פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 668

גיליון 668


Warning: chmod(): Operation not permitted in /home/163513.cloudwaysapps.com/cfjrhuxgks/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 686
חדשות חינוך - קו לחינוך

גיליון 668 * 19.11.2015 * ז' כסלו תשע"ו * עורכת: סיגל בן-ארצי * טל' המערכת; 03-6354483 * [email protected]

תקציב החינוך 2015-2016; 200 מיליון שקלים הועברו לש"ס וליהדות התורה

מאת: סיגל בן-ארצי

תקציב המדינה שאושר הלילה, נתן תוקף חוקי למה שפקידי האוצר חשפו בתחילת השבוע; חלוקת הכספים הקואליציוניים בין המפלגות במסגרת ההסכמים הפוליטיים. אתר כיכר השבת פרסם אז את היקף התקציבים מכל משרד שיועברו לטובת המפלגות החרדיות. כדי לממן את דרישות החרדים, הודיע ראש הממשלה, ביום ראשון האחרון, על קיצוץ רוחבי של כאחוז אחד במשרדים השונים. בתגובה, איים שר החינוך, נפתלי בנט, כי יפרוש מההצבעה על תקציב המדינה. ראש הממשלה חזר בו, והקיצוץ העתידי לא יושת על משרד החינוך. אז איזה סכומים יועברו לש"ס וליהדות התורה מתקציב 2015-16 של משרד החינוך?

ש"ס

ש"ס קיבלה מתקציב משרד החינוך 17 מיליון שקלים לשנת 2015 ו-17 מיליון שקלים נוספים לשנת 2016 עבור מה שהוגדר תרבות יהודית – תמיכה בשיעורי תורה ותרבות יהודית שלא במסגרת לימודים פורמליים.
כמו כן קיבלה ש"ס 17 מיליון שקלים לשנת 2015 עבור שעות לימוד ברשת מעיין החינוך התורני, וכן 5 מיליון שקלים לשנת 2015 עבור הסעות ברשת מעיין החינוך התורני.
סך הכול תקבל ש"ס 56 מיליון שקלים מתקציב משרד החינוך לשנים 2015-2016.

יהדות התורה

יהדות התורה קיבלה 13 מיליון שקלים לשנת 2015 ו-13 מיליון שקלים נוספים לשנת 2016 עבור תרבות יהודית. 10 מיליון שקלים לשנת 2015 ו-10 מיליון שקלים נוספים עבור שנת 2016 לילדים בעלי צרכים מיוחדים במוסדות הפטור.
כמו כן תקבל יהדות התורה 33 מיליון שקלים לשנת 2015 ו-33 מיליון שקלים נוספים לשנת 2016 עבור סמינרים להכשרת עובדות הוראה במגזר החרדי.
יהדות התורה גם תקבל 6 מיליון שקלים לשנת 2015 ו-6 מיליון שקלים נוספים לשנת 2016 עבור סמינרים חונכים לנוער בסיכון.
2.5 מיליון שקלים תקבל יהדות התורה עבור שילוב פעוטות עם מוגבלויות במסגרות חינוך רגילות.
עבור יד ושם תקבל מיליון שקלים לשנת 2016.
2 מיליון שקלים לשנת 2015 עבור מכינות קדם צבאיות לנוער בסיכון.
7 מיליון שקלים עבור שילוב ילדים בחינוך. סך הכול תקבל יהדות התורה 135.5 מיליון שקלים.

ובסך הכול?

שתי המפלגות ביחד יקבלו 191.5 מיליון שקלים. לא נותר אלא להעלות לדיון שתי שאלות; האחת – מה משרד החינוך היה עושה בתקציב הזה אם לא היה צריך לתת אותו לחרדים? והשנייה – היכן המשרד ייאלץ עכשיו לקצץ מתקציבו כדי להעביר סכום זה לחרדים? התשובה לשאלה זו – בידיעה הבאה.

מיצ"ב תשע"ה; אין שינוי בהישגים בחשבון למרות ההשתלמויות למורים

מאת: מערכת קו לחינוך

משרד החינוך פרסם השבוע את נתוני מבחני המיצ"ב, שנערכו בשנת הלימודים הקודמת – תשע"ה. התוצאות מראות על מגמה מעורבת בהישגי התלמידים בהשוואה למבחנים הקודמים, שנערכו בשנת הלימודים תשע"ג. בראיה רב שנתית, השינוי המצטבר בין השנים תשס"ז ל-תשע"ה מראה על עלייה בהישגים בכל המקצועות בכל דרגות הכיתה. ראוי לציין, כי משרד החינוך קיים בשנים קודמות השתלמויות במתמטיקה למורי היסודי. לא נמצאה כל השפעה של השתלמויות אלו על הישגי התלמידים.
אקלים בית ספרי – בשלוש השנים האחרונות ניכרת התייצבות במדדים רבים. בראייה רב-שנתית, בין השנים תשס"ח-תשע"ה נרשמה מגמה של שיפור הדרגתי, ברוב היבטי האקלים והסביבה הפדגוגית.
פערים לימודיים – בכל המבחנים ובכל השנים נמצאו פערים ניכרים בהישגיהם של תלמידים מרמות שונות של רקע חברתי-כלכלי: ככל שהרקע החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך ההישגים גבוהים יותר.

לקריאת הדו"ח המלא.

החלו המאבקים בין משרד החינוך לשלטון המקומי על קיצוץ עתידי בתקציבי החינוך לרשויות המקומיות

מאת: מערכת קו לחינוך

בשבוע שעבר נורתה יריית הפתיחה בקשר לקיצוץ העתידי הצפוי בתקציבי החינוך ברשויות המקומיות. חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר ועדת החינוך של השלטון המקומי, הודיע כי לא יאפשר לערוך קיצוץ בתקציבי הרשויות לפני שמשרד החינוך יקצץ במנגנון שלו. משרד החינוך מתעתד לקצץ בתקציב 2016 כ-200 מיליון שקלים מהתקציב המועבר לרשויות המקומיות להשתתפות בשכר עובדי העזר – סייעות, עובדי מעבדות בבתי הספר, אנשי מינהלה בבתי הספר, ספרנים, פסיכולוגים ועוד. בממוצע משתתף המשרד בלמעלה ממחצית העלויות של עובדים אלו (בין 40% ל-80% – תלוי במקצוע). קיצוץ בתקציב יוביל לצמצום השירותים שהרשויות נותנות בתחום זה. מהשלטון המקומי נודע, כי משרד החינוך מחפש מקורות תקציביים כדי לממן תקציבים שהתחייב אליהם, כמו הפחתת הצפיפות בכיתות, התכנית הלאומית למתמטיקה ותוספת סייעת לגני הילדים.

זהבי יעוץ מודעה חדשה

ארגון המורים קורא למשרד החינוך להגביר אכיפה על תלמידים המגיעים לבתי הספר חמושים בסכינים

משרד החינוך לא הגיב לפניית הארגון

מאת: סיגל בן-ארצי

במכתב שפרסם לאחרונה יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הוא פונה לשר החינוך, נפתלי בנט, בנושא סכינים בבתי הספר. ארז כותב לבנט; "כפי שעלה לאחרונה בפרסומים שונים, תלמידים בבתי הספר העל יסודיים מגיעים לבית הספר כשהם נושאים עמם סכינים וזאת בהמלצת הוריהם. למותר לציין את המשמעות, הסכנות וההשלכות שעלולות להיות לכך. על פי חוזר מנכ"ל, שפורסם לפני מספר שנים, אין להביא סכינים לבית הספר ושוב, הסיבות מובנות מאליהן. אבקשך מאד לדאוג לאכיפת ההוראות של חוזר המנכ"ל ולפרסום הוראות בהתאם".
משרד החינוך לא הגיב לקריאתו של יו"ר ארגון המורים.

נמשך המאבק בין משרד החינוך למורים בקשר לאבחונים לתלמידים לקויי למידה

ועד ההורים היישובי תומך במורים

מאת: סיגל בן-ארצי

ועד ההורים היישובי פרסם השבוע הודעה לפיה הוא מתנגד נחרצות להחלטת משרד החינוך להטיל על המורים לקבוע מי מהתלמידים הוא לקוי למידה ויהיה רשאי לקבל התאמות בבחינות הבגרות. בהודעה נאמר; "המורים אינם מאבחנים, לא הוכשרו לכך וכול ניסיון לכפות עליהם את ההחלטה מי יזכה להתאמות ומי לא עתידה לגרום לעיוות ולפגיעה בילדינו. גם העובדה שמשרד החינוך קבע מכסות לכמות התלמידים שלהם ביה"ס רשאי לאשר מתן התאמות אלו, מהווה עיוות והתייחסות כמותית וסטטיסטית לילדים ולא התייחסות אנושית. המורים לא אמורים לעשות סלקציה בין כלל התלמידים המאובחנים. אנו מצטרפים לקריאה לתבוע ממשרד החינוך להקים מרכזי אבחון מטעמו ולבטל לאלתר את המכסות למתן התאמות בדרכי ההיבחנות בבחינת הבגרות".
נודע כי נציגי התאגדות המנהלים העל יסודיים עתידים להיפגש בקרוב עם מנהלת גף לקויות למידה במשרד החינוך, כדי להציג בפניה את דרישתם לשינוי מהותי במערכת החינוך בטיפול בתלמידים לקוי למידה, ותמיכתם בהקמת מרכזי אבחון על ידי משרד החינוך.

בימים אלו; סדנאות מד"א לתלמידים, בתי"ס ממזרח ירושלים מבטלים סיורים במוזאונים במערב העיר

מאת: מערכת קו לחינוך

מאות משתתפים בסדנאות מד"א ואיגוד הג'ודו לעזרה ראשונה והגנה עצמית

לאחרונה נערכו בעשרות תחנות מד"א ברחבי הארץ סדנאות חינמיות לציבור, במטרה להקנות למשתתפים את הכלים להגשת עזרה ראשונה לפצוע על רקע פיגועי הטרור בארץ. במהלך הסדנאות, קיבלו מאות המשתתפים הדרכה ממדריכי מד"א על טיפול בפציעות קשות, כמו פצעי דקירה, כיצד לעצור דימומים, כיצד להזעיק כוחות מד"א ועוד. בנוסף, מאמני איגוד הג'ודו הדריכו את המשתתפים בעקרונות ההגנה העצמית. בסדנאות לקוח חלק כ-800 משתתפים.

 בית הספר מעיסאוויה ביטל ביקור במוזאון ארצות המקרא תלמידות מזרח ירושלים 1

מזה מספר שנים מקיימת עיריית ירושלים את התכנית היתרון הירושלמי, במסגרתה מתארחים במערב העיר תלמידים ממזרחה. אחת התכניות במסגרת זו היא "דמותו של אברהם", המופעלת במוזיאון ארצות המקרא, ופועלת להידוק הסובלנות וההבנה דרך אביהם המשותף של שני העמים והתחקות אחר מרכיבים דומים במסורת היהודית והמוסלמית. בית הספר עיסאוויה לבנות מתארח מזה מספר שנים במוזאון ארצות המקרא. בשבוע שעבר, בעקבות פיגוע הדקירה שהתרחש בשער שכם, בו דקר תושב עיסאוויה אזרח ישראלי, בוטל ביקור של כשישים תלמידות כיתה ה', מבית הספר היסודי לבנות מעיסאוויה, במוזאון ארצות המקרא. שבוע לפני כן ביקרו למעלה משבעים תלמידות מאותו בית ספר במוזאון וערכו סיור על דמותו של יוסף המקראי.
מנהלת מחלקת החינוך במוזיאון, ד"ר עדית קמחי, אמרה בעקבות ביטול הסיור, כי "בית ספר עיסאוויה, מחנכיו וקהילת ההורים, בוחרים לשלוח את ילדיהם לתכנית חינוכית בירושלים במוזאון ארצות המקרא מזה שנים אחדות. הם מהווים את הרוב הנורמטיבי. זהו הקול השפוי ואיתם אנו רוצים ויכולים לבנות עתיד משותף". מנהל התכניות לבתי הספר הערבים במוזיאון, תושב עיסאוויה, תאמר סעיד, אמר כי "כרכז התכנית אני נוכח לדעת בכל סיור לימודי מחדש שהילדים נהנים מחוויה תרבותית וחינוכית אשר מוסיפה לאמונתם. הפעילות מתקיימת חצי שעה מביתם, במוסד תרבות במערב העיר, ואולי זהו ביקורם הראשון במערב ירושלים. המוזאון על מוצגיו הייחודיים, מוקיר את המורשת המשותפת לעמים ולדתות". המוזיאון יצא בקריאה למנהיגים המקומיים להוקיע את הקיצונים החיים בקרבם ולהשקיע בחינוך ובתכניות משותפות שיביאו להיכרות בין שני העמים.

200 פסיכולוגים יהודים וערבים בכנס שדן ברב תרבותיות על רקע המצב הביטחוני

200 פסיכולוגים חינוכיים יהודים וערבים ממחוז צפון התכנסו לאחרונה ליום עיון, כדי לנתח את המציאות הקשה במדינה מבחינה מקצועית. הכנס נערך במכללת עמק יזרעאל. בכנס הירצו, בין היתר, פרופ' רחל סגינר, ראש המחלקה לפסיכולוגיה חינוכית במכללת עמק יזרעאל, וד"ר חוה פרידמן, מנהלת האגף לפסיכולוגיה בשירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך. הנושא המדובר ביותר היה העבודה החינוכית טיפולית בהיבט הרב תרבותי. בין היתר נדונו מושגים כמו קבלה הכלת האחר, רב תרבותיות סביב השיח והדיבור ועוד.

מודעת טבע

השירות הפסיכולוגי של עיריית ת"א בטיפים להורים

בגלישה באתרי רשויות מקומיות ואזוריות – גם כאלה שנמצאות באזורי עימות מובהקים, כמו ירושלים או גוש עציון, לא נמצא מידע להורים כיצד להנחות את ילדיהם להתנהגות מיטבית בימים אלו. באתר עיריית תל אביב מצאנו פרסום מנשר להורים בנושא, אם כי של השירות הפסיכולוגי ולא במישור הבטיחותי, תחת הכותרת; "עצות להורה לתיווך רגשי של המצב הביטחוני בימים אלו". נכתב שם:
1. לילדים יש כוח להתמודד – הילדים חשופים לאמצעי התקשורת ולא ניתן להגן עליהם באופן מוחלט ממידע על האירועים. אולם, ככל שתאמינו בחוסן של ילדיכם וביכולתם להתמודד, כך יוכלו הילדים לגייס את כוחותיהם.
2. ילדים מושפעים מהרגשות ומצב הרוח של הוריהם – מצב רוחכם "עובר" לילדים גם אם אינכם מדברים אתם בגלוי על כך. ככל שילד צעיר יותר, הוא מושפע יותר. הקפידו לשדר להם מסרים של אופטימיות ותקווה.
3. מסירת מידע מדויק – חשוב לשתף את הילדים במה שקורה, בקצרה וברמה המתאימה לגילם, רמתם ההתפתחותית וקרבתם לאירוע.
4. ויסות החשיפה לאמצעי התקשורת – שימו לב יותר מתמיד למה ילדכם חשופים ברשתות החברתיות והזהירו אותם מפני צפייה בתמונות קשות. אם הם צופים עמכם בחדשות שוחחו איתם על התכנים אליהם הם נחשפים.
5. הקרנת תחושת מוגנות מצד המבוגרים – חשוב להבטיח לילד שאנו כמבוגרים: הוריו, מחנכיו וכוחות הביטחון עושים כל הניתן כדי לשמור עליו ועל ביטחונו.
6. יש לשים לב להתנהגויות שונות מהרגיל העלולות לאותת על חרדת יתר או מצוקה של הילד ולפנות להתייעצות במקרים אלו.

שפר עדכני

ארגון המורים הכריז על הזוכים בפרסי חינוך לשנת תשע"ה

שישה בתי ספר זכו בפרסים בשתי קטגוריות; יוזמות חינוכיות כתרומה לקהילה וחינוך למניעת אלימות

מאת: סיגל בן-ארציפרס ארגון המורים מקום ראשון

ארגון המורים יחלק בתחילת חודש דצמבר 2015 פרסים לבתי הספר הזוכים ביוזמות חינוכיות כתרומה לקהילה וביוזמות למניעת אלימות. בנושא יוזמות חינוכיות כתרומה לקהילה זכה במקום הראשון תיכון מקיף ט' באשדוד ביוזמה נגישות ישראל (בתמונה). במקום השני זכתה חטיבת הביניים טובא מטובא זנגרייה ביוזמה באיכות הסביבה. במקום השלישי זכו בית הספר שחקים עמל מנהריה ביוזמה קשר לניצולי שואה, ובית הספר בויאר מירושלים ביוזמה בבטיחות בדרכים. בנושא חינוך למניעת אלימות זכה במקום הראשון תיכון אילן רמון מהוד השרון, במקום השני תיכון שוהם ובמקום השלישי תיכון רמז מבני ברק.

יוזמות חינוכיות

מקיף ט' אשדוד פיתח תכנית לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בבית הספר. מורי בית הספר עברו תהליך עם מורי החינוך המיוחד, כדי ליצור אקלים מיטבי לתלמידים עם הצרכים המיוחדים. מדובר בתלמידים עם לקויות למידה, עיוורון ונכויות פיזיות מגוונות. בית הספר שיתף את ההורים בתהליכים שהוא עובר מתוך מגמה להשיג עמם שיתוף פעולה מלא. בנוסף יש בבתי הספר שיתוף פעולה בין מועצת התלמידים לצוות החינוכי, לצורך העצמה אישית של התלמידים. מטרת התכנית היא להשיג שילוב מלא של התלמידים כדי לקדמם בלימודים ובהיבט החברתי. דרך העשייה ממחיש בית הספר הקשבה לצורכי האחר, קבלת השונה, וערכים של נתינה.
חט"ב טובא זכתה במקום השני על תכנית ייחודית לאגירת מי גשמים (בתמונה).טובא בבית הספר הוקם מפעל מים, שאיפשר עיסוק נרחב בתכנית הלימודים בנושא המים. בין היתר נבחנה הצריכה של בית הספר בהשוואה לממוצע הארצי. בשנת 2004 אימצו את הרעיון גם משרד החוץ האמריקני והאיחוד האירופי. הפרויקט העלה למודעות התלמידים את נושא אגירת מי הגשמים והחיסכון במים.
בית ספר שחקים פועל בסיוע עמותת עמך לחיזוק הקשר עם ניצולי השואה בנהרייה. התלמידים מלמדים את ניצולי השואה על מחשבים והשימוש בהם. ניצולי השואה לומדים להכיר את הפייסבוק ומקימים דף זיכרון לניצולים בפייסבוק. בית הספר מחזק ערכים של תרומה והתנדבות ומפתח ערכים של מצוינות ומנהיגות חברתית.
בית ספר בויאר עוסק בהרחבה בנושא הבטיחות בדרכים. בבית הספר נלמד נושא החינוך התעבורתי, התלמידים מבקרים נפגעי תאונות דרכים בבית החולים הדסה ומקיימים תערוכה של יצירות אמנות בנושא זה. בנוסף, במסגרת מקצוע האזרחות כותבים התלמידים עבודה על זהירות בדרכים. תלמידי התיכון משמשים כחונכים לתלמידי היסודי בנושא. בית הספר מקיים גם הדרכה לגיל הזהב על זהירות בדרכים.

מניעת אלימות

תיכון אילן רמון זכה במקום הראשון בתכנית שפיתח – "באילן רמון לא שוטים" – תכנית למניעת שתייה לשוכרה. במסגרת התכנית, המופעלת על ידי התלמידים, עולות בעיות שונות שקשורות לשתייה. בנוסף עולות גם בעיות של גיל ההתבגרות והדרכים להתגבר עליהן. הרעיון הוא כי למידת עמיתים משפיעה יותר מהוראה-למידה עם מורים. התלמידים מקבלים גם הרצאות של גורמי מקצוע. בבית הספר מתקיימת תחרות בנושא, מוצגות כרזות וג'ינגלים, מועלית הצגה ונערכים דיונים בנושא.
תיכון שוהם זכה במקום השני בתכנית לשיפור אקלים בנושא מרחב מזמן דיאלוג. במסגרת זו עודכן תקנון בית הספר וחזותו שופרה. בית הספר הפעיל סדנאות למורים בדגש על שיפור הדיאלוג עם התלמידים. כמו כן התבצע שינוי בכיתות – הן הפכו לכיתות של מורים שהתלמידים באים אליהן.
תיכון רמז בבני ברק זכה במקום השלישי בגלל הפעלת התכנית להוביל שינוי בחברותא. בית הספר בנה תכנית חינוכית לטיפול בתלמידים במצבי סיכון. במסגרת התכנית נערכים מעגלי שיח בנושאי ערכים, חברה ומוסר. התכנית מזמנת לתלמידים סביבה שבה מופעלים עקרונות של ערבות הדדית ואחריות אישית. בית הספר משתף את ההורים, מועצת התלמידים וגורמי חוץ בהפעלת התכנית.

ללמוד היסטוריה באנגלית

מאת: ד"ר אורנה אבני

לשלב היסטוריה באנגלית, ללמוד ספרדית בסוף יום הלימודים, ולדעת יותר על תרבות המזרח באמצעות לימודי יוגה – כל אלה הם חלק מתכנית לימודית ייחודית שפותחה בבית הספר אבן חן בשוהם

בבית ספר אבן חן בשוהם, לומדים בכיתה ו' על תרבות יוון ורומא. עד כאן, אין בזה משהו מיוחד. אלא שבאבן חן, שיעור ההיסטוריה מתנהל בשילוב השפה האנגלית.  המורה דיויד יסלזון, מורה להיסטוריה ומחנך כיתת קשת ו', מורה כעשר שנים, רואה בתהליך חשוב ומחבר את הילדים לעולמות ידע רחבים ועשירים.תלמידים
יסלזון, כאמור,  החל השנה בניסוי של הוראת היסטוריה באנגלית בכיתה ו'. בימים אלה הוא מפתח תכנית המתבססת על תכנית הלימודים, ומאפשרת לילדים חשיפה נרחבת לעולמות ידע נוספים, תומכת בידע קיים ומחברת אותו למונחים שמקורם באנגלית. בשיעור היסטוריה של כיתה ו', בו לומדים על תרבות יוון ורומא – שולבו  השפה האנגלית ומיומנויות חקר. מעבר לברק בעיניים של יסלזון ושל תלמידיו, החדשנות מעוגנת בחזון בית הספר ובייחודיותו. מנהלת בית הספר, קרן רז נצר, מסבירה את החזון: "בחרנו בייחודיות של חקר שפות ותרבויות, משום שאנו מאמינים שהבוגרים שלנו חייבים לראות עצמם חלק מחברה ועולם מגוון ופלורליסטי ולהכיר בשונות המאפיינת כיום כל חברה.  אנו מאמינים שבדרך זו הבוגרים שלנו יכירו בחשיבות השיח בין אנשים, ובכך שהאחר שווה ובו זמנית שונה". קרן וצוותה מאמינים בחשיבות רכישת שפות זרות בגיל צעיר ויודעים גם להביא מחקרים והוכחות לחשיבות הדבר. כך, למשל, במאמר שהתפרסם לאחרונה בניו יורקר, מצטט הכתב, מלקולם גלדוול, את המדען ג'יימס פלין, שאמר כי "המוח דומה לשריר הרבה יותר ממה שחשבנו אי פעם… הוא זקוק לתרגילים ואימונים כדי לגדול". לימוד שפה, טוענים באבן חן,  היא דרך מצוינת לאמן את המוח. במחקרי מוח יודעים כבר היום להגיד בברור שלילדים שרכשו בגיל צעיר שפה זרה שנייה, יש אזורי אפורים (האזורים שאחראים לעיבוד המידע, לשפה, לדיבור ולזכרון) נרחבים יותר. מחקרים מראים, שילדים שרכשו שפה זרה בגיל צעיר, משיגים ציונים גבוהים יותר במקצועות השפה, אבל גם במתמטיקה מפתחים יכולות קריאה טובים יותר. רכישת שפה זרה מעודדת בטחון עצמי, המבטא שלהם נכון ואותנטי יותר, הם מפגינים יכולות תקשורת בין תרבותיים גבוהים ועוד.
אבל, אין מדובר רק בשפות נוספות. בבית הספר הבינו את הפוטנציאל הגלום בתחום לימודי שפות ותרבויות להתפתחותו של הילד, ופיתחו תכנית ייחודית מאתגרת. בבית הספר קיים מסלול יחודי של קשת, בו לומדים יחדיו ילדים חילוניים ודתיים, ומקיימים הלכה למעשה חברה פלורליסטית, תוך ביסוס שיח, כבוד והדדיות. ייחודיות בית הספר בתחומי התרבויות והשפות אמורה להשתלב עם המציאות הקיימת בבית הספר כבר עכשיו, שבה משולב מסלול קשת בתוך המסלול הרגיל. בנוסף, בבית הספר פותחה תכנית לימודים ייחודית לחקר תרבויות – את המקצוע מרכזת מירב יוסף, הרכזת הפדגוגית של בית הספר, יחד עם צוות בית הספר.

ללמד ערכים באנגלית

תלמידי כיתות ח' מאמי"ת רחובות לימדו את תלמידי בית הספר היסודי תחכמוני על מניעת בריונות בשפה האנגלית

מאת: מערכת קו לחינוך

לאחרונה יצאו תלמידי כיתות ח' מישיבת אמי"ת עמיחי ברחובות להעביר שיעורים באנגלית לתלמידי בית הספר היסודי תחכמוני אודות מניעת בריונות. התלמידים הסבירו לתלמידי כיתות ד'-ו' כיצד להפסיק בריונות ואלימות מכל סוג שהוא; לא לעמוד מנגד, אלא לעמוד כנגד המציק והבריון – והכל בשפה האנגלית.אמית רחובות2
המורים הצעירים הציגו בפני תלמידי היסודי סרטון המציג את חשיבות הנושא ודנו עליו במשותף, ולאחר מכן התחלקו לקבוצות לפעילויות שונות בנושא מניעת אלימות. יחידת הלימודים המיוחדת – "מניעת בריונות" בשיעורי האנגלית – היא חלק מתכנית "למידה בונה זהות" הפועלת בישיבה. במסגרת תכנית זו התלמידים לומדים במקצועות מגוונים בצורה פעילה, דרך שיטות הוראה שונות ומגוונות, למידה מבוססת פרויקטים, כיתה הפוכה, למידת חקר, למידה דרך משחק, הערכה חלופית ועוד.

רעיון חקר התרבויות מתבסס על מתודולוגיית חקר מבוסס פרויקטים (PBL) ומאפשר שילוב של תפקודי לומד שונים. המודל הוצג על ידי מירב יוסף וחוה קדם גם בפני הקרן לעידוד יזמות חינוכית, וזיכה את בית הספר במענק כספי שאפשר רכישת טאבלטים, שמשמשים את הילדים בשיעור זה.  מקצוע התרבויות נלמד כשיעור שבועי בפריסה שכבתית, כדי לאפשר מעגלי שיתופי פעולה וחקר חוצי כיתות. בית הספר נמצא בימים אלה בתנופת תכנון לקראת הפיכתו לבית ספר יחודי לשפות ותרבויות, במגמה להפכו לבית ספר ייחודי ואטרקטיבי. לצורך כך הוקמה ועדת היגוי לנושא, יצא קול קורא להורים לאיתור מומחים מקרב הורי בית הספר בתחומי שפות ותרבויות, מתוכננים במהלך השנה מספר סיורי למידה, נוצר קשר עם המחלקה לתרבויות באוניברסיטת תל-אביב, וכבר עכשיו הופעלו בבית הספר מספר מוקדי עשייה ואף הוכנסו לתוך תכנית הלימודים. כך, למשל, המורה לשפה, יעל גולן, ששפת אמה ספרדית, החלה להעביר שיעור ספרדית כשיעור העשרה בסוף היום, שהביקוש אליו, כבר עכשיו, עצום.  אבל לא רק התלמידים מרוויחים. למורה אפשרה היוזמה להתמקד במשהו שהיא מאוד אוהבת, כמו גם לשלב מיומנויות הוראת השפה.
המורה למוזיקה, שני אשל, שיצרה תכנית המשלבת שורשים יהודיים מוזיקליים מסביב לעולם, המורה לתנועה נוגה נויפלד, פיתחה שיעורי תנועה מבוססי תרבויות המזרח, כמו יוגה, או לימודי פילאטיס, שמאפשרים לחשוף את הילדים לתרבויות שונות, ולתת להם כלים מוכחים התורמים לבריאות ואיזון.
רז נצר וצוותה טוענים שהם רק בתחילת הדרך. ועדת ההיגוי שהוקמה השנה, תלווה את בניית הקונספט, יצירת החיבורים לגופים הרלוונטיים, פיתוח תכניות לימודים, הכשרת המורים והמשך הפיתוח של הנושא במהלך בן מספר שנים.

חדש על המדף: חינוך – שאלות האדםספר חינוך שאלת האדם

הספר "חינוך – שאלות האדם" מיועד לאנשים שעוסקים במהות החיים, כך כותבים עליו העורכים, ישעיהו תדמור ועמיר פריימן. בספר נבחנות שאלות היסוד של הקיום האנושי, שאלות מצפון ומוסר, ונבחן הקשר שלהם למעשה החינוכי. לדברי הכותבים, תמצית החינוך היא ההוויה המביאה לעידוד שאלות קיומיות בתלמיד, ומתוך הדיאלוג המתרחש בתודעתו מתגבשת זהותו. למרות שההוויה החינוכית במהותה לימודית ומכוונת לאינטלקט, שאלת האדם מתרחשת גם במישור הרגשי, הנפשי והרוחני. שאלת האדם היא בעיקרה שאלה של היחיד, אבל מעודדת שיח וחקירה בקרב התלמידים ובינם לבין המורים. הספר מבקש לעודד את המורים להכיר בשאלת האדם, לטעת בהם ביטחון לדון בה בכיתה ולעסוק בה בדרך פדגוגית, מושכלת ורגישה. בספר שני כרכים; הראשון מתמקד בהגות והשני – בהוויה. הספר יצא לאור בהוצאת מכון מופ"ת וניתן לרכוש אותו באמצעות כרטיס אשראי בטלפון; 03-6901428

Galitshapeגלית שייפ

ליהנות מעולם ההפעלות של Galitshape
"כדורים מוסיקליים" – הפעלה בקצב אחר ומסחרר!
כמו בכל שנה אתם מחפשים הפעלה קצת שונה ומאתגרת יותר מקודמתה
לכבוד חג החנוכה אנו ב galitshape מציעים לכם סדנת תיפוף על כדורי פיטבול ענקיים
מוסיקה וקצב ילוו את הפעילות שתימשך עד שפשוט תגידו לנו דיייי…
את הפעילות הזו ניתן לקיים בתוך תחומי הארגון, לצד תחנות ייחודיות נוספות.
לפרטים נוספים; http://www.galitshape.co.il
או שפשוט דברו איתנו 0525253842
דוא"ל; [email protected]l.com

שלומית רון בסדנה למורים; איך להתמודד עם תלמידים בעלי תופעות קשב וריכוזשלומית רון תמונה

היוצרת והשחקנית שלומית רון מעבירה סדנאות למורים בנושא ההתמודדות עם תלמידים הסובלים מתופעות קשב וריכוז ולקויות למידה. הסדנאות משלבות הצגה שמעלה שלומית שנקראת "יום יום", שבה היא חושפת את ההתמודדות היומיומית של ילדים שסובלים מתופעת הקשב. בסדנה משלבת שלומית משחקי תפקידים, מציגה סרט קצר בנושא, ומעניקה למשתתפים כלים ותובנות בנושא. בסדנה מקריאה שלומית קטעים מספר שכתבה, "רק טילי מבינה", שמתאר את חוויותיה כילדה עם הפרעת קשב וריכוז. את ההצגה יום יום מעלה שלומית כבר שבע שנים בפני תלמידים, אנשי חינוך והורים.
לפרטים; http://www.shlomitron.com
טל'; 052-2363114
או במייל; [email protected]

ב-3.12.15; חגיגות יום המורה במוסדות החינוך ברחבי הארץ

מאת: מערכת קו לחינוךיום המורה

ב-3.12.15 ייערכו במוסדות החינוך בארץ חגיגות יום המורה. את היום יזמו ארגוני המורים, ומטרתו לקדם את מעמד המורה. השנה צפויים להיכתב אלפי מכתבי תודה שישלחו על ידי תלמידים למוריהם, שטיחים אדומים יפרסו בכניסה לבתי הספר, הורים יחלקו פרחים ויארגנו ארוחות בוקר מפנקות לצוות המורים. בנוסף, צפויות להתקיים מסיבות הפתעה למורים וייערכו טקסים חגיגיים לציון היום. חלק מהמורים אפילו יזכו לקבל "שיחה בהפתעה" (פורמט שיחות "אראלה של מפעל הפיס"), שבו יוקרא בפניהם מכתב תודה שנכתב על ידי תלמיד/ה מהעבר.
ברשויות מקומיות ברחבי הארץ יבקרו בבתי הספר ראשי הרשויות. ברחבי היישובים ייתלו כרזות ברכה, יוענק שי למורים וייערכו הרצאות במתכונת "מורים על הבר". בכנסת תתקיים שדולה מיוחדת בנוכחות שר החינוך ובהשתתפות 120 מורים. כמו כן, תתכנס ועדת חינוך ייעודית ומליאת כנסת חגיגית לציון היום.
פעילות יום המורה נתמכת על ידי קרן טראמפ וארגון LEAD לפיתוח מנהיגות. לקראת "יום המורה", צפוי ראש הממשלה להעניק את "פרס טראמפ להוראה איכותית", על סך מאה אלף שקלים, למורים המפעילים הוראה איכותית הלכה למעשה.
בשנה שעברה החלו למעלה מ-300 אנשים תהליך הסבה להוראה דרך אתר יום המורה.

ב-20.11.15; יום זכויות הילד הבינלאומי

זכויות התלמיד

מאת: מערכת קו לחינוך

יום זכויות הילד הבינלאומי יחול השנה, כמו מדי שנה, בתאריך 20.11.15. את יום זכויות הילד מציינים בעולם כולו, וגם בישראל, במערכת החינוך. ביום זה מועלות דילמות שקשורות לעולמו של הילד; חוסר צדק, אפליה, קיפוח, גזענות, דעות קדומות, בעיות אישיות וחברתיות ועוד. מטרת היום היא לעודד את הילדים לעמוד על זכויותיהם, לחשוף בפניהם תחומים בעייתיים, להסית את תשומת לבם לעוולות שונות, לפתח חשיבה חברתית ביקורתית ועוד.
עמותת קדמה מפיצה לקראת יום זכויות הילד הבינלאומי מערכי שיעור בנושאים שקשורים לעניין, מתוך התכנית "השוויון מתחיל בנו". לדברי העמותה, תלמידים שמבינים את זכויותיהם מרגישים בטוחים, מוגנים ובעלי ערך. במצבים כאלה הרבה יותר קל לדבר אתם על חובות, על גבולות ועל כללים, וסביר יותר שהם יכבדו ויעריכו את המורים שלהם ואת סמכותם. בבתי ספר רבים בישראל ובעולם, תלמידים רבים חווים מצבים של פגיעה בזכויותיהם, במסגרת בית הספר או מחוצה לו. על המורים לסייע להם לזהות את המצבים הללו ולהבין מה הם יכולים לעשות כדי לשמור על עצמם. שיח זכויות עם התלמידים מחזק את המורה כמבוגר משמעותי עבורם. מידע נוסף ניתן למצוא באתר כל זכות, בזכויות ילדים ונוער, ובאתר משרד החינוך.

תוכנת ניתוח טכני – FxGraph

אנשים פרטיים החלו בשנים האחרונות לייצר השלמת הכנסה דרך השקעות בבורסה, מסתבר כי בעבר הנושא היה מסובך ודרש ידע רב, היום באמצעות התוכנות הפשוטות ניתן להשקיע קלות בבורסה הישראלית או האמריקאית, למעשה תוכנת FxGraph לניתוח טכני מספק למשקיע כלים סטטיסטים או אם תירצו תגיד לכם מתי לקנות ולמכור את המנייה בצורה מאוד פשוטה להבנה, תוכנת הניתוח הטכני FxGraph ידעה לזהות את כל המפולות האחרונות ככה שהמערכת נותנת לנו גם בטחון רב בהשקעה.

הורדת התוכנה הינה חינם ל 30 יום – הורד עכשיו תוכנת ניתוח טכני מהאתר.

פרטים נוספים בטל'; 03-5109989

השבוע במערכת החינוך

מאת: מערכת קו לחינוך

זכייה – תלמידי מרכז היזמות של עמל צפת זכו בתחילת החודש במקום השלישי תלמידי עמל צפתבתחרות בינלאומית למציאת פתרונות לחולי פסוריאזיס. התלמידים פיתחו מדבקה מיוחדת לחולי פסוריאזיס, המתריעה מפני חשיפת יתר לשמש. בתחרות שנערכה במרכז פרס לשלום, השתתפו עשרות נבחרות מרחבי העולם. בתחרות נטלו חלק חוקרים, רופאים, מדענים, מהנדסים ואנשי תקשורת ורפואה מכל העולם. התלמידים, לומדים בכיתה י"ב בעמל בגין צפת, הם: אלינה רציהב, דותן חדד, יובל אוזן ואופק גולדברג (בתמונה. צילום רותם בנוביץ). במהלך התחרות התלמידים אף שדרגו את המוצר והפכו אותו לשעון יד המקושר לאפליקציה בסמארטפון, המעבירה בזמן אמת נתונים על הטיפול בחולה וחשיפתו לשמש. הנתונים נשלחים לרופא המטפל ולמרכז הרפואי שבו מטופל החולה, שם הם מעובדים ומנותחים לקראת המשך הטיפול בחולה. הזכייה במקום השלישי מקנה לתלמידים פרס כספי, וליווי על ידי חברות עסקיות המעוניינות להשקיע בפיתוח המוצר.

מעורבות חברתית – תלמידי בית הספר היסודי בן גוריון בגן יבנה מקיימים פעילות עם תלמידים צעירים מהם ו"מעבירים הלאה" ערך משמעותי שלמדו. הפעילות מתבצעת במסגרת התכנית מפתח הלב. לאחרונה, בעקבות יום הזיכרון ליצחק רבין, ביקשו התלמידים לעסוק במושג מעורבות חברתית, ובנושא רצח פוליטי. תלמידי כיתות ה' העבירו את הנושא בכיתות ד'. התלמידים בחרו שלושה מקרים של רצח פוליטי, למדו את הרקע למעשה, התמקדו בדעות הפוליטיות שהובילו לרציחות ועמדו על השונה והמשותף לשלושת המקרים. בעיקר הבינו שגם אם גודעים חיי מנהיג, חזונו ורעיונותיו ממשיכים להתקיים אחריו. בהמשך פיתחו התלמידים דיון סביב סוגיית ביטוי עמדות פוליטיות שונות בדרכים לא-אלימות. הילדים הגיעו למסקנה שישנן דרכים רבות ומגוונות להתנגד ולמחות ועדיין לשמור על ערכי דמוקרטיה, כבוד הדדי, שיח חופשי, סבלנות וסובלנות. בתום הפעילות הילדים הכינו כרזות בנושא " לא לאלימות – כן לסובלנות" לביטוי המסר שהטמיעו.

ביקור מואץ – משלחת ובה 27 תלמידים מהגליל המערבי חזרה בימים אלה מביקור משלחת תלמידים במאיץ החלקיקיםבקמפוס מאיץ החלקיקים בשוויץ. התלמידים שהשתתפו בביקור לומדים במסגרת תכנית המצטיינים הנדסה ביו-רפואית. התלמידים כתבו עבודות מחקר אותן הם מגישים כעבודת גמר לבגרות. לתלמידים הוכנה תכנית מעשירה ומלמדת הן באופן חוויתי והן באופן המדעי והערכי. בין היתר נפגשו התלמידים עם חוקרים מפרויקט המחקר למיפוי המוח, שהחל במקור בישראל, עם מנהל מכון המחקר שעוסק באפליקציות שמקשרות בין מוצרי מחשוב והמוח ועם חוקר ישראלי במכון. התלמידים השתתפו בסדנאות לפיתוח תרופות ורפואה מותאמת אישית במרכז מחקר של ביואינפורמטיקה, וכן בסיור במאיץ החלקיקים, שם נפגשו עם ראש המשלחת הישראלית וחוקרים שונים שעובדים במקום. בהמשך סיירו התלמידים בחדר הבקרה של הניסוי הישראלי במאיץ, במוזיאון הצלב האדום, שם זכו בהדרכה על העשייה הרפואית של הארגון, סיור במתחם האו"ם ומפגש עם דיפלומטית מצוות השגרירות הישראלית לאו"ם ולארגונים הבינ"ל. התלמידים השתתפו בטקס ביום השנה לרצח יצחק רבין, שלאחריו התקיים דיון בשאלות ערכיות כמו חשיבות השמירה על דמוקרטיה וקיום שיח ציבורי בסוגיות מהותיות.

איכות סביבה בבתי הספר – בעקבות הפרויקט העולמי "מנקים את העולם",  יצאו בתי ספר ברחבי הארץ בחודש הקודם לנקות את הסביבה הקרובה אליהם. פרויקט מנקים את מנקים את העולםהעולם הוא פרויקט עולמי, שהחל כיוזמה פרטית וכיום הוא נערך בחסות האו"ם. את הפרויקט אימצה בארץ קק"ל ומעודדת את יישומו בבתי הספר. יום הניקיון העולמי שיוזם הפרויקט התרחש בחודש שעבר. ברחבי העולם נערך יום הניקיון העולמי מדי שנה, בחודש ספטמבר, בשבוע השלישי שלו. הפרויקט פועל החל משנת 1993. במהלך שנת הלימודים מתקיימים פרויקטים נוספים בתחום איכות הסביבה, כמו שבוע איכות הסביבה, או יום שמירת הסביבה הבינלאומי, שחל בתחילת חודש יוני.

תחרות – מועדון העיתונאים של ירושלים והמוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון, הכריזו לאחרונה על תחרות קריקטורות לתלמידי תיכון שכותרתה ”מאיירים, מבקרים, מתחשבים“ – כיצד ניתן לבקר תופעות, אישים ומוסדות, בלי לפגוע ברגשות מיעוטים, קהילות דתיות וקהלים ייחודיים.
בין היתר נכתב בפנייה לבתי הספר, כי התקפת הטרור הרצחנית על המגזין הסטירי הפריזאי שארלי הבדו עוררה במלוא חריפותה את השאלה כיצד ניתן לאזן בין ביקורת  לבין הצורך שלא לפגוע יתר על המידה ברגשות. בעקבות האירוע עלו שאלות כמו מה בין חופש הביטוי השמור לקריקטוריסטים לבין דיכוי של אוכלוסיות מוחלשות? האם מתי ובמי יכול קריקטוריסט לפגוע באמצעות קריקטורה? האם עלינו להימנע מפגיעה ברגשות של קהלים מסוימים? האם יש להגביל את חופש הביטוי המצויר כיון שהוא נתון לפרשנות של קוראיו השונים. יוזמי התחרות ציינו כי פנו אל התלמידים בתקווה שאולי בני הנוער, עם מבטם הרענן, שיתבטא באופן אמנותי בקריקטורות, ישכילו להציע תובנות חדשות ומעניינות.
20 הקריקטורות הטובות ביותר יוצגו בתערוכה בגלריה דוויק במשכנות שאננים בירושלים, שתיפתח ב-7 בינואר 2016 – יום השנה להתקפת הטרור במגזין שארלי הבדו. הקריקטורה שתזכה במקום הראשון תוצע לפרסום לעיתונים בארץ ובעולם. כמו כן יוענקו לזוכים בשלושת המקומות הראשונים פרסים כספיים. ניתן להגיש מועמדות לתחרות עד 25.12.2015.

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל