ברחבי גרמניה.
פיני כהן, מנכ"ל חוות הנוער הציוני, מדגיש כי אחד הערכים החשובים במסגרת הלימודים בחווה הוא הרב-גוניות התרבותית והכרת האחר. ביקוריהם של מאות בני נוער מכל רחבי העולם תורמים לחיזוק ערך קבלת האחר והשונה. בחווה 570 תלמידים. חוות הנוער הוקמה בשנת 1949. היא משתרעת על שטח של 60 דונם. בנוסף לתיכון כוללת החווה גם תיכון צרפתי, בו לומדים כ-100 תלמידים. בחווה גם מרכז למידה ומגוון פרויקטים כמו נעל"ה, מגשימים ועוד.

במערכת החינוך

פסטיבל קולנוע בכפר הירוק – בבית הספר התיכון בכפר הירוק יתקיים בשבוע הבא מיני פסטיבל קולנוע. את הפסיטבל תערוך מגמת הקולנוע של הכפר, ויוצגו בו סרטי קולנוע ישראלים מקוריים באורך מלא, בנושא התבגרות ונעורים, וסרטים קצרים נושאי פרסים של במאיות ויוצרות מקומיות. קולנוע הכפר הירוק
באירוע ישתתפו יוצרים מוכרים בתחום הקולנוע בארץ, כמו הבמאי משה מזרחי והשחקנית מיכל בת אדם. הכניסה חינם. בין הסרטים הארוכים יוצגו הסרטים מישהו לרוץ איתו והבית ברחוב שלוש. בין הסרטים יתקיימו סדנאות. למשל, אחרי הקרנת הסרט עבדי השם, שעורר זעזוע כשחשף התמוטטות נפשית של נערה, תתקיים שיחה עם הפסיכיאטרית ד"ר גלית בן אמיתי, מהמרכז לבריאות הנפש ברמת חן.
אושרה שוורץ, המנהלת האמנותית של הפסטיבל, מבקרת סרטים בעברה, מסבירה את מטרת הפסטיבל: פילם נוער מופק על ידי המורים והתלמידים כחלק מתכנית הלימודים הכוללת מעורבות חברתית. השיח האלים בחברה הישראלית והשיח המאוד יצרי של נושא ההטרדות המיניות, משפיע על גיל הנעורים ומצאנו סרטים שבהקרנתם אנו מקווים לייצר שיח. שיח שיאפשר לתלמידים להתבטא וליצור גשר של הבנה והדברות בין התלמידים להוריהם ומחנכיהם: יחסי משפחה, טקסי מעבר, זהות מגדרית ומינית ועוד.
סרטים מאתגרים את צופיהם בנושאים גבוליים כמו מצוקה נפשית, קונפליקטים חברתיים ופוליטיים, חיים בשולי החברה, משיכה לסכנות, אלימות. בכפר הירוק לומדים כ-2000 בני נוער, ביניהם כ-500 בתנאי פנימייה. הפעילות המשותפת בהפקת הפסטיבל מזמנת חיבור ושיתוף פעולה.
תלמידי ישיבת אמי"ת ופרס נובל – תלמידי כיתה ז' למצוינות מדעית בישיבת אמי"ת אלירז בפתח תקווה, יצאו לאחרונה סיור לימודי בעקבות החיבור בין תורה ומדע. בליווי המחנך, הרב זאב בר לב, נפגשו התלמידים באוניברסיטה העברית עם חתן פרס נובל, פרופ' ישראל אומן, שסיפר להם על מחקרו המקשר בין ערכי התורה לתורת המשחקים. פרופ' אומן ענה לשאלות הרבות שהפנו אליו התלמידים, והביע התפעלות מיכולות התפישה והניתוח אותן הפגינו במהלך המפגש. אומן ואמית פת
בהמשך היום סיירו התלמידים באקדמיה העברית ללשון, שם הכירו את פעילות האקדמיה ואת האופן בו היא משמרת את שפת התנ"ך. במכון צומת למדע והלכה בגוש עציון, למדו התלמידים על החיבור המדעי-הלכתי בין שמירת השבת לקדמת המדע. חתמה את היום פעילות מגבשת בחוות האיילים בגוש עציון.
בכיתת המצוינות המדעית בישיבה לומדים תלמידים בעלי אוריינטציה מדעית-מתמטית, הזוכים לתגבור בתחומי מדע מגוונים, ולתוכניות העשרה ערכיות לפיתוח מנהיגות.
אופניים חשמליים בחינוך תעבורתי בתיכונים – במסגרת התוכנית לחינוך תעבורתי לתלמידי כיתות י', ילמדו השנה התלמידים פרק חדש, שיעסוק באופניים חשמליים. הפרק יילמד במתווה של דיון. התלמידים יצפו בסרטונים וילמדו את כללי הבטיחות, תרחישים תעבורתיים והסכנות הטמונות בשימוש באופניים חשמליים. תוכנית החינוך התעבורתי נלמדת בכ-3,000 כיתות י' ברחבי הארץ. השנה מתקיימת בכ-500 כיתות תוכנית ניסיונית, במסגרתה נבחנים תלמידים בתיאוריה בבתי הספר. אם הניסוי יוכתר בהצלחה, יוכלו כל תלמידי י' להיבחן במבחן העיוני בנהיגה בבתי הספר כבר בשנת הלימודים הבאה.

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל