פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 689

גיליון 689

גיליון 689  *  כ"א טבת תשע"ז  *  19.1.2017  *  עורכת ראשית; סיגל בן-ארצי  *  דוא"ל: [email protected]  *  טל': 03-6354484

חכמים על חלשים

מדיניות אפליה של משרדי החינוך והאוצר נגד תלמידים עם צרכים מיוחדים; בתי ספר מיוחדים בחינוך המוכר שאינו רשמי אינם זכאים להיכלל ברפורמת אופק חדש. הכנסת מתגייסת לחוקק חוק שייאלץ אותם לשנות את המצב

מאת: סיגל בן-ארצי

למרות שמשרד החינוך הצהיר כי מהשנה יפעלו כל בתי הספר ברפורמת אופק חדש, הוא נמנע מלהחיל אותן בבתי הספר לתלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך המוכר שאינו רשמי. מדובר בכ-150 בתי ספר קטנים. בתי ספר אלו דורשים להצטרף לרפורמה מיום החלתה, אך נדחים על ידי משרד החינוך. 40% מהמורים המלמדים בהם עובדי מדינה, כך שגם על פי עקרונות אופק חדש הם זכאים להיכלל ברפורמה.
לאחרונה נערכה בכנסת ישיבה שעסקה בנושא זה, בה קבע מ"מ מקום יו"ר ועדת החינוך, ח"כ איציק שמולי, כי אכן קיימת אפלייה ברורה במספר שעות ההוראה ואיכות ההוראה בין תלמידים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר ממלכתיים לבין תלמידים במוסדות חינוך במעמד מוכר שאינו רשמי. לדבריו; "יש פה טעם לפגם כאשר יש הבדל מהותי מבחינת השעות שילד מקבל בין שני סוגי החינוך הללו במערכת".
רפורמת אופק חדש מעלה את רמת ההוראה ונותנת מענה איכותי יותר לתלמידים אלו; היא מעניקה תוספת שעות הוראה פרטניות ושעות שהייה למורים. כל מורה שעובד תחת אופק חדש שוהה בבית הספר עשר שעות יותר בכל שבוע. בנוסף, כיון שמורים באופק חדש משתכרים יותר ממורי בתי הספר בחינוך המוכר שאינו רשמי, מסרבים מורים חדשים להגיע לבתי הספר הללו.
רחלי אברמזון, מנהלת אגף חינוך מיוחד במשרד החינוך, אמרה בדיון כי אין שום שונות בתקצובו של ילד בחינוך הרשמי ובחינוך המוכר שאינו רשמי. אילן שי, העוזר ליועצת המשפטית של משרד החינוך הוסיף: "הסכם אופק חדש הוא הסכם עבודה שנחתם בין המדינה להסתדרות המורים, והוא חל רק על מורים שהם עובדי מדינה. לכן, משרד החינוך אינו יכול לשנות אותו. כדי לשנות את ההסכם צריך את הסכמת משרד האוצר והממונה על השכר. אנחנו לא מסוגלים לשנות את ההסכם בהחלטה של משרד החינוך".
בסיום הדיון נתנה הוועדה למשרד החינוך ארכה של 45 יום כדי להציע פתרון ישים לבעיה. בינתיים גיבש ח"כ שמולי הצעת חוק, שתועלה אם בסיום הארכה לא יוצג פיתרון לעניין.

זהבי יעוץ מודעה חדשה

משרד המדע יקים מרכז ידע לאומי ייחודי בנושא מגדר ושוויון מגדרי

מאת: מערכת קו לחינוך

משרד המדע הכריז בשבוע שעבר על הקמתו של מרכז ידע לאומי בנושא מגדר ושוויון מגדרי בהשקעה של 3 מיליון שקלים. מטרת המרכז היא לקדם את החשיבה והדיון בנושא מגדר באמצעות מידע, מדיניות וקבלת החלטות ולאפשר פעולה אפקטיבית במשק. המרכז יפעל לאיסוף נתונים, עיבוד מחקרים והנגשתם לחוקרים ולציבור הרחב בצורה נוחה וידידותית.
על הקמת המרכז הכריז מנכ"ל משרד המדע פרץ וזאן בכינוס "העתיד בשוויון מגדרי", שנערך על ידי המשרד לעידוד וקידום השוויון המגדרי. את המרכז יקימו במשותף מכון ון-ליר, מוסד שמואל נאמן והסדנא לידע ציבורי, אשר זכו להקימו במסגרת קול קורא שקיים המשרד.
מרכז הידע ירכז לראשונה את המידע הקיים בנושאי מגדר ושוויון מגדרי ברמה הלאומית, תוך השוואה בין-לאומית. המרכז ירכז נתונים מגופים ממשלתיים, אוניברסיטאות, גופי מחקר וגופי החברה האזרחית. באמצעות פלטפורמה דיגיטלית יונגשו הנתונים הגולמיים כך שניתן יהיה לנתח אותם ולהציג אותם בצורה ידידותית למשתמש. המרכז יאפשר שימוש חופשי במידע לטובת הציבור. בנסף, יציע המרכז הכשרות והדרכות ייחודיות לחוקרים, יועצים לשוויון מגדרי, מנהלי אחריות חברתית ומנהלי אחריות על גיוון חברתי בארגונים.

בתגובה לשוברים שתיקה; שינוי בחוק חינוך ממלכתי

מאת: מערכת קו לחינוך

ביום ראשון בשבוע שעבר אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה תוספת לחוק חינוך ממלכתי, שמטרתו למנוע כניסה של ארגונים שמותחים ביקורת על הצבא לבתי הספר. בין היתר נאמר שם, כי על מטרות החינוך הממלכתי שבחוק תתווסף מטרה חדשה: "לחנך לשירות משמעותי בצה"ל, ולשמור על מעמדו וכבודו של צה"ל בחברה הישראלית". בנוסף מוצע ששר החינוך יקבע כללים למניעת פעילות של "כל אדם או גוף חיצוני שפעילותו עומדת בסתירה חמורה ומשמעותית" למטרות החינוך, או ש"בשל פעילותו מחוץ לישראל קיים חשש שחיילי צבא הגנה לישראל יועמדו לדין, בערכאות בינלאומיות ובמדינות זרות, על פעולה שביצעו במסגרת תפקידם". מכאן כמובן עולה השאלה כיצד יתמודד המגזר הערבי עם ההיגד שעוסק בחינוך משמעותי לצה"ל, כאשר אינו משרת בצבא. על הצעת החוק חתומים ח"כים מסיעות הבית היהודי ויש עתיד.
שוברים שתיקה הוא ארגון שהוקם על ידי לוחמי צה"ל לשעבר, שעוסק בתיעוד ופרסום עדויות של לוחמים על אירועים בלתי מוסריים המתרחשים בשטחים.  (המשך בעמ' הבא)

בתגובה לשוברים שתיקה; שינוי בחוק חינוך ממלכתי

(המשך מעמ' קודם)

כחלק מפעילויות הארגון התקיימו לאחרונה בשלושה בתי ספר מפגשי תלמידים עם לוחמים לשעבר. המפגשים נערכו בגימנסיה הרצליה, תיכונט בתל אביב והתיכון שליד האוניברסיטה בירושלים. המנהלים הוזמנו לאחריהם לשיחת ברור במשרד החינוך.
השנה הופץ עדכון לחוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא דיון בבתי ספר על סוגיות שנויות במחלוקת. החוזר מאשר לבתי ספר ומורים לקיים דיונים בנושאים אלו, אבל עליהם להקפיד על מידת האיזון ולהציג דעות מכל גוני הקשת, או לפחות את העיקריות שבהן. ביחס לפעילויות חיצוניות נכתב, שאחריות מנהל בית הספר היא לבדוק אם הפעילות עולה בקנה אחד עם חוק החינוך הממלכתי ועם מטרות החינוך, ואין בה פגיעה בלגיטימיות של מדינת ישראל ומוסדותיה הממלכתיים.
הצעת החוק נועדה, כאמור, להוסיף על מטרות החינוך, ולאכוף על בתי הספר להכניס אליהם רק ארגונים ששומרים על מעמדו וכבודו של צה"ל. על רקע הצעת החוק, שלח המכון הישראלי לדמוקרטיה לכנסת חוות דעת שקוראת לדחות אותה על הסף. הכותבים – פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר עמיר פוקס, ציינו כי ההגדרות הנוספות לחוק חינוך ממלכתי הן עמומות וכלליות מדי. לכן בעתיד יוכל כל שר למנוע מארגונים שדעתם הפוליטית שונה מדעתו מלהיכנס לבתי הספר.

gmulim_modaa_new2

כדאי לדעת; החצר הגדולה במרחביה

מרכז המבקרים "החצר הגדולה במרחביה" מציג בדרכים רבות שלל סיפורים:
* על הגדול בקרבות נפוליון בונפרטה בא"י
* על ראשית ההתיישבות העברית בעמק יזרעאל
* על הקואופרציה הראשונה בארץ
* על הטייסת הגרמנית ה-304, שצילמה מכאן את כל א"י מהאוויר
* על ביקורו של הרב קוק, שהשפיע רבות על הגותו
* על גולדה מאיר, כחלוצה צעירה בארץ, וסיפורים מרתקים נוספים.

פרטים נוספים;
רפי צור, 052-3638156
מייל [email protected]
אתר

%d7%9e%d7%a8%d7%97%d7%91%d7%99%d7%94

סיסטמטיק מציגה; מדפסת תלת מימד חדשה לתחום החינוך

מאת: מערכת קו לחינוך

חברת סיסטמטיקס, נציגת MakerBot האמריקנית, יצרנית מדפסות התלת-מימד השולחניות, משיקה בישראל את +Replicator. המדפסת החדשה מהירה יותר מקודמותיה, ומדפיסה מודלים גדולים יותר. במקביל הושק חומר הדפסה עבורה –  Tough PLA, המאפשר הדפסת אבי טיפוס ומודלים עמידים יותר וחזקים יותר. המדפסת מתאימה לתחום החינוך (בתמונה), ומאפשרת לשלב את הדפסת התלת מימד בתיכונים ובאקדמיה. %d7%a1%d7%99%d7%a1%d7%98%d7%9e%d7%98%d7%99%d7%a7%d7%a1
מסיסטמטיק נמסר, כי המדפסת החדשה טובה במיוחד להוראת המדעים; ניתן להדפיס באמצעותה כל חלק שרוצים ללמוד עליו, וכך להפוך את הלמידה למוחשית ומעניינת. בארצות הברית הוגדרה המדפסת על ידי אחד מירחוני הטכנולוגיה כמדפסת הכיתה הטובה ביותר בשוק כיום. בישראל נמכרות מדפסות שכאלה בתחום התחלתי של כ-2,500 שקלים, מה שמייעד אותה להפעלה בתיכונים טכנולוגיים ובמוסדות לחינוך מדעי, כמו הטכניון או מכון ויצמן למדע.
בארץ יש כבר התחלות של שימוש במדפסות תלת מימד בחינוך, כמו במדעטק בחיפה. כמו כן מתקיימת תחרות גיקון קידס ליזמים ויוצרים. לאחרונה נערכה תחרות כזו במוזיאון לאומנות בהרצליה, שם השתתפו הורים וילדים, שעשו שימוש רב במדפסת תלת מימד.

%d7%94%d7%a7%d7%a8%d7%9f-%d7%9c%d7%a2%d7%99%d7%93%d7%95%d7%93-%d7%99%d7%95%d7%96%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%97%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%9b%d7%99%d7%95%d7%aa

Amalקתון 2017 – תחרות עמל בשבילי ישראל

מאת: מערכת קו לחינוך

בתחרות מייקתון מתכנסים כמה עשרות אנשים לאולם אחד, ביישוב אחד, ומייצרים באופן מרטוני פיתוחים טכנולוגיים חדשים ומיוחדים. רשת עמל הכריזה לאחרונה על מייקתון לתלמידי הרשת – בפורמט שונה מהמקובל. האירוע זכה לשם  Amal-קתון, ומטרתו לשלב יצירה, חברתיות וטכנולוגיה יחד. במוקם לערוך את האירוע במקום אחד, הוחלט  בעמל לערוך את האירוע בו זמנית ב-49 יישובים. במקום לשלב באירוע כמה עשרות נוכחים בלבד, הוחלט בעמל לשלב בו אלפי תלמידים. באירוע חולקו תלמידי הרשת ל-18 נבחרות. כל נבחרת אמורה הייתה להפיק אירוע חברתי, ברוח העמלקתון. בנוסף קיבלה כל נבחרת משימה טכנולוגית, לייצר%d7%a2%d7%9e%d7%9c-%d7%a8%d7%95%d7%91%d7%95%d7%98-%d7%97%d7%a7%d7%9c%d7%90%d7%99 דגם של רובוט חקלאי (בתמונה).
בתחום החברתי השתתפו התלמידים במשימות מגוונות; תרגום מונולוג של שייקספיר לשפה הפורמלית מתמטית של הלוגיקה, הפקת סיפור אליעזר והגזר לתיאטרון קבוקי יפני, שרטוט מסלולי רכבת תחתית לערים שונות בישראל, יצירת קמפיינים למפלגות חדשות – יהודית ערבית, חילונית- דתית, מפלגה של עוזרות הבית ומנכ"לים ועוד. התלמידים התבקשו כחלק מהקמפיינים לייצר כרזות בקיצור נמרץ, קליפים מדליקים, ווקאלים – מיני-פודקסטים בני שלוש עד שש דקות, שהוקלטו על ידי חברי הנבחרת ונערכו על ידם בתוכנת עריכת הסאונד המקצועית חינמית audacity (שלמדו אותה תוך כדי עבודה).
בתחום הטכנולוגי כל שלושה בתי ספר בנו במשותף דגם של רובוט חקלאי מיוחד. הפעילות חייבה שיתוף פעולה אינטנסיבי וחלוקה של משימות; כאשר בית ספר אחד חקר את השוק ויצר מסמך מכין, בית הספר השני בנה בפועל את הרובוט ובית הספר השלישי הכין את הפרזנטציה שהציגה את המוצר. חלק מהקבוצות יצרו רובוט נייד לזריעה, ואחרות – מכשיר רובוטי לקטיפת פרי מהעץ. הפעילות חייבה שימוש בטלפונים ניידים, ווטסאפ וכמובן עבודה משותפת בגוגל דוקס. לאחר שלוש שעות תם השלב הראשון של התחרות. חלק מהנבחרות עלו לשלב השני של התחרות, שייערך בשטח, בשבילי ישראל. בשלב זה תשלח כל נבחרת חמישה תלמידים שלה אל "השטח"; אתר ישראלי מיוחד. הקבוצה תקבל כתב חידה. הפענוח יפנה לאתר ייחודי שאליו יוזנקו תלמידי השטח. אלה יתמודדו עם משימה מיוחדת באותו אתר.
אומרת ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית פדגוגיה בעמל: "ברשת עמל מובילים חדשנות חינוכית ומאפשרים לתלמידים ולתלמידות לחשוב מחוץ לקופסה, ללמוד בעצמם, ליצור, לבנות, ולשתף פעולה, באמצעות סמארטפונים, אפליקציות ומדיה חברתית. התלמידים משולבים מבתי ספר מכל המגזרים, ומתמודדים עם משימות שלא היו מעלים בדעתם שהן אפשריות".%d7%a2%d7%9e%d7%9c-%d7%9b%d7%9c-%d7%94%d7%93%d7%a8%d7%9a
ומסכמת אורית להב, מובילת התחרות; "בבכל פעם אנו מגלים מחדש עד כמה התלמידים יצירתיים, סקרנים, אוהבים ללמוד דברים חדשים ומוכנים להשקיע. התלמידים נהנים מלמידה ועשייה שהיא חווייתית, ומנצלת את כל היתרונות של הטכנולוגיה המתקדמת שהם שולטים בה. תוצרי העשייה מהווים לעתים מודל לפעילות במהלך השנה".

חדש במועצה אזורית משגב – תוכנית שומרי הסף למניעת אובדנות

מאת: מערכת קו לחינוך

תוכנית שומרי הסף למניעת אובדנות, בהובלת משרד הבריאות, החלה לפעול השנה במשגב. ההנחה בבסיס התוכנית היא שאת מרבית מקרי האובדנות ניתן למנוע, אם מגישים את הסיוע הנכון בזמן הנכון. התאבדות היא פתרון נצחי לבעיה זמנית, אומרים העוסקים בתחום. הושטת הסיוע יכולה לעזור למשבר להיות זמני ולחלוף. מטרת התוכנית להגביר את המודעות והרגישות ולתת כתובת לסיוע. שומרי־סף הם דמויות בעלות יכולת השפעה נקודתית או מתמשכת על אדם הנמצא במצוקה ובסכנה לאובדנות – קרובי משפחה, חברים, דמויות סמכות כמו הורים, מורים, מפקדים, אנשי רווחה, חינוך וטיפול, מתנדבים שונים, מטפלים בבתי־אבות, מדריכי תנועות נוער, מטפלים בבתי אבות, אחיות ועוד. כאשר עולה דאגה לסיכון אובדני, יכולים שומרי הסף לסייע בחיבורים המתאימים ולהוות עבור האדם מקור תמיכה.

מודעת טבע

בתהליך הכשרת שומרי הסף לומדים המשתתפים על תופעת האובדנות, הסימנים המקדימים וגורמי הסיכון, היכולת לזהות את המצב, ודרכים לשכנע וללוות את האדם להמשך טיפול.
במשגב מוביל את התוכנית האגף לשירותים חברתיים במועצה, המקיים הכשרה לצוותים מקצועיים, כמו פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ויועצים, צוותי בתי הספר ועוד.
כל תלמידי משגב, מכיתה ז'-י"ב, משתתפים השנה בתוכנית חוסן. התוכנית מלמדת את המשתתפים כיצד לזהות סימנים להתנהלות טרום אובדנית, כמו התנהגויות מסויימות, מכתבים, מיילים וכיו"ב. התלמידים גם מקבלים הדרכה כיצד להתנהג בכל מצב.
במרכז הקהילתי הועברה סדנה לכ-50 משתתפים, הנפגשים עם צעירי האזור בשעות הפנאי, כמו מדריכי נוער. הסדנה עסקה במתן כלים לזהוי אנשים שנמצאים בסיכון להתאבדות בשל משברים בחייהם או בעיות אחרות. ההנחה בסדנה הייתה, כי רוב האנשים שנמצאים בסיכון רוצים לשים קץ לכאב איתו הם מתמודדים, ולא לשים קץ לחייהם.
בסדנה למדו המשתתפים כיצד להוביל אדם בסיכון לקבל את הטיפול שיסייע לו וימנע התאבדות. בשלב הבא מתוכננת סדנה גם לשאר תושבי היישוב, שמטרתה להכשירם לשמש רשת ביטחון חברתית של שומרי הסף.

32 בתי ספר עלו לשלב הגמר בתחרות הארצית בבנייה ירוקה לבתי ספר ירוקים מתמידים

מאת: מערכת קו לחינוך

המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף משרד החינוך והמועצה הישראלית לבנייה ירוקה, פרסמו כי 32 בתי ספר יסודיים ירוקים מתמידים עלו לשלב הגמר בתחרות הארצית בבנייה ירוקה. שלושת הזוכים בתחרות יקבלו כל אחד פרס בשווי 125 אלף שקלים, לצורך הוצאה לפועל של פרויקט בנייה ירוקה בבית הספר. מדובר בהזדמנות עבור בתי הספר ליהנות מתהליך חינוכי ומקצועי של תכנון מיזם בנייה ירוקה.
מחקרים שנערכו על בתי ספר ירוקים בעולם הצביעו על כך שהתלמידים נהנים מציונים גבוהים יותר וניכר צמצום במספר ימי המחלה של צוות המורים והתלמידים כאחד. למידה בבתי ספר ירוקים מצמצמת את החשיפה למזהמים שמקורם במבנה, מגדילה את החשיפה לאור ואוורור טבעיים ומשפרת את חווית השהייה הממושכת במבנה בית הספר. התלמידים בבתי ספר אלו נחשפים לתכנים סביבתיים וחברתיים מתקדמים ומהווים את דור העתיד אשר יצעיד את התחום קדימה.
בין מטרות התחרות: העלאת המודעות לחשיבות המבנה הפיזי של בית הספר לצד התכנים הנלמדים בו; פתרון הוליסטי לבתי הספר, המתייחס הן לשינוי הפיזי והן לתכנים החינוכיים, אשר יסייע לחולל שינוי אמיתי ומרחיק לכת בנושא הקיימות; מתן מענה לצורך אותנטי בבית הספר, תוך שיתוף פעולה של קהילת בית הספר בחשיבה על הפתרון ותכנונו בפועל; קידום חשיבה, חדשנות ולמידה בבית הספר בנושא הקיימות בכלל, והבנייה הירוקה בפרט.

צילום בית ספר רקפות אלעד גונן

רובוטיקה בעמק חפר – גם לתלמידי כיתות א'-ב'

מאת: מערכת קו לחינוך

בעמק חפר, בחסות הקמפוס האקדמי רופין, פועל מועדון רובוטיקה. המועדון משתתף מדי שנה בתחרות ארגון פירסט העולמי. לאחרונה חגג המועדון עשור לקיומו, ובמסגרת זה הוצגו כמה מהרובוטים שפותחו בו (בתמונה). חלק מהרובוטים זכו בעבר בפרסים בתחרויות בישראל ובארה"ב. %d7%a8%d7%95%d7%91%d7%95%d7%98%d7%99%d7%a7%d7%94-%d7%a2%d7%9e%d7%a7-%d7%97%d7%a4%d7%a8
פירסט הנו ארגון בינלאומי ללא מטרות רווח, שמטרתו לעודד בני נוער לעסוק במדע וטכנולוגיה. הארגון הוקם לפני כ-20 שנה, על ידי היזם דין קיימן. מספר התלמידים בעולם המשתתפים בפעילות הארגון מגיע מדי שנה לכ-400 אלף, ועימם פעילים גם כ-200 אלף מורים, מדריכים ומתנדבים. מדי שנה נערכת בישראל תחרות פירסט, שבסיומה נקבע הזוכה לייצג את ישראל בתחרות העולמית בארצות הברית. פירסט ישראל הוקם בשנת 2005 ומשלב כ-10,000 ילדים ובני נוער מכל רחבי הארץ. הפרויקט מתקיים בסיועם של הורים, מורים, מדריכים ומתנדבים מהקהילה הציבורית, האקדמית והעסקית. בעמק חפר הארגון החל לפעול לפני עשור. תחילה בבית הספר רמות חפר ולאחר מספר שנים הוחלט במועצה האזורית עמק חפר להפוך את המועדון לפעילות משותפת של שלושת בתי הספר התיכון בעמק.
השנה החל לפעול בעמק פרויקט ניסיוני של לימודי רובוטיקה כבר בכיתות א ו-ב' והוא זוכה להצלחה רבה. בימים אלה מוקם בעמק חפר מיזם חדש – "ירוק". מדובר בבית של ידע, אשר יכנס תחת קורת גג אחת בעלי מקצועות טכנולוגיים, יזמים וסטארטפיסטים, עם מועדון הרובוטיקה שזה יהיה משכנו החדש. ירוק יציע פעילות בתחום המדעים והטכנולוגיה לתלמידים ומבוגרים, יכלול גם סדנה לפיתוח אבי טיפוס וחנות שתספק ציוד לקבוצות הרובוטיקה הפועלות בארץ. מועדון הרובוטיקה של עמק חפר מונה היום למעלה מ-60 תלמידים, מחציתם תלמידי חטיבת הביניים ומחציתם תלמידי החטיבה הבוגרת.

KLA-Tencor ומדעטק מטפחות את בתי הספר היסודיים במגדל העמק

מאת: מערכת קו לחינוך

מרכז הפיתוח של חברת KLA-Tencor ישראל מדעטק חיפה, תורמים לחינוך המדעי של תלמידי מגדל העמק. במסגרת זו ייהנו כ-180 מתלמידי כיתות ו' משלושה ימי לימוד מרוכזים במדעטק. המטרה היא להכין את התלמידים למגמות המדעיות-טכנולוגיות בחטיבת הביניים, וכן לסביבת הלמידה המאתגרת יותר שקיימת בחטיבת הביניים לעומת בית הספר היסודי. התלמידים ייחשפו לנושאים מגוונים, החל מרובוטיקה וחיתוך בלייזר ועד תעופה ואסטרונומיה. גם תלמידי כיתות א'-ה' ייהנו משיתוף הפעולה, ויזכו לשני מפגשים במדעטק, שיותאמו לגילם ויכללו נושאים כמו מגנטיות, חומרים ואנרגיה ירוקה. התוכנית תכלול גם תכנים ייחודיים לכיתות החינוך המיוחד.
לדברי ד"ר עמי אפלבום, נשיא חברת KLA-Tencor ישראל, מטרת שיתוף הפעולה עם המדעטק היא כפולה: העמקת הידע המדעי והטכנולוגי בקרב התלמידים והעלאת המוטיבציה והעניין שלהם בלימודי מדע וטכנולוגיה. החברה, שעוסקת בתעשיית מוצרים דיגיטליים, מעסיקה בארץ כ-500 עובדים, והיא מלווה את תלמידי מגדל העמק בפעילויות שונות. ממדעטק נמסר, כי כ-70 אלף תלמידים מדי שנה נהנים מפעילויותיו – החל מהמוזיאון בחיפה ועד לתוכניות שמפעיל מכון מדעטק לחינוך מדעי וטכנולוגי ברחבי הארץ.

%d7%9c%d7%91-%d7%a0%d7%a2%d7%9e%d7%99

תלמידים המאושפזים במרכז הרפואי לבריאות הנפש מעלה הכרמל זכו באות ראש העיר למתנדבים מצטיינים

מאת: מערכת קו לחינוך

קבוצת "תעביר את זה הלאה", המורכבת מתלמידי בית הספר מאור המאושפזים במרכז הרפואי לבריאות הנפש מעלה הכרמל, זכתה לאחרונה באות ראש העיר טירת כרמל למתנדבים מצטיינים תשע"ז. האות הוענק בטקס שערכה העירייה. התלמידים מתנדבים במהלך שנת הלימודים בגן סייפן שבטירת הכרמל, שבו מתחנכים ילדים בעלי צרכים מיוחדים עם קושי שפתי. בשיתוף פעולה עם הגננת ועל סמך היכרות עם צרכיהם של ילדי הגן, מתכננים המתנדבים פעילויות המתאימות ליכולות הילדים: הצגה של הסיפור אליעזר והגזר, הפרחת בלונים, שעת סיפור, בניית משחקים בחצר הגן, ציור על קיר הכניסה לגן, משחק עם הילדים, ועוד.
את התלמידים המתנדבים מלווים אפרת לוין, מרפאה בעיסוק, ואביה שטרן, מורה לגינון טיפולי. לוין ציינה, שתלמידי בית ספר מאור הם בעלי הפרעות רגשיות ונפשיות, הסובלים מפגיעה בתחושת הערך העצמי, קושי בפיתוח יוזמה ואחריות וקשיים חברתיים. אולם למרות בעיותיהם האישיות מגייסים התלמידים כוחות נפש כדי לתרום לזולת. במהלך כל שבוע הם מתכננים מה ניתן לעשות לטובת ילדי הגן וכיצד לשמח אותם.

שגיאות נפוצות בתלוש השכר; הפרשות לקרן פנסיה ולקרן השתלמות

מאת: עירית זהבי*

בפעם האחרונה עסקנו בוותק בהוראה כאחת הטעויות הנפוצות בתלוש השכר. היום נעסוק בטעויות נפוצות אחרות; ההפרשות לקרן פנסיה ולקרן השתלמות.

הפרשות לקרן פנסיה

טעויות בהפרשות לקרן פנסיה עלולות לקרות כתוצאה ממעבר בין מעבידים. עובד שעובר ממעביד למעביד צריך לדאוג לכך שההפרשות לפנסיה תהיינה העברות לאותה קרן פנסיה אליה הפריש דרך המעסיק הקודם. אם העובד בוחר לעבור לקרן אחרת, טוב יעשה אם יעביר את כל הזכויות שלו מהקרנות הקודמות, שבהן צבר זכויות, אל הקרן החדשה אליה הצטרף.
מקרים של מעבר משרות המדינה (משרד החינוך) לבעלות או להיפך – מבעלות למשרד החינוך, צופנים בחובם נזקים אפשריים אחרים. אין קשר בין פנסיה תקציבית שיש למורה, שהתחיל לעבוד במשרד החינוך לפני שנת 2002, לבין הפנסיות החדשות הקיימות מ-1995. אין אפשרות לחבר את הפנסיות הללו. על כן, עם ביצוע המעבר יש לתת את הדעת לנזק שעשוי להיגרם לעובר מתוכנית אחת לשנייה. אין בדברים אלה, בשום אופן, לגרום לעובד לא לקבל החלטה בדבר מעברים בתוך המערכת, אבל יש בהם כדי להזהיר בפני לקיחת סיכונים לא מודעים. מותר לקבל החלטות בעלות סיכון ובלבד שנדע את מחירן. כיוון שרוב האנשים עושים צעדים כאלה בלי להתייעץ, הנזק – שיכול להיות בלתי הפיך, מתגלה להם רק לאחר מספר שנים, כאשר לא ניתן לבצע יותר תיקונים.
כמובן שיש להקפיד על כך ששני המעבידים יעבירו כספים לאותה קרן פנסיה אלא אם מדובר בעבודה כמבוטח בפנסיה תקציבית ובקרן צוברת חדשה במקביל. במקרה כזה לא ניתן לעשות זאת וגם לא תמיד כדאי.

הפרשות לקרן השתלמות

טעות נפוצה היא הפרשות לקרן השתלמות. למורים רבים, ולפי סטטיסטיקה לשליש מהמורים, אין קרן השתלמות.
אחת הטעויות הנפוצות היא כמובן חוסר המודעות לכך שעל המורה מוטלת האחריות להצטרף לקרן ההשתלמות. הוא איננו יכול להמתין לכך שהמעביד יעשה זאת עבורו.
טעות נפוצה יותר היא מעבר למקום עבודה לאחר מבלי להודיע לקרן ההשתלמות על שינוי המעביד. אם לא נשלחה הודעה בדבר השינוי לקרן ההשתלמות, הקרן לא תגבה כספים מן המעביד. לעיתים מתגלה לאחר שנים שהחברות בקרן ההשתלמות הופסקה עם המעבר למקום העבודה החדש. אותה טעות קיימת גם עם תחילת עבודה אצל מעביד נוסף. יש להוסיף מעביד נוסף לקרן ההשתלמות על ידי הודעה לקרן על הוספת המעביד.

* עירית זהבי, בעלת זהבי יעוץ, היא מומחית לזכויות ושכר של עובדי מערכת החינוך.

לפמ עובדי הוראה

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל