פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 656

גיליון 656

גיליון 656 * ז' באדר תשע"ה * 26.2.2015 * משוגר למנויים בלבד * [email protected]  * עורכת ראשית; סיגל בן-ארצי * 03-6354484

בתשע"ז צפוי מחסור חמור במורים. משרד החינוך בתגובה; 60% מהלומדים לתעודת הוראה הם אקדמאים שעושים הסבה מקצועית 

בתשע"ז; מחסור חמור במורים, במיוחד בפריפריה, במתמטיקה, פיזיקה, כימיה, מדעים, אנגלית, לשון, תנ"ך, ספרות וגאוגרפיהמתכשרים להוראה

מאת: סיגל בן-ארצי

בכנס מנהלי בתי הספר העל יסודיים, שנערך לפני כחודש, ציין יו"ר איגוד המנהלים הנכנס, מנשה לוי, כי מערכת החינוך סובלת ממחסור חמור במורים, במיוחד בפריפריה, ברוב מקצועות הלימוד. המחסור קיים במקצועות; מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, מדעים, אנגלית, לשון, תנ"ך, ספרות, גאוגרפיה ועוד. המחסור נובע מהסיבות הבאות: במקצועות המדעיים ובאנגלית מרוויחים יותר בסקטור הפרטי; הסבות אנשי ההי-טק נכשלו – מעט מאד מוסבים נשארו במערכת החינוך שלוש שנים לאחר שהגיעו אליה; פרחי הוראה נעלמים – חלק גדול מהם נושר מהמערכת בתוך חמש שנים בגלל שכר נמוך ובעיות משמעת בכיתות. במקצועות שנתפסים כלא אטרקטיביים, כמו תנ"ך, ספרות, גאוגרפיה, ישנם מעט מאד פרחי הוראה בסמינרים להוראה. הבעיה הגדולה ביותר, לדעת לוי היא, שהמורים בעוז לתמורה אינם יכולים ללמד יותר ממשרה.
מאידך, בכנס מנהלי המחלקות לחינוך, שנערך בשבוע שעבר בים המלח, הציג אייל רם, 
סמנכ"ל ומנהל המינהל לעובדי הוראה במשרד החינוך מצגת, שבה פרט את מספר המועמדים להוראה, העושים עתה התמחות במכללות להוראה ובאוניברסיטאות. לדברי רם, מספר המתמחים עתה הוא כ-1,263 – 60% מהם אקדמאים שרוצים לעשות הסבה מקצועית. במצגת ישנו פרוט של מספר הלומדים לתעודת הוראה במכללות השונות, ונתונים ממשרד החינוך על עלויות ההכשרה (בתמונה). נמסר כי 400 סטודנטים מתמחים להוראה ביסודי, 400 לעל יסודי ו-200 לגנים. 

הסכם המורים עם משרד החינוך בנושא תלמידים לקויי למידה; כסף קטן עבור עבודה רבה 

השבוע הגיעו המורים להסכם עם משרד החינוך באשר לשכרם בתמורה לעבודתם בתחום ההתאמות ללקויי הלמידה. הסכום שיקבלו – 6% ממשרת רכז מקצוע – מגוחך. מאידך, עדיין לא נפתרה בעיית המיון – מי זכאי להתאמות ומי לא – כיון שבפועל אין מי שיבצע את העבודה בבתי הספר

מאת: סיגל בן-ארצי

בית הדין הארצי לעבודה חייב את ארגוני המורים ומשרדי החינוך והאוצר להגיע להסכמות כדי לסיים השבוע את העיצומים של המורים בנושא ההתאמות ללקויי למידה. הסיבה; יש להגיש עד לאמצע חודש מרץ את כל המידע על התלמידים הזקוקים להתאמות כדי שמשרד החינוך יוכל להתארגן לבחינות הבגרות לתלמידים אלו. מדובר בכ-8,000 תלמידים. בתי הספר נכנסים עתה למירוץ נגד הזמן כדי לטפל בתלמידים. בהסכם שאליו הגיעו הצדדים נקבע, כי בבתי הספר, גם אלה שברפורמת עוז לתמורה וגם אלה שעדיין לא – ימונה רכז בית ספרי לנושא ההתאמות. היועצות לא תהיינה אחראיות על ההתאמות, כפי שמשרד החינוך רצה בתחילה. השכר של אחראי ההתאמות יהיה 6% ממשרת רכז מקצוע – כ-300 שקלים לחודש בממוצע. רכזים שבעוז לתמורה יוכלו להשתמש בשלוש שעות פרטניות לצורכי עבודה זו. רכזים שלא בעוז לתמורה יוכלו לקבל שעות תפקיד מסך שעות הניהול של בית הספר. הבעיה שבשנת הלימודים הבאה, עד שכל בתי הספר יעברו לעוז לתמורה ב-2017, יצטרכו בתי הספר שאינם בעוז לתמורה "לגרד" שעות ניהול, שאינן בנמצא, עבור רכז התאמות בית ספרי.
חוזר ההתאמות ללקויי למידה, שיצא לאור בנובמבר 2014, יישאר בתוקף. מה שאומר שבתי הספר יוכלו להעביר לקבלת התאמות 10% מאוכלוסיית בית הספר. כך נשאר בית הספר כגורם ממיין מי זכאי להתאמות ומי לא – מה שבתי הספר טענו במהלך הסכסוך שאינו בסמכותם. ואכן בתי הספר צודקים בגישה זו, כיון שלא קיים בבתי הספר תפקיד למומחה ללקויות למידה. ממקורות מוסמכים נמסר לנו, כי בתי ספר לא מעטים החליטו להעביר לוועדות את כל התלמידים, כדי שלא לקחת על אחריותם את המיון שהמשרד מבקש.
משרד החינוך טוען מאידך, כי בכוונתו שבתי הספר יקבעו בעצמם מי זכאי להתאמות מדרגה 1 – תוספת זמן או שימוש במחשב, ורק יגישו לוועדות הבוחנות מי זכאי ומי לא להתאמות בדרגה 2 ו-3 – הקראת שאלון, הכתבה ועוד. 
לדברי המשרד, המורים צריכים רק לשקף את מצב התלמידים ולא למיין אותם. בנוסף, משרד החינוך ישתדל לצמצם את הדיווחים של המורים – לעמוד וחצי – במקום שלושה עמודים כיום. המשרד גם ישתדל לפשט את ההליכים הקיימים כיום.
על פי ההסכם, המורים גם התחייבו לשמור על שקט תעשייתי מול המעסיקים עד לשנת 2017.

זהבי2

סקר; שלושה מבין ארבעה הורים בעד ביצוע אבחון לאיתור הפרעת קשב וריכוז

ההורים סבורים שהאבחון תורם לשיפור בהישגים הלימודיים

מאת: סיגל בן-ארצי

אגודת ניצן ערכה לאחרונה סקר כדי לבחון את עמדות ההורים כלפי האבחונים לילדיהם. הסקר נערך לקראת יום ההתרמה השנתי לאגודת ניצן, שנערך ב-11 בפברואר. בסקר, שנערך על ידי מכון סמית, השתתפו 400 נשאלים, המייצגים הורים לילדים במגזר היהודי, בגילאי 18-6.  מחצית מההורים ציינו שלפחות אחד מילדיהם עבר אבחון לאיתור הפרעת קשב או לקויות למידה. כשני שלישים מאלו שאובחנו היו בכיתות א'-ו'.  כ-60% מההורים ציינו שהאבחון נעשה ביוזמתם בלבד, ללא התערבות צוות בית הספר או גורם מקצועי אחר. שלושה מכל ארבעה הורים סבורים שביצוע אבחון לאיתור הפרעת קשב או לקויות למידה תורם לשיפור בהישגים הלימודיים. ארבעה מכל עשרה הורים מכירים משפחות שנמנעות מביצוע אבחון לאיתור לקויות למידה או הפרעת קשב מסיבות כספיות. מדובר בעיקר בציבור מאזור ירושלים רבתי, מסורתי, עם רמת הכנסה מתחת לממוצע.
עפרה אלול, יו"ר אגודת ניצן, ציינה בעקבות הסקר, כי מספר האבחונים אכן גדל באופן משמעותי עם השנים, אולם, בניגוד לעבר, היום כבר לא מתייחסים לילדים עם ליקויי הלמידה כעצלנים וכחסרי יכולת, שמקומם במסגרות מיוחדות. כיום רוב הילדים משולבים בחינוך הרגיל, מתוך הבנה כי רמת האינטליגנציה שלהם תקינה וכי את לקות הלמידה ניתן לעקוף באמצעות אימוץ אסטרטגיות למידה והתאמות בדרכי למידה והיבחנות. יותר ויותר תלמידים עם ליקויי למידה מגיעים להישגים בלימודים, נבחנים בבחינות בגרות ולומדים מקצועות מאתגרים.
לאחרונה הוביל ריבוי האבחונים את משרד החינוך להכריז על הגבלת מספר התלמידים הזכאים להתאמות ועל איתור הילדים הזקוקים לאבחונים על ידי המורים בבתי הספר. ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן, שהקימה בזמנו את האגף ללקויות למידה במשרד החינוך, מציינת כי "השיח, שהתפתח על אבחון יתר ועל תלמידים שמבקשים  הקלות ומאבחנים שידם קלה במתן ההתאמות, עושה עוול לתלמידים לקויי למידה ולמאבחנים שעושים עבודתם נאמנה. המדיניות אכן צריכה להשתנות; במקום להתעסק במספר האבחונים, אנחנו ממליצים למשרד החינוך לאתר כבר בכיתות הנמוכות את התלמידים המתקשים בלימודים ולסייע להם. לדבריה: "אגודת ניצן ערכה בשנה החולפת מחקר בקרב כ-200 תלמידי כיתות ב' ו-ג' בפריפריה, שהתקשו בקריאה ובכתיבה. לאחר איתורם, קיבלו התלמידים סיוע לשיפור מיומנויות הקריאה, ההבנה והכתיבה, וגם מוריהם רכשו כלים מקצועיים כדי לקדמם. כבר לאחר מספר חודשים הוכח כי כמחצית מהתלמידים שיפרו באופן משמעותי את מיומנויות הלמידה וצמצמו הפערים ביחס לבני גילם. התלמידים כבר לא נזקקו לאבחונים, ודאי לא להתאמות. המחקר הוכיח, כי ההתעלמות מקשיים בכיתות הראשונות של בית הספר היסודי, והיעדר התערבות חינוכית מתאימה, עלולים ליצור פערים משמעותיים ולהגדיל את הצורך באבחון".

עמותת SpaceIL מציגה; חידון טריוויה מקוון לקראת שבוע החינוך המדעיספייס

מאת: סיגל בן-ארצי

עמותת SpaceIL ומכון ויצמן למדע יציגו באתר העמותה משחק טריוויה מקוון, אינטראקטיבי, בשם Super Moon. המשחק עוסק בירח ובחלל ומתמקד במשימה של SpaceIL: הנחתת חללית ישראלית לא מאוישת על הירח. המשחק יעלה לאתר בתחילת מרץ 2015, וההכרזה על הזוכים תתקיים בשבוע החינוך המדעי של מכון ויצמן למדע, ב-22-29.3.2015. קהל היעד של משחק הטריוויה מחולק לשתי רמות: גילאי 6-12 וגילאי 12-18. כל משתתף במשחק יזכה לשלוח מסר אישי לירח. הזוכים בניקוד הגבוה ביותר, יזכו גם בחולצות צוות של SpaceIL, ובזכות לסייע במשימה הישראלית לירח: הם יצורפו לפורום היועצים הצעירים – קבוצת מיקוד לפעילות החינוכית של העמותה. ניתן לעקוב אחר הפרסומים באתר העמותה ובעמוד הפייסבוק שלה.

‏בכנס השנתי של תכנית העתודה למנהיגות מדעית טכנולוגית; עשרה בתי ספר מפגינים גידול משמעותי במספר הלומדים

שלושת בתי הספר המובילים הם קלעי גבעתיים, עמיאסף בית ברל ורבין גן יבנה

מאת: סיגל בן-ארצי

לאחרונה קיים משרד החינוך כנס שנתי לכל בתי הספר בארץ בתכנית עתודה למנהיגות מדעית-טכנולוגית. מדובר בתכנית מצוינות שש-שנתית – מכיתה ז' עד י"ב. התכנית חושפת את התלמידים לנושאים מתקדמים מתחומי המדע והטכנולוגיה. במסגרת התכנית לומדים התלמידים לתעודת בגרות איכותית, שידועה בכינוי "חמש, חמש, חמש", משום שהיא מחייבת לימודים ברמה של 15 יחידות לימוד מצטברות: 5 יחידות במתמטיקה, 5 יחידות במדעים (פיזיקה, כימיה, ביולוגיה) ו-5 יחידות טכנולוגיות (הנדסת תוכנה, ביו-טכנולוגיה או מדעית-טכנולוגית). התכנית פועלת במקביל בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה. בחטיבת הביניים זוכים התלמידים לתוספת שעות במתמטיקה, פיזיקה, מדעי המחשב ורובוטיקה. בחטיבה העליונה הם מקבלים שעות תגבור במתמטיקה ובמדעים, בקבוצות קטנות.
בכנס קיבלו בתי הספר המובילים בגידול במספר התלמידים בתכנית תעודות הוקרה. בתי הספר המובילים הם; קלעי גבעתיים, עמיאסף בית ברל, רבין גן יבנה, עיוני מג'דל שמס, אולפנא תורנית חורב ירושלים, אורט בית שאן, בית ירח כנרת, גולדה מאיר פתח תקוה ושלאון קריית גת.
אורט רבין בגן יבנה מדורג שלישי מבין עשרת בתי הספר המובילים, עם שיעור גידול של 12.1% במספר התלמידים בתכנית. בית הספר הצטרף לתכנית עם פתיחתה, בשנת 2011. אז השתתפו בתכנית  16 תלמידים. בשנת 2014 כבר משתתפים בה 32 תלמידים.
מנהלת התיכון, מרי שפונט, הציגה בפאנל שנערך בכנס את תפישת העבודה של בית הספר; "התלמידים שאנו מאתרים לתכנית אינם בהכרח אלו שמוגדרים כמצטיינים טבעיים. אלו תלמידים שאנו מזהים כבעלי פוטנציאל, ובעיקר בעלי רצון ונכונות להשקיע. התפקיד שלנו בבית הספר הוא לפתח בהם את האהבה למדעים ולטכנולוגיה, ולסייע להם ללמוד במסלול בו בחרו לאורך זמן". 

1גמולים מודעה מעודכנת

פוליטיקה וחינוך – הילכו שניים יחדיו?

ספר חדש, בעריכת היו"ר הנכנס של המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, בוחן אם רצוי או בכלל ניתן לנתק את הפוליטיקה מהחינוך

מאת: שרון כץ

אחת לכמה זמן שב ומתלהט הדיון הציבורי בדבר מקומה הראוי של הפוליטיקה במערכת החינוך: האם, ובאילו גבולות, מותר למורים לבטא את עמדותיהם האישיות בענייני חברה ומדינה? האם נכון לעקר את תכניות הלימוד מתכנים ביקורתיים? עד כמה אנו ערים לרבדים המסתתרים בין שורותיהם של ספרי הלימוד התמימים לכאורה?כן בבית ספרנו
לעומת המבקשים לשמר את בית הספר כשדה ניטראלי ונקי מפוליטיקה, יש הטוענים כי שיח פוליטי פתוח בין מורים לתלמידיהם, הוא חיוני לטיפוח חשיבה עצמית, אמיצה וביקורתית של אזרחים דמוקרטים, המגלים עניין מתמיד במציאות שסביבם ומאמינים בכוחם להשפיע עליה. הספר החדש, 'כן בבית ספרנו: מאמרים על חינוך פוליטי', בעריכת ד"ר ניר מיכאלי, 
עוסק בכל אלה. ד"ר מיכאלי משמש כיום יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. את הספר ערך ד"ר מיכאלי בעת ששימש בתפקידו הקודם, כדיקן פיתוח פדגוגי במכללת סמינר הקיבוצים.
אסופת המאמרים בספר מבקשת להעמיק את המבט בסוגיית מקומו של הפן הפוליטי בתהליכי החינוך, ההוראה והלמידה. המאמרים, פרי עטם של אנשי חינוך והגות מובילים, מציעים מגוון זוויות תאורטיות ומעשיות להתבוננות בסוגיה זו.
הספר יצא לאור על ידי מכללת סמינר הקיבוצים, בשותפות עם הסתדרות המורים, מכון מופ"ת והקיבוץ המאוחד. הספר הוא הראשון בסדרת הספרים "מחשבה חינוכית", שתעסוק במגוון נושאים בתחום החינוך, ותכלול ספרי מאמרים של קבוצות מחקר במכללת סמינר הקיבוצים.

מחשבים בחינוך: למידה בחירום, גלישה בטוחה, תלמידים בכנס סייבר

מאת: שרון כץ

תרגיל ארצי בכל המחוזות: למידה מרחוק בשעת חירום

משרד החינוך מקיים תרגיל למידה מרחוק בשעת חירום. התרגיל נערך בתאריכים שונים במחוזות שונים. התרגיל הראשון נערך בתאריך 22 בפברואר במחוז מרכז, 23 בפברואר במחוז צפון, 24 בפברואר בתל אביב, 25 בפברואר במחוז דרום. התרגיל ייערך ב-26 בפברואר בירושלים ובמנח"י וב-1 במרץ בחיפה ובחינוך ההתיישבותי, החרדי והייחודי. התרגיל מיועד להיכרות ולהתנסות של המורים והתלמידים עם תכנים לימודיים מתוקשבים. מטרה נוספת, חשובה לא פחות, היא ניהול  שיח מקוון של המורה עם התלמידים במרחב הלמידה הכיתתי שבאתר בית הספר, ללא תלות במקום הפיזי בו נמצאים המורה והתלמידים. בנוסף, נבחנת היכולת של ספקי התוכן והתשתיות ללמידה מרחוק לתת מענה אפקטיבי בזמן חירום. במסגרת התרגיל צריכים הספקים לדווח על קשיים או תקלות בהם נתקלו. התרגיל נערך בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובתיכונים. תהליך הלמידה מרחוק כולל הזמנת התלמיד לפעילות באמצעות פרסום הודעה במרחב הלמידה הכיתתי או המקצועי. בהמשך מתבצע רישום לשיעור והכוונה לפעילות לימודית באתר ספק התוכן או השתתפות בשיעור בלמידה מרחוק. תרגיל הלמידה מרחוק נערך לאחר שעות הלימודים, ומחייב את המורים והתלמידים להשתתף בו. זו אולי אחת הסיבות לכך שהתרגיל לא זוכה להשתתפות אינטנסיבית כמתבקש. רוב המורים טוענים, כי בזמן לחימה התלמידים אינם מסוגלים לעסוק בלמידה, וכי רוב מצבי החירום בישראל קצרים יחסית.

שבוע שיא: השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת

גלישה בטוחה

למעלה ממאה מדינות ברחבי העולם, כולל ישראל, השתתפו החודש ביום הגלישה הבטוחה הבינלאומי. היום נערך בדרך כלל בחודש פברואר. פעילויות בנושא גלישה בטוחה ברשת מתקיימות במוסדות החינוך בישראל לכל אורך השנה, ואולם השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת הוא שבוע שיא במערך פעילויות זה. במהלך השבוע הופעל מערך ארצי נרחב של הרצאות ופעילויות. חלקן פורסמו בעברית ובערבית בענן החינוכי ליותר מ-8000 כיתות. ההרצאות והפעילויות נקבעו בהתאמה לכל שכבות הגיל והמגזרים השונים. תלמידי כיתת החינוך המיוחד בבית הספר גולדה מאיר בנהריה, למשל, ערכו הופעה מרגשת בנושאים הקשורים לאינטרנט הבטוח. התלמידים הופיעו בקטעי שירה וערכו הצגה בליווי מצגת מרהיבה. תלמידי כיתה ג'2 בבית ספר, השתתפו אף הם בפעילות. התלמידים הכינו כרזות בנושא בעקבות דיון שערכו, וצפו בסרטונים הקשורים לגלישה נכונה באינטרנט. בבית הספר רימונים לחינוך מיוחד בעפולה, הירצה השוטר הקהילתי, מוסא חאכו, בפני תלמידים, מורים והורים, על שימוש נבון במחשבים, כללי התנהגות ראויה ברשת, סכנות הטמונות ברשתות חברתיות וחשיבות הפיקוח של ההורים על הילדים. התלמידים יצרו פרסומות וכרזות (בתמונה), שמטרתם להעלות את המודעות לנושא בקרבם. 

עם הפנים להייטק: כנס 'בנות וסייבר' בחברת מיקרוסופט

במסגרת המגמה לעודד תלמידות לבחירה במגמות מתחום המדעים והטכנולוגיה המתקדמת, השתתפו תלמידות בית החינוך אמי"ת בנות מודיעין בכנס בנות וסייבר, שנערך בחברת מיקרוסופט ישראל בהרצליה. הכנס נערך על ידי תכנית גבהים, שפותחה ביוזמת מטה הסייבר הצה"לי, ופועלת בתיכונים נבחרים ברחבי הארץ. מטרת התכנית היא לעודד יותר בני נוער להתמחות במדעי המחשב והסייבר, להתגייס לשירות איכותי ומשמעותי בצה"ל ולאחר מכן להשתלב בתעשיית ההייטק ובאקדמיה בתחומי המדע וההנדסה. בכנס שמעו התלמידות הרצאות על עולם המחשוב, הניהול והיזמות מעובדות בחברה. בפאנל בנושא בנות והייטק, סיפרו עובדות מיקרוסופט, יזמיות הייטק ותלמידה המשתתפת בתכנית גבהים, על השתלבותן בתחום ההייטק.

יוזמות חינוכיות: שיתוף פעולה עם ירדן, כנס בחירות בתנועת הנוער, חדר הכנה למתגייס בבית הספר, מרכז התנדבות בבית הספר

מאת: שרון כץ

100 משתתפים בכנס צפרות משותף לישראל ולירדן  שנערך בנצרת

כנס צפרות משותף לישראל ולירדן נערך לאחרונה בנצרת.  מטרת הכנס הייתה ליצור בסיס לשיתוף פעולה בין שתי המדינות השכנות בהגנה על הציפורים ובמקביל לבנות יחסי אמון בין הקהילות משני עברי הגבול. בכנס לקחו חלק כ – 100 משתתפים ובהם עשרה מבכירי המומחים לקיימות ואקלוגיה בירדן. כ – 80 מורים דוברי עברית וערבית מחטיבות ביניים בארץ מכל רחבי הצפון, שהשתלמו בתחום ומלמדים את הנושא בבתי הספר השתתפו אף הם בכנס. כנס זה, הסביר דובר מחוז צפון במשרד החינוך, מהווה צעד נוסף בהטמעת החינוך הסביבתי במוסדות החינוך במחוז הצפון, והוא זימן מפגש למידה סביב תהליכי חקר ושאלות חינוכיות סביבתיות המעסיקות את התלמידים. הכנס נערך בברכתם  ובחסותם של מנהלת מחוז צפון,  ד'ר אורנה שמחון  ופרופ' יוסי לשם מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב ומייסד ומנהל המרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון.

בחירות 2015: מעל 600 בני נוער השתתפו  בדרום בכנס בחירות של תנועת הצופים

כ-600 בני נוער השתתפו ביום שני 16.2.2015 בכנס בחירות הגדול שנעשה לבני נוער, בהשתתפות פוליטיקאים מובילים המייצגים דעות מגוונות בפוליטיקה הישראלית. האירוע התקיים במרכז הצעירים בעיר העתיקה בבאר-שבע, ביוזמת הנהגת דרום של תנועת הצופים. בכנס נכחו חניכי כתות יא'-יב' בהנהגת דרום של הצופים ותלמידים פעילים בתכניות המנהיגות בעיר באר שבע. בין הפוליטיקאים שהשתתפו בכנס היו נפתלי בנט, ציפי לבני, זהבה גלאון, עפר שלח ואלי אלאלוף. הכנס התקיים בפורמט חדשני שהותאם לקהל הצעיר: כל נציג מפלגה נאם במשך 6 דקות בלבד. בתום הנאום נשמע צלצול הגונג, אשר סימן לפוליטיקאי כי תם הזמן, לאחר מכן התקיים ראיון קצר על ידי אשת חדשות ערוץ 2, סיון רהב-מאיר, ולסיום נשאלה שאלה מהקהל. מתנועת הצופים נמסר, כי התנועה מחנכת את חניכיה לחינוך פוליטי ולשמיעת דעות מכל קצות הקשת הפוליטית, ורואה חשיבות גדולה בחשיפת כלל בני הנוער לאנשים אשר הולכים להנהיג את המדינה מיד לאחר הבחירות הקרובות.

חדר משלהם: חדר הכנה למתגייס לצה"ל נחנך בשחקים בנהריהחדר גיוס

חדר הכנה למתגייס לצה"ל נחנך לאחרונה בבית הספר הרב תחומי למצוינות ולמנהיגות חברתית שחקים בנהריה. הקמת החדר נועדה לאפשר מקום התכנסות שישמש את התלמידים בפעילותם הערכית – חברתית ויזמן למידה משמעותית חווייתית. בחדר, המעוטר בפלקטים על יחידות צה"ל השונות, ילמדו התלמידים, בין היתר, על מבנה צה"ל, רוח צה"ל ועקרונותיו, ויתכוננו לימי הצו ראשון וימי הסיירות והזימונים לתפקידים שונים בצה"ל. בחדר זה גם יעברו התלמידים פעילויות על נושאים הנמצאים על סדר היום הציבורי בחברה הישראלית. רכזת ההכנה לצה"ל של בית הספר הפיקה מאגר הפעלות ומערכי שיעור לתלמידים ולעזרתה פועלת קבוצת תלמידים בוגרים שישמשו כמובילים ומדריכים בפועל, לצד מחנכות הכיתה. הקמת חדר הכנה למתגייס משרת את חזונו של בית הספר כסוכן חיברות שמתפקידו להכין את תלמידיו לאתגרי העתיד, לרבות אתגר השירות בצה"ל.

תורמים ונתרמים: תלמידי אורט ספיר בירוחם מפעילים מרכז התנדבות בבית הספר

מרכז ההתנדבות שהוקם השנה באורט ספיר ירוחם מכניס את ערך ההתנדבות כחלק בלתי נפרד מחיי בית הספר. התנדבות התלמידים משולבת במערכת השעות של כל תלמיד ותלמיד, כחלק מהחינוך לאחריות ויוזמה. את המרכז מפעילים התלמידים עצמם ונוטלים חלק בהפעלתו תלמידי שכבות ז' ו- ח' ותלמידי החטיבה העליונה. במסגרת המרכז פועלים שלושה פרויקטים. הראשון: לתת – שיתוף פעולה עם עמותת "לתת", במסגרתו נארזות חבילות מזון עבור משפחות רווחה בירוחם ומחולקות על ידי תלמידי שכבת י"ב. השני: ספירלה – חנות בגדים יד שנייה בשיתוף מחסן בגדים בנגב של אילנה חנוך. התלמידים המתנדבים במרכז יוצאים מדי שבוע למחסן של אילנה, אוספים וממיינים בגדי ילדים ומסדרים אותם בחנות הקטנה שנמצאת בתיכון. במסגרת הפעלת החנות, התלמידים לומדים על שיווק ופרסום בתוך הקהילה, על מחזור וצריכה יעילה ועל החשיבות ברכישת מוצרים "יד שניה" כחלק מתפישת הקיימות הנוהגת בבית הספר. השלישי: תיקון עולם – פרויקט בשיתוף מכינת דרך ארץ הפועלת ביישוב. מדי יום חמישי נפגשים התלמידים עם תלמידי המכינה ועובדים בסדנה על תיקון ויצירת רהיטים מחומרים ממוחזרים. הסדנה היא מקום הנותן לתלמידים במה ליצור ולצאת משגרה לימודית עבור נתינה ותרומה לקהילה.

כנסים במערכת החינוך; פוסט טראומה אצל תלמידים בעקבות מבצע צוק איתן, מחקרים בתחום החינוך המיוחד, חידושים בטכנולוגיות למידה בכיתה 

מאת: שרון כץ

בכנס באר שבע לשלום הילד; כאלף ילדים נמצאים בטיפול נפשי בעקבות מבצע צוק איתן

כאלף ילדים נמצאים בטיפול נפשי בעקבות מבצע צוק איתן. כך גילה ד"ר בני פישר, ראש המנהל לחינוך התיישבותי פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, בכנס באר שבע לשלום הילד, שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. מנהלת בית החינוך נופי הבשור בנגב המערבי,  זמירה בן יוסף, הוסיפה כי יש  תחלואה רבה יותר של מורים ותלמידים ביחס לשנים קודמות. עוד תיארה בן יוסף,  כי חלק ניכר גם מהתלמידים וגם מהמורים נמצאים כבר חודשים במצב של פוסט-טראומה, דבר שפוגע גם בלימודים וגם ברווחתם האישית. בן יוסף גם טענה בכנס, כי בעקבות המצב, לילדי עוטף עזה יש צרכים מיוחדים, כמו לתלמידים לקויי למידה.
מנהלת אגף חינוך במועצה אזורית אשכול, יעל אדר, סיפרה במושב מיוחד, שעסק בנושא 'חינוך תחת אש', כי גם כיום הילדים לא יוצאים לשחק בחוץ, עקב הדרישה להיות תחת מיגון. אדר תיארה מקרים של ילדים, ואף נערים ונערות, שחזרו לישון עם הוריהם ומתקלחים עם דלת פתוחה, למרות הצורך באינטימיות. לדבריה, הזמן הדרוש לריפוי טראומות הוא בין שנה לשנתיים בעיתות שקט, תנאים שלא קיימים באזור עוטף עזה.
מנכ"לית הקואליציה הישראלית לטראומה, טליה לבנון, הביעה חשש לגבי עתיד הילדים הגדלים תחת טראומה: "לאיזה מבוגרים הם יהפכו? כאלה שייצרו תקשורת לא בטוחה עם מבוגרים, יסבלו מעיכובים התפתחותיים, נסיגה בהתפתחות, קשיים בהתמודדות ופגיעה בסמכות ההורית. כל אלה הם רק חלק מהתגובות שיכולות להיווצר כתוצאה ממצב לחץ מתמשך שכזה". 

ביום מחקר בתחום הפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל יוצגו שבע עבודות מצטיינות 

ב-2.3.15 יוצגו באוניברסיטת אריאל עבודות מחקר מצטיינות של בוגרי תואר ראשון במחלקה להפרעות בתקשורת, בפקולטה למדעי הבריאות. מבין כארבעים עבודות נבחרו שבע עבודות מצטיינות. ההצטיינות נקבעה על סמך יצירתיות וחדשנות בבחירת נושא המחקר, תכנון מוקפד של ההליך המחקרי וביצוע המחקר בפועל.
בתחום השפה והדיבור יוצגו שלוש עבודות, ביניהן עבודה על הפקה, הבנה וחיקוי של כינויי גוף בקרב ילדים על הרצף האוטיסטי. העבודה התבססה, בין היתר, על הידיעה שאחד הקשיים המשמעותיים  שבבסיס ההפרעה הוא הקושי לראות את העולם מנקודת מבט של האחר. כינויי גוף דורשים יכולת שכזו מכיוון שכינויים כמו אני, אתה ודומיהם מקבלים משמעות שונה כתלות בדובר. לכן בדק המחקר אם לילדים על רצף האוטיזם, עם קוגניציה ויכולת שפתית תקינה, יש אכן קושי בשימוש בכינויי גוף. בתחום השמיעה יוצגו ארבע עבודות, ביניהן עבודה על הקשר בין עיבוד מוחי של צלילים ויכולת למידה. לאנשים שונים יש יכולת למידה שונה. במחקר נמצא, שלאנשים שונים יש גם יכולת שונה בעיבוד הצלילים שהם שומעים. עוד מצא המחקר, כי למידה טובה יותר נמצאה בקרב אלה שתופסים את הצלילים כיחידה, אל מול אלה שתופסים אותם אחד אחד. עבודה אחרת עסקה בשכיחות ליקויי שמיעה בקרב ילודים.

בכנס צ'ייס באוניברסיטה הפתוחה; 34 מחקרים על חידושים בטכנולוגיות למידה בכיתהכנס צייס

כנס צ'ייס 2015 (בתמונה), שנערך החודש ביוזמת המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה, היה העשירי בסדרת כנסי המחקר השנתיים של המרכז. בכנס, שנמשך יומיים, הציגו את מחקריהם החוקרים המובילים בתחום החדשנות וטכנולוגיות הלמידה בארץ. בכנס נכחו מאות משתתפים, שהגיעו מארגונים, חברות ומוסדות אקדמיים בישראל. גם השנה שימש הכנס זירה למפגש ולדיון, להצגת עבודות ולהחלפת דעות בין מומחים העוסקים בתחום. בכנס, התורם משמעותית לגיבושה של קהילת חוקרים ישראלים בתחום של טכנולוגיות למידה, הוצגו 34 מאמרים ו־34 פוסטרים ובהם תקצירי מאמרים.
פתחה את הכנס הרצאתו של פרופ' יוחאי בנקלר, מאוניברסיטת הרווארד, מחבר הספר 'עושרן של רשתות', על חדשנות ומחקר ברשתות פתוחות: מניעים, תועלות ואתגרים .
פרופ' שרית קראוס, מהמחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן, הירצתה על מערכות מחשב אינטליגנטיות, שמדברות עם אנשים. פרופ' שרה גורי-רוזנבליט, דיקנית הפיתוח והטכנולוגיות של האוניברסיטה הפתוחה, נשאה הרצאה על משבר הזהות של ההוראה מרחוק בעידן הדיגיטלי.
נעלה את הכנס הרצאתו של פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי הרצליה, ששימש בעבר חבר בצוות המוביל של המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה ומיוזמי כנס צ'ייס. פרופ' יאיר הירצה על קיימות, טכנולוגיה, ומה שביניהם.
את ספר הכנס, הכולל את כל המאמרים והפוסטרים שהוצגו בכנס, ניתן למצוא באתר הכנס.

בריאות במערכת החינוך: חיזוק חוסן נפשי כהכנה לצה"ל; תחרות בית הספר הבריא; הפנינג בריאות בבית הספר

מאת: שרון כץ

מחוז מרכז מתגייס לחיזוק חוסנו של הבוגר 

מנהלת מחוז מרכז, עמליה חיימוביץ, הכריזה לאחרונה, כי הנהלת המחוז החליטה לשים דגש על נושא ההכנה לצה"ל, שרות לאומי ושרות קהילתי. לדברי חיימוביץ, יש לפתח את חוסנו של המתבגר בתחומים כמו השקעת מאמץ, התמדה, אחריות ויחס הבוגר לעצמו, לקהילתו ולמדינתו. לדבריה, על כל מנהלי בתי הספר והמפקחים, הכוללים והרשותיים, לחנך לחוסן קהילתי ואישי. על המנהלים והמפקחים לעבוד בשיתוף פעולה עם היחידה המובילה במשרדי מנהל חברה ונוער. המטרה היא להביא את הבוגרים במחוז למיצוי יכולותיהם האישיים והגשמת המאוויים בצה"ל. חיימוביץ ציינה את הקשר הטוב שיש למחוז מרכז עם צה"ל ועם גורמים נוספים, שנותנים מענה לצרכים של בתי הספר. אלה כוללים יועצים, עובדי רשויות, מתנדבים וארגונים במגזר השלישי, אשר אושרו על ידי משרד החינוך. חיימוביץ ביקרה לאחרונה בלשכת הגיוס, וחוותה מקרוב את שרשרת החיול.
מהנהלת מחוז מרכז נמסר עוד, שעל מנת להעריך את ההתפתחות בנושא, הוחלט לכלול אותו כתחום מדיד ביחידת הערכה ובקרה. מדוברות המחוז נמסר, כי 
מנתוני הגיוס עולה, שהיישובים שנמצאים בשלושת המקומות הראשונים בתחום של שרות משמעותי ותפקידי מנהיגות של בנים ובנות בצה"ל הם ישובים במחוז מרכז.

תחרות בית הספר הבריא  ביבנהבית ספר אקולוגי יבנה

בימים אלה הוכרזה ביבנה תחרות בריאה בין בתי הספר היסודיים בעיר. התחרות נושאת פרסים בסך כולל של עשרים אלף שקלים. מטרת התחרות היא לרתום את כלל מערכת החינוך לקידום אורח חיים בריא בקרב התלמידים, צוותי המורים וההורים. הפרסים יחולקו בין חמישה בתי ספר שידורגו במקומות הראשונים. במהלך שנת הלימודים ייבחנו הקריטריונים שנקבעו בתקנון התחרות על ידי המחלקה לספורט בעירייה. הציונים יתבססו על חומרים ותיעוד הפעילות של בתי הספר ובקרה בשטח. התחרות תכלול פעילויות בית-ספריות כגון: פינות בריאות בבתי הספר, יוזמות ורעיונות לקידום אורח חיים בריא ופעיל, מערכי שיעור והרצאות אורח, קיום ימי בריאות, הישגי בתי הספר בספורט, עידוד שתיית מים ואכילת מזון בריא, השתתפות המורים וההנהלה, מעורבות ההורים בפעילות אורח חיים בריא ועוד. בסיום שנת הלימודים תתכנס ועדה שתבחן את הנתונים ותבחר את הזוכים. התחרות היא חלק ממהלך לקידום המודעות וחשיבות אורח חיים בריא בקרב תושבי העיר, אותו מוביל ראש העיר, צבי גוב-ארי, בשיתוף עם הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, שמטעם עמותת 'מהיום'.
בתחילת שנת הלימודים הבאה ייפתח ביבנה בית ספר אקולוגי. 
בית הספר בנוי בצורה לא שגרתית, מדורגת, בשלושה מפלסים, כאשר כל מפלס מנצל את הגג שמתחתיו ליצירת מרחב שימושי וירוק (בתמונה). המרחב עתיד להתווסף ככיתת חוץ פתוחה ולשימוש מיטבי של הילדים בהפסקות. המראה הנשקף מבנייני המגורים על בית הספר, יהיה של מרחבים ירוקים שוקקי חיים, שיחליפו את הגגות המשמימים עם הבטון והמזגנים. בית הספר תוכנן מתוך התפיסה כי לשהות בסביבה פיזית לא קונבנציונלית יש השפעה חיובית על יצירתיות התלמידים. למרות צורתו הייחודית, הבניין יעיל ונגיש מבחינה פיזית-הנדסית. לצד מבנה בית הספר תוכננה חצר גדולה במיוחד, שתכלול מגרשי ספורט ומרחבי שהייה, לכינוס תלמידים, חנייה ועוד. 

הפנינג בריא, כתום ואנרגטי בעפולה

חברי מועצת התלמידים מחטיבת הביניים אורן באורט עפולה, החליטו להפתיע את את חבריהם לספסל הלימודים לכבוד חודש שבט. במהלך ההפסקה הם חילקו לתלמידים כוסות מיץ תפוזים טרי וטבעי, שסחטו בעצמם. היוזמה התאפשרה הודות לתרומה של למעלה מארבעים ארגזי תפוזים, של בית האריזה בקיבוץ תל יוסף. לכבוד האירוע קושט בית הספר בכרזות ובבלונים כתומים. גם התלמידים וצוות המורים התקשטו והגיעו לבית הספר לבושים בכתום. ההפנינג נערך בהפסקת הבוקר הפעילה. בנוסף למיץ הטרי, חולקו לתלמידים עוגות פירות טעימות. יו"ר מועצת התלמידים, זיו רחמני, סיפר שאמנם מטרת הפעילות הייתה לציין את החודש המיוחד באמצעות חלק מסמליו, אך גם לשמח את לב התלמידים ולהוציאם משגרת הלימודים. את ארגזי התפוזים שנותרו תרם בית הספר להוסטל שבשכנותו.

בכפר הירוק; ההיסטוריה בראי המוסיקה

הפרויקט ההיסטוריה בראי המוסיקה נולד בעקבות הצורך להמחיש לתלמידי כיתות ח' את השינויים שחלו באירופה במעבר מימי הביניים לתקופת ההשכלה

מאת: סיגל בן-ארצי
הכפר הירוק

לפני ארבע שנים נפתחה בתיכון הכפר הירוק מגמת מוסיקה עם ארבעה תלמידים. השנה היא מונה כבר 80 תלמידים. תלמידי המגמה שבכיתות ח', התכנסו לאחרונה לנגן בפרויקט ייחודי – ההיסטוריה בראי המוסיקה – כחלק משיעורי היסטוריה על תקופת ההשכלה באירופה.
איילת ליפשיץ, מרכזת המגמה למוסיקה ורועי מירון מרכז מגמת היסטוריה בשכבת ח', מציינים כי כיון שלמוסיקה הקלאסית היה משקל רב בהתפתחות התרבותית באירופה, נולד הרעיון לשלב מוסיקה והיסטוריה. לדבריהם: "כדי להמחיש את רוח התקופה, הרעיון שלנו היה לאפשר לתלמידים לחוות אותה באמצעים ויזואליים, מצגת אור קולית, הקראת טקסטים והשמעת קטעים מוסיקליים, שאותם מנגנים התלמידים עצמם. להשלמת האווירה התיאטרלית התקיים השיעור באודיטוריום בית הספר, כמופע לכל דבר, ושלושת התלמידים המנחים התלבשו בהידור. במופע נוגנו קטעים של ויוולדי, על רקע מצגת עם ציורים מהתקופה הפיאודלית, הרנסנס, המהפכות והתגליות. בהמשך נוגנו קטעים של באך, מוצרט ובטהובן, על רקע של שינויים חברתיים בתקופות שבהן יצרו המלחינים הגדולים.
בכפר הירוק עתיד להיפתח בקרוב משכן חדש ומשוכלל למוסיקה, שיאפשר לקלוט תלמידים נוספים ולרחיב את הלימודים במגמה.

החופש ללמוד – הוראה מעוררת השראהלוגו החופש ללמוד

צוות "החופש ללמד – הוראה מעוררת השראה" הפיק סרטון אנימציה מיוחד, לקראת תכנית השתלמות שהוא משיק בחודש הבא. הסרטון מציג עיקרון פדגוגי שמסייע להפוך כל שיעור לפעיל ואפקטיבי יותר, וגם מסביר כיצד להשתמש באמצעים מתוקשבים כך שיפיקו יותר הנאה והנעה בכיתה, בפחות השקעה של זמן. כדי לצפות בעצמכם בסרטון  הירשמו בקישור.
צוות "החופש ללמד" גם מסייע לרכזי התקשוב להפיץ את החזון בצוות המורים קישור מיוחד עבור רכז/ת התקשוב של בית הספר שלכם!

לפרטים; אוריאל הרצוג 0525289715    חובב יחיאלי 050-3355735    pedagog121@gmail.com

 

המרכז להשתלמויות בר-אילןbarlogo

המרכז להשתלמויות בר-אילן פועל יותר מ-30 שנה בתחום ההכשרות והקורסים לקהל הרחב ולארגונים. המרכז הקים ופיתח מסלולי לימוד ייחודיים לאקדמאים, לעובדים בדרגי ניהול שונים, ולאנשים המעוניינים להשתלב בתחומי עיסוק שונים. אלה מהווים מקפצה להתחלת קריירה ולהשתלבות מעשית בשוק העבודה, לצד מקצועיות לימודית בלתי מתפשרת. בהמשך, הם מהווים נדבך חשוב בפיתוח הידע ובקידום הקריירה של בעלי תפקידים בכירים. המרכז להשתלמויות בר-אילן דוגל בעקרונות חשובים, המובילים להצלחת הבוגרים ולהשתלבותם המהירה במעגל העבודה. המרכז מכיר בעובדה, כי בעולם הדינמי, שבו אנו חיים, צבירת הידע והעדכון התדיר בחידושים המקצועיים חייבים להיעשות תמיד. לכן, מסלולי הלימוד המקצועיים במרכז להשתלמויות בר-אילן מתעדכנים ומתחדשים ללא הרף. הלימודים במרכז להשתלמויות בר-אילן מופנים לבעלי מקצוע רבים, המעוניינים להדביק פערים, לשדרג את הידע, להתעדכן ולהתחדש בתחומם. הלימודים מבטיחים לקדם את קריירת הלומדים וגם להקנות ידע בסיסי בקורסים.

לפרטים נוספים על המרכז להשתלמויות בר-אילן, גלשו באתר האינטרנט: www.biuh.co.il.

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל