פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 642

גיליון 642

גיליון 642 * כ"ב אייר תשע"ד * 22.5.2014 * משוגר למנויים בלבד * [email protected]  * עורכת ראשית; סיגל בן-ארצי * 03-6354484

מנהלי התיכונים במכתב לשר החינוך; לא ניתן לבצע כראוי את השינויים שמשרד החינוך רוצה בשנת הלימודים הבאה

כיון שמשרד החינוך לא פרסם עדיין הנחיות לגבי השינויים שיתבצעו בתכנית הלימודים בשנה הבאה, טוענים המנהלים כי בחודש שנותר עד סוף שנת הלימודים, שבלאו הכי עמוס בבחינות בגרות, לא ניתן להיערך לשנת הלימודים הבאה

כותב המכתב; ד"ר אריה לוקר, יו"ר הנהלת התאגדות המנהלים

הנהלת התאגדות המנהלים העל יסודיים שבארגון המורים, שלחה השבוע מכתב לשר החינוך, שבו היא מבקשת ממנו להיפגש איתה. הסיבה; לא ניתן לבצע בזמן שנותר עד לסוף שנת הלימודים את השינויים שהמשרד דורש שיתבצעו בתכנית הלימודים בשנה הבאה. וכך כותבים המנהלים; "מפאת חוסר וודאות והעדר מידע ברור למנהלי בתי הספר, כמו גם זמן מספיק להתארגנות לשנה"ל תשע"ה, אנו סבורים כי בלוח הזמנים הנתון להיום, בלתי אפשרי לבצע את כל השינויים הנדרשים. על-כן אנו מבקשים לזמן אותנו למפגש דחוף ביותר בנושא.  השינויים המוצעים ע"י משרד החינוך הנם משמעותיים מאוד ונפרשים על פני תחומים רבים, אולם עד היום לא ניתן כל מידע סופי ומעודכן בדבר תכנית הלימודים ברוב המכריע של מקצועות הלימוד, בחלק המתייחס למרכיב הבסיס (30%) ובחלק ההרחבה והעמקה (70%). אין מידע מספק על מועד הוראת הנושאים השונים, ונמסר לנו שחוזר רלוונטי יגיע לבתי הספר רק בסוף חודש מאי.
למותר לציין, כי בתי הספר העל יסודיים נמצאים כעת בעיצומם של מבחני המתכונת, בחינות הבגרות, ישיבות הציונים והערכות סיום השנה. הסיכוי להספיק להיערך כראוי עד היציאה לחופשת הקיץ הנו מזערי. אנו מעוניינים מאד בהצלחת התכנית, אך חוששים לכישלונה הוודאי נוכח האמור לעיל. להערכתנו, העברת  30% מחומר הלימוד למרכיב ההרחבה והעמקה בכל מקצועות הלימוד תיצור עומס רב ומיותר על תלמידי כיתות י"א י"ב. כמו כן יש להכין את צוותי המורים להעברת הנושאים ולהערכתם בדרכים אחרות. יש לבצע מהלך מדורג ולא גורף.
התכנית המוצעת (זו האוסרת למידת יותר משני מקצועות "מורחבים"), פוגעת קשות בתלמידים הבוחרים במסלולים מדעיים ובעתודה מדעית במדינת ישראל. מאידך גם צרוף יחידות לימוד למבחן אחד במספר מקצועות (היסטוריה, לשון), או חיבור שאלון אחד לשני מקצועות (היסטוריה-אזרחות, ספרות-לשון), פוגע קשות בסיכויי הצלחתם של תלמידים בינוניים וחלשים (לא רק תלמידי מב"ר, אתגר, סטארט), שיתקשו להתמודד עם כמויות חומר לימודי רב בשנה אחת (י"א או י"ב).
ההצעה לפעילות במסגרת "התפתחות אישית ומעורבות חברתית", עם דרישה להכנת עבודת סיכום על ידי תלמידי כיתות י"ב, טומנת בחובה קשיים רבים מאד, עד כדי שהיא מעמידה בספק רב מאד את יכולת הצלחתה, בה כולנו מעוניינים. נכון להיום, עדיין פועלות בבתי הספר השש-שנתיים שתי רפורמות, המקשות על מנהלי בתי הספר לבנות מערכת שעות שלא תפגע פרופסיונאלית בציבור המורים.
השינויים המוצעים דורשים זמן למידה, של כל הצוותים החינוכיים בבית הספר, מנהלים, מחנכים ומורים. יתרה מכך, שינויים אלו דורשים תהליך הכשרה מעמיק של המורים. בעוד חודש, יוצאים כל המורים לחופשה. אין באפשרותנו בשלב זה, בזמן הזה ובקצב הזה להיערך לשנת הלימודים הבאה.
כבוד השר, במכתבים השונים שאנו מקבלים אנו מכונים "מנהיגים", "אנשי מופת" ועוד. במפגשים השונים אתך נשמעת ללא הרף המילה "אמון". תן בנו אמון שגם אנחנו מבקשים לשנות את הנדרש במערכת החינוך. כיוון שאנו תומכים בתכנית החדשה במהותה, ומעוניינים בהצלחתה, מתוך אחריות חינוכית אנו מבקשים לקיים אתך דיון מעמיק ודחוף בנושאים אלה, זאת על מנת שהרפורמה לא תהיה בבחינת "תפסת מרובה – לא תפסת"." 

[wp_bannerize group="iton"]

המכללה

מחקר על סטודנטים להוראת מתמטיקה; הרמה של הלומדים להוראת גיאומטריה ביסודי אינה מספקת

פרופ' דורית  פטקין וד"ר רותי ברקאי ערכו מחקר על רמות החשיבה של מורים ומתכשרים להוראת המתמטיקה בנושאים שונים בגיאומטריה של המישור והמרחב. הממצאים לא מחמיאים

מאת; סיגל בן-ארצי

מחקר שערכו פרופ' דורית  פטקין וד"ר רותי ברקאי, ממכללת סמינר הקיבוצים, עוסק ברמות החשיבה בגיאומטריה של מורים ומתכשרים להוראת המתמטיקה בנקודות ציון שונות במהלך הכשרתם המקצועית. במחקר השתתפו 142 סטודנטים.
המחקר התמקד בשלוש הרמות הראשונות בגיאומטריה, על פי תאוריית ואן הילה.
כמו כן בדק המחקר אם יש הבדלים בשליטה ברמות החשיבה הגיאומטרית של משתתפי המחקר, בשלושה נושאים מרכזיים הנלמדים בגיאומטריה בבית הספר היסודי: משולשים ומרובעים, מעגל וגופים.
(המאמר במלואו, בעמ' 4)

[wp_bannerize group="iton"]

זהבי2

השר פירון; בקרוב; הצעת חוק למועצה לאומית לחינוךכנס תל אביב

בכנס תל אביב התשיעי לחינוך מתקדם נודע כי שר החינוך פועל לאשר הצעת חוק שתעצים את העוסקים בחינוך בישראל

מאת; מערכת קו לחינוך

כנס תל אביב לחינוך מתקדם, שנערך השבוע בתל-אביב, עסק השנה במהפך הנדרש בדימוי העצמי הפרופסיונאלי של המורים, ובצורך לכונן ריבונות חינוכית חדשה למורים. הכנס, תחת הכותרת; "להיות בראש – מורים מובילי חינוך ומעצבי תרבות וחברה", התמקד בצורך להפוך את המורים לאוטונומיים ומקצוענים במלאכתם, סוג של אליטה משרתת, אשר מעמידה תרומה סגולית לקידום החברה ותרבותה. בכנס השתתפו למעלה מאלף איש, ובכלל זה אנשי אקדמיה, מורים ומנהלים.
בכנס קרא שר החינוך, שי פירון, להפריד את החינוך מהפוליטיקה. "החזון שלנו לא יתממש אם לא נפריד בין חינוך לפוליטיקה, וכדי שכל זה יקרה אנחנו מקווים בזמן הקרוב נניח על שולחן הכנסת, את הצעת חוק מועצה לאומית לחינוך, שתעצים את אנשי החינוך, המורים והמנהלים בישראל". עוד ציין פירון, כי מי שבוחר במקצוע ההוראה בא למקום הזה מתוך תודעה ששר ההיסטוריה בנה לעצמו מקל שליחים, והוא מעביר את המסר ההיסטורי מדור לדור. הוא בחר במחנכים להיות אלה שנושאים את מקל השליחים. עוד אמר פירון: "על מנת לגרום לצעירים איכותיים להיכנס לעולם ההוראה, עלינו להעניק להם סביבת עבודה שמבוססת על חירות פנימית. אני מברך את ציבור המורים על הכוח והאומץ להביע את עמדתם, ומקווה שנזכה למערכת חינוך שיש בה חופש וזהות עמוקה". 

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, אמר בכנס כי: "מה שמעציב הוא שההורים, שהיו צריכים להיות הראשונים לרצות בשיקום הסמכות המורית בבית הספר – עושים היום הכל כדי לחבל בה – כי אחרי הרס הסמכות ההורית – ההורים באים אל בית הספר ומשוועים "הצילו – חנכו לנו את הילדים, כי אנחנו נכשלנו". ביחס המזלזל של ההורים במורים, ההורים יורים לעצמם ברגל, כי גם המורים ייכשלו אם לא יקבלו גיבוי בניסיון שלהם ללמד ולחנך. והגיבוי הזה חייב להינתן גם כאשר המורה טועה. אחר כך יש להעמיד אותו על טעותו ולדאוג שהטעות לא תחזור – אבל גיבוי חייב להיות. במערכת חינוך מתוקנת תלמידה לא הייתה מעזה לכתוב למורה שלה – "אתה משעמם", כפי שקרה אצלנו לא מזמן. והרי חינוך שאסור שישעמם הופך בהכרח לבידור. השיעור צריך להיות מעניין – אבל כדי שיהיה כזה, התלמיד עצמו חייב לגלות עניין בנעשה בו. הכיתה אינה זירה למופע יחיד של המורה, שבו הוא חייב לרתק בכל מחיר. והעדר הגיבוי פוגע לא רק במורה המסוים – אלא בכל חבריו למקצוע שחשים נטושים ונבגדים – חשופים לפגיעות ההורים והילדים". עוד אמר חולדאי: "אנחנו צריכים לעשות הכל כדי שהמורים ימשיכו לאהוב את המקצוע. ואנחנו גם צריכים לעשות הכל כדי שיבינו שאנחנו – ההורים וגם המערכת – אוהבים אותם. לפיכך בכוונתי להציע, שבשנה הבאה פרס יקיר העיר תל אביב-יפו יוקדש כולו לתחום החינוך – וכל 12 האותות יוענקו לאנשי חינוך. תהיה זו דרכנו הצנועה להראות עד כמה אנחנו מעריכים את המורים שלנו – ואני מקווה שזה יהיה צעד אחד מתוך רבים במאמץ להחזיר למורים את המעמד הראוי להם".

פרופ' נמרוד אלוני, ראש המכון לחינוך מתקדם במכללת סמינר הקיבוצים ויו"ר הכנס, תקף את בעלי האינטרסים המשחיתים את מערכת החינוך ופוגעים בשליחותם של אנשי החינוך, וקרא לכינונה של ריבונות חדשה למורים: "במקום שהמורים והמחנכים יתמסרו לטיפוחם הנאות של הדורות הצעירים ויהיו אלה שמנהיגים את סדר היום החינוכי, הם מתפקדים על פי רוב כצינורות פסיביים למדיניות השלטון ומשמשים נושאי דברם של ממסדים חברתיים וקבוצות אינטרס. בהתאם לזאת, עיצבו את בתי הספר כבתי חרושת לציונים, לתוכני הדעת עשו "סטנדרטיזציה תפוקתית", את המורים גימדו לכלל טכנאי הוראה, ומהתלמידים מנעו את חדוות הילדות, את הלמידה המשמעותית ואת פוריות הרוח. לנוכח רעות שכאלה יכולים אנשי החינוך "לשבת על הגדר" או, גרוע מכך, להיות משתפי פעולה".
פרופ' אלוני יצא בקריאה לשדרוג מעמד המורים בישראל: "עלינו לשדרג את מעמד המורה, כך שהפונים להוראה יגיעו לא מטעמי ברירת מחדל אלא משום שאצלם החינוך הוא נטייה, כישרון והגשמה עצמית. עלינו להשקיע במורים הרבה יותר ממה שעשינו עד כה: צריך להעניק להם הכשרה טובה, לזמן להם תנאים של מוגנות וחיבה, לאתגר אותם בסטנדרטים גבוהים, ולהעצים אותם בהתפתחותם האישית ובבניין שדרתם המקצועית. כי בחינוך שום דבר לא יצלח ללא מופת אישי: ללא אישיות שופעת, מעוררת השראה, דיאלוגית, הומנית והוגנת. זה מה שזקוקים לו התלמידים וזה מה שמייחלים לו ההורים". פרופ' אלוני קרא להקים "מועצה לאומית לחינוך": דגם זה פועל בפינלנד ובמדינות אחרות, ושר החינוך פירון הניח זאת על סדר היום החינוכי. עתה יש לפעול בנחרצות להקמתה של המועצה, כדי שזו תקבע את היסודות, המטרות ותוכני הליבה של מערכת החינוך – לטווח הארוך ומשיקולים עניינים.

חופש גדול

מחקר על סטודנטים להוראת מתמטיקה; הרמה של הלומדים להוראת גיאומטריה ביסודי אינה מספקת

פרופ' דורית  פטקין וד"ר רותי ברקאי ערכו מחקר על רמות החשיבה של מורים ומתכשרים להוראת המתמטיקה בנושאים שונים בגיאומטריה של המישור והמרחב. הממצאים לא מחמיאים

מאת; סיגל בן-ארצי

מחקר שערכו פרופ' דורית  פטקין וד"ר רותי ברקאי, ממכללת סמינר הקיבוצים, עוסק ברמות החשיבה בגיאומטריה של מורים ומתכשרים להוראת המתמטיקה בנקודות ציון שונות במהלך הכשרתם המקצועית. במחקר השתתפו 142 סטודנטים. המחקר התמקד בשלוש הרמות הראשונות בגיאומטריה, על פי תאוריית ואן הילה. כמו כן בדק המחקר אם יש הבדלים בשליטה ברמות החשיבה הגיאומטרית של משתתפי המחקר, בשלושה נושאים מרכזיים הנלמדים בגיאומטריה בבית הספר היסודי: משולשים ומרובעים, מעגל וגופים.

הרקע התאורטי

תאוריית ואן הילה טוענת, כי בהתפתחות החשיבה הגיאומטרית ניתן לזהות ארבע רמות חשיבה: שלב ההבחנה או השלב החזותי; שלב הניתוח או שלב התיאור; שלב הסידור או שלב המסקנה הבלתי-פורמלית; ושלב ההיקש והמסקנה הפורמלית. לפי תאוריה זו, שליטה חלקית ברמה מסוימת היא תנאי הכרחי, אך לא מספיק, לשליטה ברמה גבוהה יותר. לא ייתכן שאדם ישלוט ברמה מסוימת לפני שישלוט בכל הרמות הקודמות לה, אלא אם כן הוא מזוהה כ"בלתי עקבי". (המשך בעמ' הבא)

מופת עברית

[wp_bannerize group="iton"]

מחקר על סטודנטים להוראת מתמטיקה; הרמה של הלומדים להוראת גיאומטריה ביסודי אינה מספקת

(המשך מעמ' קודם)

ההתקדמות מרמת חשיבה אחת לשנייה תלויה יותר בהוראה מאשר בגיל או בבגרות ביולוגית.
במחקר אחר בנושא גיאומטריה וחשיבה מרחבית, שבו התבקשו ילדי גן וילדי כיתה ו' לבצע אותה משימה, נמצא כי למרות הפרשי הגיל יש רק הבדל מזערי לטובת הילדים הבוגרים בביצוע המשימה. מחקר נוסף, שבדק ידע עצמי של מורים למתמטיקה בבית הספר היסודי, מצא חוסר שליטה והבנה חלקית בגיאומטריה של המרחב. אולם לאחר שהמורים התוודעו לתאוריית ואן הילה, והתנסו במצבים שעודדו רפלקציה על חשיבה (מטא קוגניציה), הם התקדמו ברמות החשיבה שלהם וגילו פתיחות ורצון ללמוד.

המחקר הנוכחי כלל שאלון, שהתמקד בשלוש הרמות הראשונות לפי תאוריית ואן הילה, ושאל האם קיימים הבדלים ברמת החשיבה בגיאומטריה של קבוצות שונות מקרב העוסקים בהוראת המתמטיקה בשלבי הכשרה שונים. כמו כן נבדק אם קיימים הבדלים ברמת החשיבה הגיאומטרית של הנשאלים לגבי שלושה נושאים גיאומטריים שנלמדים בבית ספר יסודי: משולשים ומרובעים, מעגל וגופים.
השאלון חולק בתחילת שנת הלימודים האקדמית לכל אחת מהקבוצות שלמדו בקורסים לגיאומטריה בהתאם לשנת ההכשרה. לסטודנטים נאמר, כי השאלון נועד למפות את הידע שלהם, כדי להיטיב את דרך ההוראה של המרצים באותם קורסים. 

הממצאים

המחקר הוכיח שבנושאים של המשולשים והמרובעים הפגינו הנבדקים שליטה ברמת החשיבה השלישית, אבל  בנושאים של מעגל וגופים הפגינו שליטה ברמת החשיבה הראשונה בלבד, ולא הגיעו לשליטה בשתי רמות החשיבה הגבוהות יותר. חוסר השליטה בלט במיוחד בנושא גופים. ראוי לציין כי אפשר לתלות ממצאים אלו  בעובדה שאת נושא המשולשים והמרובעים מלמדים בבית הספר היסודי כבר בכיתה ג' וממשיכים לעסוק בו לאורך כל השנים, עד סיום הלימודים. את נושא המעגל היה נהוג ללמד רק בכיתה ו', ורק תלמידים שהתמחו במתמטיקה באופן מוגבר למדו זאת פעם נוספת במהלך לימודיהם התיכוניים. את נושא הגופים לימדו בעבר עוד פחות. הנושא היה אמור להילמד בכיתות ו', אבל מורים שלא הספיקו ללמדו, פשוט לא לימדו אותו, בחסות חוסר האכיפה של הוראת התחום. במהלך הלימודים התיכוניים, רק תלמידים שלמדו באופן מוגבר למדו את הנושא בכיתות הגבוהות, וגם אז רק לאורך פרק זמן קצר.

מהממצאים עולה, כי רמות החשיבה של הסטודנטים הלומדים בשנה השלישית להכשרתם, דומות לאלה של הלומדים בשנה הרביעית להכשרתם ולאלה של קבוצת המורים הלומדים לקראת תואר שני. רמות החשיבה של הלומדים בשנה הראשונה להכשרתם ושל אלה הלומדים במסלול להסבה להוראת המתמטיקה בבית הספר היסודי היו הנמוכות יותר.

ידע במדיה

דיון

בעקבות תכנית הלימודים החדשה במתמטיקה ליסודי ולחט"ב, מתבצע בימים אלה שינוי בהוראת נושא הגופים והמעגל. נושא הגופים, שהיה נהוג ללמדו רק מכיתה ו' ובהמשך רק בכיתות הגבוהות של בית הספר התיכון, במסגרת לימודי מתמטיקה מוגברים (לימודים של ארבע וחמש יחידות לימוד), נלמד מעתה באופן ספירלי ומדורג, החל מכיתה ב' ועד סיום הלימודים בחטיבת הביניים. גם הוראת נושא המעגל עברה שינוי. אמנם לא נעשה שינוי בשכבת הגיל שבה נלמד הנושא לראשונה (שהיא כאמור שכבת כיתות ו'), אולם  בעוד שבעבר, אחרי ההוראה של נושא המעגל בכיתה ו', הוא לא נלמד בכיתות של חטיבת הביניים (ז'-ט') וחזרו ללמדו רק בכיתה י', הרי שכעת הנושא נלמד בכיתות אלה לאורך כל שלוש שנות הלימוד. זאת מתוך כוונה לשמר ואף להעמיק את מה שנלמד בבית הספר היסודי ולפתח את החשיבה הגיאומטרית תוך שילוב של שימוש באמצעי המחשה (גזירות, קיפולים, דגמים) והתמודדות עם פתרון בעיות אורייניות מחיי היומיום. כך, כשיגיעו התלמידים לכיתה י', יש סיכוי שאלה מהם שיבחרו להתמחות במתמטיקה במסגרת לימודים מוגברים של המקצוע (בהיקף של ארבע או חמש יחידות לימוד), יצליחו להתקדם ולשלוט בנושא גם ברמות החשיבה הגבוהות יותר.

מסקנות

 ממצאי מחקר זה מובילים לשתי מסקנות חשובות. המסקנה הראשונה היא שככל הנראה, הגורם המשפר את רמת השליטה בגיאומטריה של המורים והמתכשרים להוראה, הוא הלימוד במכללות להכשרת מורים. זאת לאור העובדה שרמת השליטה של המורים והמתכשרים להוראה, בשלבים המתקדמים בהכשרתם, גבוהה מזו של אלה שרק התחילו את מסלול ההכשרה. 

המסקנה השנייה העולה מן הממצאים היא כי יש לבחון אפוא בצורה מקיפה את הנושאים, דרכי ההוראה והפעילויות המוצעות למתכשרים להוראה במכללות להכשרת מורים, ולהביא את כל העוסקים בהוראת התחום לשליטה טובה יותר, כדי שיהיה להם בסיס ידע טוב דיו לצורך הוראת המקצוע לתלמידיהם. כמו כן יש להוסיף קורסים שיקנו למורים שליטה בנושאים אלה ברמות החשיבה הגבוהות, וכך יאפשרו להם ללמדם באופן משביע רצון. 

ועדה ממכון התקנים האירופאי בוחנת 13 מוסדות חינוך במחוז צפון שהטמיעו מערכת למצוינות ארגוניתהמורות במסעדה

השבוע הוכרזו בתי הספר אלאנואר במסעדה, אלמנארה בעכו ואורט מעלות כמקבלי תו התקן

מאת; לימור גל

ועדת סוקרים ממכון התקנים האירופאי מסיירת בשבועיים האחרונים ב-13 מוסדות חינוך בצפון, במטרה לבחון אם להעניק להם את אות המצוינות הארגונית. בתי הספר הטמיעו את המערכת למצוינות ארגונית, שנועדה לשפר את איכות הלימודים וההוראה. התקנים לקבלת ההכרה על ידי ועדת המומחים באירופה הם בינלאומיים, אך הם ייבחנו גם על ידי מכון התקנים הישראלי. הוועדה מבקרת בבתי הספר לאחר שהנהלת המחוז עברה את כל השלבים הנדרשים לקראת ההסמכה לקבלת תו תקן למצוינות ארגונית. הטמעת המערכת בבתי הספר היא הרחבה ויישום להטמעת תו התקן במחוז כולו. בפרויקט משתתפים גם בתי ספר מהמגזר הערבי. חשוב לציין שזהו פרויקט ראשון מסוגו בארץ, ומחוז הצפון הוא המחוז הראשון במדינה אשר הטמיע את המערכת. לאחר הסיורים, יחליטו ועדת המומחים האירופאית ומכון התקנים הישראלי יחדיו איזה בתי ספר עמדו בדרישות למצוינות, ויכולים לקבל את ההסמכה לתו התקן הבינלאומי למצוינות. השבוע כבר הכריזו על שלושה מהזוכים; בית ספר אלאנואר במסעדה (בתמונה; המורות המובילות את הפרויקט בבית הספר), אלמנארה בעכו ואורט מעלות.

אורטוב עכונאה דורש נאה מקיים

צוות מורי אורט טכנולוגי עכו החליטו להתנדב בעצמם לפני שהם מיישמים את ערך ההתנדבות בבית הספר

מאת; מערכת קו לחינוך

בית צוות בית ספר אורט טכנולוגי עכו הוא בית ספר צומח, בתחילת דרכו. צוות בית הספר החליט להשתית בו ערכים שקשורים להתנדבות ונתינה לקהילה. כדי שהתלמידים יירתמו למהלך, החליט הצוות כי עליו לבצע בראש וראשונה התנדבות כזו בעצמו. הצוות בחר להתנדב במסגרת מועדונית אקי"ם שבעיר. לקראת ההתנדבות באקי"ם נערך מפגש הכנה, שכלל מפגש עם מנהלת המועדונית והכנת פעילות. הוחלט על יום פעילות בסימן האביב. ביום הפעילות, שנקרא "מסיבת אביב", הקים צוות בית הספר במועדונית תחנות פעילות, שכללו הכנת פיתות בטבון, הכנת פרחים משקיות ניילון, הכנת שיפוד פרח מתוק, פונדו שוקולד ותחנות ספורט שונות, שבסיומן נערך משחק כדורגל של צוות המורים מול החניכים. הפעילות גרמה להנאה גדולה לכל המשתתפים. המורים בצוות ביקשו לחזור ולהשתתף באירועים מסוג זה ולהפוך זאת למסורת בית ספרית.

"אנטיגונוס" תל-אביב; דוגמה לעתיד הירוק של בתי הספר?

מבנה טרמי מבודד, עטוף לוחות לחיפוי דקורטיבי, כשבחדרים קירות זכוכית חשופים לנוף. נשמע כמו מלון חמישה כוכבים? הנכם מוזמנים להכיר את בית הספר האקולוגי הירוק שנבנה עתה בצפון תל אביב
בית ספר אקולוגי 

מאת; לימור גל

שיתופית חברה לבניה מסיימת בימים אלו לבנות את בית הספר האקולוגי הירוק אנטיגונוס בצפון תל אביב.
בית הספר כולל מבנה מבודד טרמית וחלונות אקוסטיים. כל חומרי הבניה הם חומרים מקומיים, מתוצרת כחול לבן. בית הספר נבנה בעלות של 20 מיליון שקלים. את בית הספר תכנן משרד האדריכלים אליקים.
בית הספר נבנה
 על מגרש של כחמישה דונם, מתוכם – 3,000 מ"ר בנויים. בבית הספר 18 כיתות, בשלוש קומות. בכל קומה שש כיתות אם, ממ"ד המשמש כחדר מדעים, חדרי ספח וחדרי הנהלה. במבנה תוכננו גם ספרייה וחלל פרויקטים. פיתוח המגרש כולל טריבונות ישיבה, אזורי משחק ומגרש ספורט מקורה. המבנה החדש של ביה"ס שוכן על דופן הרחוב מעל מקלט עירוני קיים.
בין 
האלמנטים האדריכליים האקולוגים; לראשונה בארץ הכיתות יהיו עם קירות חשופים, גלויים ופתוחים – באמצעות מחיצות זכוכית, במקום קירות אטומים. בנוסף תהיינה הצללות חיצוניות, העשויות מלוחותHPL​  לחיפוי דקורטיבי. בבית הספר יהיו כיתות חכמות – עם אמצעי עזר משוכללים, אמצעי מחשוב ותצוגה מתקדמים. חדר המורים וחדר הפרויקטים יהיו מרווחים. חדר הפרויקטים ישמש להוראה בשיטות מתקדמות, באמצעות אמצעי המחשה חדשניים. מחברת שיתופית נמסר, כי בעוד כחודש תסתיים בניית בית הספר, כך שהתלמידים צפויים להתחיל בלימודים בשנה הקרובה.

[wp_bannerize group="iton"]

תלמידי מגמת מדעי הסביבה בתיכון רבין בקריית גת זכו בתחרות ארצית בנושא המים 

תחרות מים שבדיה

לתחרות הוגשו 60 עבודות. שתי עבודות של  תיכון רבין הגיעו לגמר

מאת; מערכת קו לחינוך

בתחרות "פרס המים של שטוקהולם לנוער בישראל", שהתקיימה לאחרונה באוניברסיטת תל אביב, זכו במקום הראשון תלמידים מהמגמה למדעי הסביבה בתיכון על שם רבין בקריית גת. התחרות נערכת בחסות הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל-אביב, בתמיכת קרן רחל ומנואל קלצ'קי וחברת מלנוקס ובשיתוף הפיקוח על הוראת מדעי הסביבה במשרד החינוך. בתחרות מתמודדים תלמידים הכותבים עבודות מחקר בתחום המים. התלמידים הזוכים משתתפים בתחרות בינלאומית שמתקיימת מדי שנה בשטוקהולם, בחסות בית המלוכה השבדי. מבין 60 עבודות שנשלחו לתחרות מכל רחבי הארץ, עלו תשע עבודות לשלב הגמר, בהן  שתי עבודות מתיכון רבין קריית גת.
במקום הראשון זכתה עבודתם של אלון ברקוביץ ואופירה מושאילוב מכיתה י"א בתיכון רבין, הנוגעת לחקר שיטה חדשה לטיהור שפכים של בתי בד. בנוסף, זכו התלמידים בפרס בשווי 200 דולר. עבודה נוספת, שהוגשה ע"י תלמידי י"ב, יובל דוידסון ומור גלבוע, עוסקת בהשפעת השקיה במים מליחים על התגובה הפיזיולוגית של צמחי תירס. עבודתם זכתה לפני חודש בפרס הצטיינות ארצי מאת מכון וולקני והתלמידים יקבלו פרס כספי ותעודות הצטיינות. את העבודות החלו התלמידים במחנה קיץ מדעי, שנערך במימון הקרן לפיתוח קריית גת. המורה למגמת מדעי הסביבה, מאיר מלכה, יחד עם חוקרים ממכון וולקני הנחו את התלמידים בעבודתם. בתחרות נכח שגריר שבדיה בישראל, בתמונה עם התלמידים הזוכים ועם המורה המנחה.

חטיבת ביניים בית זרזיר במקום הראשון בלמידת חקר שיתופית בתכנית גלובגלוב

שיתוף פעולה בדואי ודרוזי בצפון הוביל לזכייה במקום ראשון בלמידת חקר שיתופית

מאת; לימור גל

תלמידי חטיבת הביניים בית זרזיר זכו במקום הראשון בתכנית גלוב בלמידת חקר שיתופית בכנס הארצי לתכניות סביבתיות מתוקשבות לשנת הלימודים תשע"ד. הכנס נערך לאחרונה במכון דוידסון ברחובות. בכנס  הוצגו פרויקטים לאומיים ובין-לאומיים והשתתפו בו גם נציגי שגרירות ארה"ב בישראל. תכנית גלוב היא תכנית מתוקשבת לחינוך סביבתי, העוקבת בעיקר אחר תופעות מזג האוויר בעולם, בחסות סוכנות החלל נאס"א ואוניברסיטת קולורדו בארצות הברית.
תלמידי זרזיר ערכו עבודת חקר בנושא השפעות מקורות מים על פנולוגיה – חקר התפתחות הצמח משלב הנביטה ועד לשלב ההתבגרות. התלמידים מבית זרזיר שיתפו פעולה במחקרם עם תלמידי בית הספר למדעים ומנהיגות בדלית אל כרמל ותלמידי בית הספר אחמד סאמח באבו-טור.
בארץ פעילים בתכנית גלוב 135 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. התכנית משולבת בהוראת המדעים בבתי הספר, ומסייעת לתלמידים גם לפתח את הידע בשפה האנגלית ובמיומנויות תקשוב.  

אלופי פיזיקה צעירים במחוז דרום

במקום הראשון בפיזיקה תיאורטית זכתה העבודה; "קינטיקה של התגבשות המים בסביבות נקבוביות: עיבוד תוצאות של ניסויים". יש עתיד
פיזיקאים

מאת; סיגל בן-ארצי

בתחרות המחוזית לפיזיקאים צעירים, שהתקיימה לאחרונה במרכז לנוער שוחר פיזיקה על שם אילן רמון באוניברסיטת בן גוריון בנגב, התמודדו 23 תלמידי תיכון מצטיינים מאזור הדרום על תואר הפיזיקאי הצעיר. המתמודדים הגישו עבודות גמר מצטיינות בפיזיקה ברמה של 5 יח"ל. בתחרות הציגו התלמידים את עבודותיהם בפני חבר שופטים, בהם מדענים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב וממכון ויצמן, נציגי משרד החינוך ונציגים של אינטל וחברות תעשייה נוספות. בנוסף, כל תלמיד חשף לקהל פוסטר מדעי אישי שהכין, שבו מוצג תקציר של עבודתו המדעית. העבודות שעלו לשלב הגמר נחלקות לשלוש קטגוריות שיפוט: פיזיקה תיאורטית, פיזיקה ניסויית ואופטיקה קוונטית. בקטגוריה פיזיקה תיאורטית זכה במקום הראשון עידן פישמן, מהתיכון הרב תחומי רמות בבאר שבע. עידן כתב עבודה בנושא "קינטיקה של התגבשות המים בסביבות נקבוביות: עיבוד תוצאות של ניסויים", בהנחיית פרופ' לאוניד ברונפנברנר. במקום הראשון בקטגוריה פיזיקה ניסויית זכה  אלון  איסחקבייב, מתיכון ע"ש אריה מאיר בקרית גת, שכתב עבודה בנושא "יצירת ערכה להדגמת אפקט דופלר", בהנחיית מר בוריס שקלר. במקום הראשון בקטגוריה אופטיקה קוונטית זכה עדן שכינזי-למברג, מתיכון ע"ש אריה מאיר בקרית גת, עם העבודה "מציאת המבנה המרחבי של מולקולת מודל על ידי חישובים תיאורטיים של הספקטרא הויברציוני המתקבל בספקטרוסקופיית רמאן", בהנחיית הדוקטורנט איתמר מלכא.
התחרות המחוזית לפיזיקאים צעירים, היא היחידה בישראל המתקיימת על טהרת מקצוע הפיזיקה, והיא נערכת על רקע העלייה במספר התלמידים הניגשים לבגרות בהיקף של 5 יח"ל בפיזיקה במחוז הדרום ועל רקע נתונים, לפיהם 53% מעבודות הגמר בפיזיקה בארץ נכתבות על ידי תלמידי מחוז הדרום. מטרת התחרות היא לחשוף את העשייה בתחום המחוז, להגביר את המודעות לתחום לימודי הפיזיקה במערכת החינוך ולהגדיל את מספר התלמידים המגישים עבודות גמר, תוך חתירה למצוינות. עבודת הגמר מקנה לתלמידים 5 יח"ל נוספות במקצוע. התלמידים נעזרים בכתיבת העבודות במעבדות ובציוד המשוכלל הקיים במרכז אילן רמון. בשבע השנים האחרונות שבהן פועל המרכז, גדל היקף כתיבת העבודות בדרום פי עשרה; מ-11 עבודות בשנה הראשונה לכמאה עבודות השנה. נתון זה מציב את המחוז במקום הראשון בארץ בהיקף עבודות הגמר המוגשות בתחרויות. עבודות גמר חדשות נשלחות מדי שנה לתחרויות בארץ ובחו"ל, בהן התחרות הבינלאומית "צעד ראשון לפרס נובל בפיזיקה", בה זוכים תלמידי הדרום בשנים האחרונות במקומות הראשונים.

מתנדבי עמל

אות עמל למתנדב מצטיין הוענק לשמונה תלמידים

במקום הראשון תלמיד שפעיל ארבע שנים במועצת התלמידים, ומסייע להנהלת בית ספרו להטמיע פרויקטים שונים, כמו הסמכה לבית ספר ירוק

מאת; סיגל בן-ארצי

 שמונה תלמידי י"ב, מבתי הספר הרב תחומיים של קבוצת עמל, זכו באות קבוצת עמל למתנדב המצטיין. האות הוענק להם בטקס שנערך באודיטוריום בית הספר הרב תחומי פתח-תקוה ב', כהוקרה על פעילות התנדבותית ייחודית. המצטיינים הם; רומן ייגורוב מבית הספר הרב תחומי הולץ חיל האוויר, שרון גולדשטיין מליידי דייויס ת"א, מתנאל קדוש מאפלמן בדימונה, שוהרבאן אברהים מעמל כסרא סמיע, מעיין לביא שחם מזינמן דימונה, אריה קולטק מעמל פתח-תקוה א', סוהאד ג'יג'יני ונשוא ג'יג'יני מעמל דבוריה. כך, למשל, זכה רומן ייגורוב מהולץ בפרס על היותו יו"ר מועצת תלמידים פעיל במיוחד. במסגרת התפקיד יזם פרויקטים שונים, כמו לסייע להוביל את בית הספר לתהליך הסמכה לבית ספר ירוק. רומן חבר בקבוצת מנהיגות הנוער של רשת עמל ומתנדב זה שלוש שנים במשמר האזרחי. רומן משתתף בתכנית למנהיגות  קו הזינוק, שמטרתה ליצור את דור המנהיגות הבא של מדינת ישראל.
מנכ"לית קבוצת עמל, עו"ד רוית דום, בירכה את המתנדבים המצטיינים, וציינה שהחינוך הערכי הוא אחד היעדים המרכזיים של קבוצת עמל. "אנו מחנכים את תלמידי הרשת למעורבות בחברה ובקהילה. אני רואה זאת כערך נעלה, שחשיבותו אינה פחותה מרכישת ידע והשכלה".  ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל פדגוגיה ויו"ר ועדת הפרס, ציינה שלוועדה הייתה מלאכה לא קלה, משום שקבוצת עמל התברכה בהון אנושי איכותי ביותר. לדבריה, "נבחרו אלה שפעילותם ההתנדבותית ייחודית ביותר ומעוררת השראה".

והזוכה היא; אפליקציית משחקים לבעלי מוגבלויות

האפליקציה כוללת שלושה משחקים פשוטים לתפעול והיא בעלת גרפיקה וצבעים המתאימים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. האפליקציה מאפשרת לבעלי מוגבלויות לשחק במשחקים באופן שמאפשר להתאים את הרמה לכל שחקן באופן אישי תוך אפשרות התקדמות בשלבים
מיקרוסופט

מאת; סיגל בן-ארצי

לאחרונה התקיים במרכז רבין בתל אביב אירוע הגמר של תחרות Innovate for Good, במסגרתה נרתמו עשרות תלמידים לפיתוח אפליקציות למען הציבור בשיתוף עם עמותות חברתיות. האפליקציות פותחו במסגרת פרויקט ביוזמת מיקרוסופט ישראל ועמותת תפוח. במסגרת התחרות נרתמו בני הנוער לפתח אפליקציות שיסייעו לקידום מטרות של עמותות חברתיות. למקום הראשון הגיעה האפליקציה שפותחה עבור עמותת איזי שפירא; אפליקציית משחקים לטאבלט, שמיועדת לבעלי מוגבלויות. האפליקציה כוללת שלושה משחקים פשוטים לתפעול והיא בעלת גרפיקה וצבעים המתאימים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. האפליקציה מאפשרת לבעלי מוגבלויות לשחק במשחקים באופן שמאפשר להתאים את הרמה לכל שחקן באופן אישי תוך אפשרות התקדמות בשלבים. האפליקציה שזכתה בתואר חביבת הקהל, פותחה עבור ארגון יזמים צעירים. האפליקציה מאפשרת יצירת קשר שוטף בין היזמים וכן בינם לבין המנחים שלהם בזמן עבודה על מיזם. מטרת האפליקציה היא ליווי היזמים הצעירים בשלושה שלבים מרכזיים בבניית הפרויקט: סיעור מוחות – העלאת רעיונות למיזם, הגשת ההצעה לרעיון ומציאת ספקים למוצרים הדרושים למיזם. אפליקציות נוספות שפותחו: אפליקציה להגברת הבטיחות לקשישים;  אפליקציה לשילוב צעירים מהפריפריה בתעסוקה; אפליקציה לסנכרון וחיבור בין מתנדבים פוטנציאליים לעמותות; אפליקציה לאלימות והגנה מפני תקיפה; אפליקציה לארגון טיולים ודיווחים מהשטח ועוד. בכל צוות יוצרים היו מפתחים; בעלי רקע בתחום התכנות, מעצבים; בעלי רקע בתחום העיצוב הגראפי, ופעילים חברתיים; בעלי רקע בתחום העשייה למען הקהילה. (בתמונה; הצוות המנצח. צילום; אורי חבושי, אינסומניה)

הספרייה המדברת של הוצאת קמחיקמחי

הוצאת קמחי ספרים, שמתמחה מזה שנים בהוצאת סדרות חינוכיות, מציגה את הספרייה החינוכית המדברת. בעזרת עט-הפלא המצורף לערכת הספרים, יכולים הילדים לשמוע קולות, צלילים, מנגינות וחרוזים, ולעקוב אחר המתרחש בכל עמוד ועמוד, תוך כדי תרגול קריאה וקואורדינציה. על הילד רק לקרב את קצה העט אל הטקסט ואל הציורים – והקסם יקרה – הקולות יישמעו מתוכם צלולים וברורים.
בספרייה 14 ספרים, המספקים לילדים שעשוע והנאה יחד עם מושגים ראשונים על העולם הסובב אותם. סופר הילדים, יהודה אטלס, חיבר לכל תמונה חרוז קצר או דמות.
כל ספר מסתיים בפעילות, שבה מגיעים הכישורים והערך המוסף של עט-הפלא לשיאם, כשהילד מתבקש לענות על שאלות התמצאות בסיסיות בנושאו המרכזי, תוך כדי התבוננות בתמונות, הפעלת העט והאזנה לקולות. לפרטים, טל'; 03-6486440 או באתר.

ענבר רסקי; סדנאות בחימר בראש פינהענבר רסקי 1

לענבר רסקי סטודיו הממוקם בראש פינה. ענבר מעבירה בסטודיו סדנאות בחימר לעובדי הוראה וגננות, במסגרות שונות, כמו ימי גיבוש וימי כיף, מסיבות, ימי הולדת ועוד. הסדנאות מתאימות לקבוצות של עד עשרה משתתפים. בסדנה משלבת ענבר פרקטיקה מקצועית עם חוויה מעצימה. ענבר רסקי היא גם בעלת הכשרה שח מטפלת באמנויות, מה שהופך כל סדנה לחוויה ייחודית. הסדנאות נערכות במסגרת של שלוש שעות. במסגרת הסדנה מספקת רסקי את החימר, כאשר כל משתתף בוחר כלי אחד או יותר לעבוד עליו. בסיום הסדנה לוקח המשתתף הביתה את היצירה ללא תשלום נוסף. לפרטים נוספים טל'; 052-3406218

[wp_bannerize group="iton"]

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל