פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 635

גיליון 635

גיליון 635 * כ"ז אדר א' תשע"ד * 27/2/2014 * משוגר למנויים בלבד * [email protected]  * עורכת ראשית; סיגל בן-ארצי * 03-6354484

שר החינוך במסע הסברה לתכנית ללמידה משמעותית; מרצה למפקחים ומנהלי בתי ספר

בעקבות תחושת אי נחת בשטח; השר עובר בין מחוזות המשרד כדי להסביר למפקחים ומנהלים על התכנית ללמידה משמעותית

מאת; מערכת קו לחינוך

לפני כחודשיים הכריז משרד החינוך על התכנית ללמידה משמעותית כספינת הדגל של המשרד לשנים הבאות. על השינוי בחר השר פירון לבשר בתקשורת. המפקחים והמנהלים, שאמורים לבצע את השינוי בשטח, נפגעו עד עומקי נשמתם. הם תפסו את המהלך כזלזול במעמדם ובגידה בסמכותם. מי שפנה למנהלים לקבל יותר מידע על התכנית החדשה נתקל בתגובה מהסוג "תפנה לערוץ 2". עכשיו מנסה פירון, יחד עם הצוות המוביל של משרדו, לתקן את המעוות. פירון עובר בין המחוזות ומכנס את המפקחים, המדריכים והמנהלים לפגישות הסבר על התכנית החדשה. באותה הזדמנות גם נערכים פנלים של שאלות ותשובות, בין הנהלת המשרד לדרג הביצועי בשטח, שמהן לומד צוות המשרד על הבעיות הקיימות. ואלה לא חסרות; כיצד על בתי הספר להיערך לקראת השנה הבאה, באיזה היקפים מדובר, בכמה מקצועות, כיצד ליישם את המהלך בכיתות, האם בכל מקצוע ניתן לכתוב עבודה – מה עושים במתמטיקה,למשל, כיצד מורה יכול לבדוק מאות עבודות, מה מרכיביה של תעודת הבגרות הקהילתית, מהם חומרי החובה ומה האפשרויות לחומרי רשות בכל מקצוע – האם כל הנושאים מותרים? בקיצור – איך שלא נוגעים בעניין, צצות ועולות עשרות שאלות, שגם למנהלים, אבל יש לשער שגם למשרד החינוך, עדיין אין עליהן תשובות. אומר אחד המנהלים; "הרעיון להניע שינוי בחינוך על ידי הפרחת סיסמה, ואחר כך לבחון מה זה עושה, לא עובד בחינוך. כל שינוי בחינוך הוא תהליכי, ארוך ומורכב. בכל מהלך מעורבים גורמים רבים. לכן יש צורך לבודד כל מהלך, לבחון אותו בתהליך ניסויי, להסיק מסקנות ורק אחר כך להמשיך לשלב הבא. מה קרה מהמהלך האחרון של המשרד? נוצר חוסר אונים של המנהלים ורגשות שליליים כלפי המשרד, על שהכניס אותם לכל העניין".
***
ב-11 בפברואר השתתף פירון בכנס מנהלים בחינוך העל יסודי במחוז צפון. בכנס הירצה פירון על למידה משמעותית, מהותה ומאפייניה. בהמשך דיברה המנכ"לית, מיכל כהן, על מתווה הבגרויות. לאחר מכן נערך פנל שאלות ותשובות, שבו השתתפו בנוסף לשר ולמנכ"לית גם מנהלת המחוז, ד"ר אורנה שמחון, המדען הראשי, פרופ' עמי וולנסקי, מ"מ יו"ר המזכירות הפדגוגית, רחל מתוקי, מנהלת האגף לחינוך על יסודי, דסי בארי, ומנהלת האגף לחינוך יסודי, יהודית קדש. ביום חמישי האחרון נערך מפגש נוסף, הפעם בשפיים, למנהלי המרכז. (המשך בעמ' הבא)

זהבי2

שר החינוך במסע הסברה לתכנית ללמידה משמעותית; מרצה למפקחים ומנהלי בתי ספר

(המשך מעמ' קודם)

מחוז צפון של משרד החינוך ערך כבר שלושה מפגשים למפקחים, מדריכים ומנהלים, כדי לדון בגישה ומשמעותה. המפגש השלישי, למשל, נערך בעכו, בהשתתפות כ-120 מובילי חינוך. המפגש עסק בבניית מתווה עבודה לקידום למידה משמעותית עם שותפי התפקיד וכפיפיו של המפקח. המפקחים התבקשו לדון בשאלה; איך אני מאפשר למידה משמעותית בתחום הפיקוח שלי? השתלמות זו המשיכה מפגש קודם, שעסק בתפקידו של המפקח כמשפיע על למידה משמעותית בזירת עבודתו. בהשתלמות זו עלו שאלות כמו התמודדות עם חסמים, איגום משאבים, הובלת פדגוגיה משמעותית ופיתוחה וכן פיתוח תהליכי הערכה.
בשאלות שהפנינו לדובר המחוז, דוד גורלי, ביקשנו לבדוק כיצד נערכים המפקחים לעבודתם בשטח בעקבות ההשתלמויות שעברו. למשל, איך מתמודדים עם חסמים בכיתה? התשובה שהתקבלה הייתה בזו הלשון; "
השנה הזו הוגדרה כשנת למידה, תהייה, ניסוי, איסוף, חשיבה, סיעור מוחין, גיבוש הצעות ליצירת מנגנונים ובניית בנק של רעיונות ותובנות בכל הקשור ללמידה משמעותית. בבנק הזה כבר הצטברו כמה וכמה רעיונות יפים, מכוח התובנה כי החוכמה מפוזרת בראשי כל האנשים, אבל מוקדם לפרסמם, כי עדיין לא הבשילו ולא גובש נייר סופי קונסנזואלי".

"עולים לשטח"; מפקחי ומדריכי מחוז מרכז ביום למידה בעיר לוד

 זהו יום הלמידה הרביעי המחוזי השנה, ומטרתו לחשוף את המשתתפים להוראה איכותית

מאת; מערכת קו לחינוך 

היום (חמישי) עתידים לסייר בעיר לוד מפקחי ומדריכי מחוז מרכז ואורחים. זהו יום הלמידה המחוזי הרביעי הנערך השנה. מטרת היום היא לחשוף את המתרחש במערכת החינוך בלוד, מתוך כוונה להוביל ללמידה איכותית. הסיור יתקיים ב-19 אתרי חינוך שונים בעיר, ויתמקד בארבעה נושאים; מנהיגות חינוכית, טיפול בפרט, מנהיגות צעירה ורב תרבותיות. לדברי מנהלת המחוז, עמליה חיימוביץ, מערכת החינוך בלוד על העשייה הענפה והמגוונת, לצד הרב תרבותיות, מהווה מקור למודל וללמידה. מטרות יום הלמידה: 1. ללמוד על המבנים, התהליכים והנושאים אשר תומכים בעשייה פדגוגית משמעותית במסגרות החינוך השונות בעיר לוד. 2. לבחון את הכלים שנלמדו במהלך ימי הלמידה; קווים מנחים לניתוח שיח פדגוגי איכותי, מסגרת לניתוח שיעור; מסגרת לניתוח שיח מקצועי בין מורים ובעלי תפקיד פדגוגיים. 3. לחשוב בחברותא אודות סוגיות או אתגרים בפניהם ניצבים מנהיגי החינוך בעיר לוד.

יסודי

שחף וינשוף; פרויקט משותף למועצה מקומית גדרה ולמכון דוידסון לחינוך מדעי גדרה

תלמידי בתי הספר היסודיים ותלמידים מצטיינים מחטיבות הביניים משתתפים בתכניות לימודים במדעים. לצורך זה השקיעה הרשות המקומית כסף רב בתשתיות מחשוב

מאת; מערכת קו לחינוך

בגדרה פועלת זו השנה השנייה תכנית לימודים במדעים לתלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. התכנית מתבצעת בשיתוף מכון דוידסון לחינוך מדעי, שבמכון ויצמן למדע. בתכנית משתתפים כ-280 תלמידים מבתי הספר היסודיים וכ-60 תלמידים מחטיבות הביניים. מטרת התכנית היא לפתח חשיבה יצירתית ומתמטית, לעודד סקרנות, וכן להקנות מיומנויות חקר וחשיבה מדעית.
התכנית בחטיבות הביניים, שנקראת ינשוף, כוללת התנסויות במדעים ובמתמטיקה. התכנית מיועדת לתלמידים אשר מתעניינים במדע ומעוניינים להתנסות ולרכוש ידע ומיומנויות בתחומים אלה.
התכנית לתלמידי היסודיים נקראת שחף. 
מאיגוד ערים לחינוך גדרה נמסר, כי לצורך הטמעת תכנית שחף בבתי הספר היסודיים שודרגו תשתיות המחשב ונפתחו חדרי מחשבים, בעלות כוללת של מאות אלפי שקלים. כל בתי הספר היסודיים בגדרה משתתפים בתכנית. בפרויקט נעשה שימוש בחומרי לימוד שמפותחים במכון דוידסון והמורות המובילות בבתי הספר עוברות השתלמויות לפיתוח מקצועי במגוון נושאי העשרה במתמטיקה ובמדע. בתהליך ההוראה משולבות רכזות שחף, והוא מתבצע בהוראה בכיתה, בלימוד באמצעות מחשבים, ובהוראה מרחוק. בנוסף, התלמידים מגיעים מדי פעם לסיורים במכון וייצמן.
בפרויקט ינשוף בחטיבות הביניים, נעשה שימוש נרחב בחומרי לימוד שפותחו על ידי מכון דוידסון. הפרויקט פועל בכיתות המצוינות. המורות המלמדות בכיתות אלו, עוברות השתלמויות לפיתוח מקצועי, ומקבלות ליווי רציף ותמיכה מתמשכת מטעם צוות התכנית במכון דוידסון. הלימוד בתכנית מאופיין בביצוע ניסויים רבים על ידי התלמידים, במטרה לשמר עניין במדע, לאתגר, להקנות הרגלי עבודה עצמית ומיומנויות חקר. בנוסף, תלמידי ינשוף מגיעים שלוש פעמים בשנה לסיורים וסדנאות מדעיות במכון ויצמן למדע.
לאורך כל שנת הלימודים נערכים מפגשים בין צוות התכנית למורים ולתלמידים. מפגש שכזה – מפגש אמצע השנה – נערך במתנ"ס בגדרה. בנוסף, הוזמנו כל התלמידים, המורים וההורים, לתצוגת עבודות של התלמידים המשתתפים בתכנית למכון ויצמן. ההורים יכלו להתרשם ממגוון הפעילויות שנעשו בבתי הספר, ומעבודות הילדים.
(בתמונה; מובילי התכנית בגדרה; מימין לשמאל; 
ענת קוך, מנהלת בית הספר היסודי רעות, אופיר לוי, מנכ"ל איגוד ערים לחינוך גדרה, יואל גמליאל, ראש המועצה מקומית גדרה, אורלי לכיש זלאיט, ממונה על תוכנית ינשוף, ויקי עזיאל, המפקחת הכוללת האזורית).

מופת וובינר 2

תל חי מתוקן

מי מדריך את התלמידים בטיולים הבית ספריים?

משרד החינוך מאפשר למדריכים שעברו קורסי הכשרה מזורזים להדריך בטיולים השנתיים. אגודת מורי הדרך מתנגדת

מאת; מערכת קו לחינוך

אגודת מורי הדרך פנתה לאחרונה ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת כדי שיקיים דיון בנושא העסקת מדריכי טיולים בעלי "תו תקן" במקום מורה דרך מוסמך בטיולי בתי הספר. לטענת אגודת מורי הדרך, מאות מדריכים, המוכשרים מדי שנה במסגרת קורסים מזורזים, תופסים את מקומם של מורי הדרך המוסמכים בטיולים הבית ספריים. בראשית שנת 2000, בעקבות מספר אירועים שאירעו בטיולים בית ספריים, התקבלה החלטה במשרד החינוך, כי כל מדריכי הטיולים יחויבו לעמוד בקריטריונים המכונים: "תו תקן" (אישור הדרכה מטעם משרד החינוך). עמדתה של אגודת מורי הדרך בישראל היא שהכשרה זו תהווה השלמה לרישיון מורה דרך מוסמך כחוק מטעם משרד התיירות, ולא כתחליף להכשרה כמורה דרך מוסמך. אגודת מורי הדרך יזמה מטעמה השלמה כזו לחברי האגודה, אשר עומדת בדרישות המופיעות בחוזר מנכ"ל.
אולם, במקביל, קמו גורמים שונים, שעורכים קורסים מזורזים, שבסיומם מקבלים המשתתפים תו תקן להדרכת טיולים. זאת ללא 
כל ידע וניסיון מוקדם, ומבלי שהמסיימים יהיו מורי דרך מוסמכים. אגודת מורי הדרך טוענת, שלמדריכים אלו אין את מלוא הידע המקצועי המתחייב על מנת להדריך ולכן איכות ההדרכה נפגעת. השלכה נוספת למצב זה היא, שמאות מורי דרך צעירים מקבלים מדי שנה הסמכה ורישיון מטעם משרד התיירות, אולם לא מקבלים עדיפות על פני מדריכים שעברו אך ורק את ההכשרה של "תו תקן". לטעת האיגוד, עלות שני סוגי המדריכים דומה. אגודת מורי הדרך בישראל מבקשת לפיכך ממשרד החינוך להפסיק את ההכשרה קצרת המועד של המדריכים למערכת החינוך ולהתבסס על מאות מורי דרך בעלי תעודת הסמכה.
השבוע קיימה
ועדת החינוך של הכנסת דיון בנושא. בסיכום הדיון קרא יו"ר הוועדה, ח"כ עמרם מצנע, לנציגי משרדי החינוך והתיירות לשתף פעולה ביניהם, ולסייע בכך לקידום מורי הדרך המוסמכים.

אחווה

כנס במכללת אורנים לכבוד פרופ' חיים אדלרחיים אדלר

בשבוע הבא, ב-3.3.2014, ייערך במכללת אורנים כנס לכבודו של פרופ' חיים אדלר. בכנס יהיו שלושה מושבים מובילים, שיעסקו במדיניות החינוך, במנהיגות יזמות וחדשנות בחינוך, ובחינוך כשליחות חברתית. בכנס ירצו מיטב המומחים בתחומם, ממספר אוניברסיטאות ומכללות. את דברי הסיכום יישא פרופ' אדלר. פרופ' אדלר הוא חתן פרס ישראל לחינוך (2006), ראש בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים, מקים המכון לחקר הטיפוח בחינוך באוניברסיטה ועוד.

ארט-אן-סמארטלוגו סמארט ארט

צוות ארט-אן-סמארט  (artNsmart) מפתח לומדות ומשחקי מחשב לילדים מתוך ניסיון אישי מתמשך של עבודה עם ילדים בגילאים 2–12. למדנו באמצעותם, כי פעילות המלווה בהנאה הינה משמעותית ביותר לתהליך הלמידה. למדנו גם, ששילוב היבטים רגשיים וסיפוריים, מרכז את תשומת לב הילדים לפרטים ומעניק למשחק ערך ומשמעות. בנוסף הבנו, כי שילוב היבטים יצירתיים בתוך המשחקים פותח את הילדים לעולמות הדמיון והחשיבה היצירתית. את הידע המצטבר בשימוש באסטרטגיות אלה אנו מממשים בכל יום, תוך שיתופי פעולה מגוונים, ביניהם: פיתוח סדרת לימודיסק, שיתוף פעולה בבניית תוכנה ללימוד קריאה, הכנה לכיתה א', אתר ילדים ושיתוף פעולה בהפעלה יצירתית במוזיאון הילדים חולון.
בואו לשוטט אצלנו באתר או התקשרו לטל';  0508455245, או כתבו במייל – [email protected]

התבוננו בערוץ הסרטים שלנו המציגים חלק מהתוכנות הנוצרות על ידינו;

http://www.youtube.com/user/artNsmart/videos

תערוכה חדשה במוזיאון האדם והחי ברמת גן; האם העצים מדברים?עץ

העץ ליווה את האדם משחר תרבותו. הוא שימש כמקום מחסה, הסקה, מזון, כמשאב תרבותי וכמובן כמקום מפגש. העצים נמצאים סביבנו, מספקים חמצן וגורמים לכדור הארץ להיות ירוק ויפה. המאפיין המובהק של העצים הוא גודלם וגובהם ביחס לצמחים אחרים. עצים הם מהיצורים הגדולים, המורכבים והפעילים ביותר מבחינה מטבולית על פני כדור הארץ.
תערוכה חדשה במוזיאון האדם והחי, בפארק הלאומי ברמת גן, סוקרת את חשיבותו של העץ בחיי האדם, ומציגה אותו גם כאובייקט אומנותי. בתערוכה מוצג מגוון אדיר של צילומי עצים, על היופי והמסרים שהם מעבירים. חוקרים, אגב, משערים שעצים יכולים להעביר מסרים זה לזה. כאשר עץ נפגע ממזיק כלשהו, הוא מפריש חומרים כימיים, שמטרתם להגן ולדחות את המזיק. חלק מהחומרים האלה נדיפים, והם נישאים ברוח אל העצים השכנים. כך גם הם "שומעים" על הסכנה ומתחילים להפריש את חומרי ההגנה, אף שלא נפגעו בעצמם. על כל זאת ועוד בתערוכה שאצרה רעיה סגל, שפתוחה כל ימות השבוע. לפרטים נוספים טל'; 03-6315010

מערכות חקר ממוחשבות משולבות בשיעורי המדעים


חברת שולמן ציוד לימודי מספקת ציוד להוראת המדעים בבתי הספר החל משנת 1939. החברה ידועה במקצועיותה ובאיכות מוצריה הנעולים. החברה מספקת מזה שנים ארוכות מערכות ממוחשבות למחקר וללמידה במעבדת בית הספר. המערכות מאפשרות מגוון ניסויים בזמן קצר יחסית, תוך הסקת מסקנות כמותיות, שייחרטו בזיכרונו של התלמיד לזמן ארוך. דוגמה אחת לניסוי כזה אפשר למצוא בסרטון שלפניכם. לפרטים נוספים; טל' 03-5605536 או באתר החברה.

 

פרסים לבתי ספר על חינוך סביבתיעמל סביבה

הפרס, בגובה כמה אלפי שקלים, הוענק לכל אחד מעשרת מוסדות החינוך הירוקים ביותר בישראל

מאת; מערכת קו לחינוך

עשרה בתי ספר קיבלו ביום חמישי האחרון את הפרס להצטיינות בחינוך סביבתי לשנת תשע"ג. את הפרסים העניקו שר החינוך, שי פירון, והשר לאיכות הסביבה, עמיר פרץ. כל אחד מבתי הספר הזוכים יקבל פרס כספי בשווי עשרות אלפי שקלים. בתי הספר הזוכים הם; תיכון זינמן דימונה מרשת עמל, בית ספר ממלכתי דתי ניסויי על אזורי אקולוגי רמב"ם אשקלון, בית ספר יסודי אלזהרא כפר קאסם, חטיבת ביניים אבן סינא כפר קרע, בית ספר ממלכתי שרת בת ים. גני הילדים הזוכים: גן אלעסאפיר ערערה, גן דקלים רמת השרון, גן ילדי הטבע כפר מנדא, גן קשת כפר רות, גן תמר כרמיאל.
מטרת הפרס היא לעודד את הטמעת נושא איכות הסביבה והקיימות בבתי הספר. התכנית של משרדי החינוך ואיכות הסביבה כוללת השתלמויות למורים ולגננות, בניית תכניות בית ספריות בנושא קיימות והטמעתן בליווי מדריכים מקצועיים.
המוסדות הזוכים שילבו בהתנהלותם ובתכניות הלימודים נושאים של סביבה וקיימות. כמו כן הצליחו מוסדות החינוך לצמצם את הצריכה ולקיים פעילות ירוקה למען הקהילה.
* התיכון הרב תחומי זינמן בדימונה (בתמונה בעת קבלת הפרס; ראש עיריית דימונה, בני ביטון, 
השרים שי פירון ועמיר פרץ, מנכ"לית קבוצת עמל, עו"ד רוית דום, ומנהל בית הספר, שלומי גנון) זכה בפרס על למידה נרחבת של נושאי הסביבה ושילובם בתחומי דעת רבים, תוך שימת דגש על תחום החברה בכל השכבות. במסגרת תכנית עוצמה אימצו התלמידים את אתר ממשית, בשיתוף רשות הטבע והגנים וחברת כימיקלים לישראל. התלמידים יצאו פעם בשבוע לאתר ממשית ועסקו בפעולות שימור ופיתוח באתר. מטרת המיזם היא להפוך את התלמידים לשגרירים של רצון טוב למען הסביבה, תוך פיתוח תחושת שייכות וזיקה לסביבה בכלל, ולסביבה המדברית בפרט. בחצר בית הספר הוקמו פינות להפרדת פסולת, וכן מיצגי אמנות אקולוגית, תוך שימוש באופניים ישנים, פוסטרים ושלטים. במהלך השנה מתבצעות פעולות רבות הנוגעות לפיתוח מודעות התלמידים, ההורים והקהילה בנושא: "לא זורקים, מעבירים הלאה" – שוק קח תן לספרים, עיצוב וחלוקה של תיקים רב פעמיים במקום שקיות ניילון, הצבת דוכני הסברה בימי הורים, במתנ"ס העירוני, באשכול פיס ועוד.

* בית הספר הניסויי אקולוגי על אזורי ע"ש הרמב"ם באשקלון, בחר בחוף הים של העיר כנושא הסביבתי המוביל. התלמידים למדו על חוף הים וחקרו אותו מהיבטים שונים בכל שכבות הגיל. הנושא המרכזי היה שימור חוף הים מול פיתוחו. התלמידים למדו וכתבו עבודות חקר על בעלי חיים וצמחים בחוף הים, משאבי טבע, אנרגיות חלופיות, שימושים מעשיים למחזור אפר פחם ועוד. כמו כן עסקו בניקיון החוף לאורך עונות השנה. בחצר בית הספר הוקמה גינה קהילתית ובה לומדים את עקרונות הקיימות ועובדים ביחד תלמידים מבית הספר, תלמידי גני הילדים באזור והקהילה. תלמידי הגנים שותפים בפעילויות רבות במשך השנה, במטרה לחבר אותם לנושאי הקיימות ולחזק את הקשר עם תלמידי בית הספר. כמו כן, בבית הספר מועצה ירוקה פעילה מאד. בחזון בית הספר נכתב: "בית הספר הממ"ד יוביל את תחום האקולוגיה ואיכות הסביבה באשקלון ויהווה אלטרנטיבה חינוכית מגוונת לכל ילדי העיר אשקלון".
* בית הספר הממלכתי ע"ש משה שרת בבת ים הוא בי"ס ייחודי למדעים, סביבה וחברה, והרעיון המוביל בפעילותו הוא טיפוח נכונות למעורבות ודאגה לסביבה. בבית הספר עוסקים בנושאי הסביבה והקיימות בתחומי דעת רבים בכל השכבות, כבר למעלה מעשר שנים. בין הנושאים: חקר הים וחופיו, בעיית הפסולת והדרכים לפתרונן, מגוון ביולוגי, בריאות וסביבה. בבית הספר מתקיימות פעולות רבות בשיתוף התלמידים, ההורים ותושבי השכונה. מידי שנה התלמידים תולים בכניסה לבתים הסמוכים "קול קורא" להפרדת אשפה, מזמינים את תושבי השכונה, את תלמידי בית ספר מסילות, ואת גני הילדים שהם מאמצים, להשתתף ביום שיא בנושא קיימות. ביום זה מוצבים דוכני הסברה על חיסכון במים ומודגמים ניסויים במים, חותמים על עצומה הקוראת לניקיון החופים ולחופים פתוחים, מתקיימת סדנה להכנת קומפוסט וניתן  הסבר להורים בנושאים של הפרדת פסולת בבית הספר ובבית. בנוסף עוסק בית הספר בפעילויות כמו עידוד להליכה ברגל ולרכיבה על אופניים, שוק קח תן של ספרי לימוד, תחפושות פורים בשימוש חוזר ועוד.
* חטיבת הביניים איבן סינא בכפר קרע, נקראת על שם רופא ומדען מפורסם איבן סינא – מחסידי השמירה על כדור הארץ, קידם נושאי בריאות, צניעות ושימוש נכון במשאבים. לפיכך, הרעיונות שלו מיושמים בכל הכיתות. בבית הספר מתבצעות פעילויות לשמירה על הסביבה, חלקן בהובלת התלמידים: הקמת מערכת סולרית בבית הספר, חיסכון במים, שימוש חוזר בצמיגים, שימור מגוון ביולוגי באמצעות הצבת תיבות קינון והאכלה. נאמני הסביבה מקרב התלמידים הפכו לסוכני שינוי בקהילה: בהובלת איסוף חומרים למחזור (טקסטיל), העלאת מודעות בקרב התושבים לנושא בעיית הפסולת  ופתרונה, וקידום תרבות צריכה נבונה בקרב התושבים ביישוב.
* בית ספר אלזהרא בכפר קאסם עוסק בנושא איכות הסביבה מזה כשבע שנים. בית הספר משקיע רבות באיכות ההדרכה והליווי של הצוות הפדגוגי, ומלמד על לפי  תכנית לימודים ספירלית, רב שנתית, שנכתבה בבית הספר, ובה משולבות פעולות לקידום אורח חיים מקיים. במהלך השנים קיבל בית הספר פרסים רבים, ביניהם פרס גלובוס ירוק בשנת 2012. כמו כן מתקיימות בו פעולות מתמשכות  לקידום רב תרבותיות בחינוך סביבתי עם בית ספר הגפן ברמת גן ועם בית ספר פינס בגדרה. בחצר בית הספר הוקמו  מרחבי למידה חוץ כיתתית, ובהם כרם זיתים, גינת אימהות ללימוד וגידול תבלינים בשיטות מסורתיות, מכלים לאיסוף מי גשמים וכן מתחם מושך ציפורים. שיתוף הקהילה מתבטא בתחומים מגוונים, ביניהם הפקת קומפוסט ועידוד למחזור נייר בשכונה. בבית הספר פועלת תכנית רב שנתית, שבה נשים מקדמות נשים מקומיות, ומדריכות את התלמידים בתחומים כמו מלאכות מסורתיות, מזון מקומי, צמחי מרפא ועוד.
 

כבשו את ההרמקיף י אשדוד מצדה

מאת; מערכת קו לחינוך

בתיכון אמי"ת י' באשדוד פועלת באופן קבוע תנועת מעגלים, המגדירה את עצמה כארגון חינוכי לאומי, המכשיר את התלמידים לשירות משמעותי בצבא. במסגרת זו ערכה התנועה לאחרונה, לתלמידי שכבה י"א, יום שיא במצדה. היום החל בצד המזרחי של ההר. שם צפו התלמידים בסרט על ההיסטוריה היהודית בכלל ומצדה בפרט, החל מהקרב על מצדה, דרך הכרזת המדינה, ועד למטס חיל האוויר מעל אושוויץ. המשותף לכל האירועים הוא מאבק עיקש כנגד כל הסיכויים. בהמשך קיבל כל תלמיד צמיד שעליו מוטבע המוטו של היום – "הכי גבוה שאני יכול!" – שמטרתו הייתה לעודד אותם במסע העפלה אל ראש ההר. לאחר סיור במצדה וירידה דרך הסוללה, שמעו התלמידים את "בזה", רץ המרתון העיוור, שלימד אותם מהי דבקות במטרה ואמונה בדרך. לסיום צפו התלמידים בחזיון אורקולי, המתאר את הקרב על המצדה והסוף המר.
תנועת מעגלים פועלת כיום בכ-70 תיכונים בפריפריה בעיקר, ומטרתה להכין את התלמידים לשירות צבאי משמעותי. התנועה החלה את פעילותה בזרם הממלכתי דתי, אולם פועלת כיום גם בבתי ספר חילוניים. 

במסגרת המחויבות האישית; תלמידי י' נותנים שיעורי עזר לתלמידי החטיבהמרכז-למידה-בבית-ספר

מאת; מרסל הדר

בתיכון אורט נעמי שמר בגן יבנה, הוחלט השנה לפתוח מרכז למידה, שבו תלמידי כיתות י' יהיו חונכים לתלמידי חטיבת הביניים. התלמידים החונכים מלמדים במרכז הלמידה הבית ספרי, המיועד לתגבר בשיעורי עזר את התלמידים המתקשים בחטיבה. לצורך זה עברו החונכים הכשרה על ידי רכזת ההתנדבות בבית הספר. החונכים הם תלמידים שהומלצו לפעילות זו על ידי מחנכי בית הספר. מרכז הלמידה פועל בינתיים פעם בשבוע, מדי יום ראשון, בשעה השביעית והשמינית.
מהנהלת בית הספר נמסר, כי המרכז החדש משפיע לא רק על ההישגים בלימודים אלא גם על היחסים בין התלמידים החונכים לבוגרים, ועל הביטחון העצמי של התלמידים הצעירים. התלמידים החונכים פוגשים את חניכיהם בהפסקות ומחזקים אותם. התלמידים הצעירים, שהיו ביישנים בעבר, מציגים התנהגות בטוחה יותר.
 מנהלת בית הספר, פנינה גלס, אמרה שלדעתה, תלמיד בכיתה ז' שמכיר תלמידים משכבת י' ונמצא עמם בקשר אישי, רוכש ביתר קלות תחושה של שייכות לבית הספר. לדבריה, בית הספר הופך למרחב חיובי ללמידה. בין התלמידים נוצר חיבור מיוחד שקשה ליצור בין תלמיד לאדם מבוגר. לדבריה, זהו כוח אדיר ובעל עצמה רבה כאשר מצליחים לממש אותו, והוא חשוב בהרבה מעבר לתמיכה הלימודית כשלעצמה".

קסמי ילדות

קסמי ילדות הוקם על ידי נאורה פרי. בקסמי ילדות היצע רב של הצגות לגילאי הצעירים והמתבגרים. התכנים מותאמים לכל סוגי החינוך ולכל המגזרים. בקסמי ילדות הצגות מוכרות מהקלסיקה כגון: כיפה אדומה והקוסם מארץ עוץ, וגם הצגות מקוריות. נאורה פרי מביימת  וכותבת חלק נכבד מהן. נאורה פרי גם הוציאה לאור ספר ילדים "קוקו וריקו", המפגיש את הקורא הצעיר עם אמא תרנגולת ואבא תרנגול, היוצאים למסע חיפושים אחרי זוג האפרוחים שלהם. במהלך החיפושים נפגשים התרנגולת והתרנגול בחיות הכפר, ומכאן אנו למדים היכן גרה כל חיה, הקולות שהיא משמיעה, והתועלת שלה לאדם. את הספר ניתן להשיג בסטימצקי ובאתר קסמי ילדות. בנוסף ניתן להשיג בקסמי ילדות סדנאות יצירה לילדים, מופעים לימי הולדת וימי כיף לילדים, הצגות תאטרון בובות, וגם אפשר לכתוב ולהתאים נושאים לרצון וצרכי הלקוח. בקסמי ילדות יש כל מה שילדים אוהבים, עם דגש על שפה, איכות ושרות. לפרטים נוספים, טל'; 0528931475/6.

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל