פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 622

גיליון 622

גיליון 622 * י"א כסלו תשע"ד * 14/11/2013 * משוגר למנויים בלבד * [email protected]  * עורכת ראשית; סיגל בן-ארצי * 03-6354484

מי צריך ועד לאומי לחינוך

מרכז המידע והמחקר של הכנסת פרסם בחודש יוני האחרון סקירה על מועצות חינוך בעולם והשווה אותן לוועד החינוך שבישראל. יש ארצות שבהן למועצת החינוך השפעה גדולה על מערכת החינוך. בישראל תרומתו שולית בלבד. האם צריך אותו בכלל? או אולי להפך – כיון שאין יו"ר מזכירות פדגוגית במשרה מלאה, אולי מן הראוי להפעיל אותו יותר דווקא עכשיו?

מאת; סיגל בן-ארצי

בחודש יוני האחרון פרסם מרכז המידע והמחקר של הכנסת סקירה שכותרתה מועצות לאומיות לחינוך – סקירה משווה. הסקירה הוזמנה על ידי יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, עמרם מצנע, ושר החינוך, שי פירון.

מהי מועצה לאומית לחינוך

מועצה לאומית לחינוך היא גוף ממלכתי שחברים בו מומחים בתחום החינוך, אזרחים, נציגי ציבור ועוד. המועצה אמורה לייעץ בכל הנוגע לגיבוש מדיניות וחקיקה בתחום החינוך. במדינות שונות פועלת מועצה לאומית לחינוך לצד משרד החינוך או בתוכו, ביניהן בלגיה, דנמרק, הולנד, פינלנד, צרפת, בארצות הברית – בכמה מדינות, ועוד. בכל מדינה פועלת המועצה במתכונת שונה ולה גם תפקידים שונים. בסקירה הנוכחית נבדקו ההבדלים בין המדינות השונות והושוו למצב הקיים בישראל.

על פי חוק חינוך ממלכתי, בישראל אמורים לפעול מספר גופים שייעצו לשר החינוך; ועד החינוך, המועצה לחינוך ממלכתי דתי, המועצה לחינוך ממלכתי משלב והמועצה המייעצת לחינוך ערבי. לפי החוק, השר מחויב להתייעץ עם הוועד או המועצה הרלבנטית לפני השימוש בסמכויותיו בכל תחום. בארץ פועלת לצד השר המזכירות הפדגוגית, שחבריה ממונים בידי שר החינוך. למזכירות הפדגוגית סמכויות נרחבות, ובהן ההדרכה והטיפול בכל השאלות הפדגוגיות של חינוך החובה, פיקוח על ביצוע תכניות לימוד, אישור ספרי לימוד, עידוד יוזמות פדגוגיות ועוד. המזכירות הפדגוגית אף רשאית למנות מועצה מייעצת, שחבריה הם חברי המזכירות או אנשים שאינם חברים בה, ובלבד שמנכ"ל משרד החינוך אישר את הרכב מועצה זו. בנוסף, פועלת בארץ האקדמיה הישראלית למדעים, שלה תפקיד מייעץ בתחום החינוך למדעים, ומכון ון ליר בירושלים, שבמסגרתו פועל המרכז לחשיבה אסטרטגית בחינוך. במסגרת המרכז פועלות קבוצות חשיבה בסוגיות שונות בחינוך. בישראל פעילים כיום כל הגופים הנ"ל, למעט המועצה המייעצת לחינוך הערבי. המועצה המייעצת לחינוך הערבי הוקמה ב-1990. מספר שנים לאחר מכן התפטרו רוב חבריה, לאחר ששר החינוך דאז, פרופ' אמנון רובינשטיין, דחה את המלצותיה בדבר הקמת מזכירות פדגוגית נפרדת לחינוך הערבי, והיא לא מונתה מחדש. בוועד החינוך הנוכחי תשעה חברים, ובהם שני עובדי משרד החינוך, ארבעה פעילים בשדה החינוך, חמישה חברים מטעם מוסדות להשכלה גבוהה, שני חברים מטעם הרשויות המקומיות ושני חברים מטעם ארגוני המורים. על-פי מידע שהתקבל ממשרד החינוך, ועד החינוך בכהונתו הנוכחית התכנס חמש פעמים לדיון בתיקון או בהתקנה של תקנות מסוימות, כמו כללי חובת דיווח במוסדות חינוך על אלימות גופנית, או תיקון תקנות בדבר מוסדות חינוך מוכרים. (המשך בעמ' הבא)

בהמשך לכתבה על תקציבי ארגוני המורים בגיליון הקודם של קו לחינוך;Michaeli_Meirav-s
תקציבי משרד החינוך להסתדרות המורים הועלו לאחרונה בשאילתא בכנסת

מאת; מערכת קו לחינוך

בעקבות הכתבה בגיליון הקודם של קו לחינוך , על התקציבים המועברים לארגוני המורים, התברר כי נושא תקציבי הסתדרות המורים הוצג בעבר בשאילתא בכנסת לשר החינוך, שי פירון. את השאילתא העלתה ח"כ מירב מיכאלי (בתמונה). לפניכם השאילתא ותגובת שר החינוך (בתמונה).Piron
השאילתא של ח"כ מירב מיכאלי נגעה בכתבות שהתפרסמו בעבר על תקציבי הסתדרות המורים בתקשורת, על התנהגות של הסתדרות המורים כלפי סיעת נחל, שהיא הסיעה האופוזיציונרית להנהגה השלטת, והוסיפה שאלות כמו; 
מה סכום הכסף שמעביר מדי שנה משרד החינוך להסתדרות המורים?  האם משרד החינוך מפקח על השימוש שנעשה בכסף זה? האם נעשו ביקורות על השימוש בכסף? מדוע משרד החינוך לא מתנה את מעבר הכסף בהליכי ביקורת מקובלים? לקריאת השאילתא במלואה הקש כאן.
לפניכם תשובתו של שר החינוך, שי פירון; "הסתדרות המורים הינה ארגון יציג של מורים וגננות במדינת ישראל, שנוסד בשת 1903 והתאגד כאגודה עותומאנית. בשל מעמדו כאגודה עותומאנית, הארגון אינו מפוקח או מבוקר על ידי משרד המשפטים. יצוין כי מתוקף התאגדותו כאיגוד מקצועי, הוא מחויב בהעברת דיווחים שוטפים למשרד הפנים, אך אין סנקציות במקרה של אי דיווח. תקציב הסתדרות המורים מורכב בחלקו מהקצבות המועברות להסתדרות ממשרד החינוך ואגף השכר במשרד האוצר (באמצעות מנהלת הגמלאות) מכוח הזכמי שכר קיבוציים והוראות תקשי"ר". בהמשך מפרט השר את התקציבים שהועברו להסתדרות המורים בשלוש השנים האחרונות. בשנת 2011 108,052 מיליון שקלים, בשנת 2012 115,437 מיליון שקלים, ובשנת 2013 עד כה – 92,899 מיליון שקלים. 
בתגובה לשאלות של ח"כ מיכאלי לגבי הפיקוח על הכסף, כותב שר החינוך; המשרד מעביר הקצבות להסתדרות בהתאם להגשת דו"חות ביצוע חתומים על ידי רואה חשבון בכל רבעון והמצאת הוכחות בגין קיום רכישות או התקשרויות חוזיות. הצעת התקציב של קרנות ההשתלמות מוגשת למשרד מדי שנה ומאושרת על ידו. בנוסף, מקיים המשרד ביקורת עומק על קרנות ההשתלמות מידי 3-4 שנים. בנוסף מציין השר כי לאחרונה נעשה דיון בנושא, בשיתוף משרד האוצר. בדיון נקבע, כי יבחנו דרכי הפעולה, ובכלל זה יבחנו תהליכי הבקרה המופעלים והתאמתם כיום. כמו כן יבחנו הסמכויות החוקיות לקיום בקרות נוספות והסדרת מעמדו המשפטי של הארגון. השר מסכם כי הוא סבור שיש להפנות תלונות באשר לחשדות שהועלו לגורמי החוק הרלבנטיים. לקריאת התשובה במלואה הקש כאן.

זהבי2

לאתר זהבי יעוץ

מי צריך ועד לאומי לחינוך

(המשך מעמ' קודם)

קמו ונפלו

במשך השנים קמו ונפלו הצעות שונות בדבר הקמת מועצה לאומית לחינוך בישראל. אחת ההצעות הייתה של ועדת דברת. בהמשך הציע פרופ' צבי צמרת, שהיה יו"ר המזכירות הפדגוגית, להחליף את המזכירות הפדגוגית במועצה מרכזית לחינוך, שתקבל את הסמכויות של המזכירות הפדגוגית וסמכויות נוספות. המועצה צריכה להיות דומה למועצה להשכלה גבוהה הקיימת כיום. גם הצעתו של פרופ' צמרת לא התקבלה. כיום אין יו"ר למזכירות הפדגוגית במשרה מלאה. רחל מתוקי, מנהלת מחוז חיפה, קיבלה אחריות זמנית, ומבצעת חלקית את התפקיד. לאחרונה גם התפטרה המנכ"לית, דלית שטאובר, על רקע חילוקי דעות עם השר החדש, ומונתה מכ"לית חדשה. ייתכן כי דווקא במצב שכזה ראוי להפעיל יותר את ועד החינוך. ככל הידוע זה לא קורה.

בחו"ל

במדינות שונות בארצות-הברית ובפינלנד פועלות מועצות חינוך שלהן סמכויות ביצוע מגוונות ורחבות מאוד. ועד החינוך במדינות ארצות-הברית מעורב לעתים קרובות במינוי ראש מחלקת החינוך במדינה, עוסק בקביעת יעדי מערכת החינוך והחזון שלה, בגיבוש תכניות הלימודים וניסוח הדרישות מן התלמידים בשלבים שונים של מערכת החינוך, ברישוי עובדי הוראה ומוסדות חינוך, במדידה והערכה ועוד. ועד החינוך הלאומי של פינלנד הוא רשות עצמאית, הפועלת לצד משרד החינוך, ולה סמכויות בעיקר בתחום התכנון והפיתוח, לרבות ניסוח תכניות לימודים, אך גם בתחומי מדידה, הערכה ובקרה ועוד. ברוב מדינות אירופה ובקוויבק מועצת החינוך היא גוף מייעץ, ותפקידה להעביר חוות דעת לשר החינוך, לממשלה או לפרלמנט בסוגיות בתחום החינוך, על-פי בקשת שר החינוך או ביוזמתה. במדינות אחדות, ובהן צרפת, בלגיה וספרד, השר או הממשלה מחויבים להיוועץ במועצה כחלק מתהליך האישור של מדיניות, הצעות חוק ממשלתיות או תקנות. מקבלי ההחלטות אינם מחויבים לקבל את עמדת המועצה, אך מכיוון שחוות הדעת של מועצות החינוך הן בדרך כלל מפורטות, מנומקות ומפורסמות לציבור או לחברי הפרלמנט, יש להן משקל בדיון הציבורי או הפרלמנטרי באותה סוגיה. מועצות החינוך הלאומיות של קוויבק, ספרד, דנמרק וצרפת ממלאות, לצד תפקיד הגורם מייעץ, תפקיד של גורם מעריך, ומפרסמות דוחות תקופתיים על מצבה של מערכת החינוך והבעיות שעמן היא מתמודדת. לעתים היבט זה בעבודתה של המועצה מתמקד בתחום מסוים. בדנמרק למשל, ההערכה מתמקדת בתרומתה של מערכת החינוך לצמצום פערים בין אוכלוסיות שונות ולהגדלת השוויון והאינטגרציה במדינה.

בארץ

שנים רבות מתקיים דיון בארץ בנושא החלפת ועד החינוך הקיים במועצה ציבורית לחינוך. הסיבה העיקרית היא המערכת הפוליטית בישראל, שבה יש חילופי שלטון תכופים, בעוד שמערכת החינוך נזקקת ליציבות ולתכנון לטווח ארוך. ככל העולה מכתבה זו, הדבר לא צלח. מאידך, לאור מיעוט המפגשים של הוועד הלאומי לחינוך נשאלת גם השאלה אם צריך בכלל ועד שכזה.

* להרחבה ניתן לקרוא סקירה על מועצות חינוך לאומיות ברחבי העולם בפורטל מס"ע.

ההורים, התלמידים והמורים חקרו את המושג "מורה לחיים" שורשי

מאת; מערכת קו לחינוך

אורט עירוני ד' במודיעין קיים לאחרונה ערב לימודי להורי, מורי ותלמידי בית הספר במתכונת בית מדרש. הנושא היה "מנהיגות חינוכית – מורה לחיים". בערב נטלו חלק ראש העיר, סגנו, ראש מינהלת החינוך, המפקחת על בית הספר וסמנכ"ל אורט. בערב הלימוד, שבו השתתפו כמאה איש, למדו המשתתפים בחברותא טקסטים בנושא מנהיגות חינוכית – מורה לחיים, ואף צפו  בסרטון שהכין תלמיד בעקבות סיפור תלמודי. במהלך הערב ציינו התלמידים, כי מורה לחיים אינו בהכרח רק מי שמגלה ידע ובקיאות בחומר אלא גם אדם ערכי מבין ומעורב בבעיות התלמידים. אחת התלמידות הגדירה זאת כך; "בשבילי מורה לחיים זה מורה, שהחליט לא לוותר עלי, ולא לוותר לי. בלעדיו לא הייתי כאן". הערב הלימודי הוא חלק מתכנית "שורשי ישראל" (לוגו התכנית בתמונה), של רשת אורט ישראל, שמטרתה העמקת הזהות היהודית בקרב התלמידים. במסגרת התכנית מתקיימים ערבי לימוד בית מדרשי מדי חודש, ובהם משתתפים הורים, מורים ותלמידים. באורט עירוני ד' מודיעין מתקיים שיתוף פעולה של גופים שונים בתחום המורשת: עיריית מודיעין, רשת אורט ישראל, משרד החינוך  ומכון הרטמן. התלמידים זוכים למגוון תכניות לימוד ופעילויות בתחום המורשת היהודית, שמעשירות את החינוך הערכי בשעות הלימודים ואף מחוצה להן. במסגרת לימודי המורשת, מקבלים התלמידים שעתיים שבועיות בכל כיתה בחטיבת הביניים,  ובכיתות י' אף יותר, במסגרת הלימודים לבחינת בגרות במחשבת ישראל. השנה נפתחה בבית הספר גם מגמת מחשבת ישראל, ולומדים בה תלמידים שבחרו להעמיק את הידע בתחום זה.

וובינר 20 בנובמבר

לאתר מכון מופ"ת

אתרי החודש באתר רשת אמ"יתamit

מאת; מערכת קו לחינוך 

רשת אמי"ת פרסמה לאחרונה את האתרים הנבחרים לחודש זה באינטרנט, לפי נושאים של ימי הלימוד הייחודיים בו.
אתרים לכבוד חג החנוכה; מדוע נקבע חג החנוכה? מדוע אנו חוגגים אותו שמונה ימים דווקא? מהם הרמזים לחג החנוכה מהתורה? מהו הרקע ההסטורי לחג? מדוע מדליקים נרות בחג? מהם הכללים לחנוכיות כשרות?  תשובות לשאלות אלו ועוד סיפורים, שירים, חידונים ומתכונים לכבוד החג באתר האינטראקטיבי על חג החנוכה;
כתובת האתר לתלמידי העל יסודי:                 http://amit.org.il/hagim/hanoca/
כתובת האתר לתלמידי בתיה"ס היסודיים:   http://213.8.150.43/yesodi/hagim/chanu/

יום הזיכרון לדוד בן גוריון; יום הזיכרון הממלכתי לדוד בן גוריון  ז"ל, ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל, חל ב-14 בנובמבר. על האיש וחזונו ניתן לקרוא בכתובת;  http://www.amit.org.il/activities/bengurion

יום זכויות הילד; יום זכויות הילד חל ב-20 בנובמבר. מידע בכתובת; http://www.amit.org.il/rights

אתר כ"ט בנובמבר; כ"ט בנובמבר הוא הכינוי ל-29 בנובמבר 1947, היום בו החליט האו"ם על סיום המנדט הבריטי בארץ ישראל, ועל תכנית החלוקה, להקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ; יהודית וערבית. מידע לבתי הספר העל יסודיים בכתובת;
http://amit.org.il/hagim/kafte

עושים בית ספר; תערוכה חדשה במרכז האמנויות במוזיאון חיפהCurvedspace2 (1)

מאת; מערכת קו לחינוך

למרות מחקרים שמוכיחים את הקשר בין לימודי אמנות לבין הגדלת סיכויי ההצלחה בחיים, נדחקים לימודי האמנות בישראל לשוליים. מעטים בתי הספר שמלמדים אמנות. מעטים בתי הספר שמכירים בחשיבות המקצוע, המטפח ליצירתיות, סקרנות, ביקורתיות, פיתוח מיומנויות ומשמעת עצמית ועוד. כחלק ממחאה קולקטיבית, של מורי האמנות, נפתחה לפני מספר שבועות במוזיאון חיפה התערוכה "עושים בית ספר" (אחת היצירות בתמונה). בתערוכה מציגים אמנים המלמדים אמנות במערכת החינוך בארץ. התערוכה בוחנת את הקשר בין יצירה והוראה וממחישה דרך עבודות העוסקות בסוגיות אישיות, חברתיות וחינוכיות את הנושא. התערוכה מדגישה את חשיבותה של האמנות בטיפוח תלמידים כאנשים חושבים ויוצרים. בין היתר מעלה התערוכה שאלות כמו מהות הקשר בין המורה לתלמיד, למה חשוב ללמוד אמנות, מי צריך בית ספר, ועוד. השאלות מעוררות דיון במושגים מעולם החינוך, כמו מסגרת חינוכית, סמכות, חברות, יחסים במערכת החינוך ועוד. שם התערוכה נשאל מהמונח "עשה לו בית ספר", שפירושו ביצוע מושלם והצלחה. הוראת האמנות תורמת להסרת המרכאות מעל המונח עושים בית ספר.
בתערוכה יתקיימו שני אירועים מרכזיים: מעגל אמנים, שיעסוק ביחסי מורה/אמן/תלמיד, ויתקיים ביום שישי, 6 בדצמבר, בשעה  12:00, במסגרת אירועי פתיחת פסטיבל "החג של החגים", וכנס "חינוך, אמנות ומה שביניהם",  שיתקיים ב-25 בדצמבר, בין השעות 16:00 – 20:00. התערוכה הינה 
פרי שיתוף פעולה בין הפיקוח על האמנות החזותית במשרד החינוך, מוזיאון חיפה לאמנות והמרכז לחינוך של מוזיאוני חיפה.

לילה במצדה

לאתר רשות הטבע והגנים

עיר אחת בשבוע; מערכת החינוך של רמת השרון

מאת; מירי סעתי
רמת השרון

במערכת החינוך של רמת השרון לומדים בשנת הלימודים תשע"ד 8,587  תלמידים, החל מגילאי טרום חובה ועד כיתות י"ב. זהו גידול של 408 תלמידים לעומת השנה הקודמת. בעיר 62  גני ילדים, 8 בתי ספר יסודיים, שתי חטיבות ביניים ושני בתי ספר תיכוניים. בשנים האחרונות חלה מגמה של גידול משמעותי ומתמשך במספר התלמידים במערכת, כשהגידול המכריע הוא בגילאי הקדם יסודי. לאור הגידול המתמשך באוכלוסיה צעירה, הקימה עיריית רמת השרון בשמונה השנים האחרונות עוד 27 גני ילדים חדשים. מערך הקמתם של גני הילדים החדשים היה מלווה בהקצאת משאבים רבים. המשאבים הוקצו להקמת המבנים, לאיוש צוותים חדשים ולהבניית מערכת גני הילדים, שהותאמה לקליטה של 2,058 ילדים בגיל הרך. כל בתי הספר ומערך גני הילדים העירוני נמצאים במסגרת אופק חדש.

תכנית נוספת הפועלת מטעם עיריית רמת השרון היא תכנית אמירים ומצוינות 2000, לטיפוח וקידום מצוינות במוסדות החינוך, ומתן מענה לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מיזם אחר, המשמש כתכנית פיילוט מטעם משרד החינוך בשיתוף פעולה עם עיריית רמת השרון הוא אקדמיה בתיכון. בתי הספר התיכוניים אלון ורוטברג משתתפים במיזם. יעדיה של התכנית הם הנגשת ההשכלה הגבוהה, חיזוק החינוך הציבורי וטיפוח ההון האנושי. התכנית כוללת בין השאר המרת בחינות הבגרות בהיקף חלקי או מלא, קורסים לקרדיטציה אקדמית מטעם האוניברסיטה הפתוחה ועוד.

תכנית נוספת, שמטרתה להגדיל את מספר התלמידים המסיימים את לימודיהם עם בגרות איכותית בתחומי הטכנולוגיה והמדע, היא עתודה למנהיגות מדעית-טכנולוגית. הסיבות אשר הובילו לבחירת מערכת החינוך של רמת-השרון להיכלל בתכנית נעוצות במבדקים שנערכו מטעם משרד החינוך. מינהל המדע והטכנולוגיה שבמטה מצא כי במוסדות החינוך העל-יסודיים בעיר קיימים הפוטנציאל להצלחה בקרב התלמידים וכן צוותי הוראה מתאימים. יחד עם זאת, עיריית רמת השרון נכונה להשקיע משאבים הנוספים, על מנת לעמוד בכל תקני מרחבי הלמידה. המשאבים כוללים בין היתר רובוטים, מעבדות מדעים, מחשבים וכלי הוראה-למידה טכנולוגיים מתקדמים. תכנית הליבה מורכבת מתגבור מקצועות המתמטיקה, הפיזיקה ומדעי המחשב. בנוסף, נהנים התלמידים שבמסגרת התכנית גם מן המיזם העירוני "מבוגר משמעותי בקהילה מחנכת דור".

בשנת הלימודים הנוכחית נפתחה בחטיבת הביניים קלמן, זו השנה השנייה, כיתת "מנהיגות בדרך ארץ". זוהי כיתה ניסויית, הראשונה מסוגה בארץ. בבסיס היוזמה עומדים מספר יעדים מרכזיים, שבכללם פיתוח כישורי מנהיגות בקרב המשתתפים ומוכנות להובלת תהליכים חברתיים במעגלי החיים השונים. התכנית כוללת ציר מיומנויות להענקת כלים וכישורי חיים, וציר ערך – ליצירת מודעות ערכית בקרב התלמידים בכיתה הניסויית.

מערכת החינוך של רמת השרון חרתה על דגלה לחנך אדם להיות אוהב אדם. מערכת החינוך ברמת השרון מחויבת לכך שכל תלמיד יחוש מכובד, חשוב, ושייך, ויגיע למימוש היכולות הטמונות בו בחברה תומכת ומקבלת. כמו כן מחויבת העיר להטמעת עקרונות "מבוגר משמעותי", פיתוח וקידום מנגנונים להתנדבות בני נוער בקהילה ולמנהיגות פעילה.

 

פרס המורה היזם של קרן רקנאטי לאיא סעאבינה, מורה למתמטיקה מכפר קרעסעאבינה

סעאבינה קיבלה את הפרס על היוזמה "תלמידים מלמדים תלמידים"

מאת; מערכת קו לחינוך 

איא סעאבינה, מורה בתיכון על שם אחמד עבדאללה יחיא בכפר קרע, וסטודנטית לתואר שני בתכנית להוראת המדעים במכללת אורנים, היא זוכת פרס המורה היזם לשנת 2013 של קרן רקנאטי. במסגרת עבודתה יזמה סעאבינה תכנית לימודי מתמטיקה לתלמידים מתקשים בבית ספרה, כאשר תלמידי י"ב משמשים כחונכים לתלמידי כיתות י' ו-י"א. החניכים הם בעיקר תלמידי שלוש יחידות לימוד, המתקשים במתמטיקה, והחונכים הם בעיקר תלמידי שלוש יחידות לימוד, שעברו את המבחן, אך רוצים לשפר את הציונים. ההשתתפות במיזם היא על בסיס התנדבותי. החונכים מקבלים הדרכה וסיוע מהמורה, כשעיקר העבודה מתמקדת בעזרה בשיעורי בית והסבר חוזר על החומר שנלמד בכיתה. המורה נוכחת במפגשים של התלמידים ומתערבת רק במקרה הצורך. בסיכומו של התהליך התברר כי ציוני הבגרות של התלמידים שהשתתפו במיזם גבוהים יותר מאשר של התלמידים שבחרו שלא להשתתף בו. ממוצע ציוני הבגרות עומד על 71.5, לעומת ממוצע הציונים במבחן המיון הפנימי, שנערך לפני תחילת התכנית, שעמד על 31.8. השנה נגשו 22 תלמידים מבית הספר לבחינת הבגרות, לעומת חמישה תלמידים בשנה שעברה.

יו"ר חדש לוועד מפקחי מחוז צפון

מאת; מערכת קו לחינוך

באסם עיאדאת, מפקח כולל במחוז צפון, נבחר ליו"ר ועד מפקחי מחוז צפון. עיאדאת גם ישמש כנציג מפקחי המחוז בוועד הארצי של המפקחים.
 תפקיד הוועד הוא לטפל בנושאים שונים המשפיעים על עבודתם של המפקחים ונוגעים בעיקר לרווחתם המקצועית.

* תיקון טעות בגיליון 621; בתחרות "צעד ראשון לפרס נובל בפיזיקה" זכו במקום הראשון שני תלמידים מבית ספר עמל עהד בחורה.

במכללת אורנים; תכנית ייחודית למורים למתמטיקה המשתלמים בריאלי בחיפה בתמיכת קרן טראמפ

מאת; מערכת קו לחינוך
טראמפ

במסגרת שיתוף פעולה בין קרן טראמפ, מכללת אורנים ובית הספר הראלי בחיפה, פותחה תכנית השתלמות למורים לעתיד למתמטיקה. עשרה סטודנטים מצטיינים בתחום המדעים, שהחליטו להפוך למורים למתמטיקה, יעברו תכנית הכשרה משולבת למכללת אורנים, יחד עם השתלמות בבית הספר הריאלי ובמימון קרן טראמפ. קרן טראמפ תורמת לשיפור בהישגי החינוך הציבורי בישראל בתחומי המתמטיקה והמדעים ומעודדת הוראת מתמטיקה ברמה של 5 יחידות.
בתכנית משתתפים השנה ארבעה מורים מאמנים מהריאלי בחיפה, כאשר כל מורה מדריך בין שניים לשלושה סטודנטים. משך ההכשרה – שנה אחת. באורנים קיימת אפשרות לסיים את הלימודים בתוך שנה. הסטודנטים שוהים בריאלי משעה שמונה בבוקר ועד לשש בערב. במהלך היום הם צופים במורים, מתנסים בהעברת שיעורים – בהתחלה בחלקי שיעורים, ולאחר מכן בשיעורים שלמים, עובדים באופן פרטני עם תלמידים מתקשים – כחלק מהתרומה לבית הספר ולצורך התנסות בהוראה מסוג זה, נפגשים עם המורה המאמן למשך שעה – מה שלא קיים בתכניות ה"רגילות", ועובדים יחד עם המורים על פרויקט בית ספרי, כמו פיתוח חדר מתמטיקה. לאחר מכן הם לומדים שני קורסים – דידקטיקה ומיומנויות הוראה, המתקשרים באופן ישיר ליום ההתנסות. המרצה לדידקטיקה היא ד"ר חמוטל דוד, רכזת המתמטיקה של הריאלי, ובעצמה מלווה שלושה סטודנטים. המרצה של מיומנויות הוראה היא ורדה זיגרסון, המלווה את הסטודנטים במהלך כל היום, וצופה בהם בשיעורים.
שלוש פעמים במהלך השנה ישתתפו הסטודנטים והמורים המאמנים בפעילות סדנאית, שתיקבע בהתאם לצורכיהם.
את קורסי ההשלמות במתמטיקה ואת שאר קורסי החינוך, הסטודנטים לומדים באורנים. לאחר סיום הלימודים, הסטודנטים יתחילו את הסטאז'.
במהלך השנה הנוכחית תיפגש ד"ר עטרה שריקי, רכזת התכנית באורנים, עם מנהלי בתי ספר, במטרה למצוא לבוגרים כיתות ברמה של 5 יח"ל, שבהן יעשו את הסטאז' בשנה הבאה. 
בשנת הסטאז' ממשיך הליווי הצמוד לסטודנטים, וכך גם בשנה השלישית, במתכונת של "ליווי בקליטה".
קרן טראמפ תורמת לתגמול המורים המאמנים בתכנית, שיצטרכו לעבוד יותר מהרגיל. 
המכללה קיבלה הסכמה ממשרד החינוך להעניק לכל הסטודנטים המשתתפים בתכנית מענק מותנה של 5,800 ש"ח לשנה, ובתמורה יעבדו בשנה הבאה בשני שליש משרה לפחות.

פרפר בטבעOLYMPUS DIGITAL CAMERA

אנחנו יושביo באלון הגליל, בגליל התחתון, בנוף של יער טבעי של אלון תבור, ועוסקים בהפעלת ילדים בטבע, בהפעלות גיבוש ODT ופעילות אתגרית. הדגש בפעילות הוא להעביר לילדים חוויה יצירתית-חברתית בטבע. הדגש הוא על הקשר עם הילדים כפרט וכקבוצה. בזמן ההכנה תמיד נחשוב על הילד, ונבנה את הפעילות דרך הנפש והנשמה שלו. אנחנו מקפידים שהמדריכים שלנו יהיו אוהבי ילדים. חשוב לנו שהילדים יסיימו את הפעילות עם טעם של עוד ומאד חשוב שיזכרו היכן היו. פרטים באתר 
או בטל'; 050-8333873 או במייל;
[email protected] 

 חוויה ותוכןחוויה

חוויה ותוכן הוקמה על ידי שלושה אנשי חינוך, מתוך רצון להוות חלופה איכותית בתחום התוכן החינוכי וההדרכה והבלתי פורמלית וכמרכז ללמידה חווייתית. החברה פיתחה פעילויות שמתאימות לגילאי 4-14, אותן ניתן להעביר כחלק מיום הלימודים, או כיום מיוחד בבית הספר או מחוצה לו. חוויה ותוכן מאפשרת דרך משחק ותנועה לחשוף את הילד לדילמות הערכיות שבעולם. הפעילויות שמציעה חוויה ותוכן עוסקות ברגש ובחוויה הפנימית שקשורות לעולמו של הילד. כך נוצר לימוד יצירתי, שמשאיר את רישומו לאורך זמן. בין הפעילויות; ליסודי, למשל, הפנינג מדע לבית הספר, או "הכדור הנדיב", על כדור הארץ ותרומתו לאדם. לחטיבת הביניים, "בדרך לעצמי" על ההתבגרות ושלביה. את הפעילויות ניתן לשלב בסיורים, כמו סיור אקולוגי לפעילות הכדור הנדיב. הפעילויות בחוויה ותוכן מוכרות ומפוקחות ע"י משרד החינוך ומתקיימות עפ"י חוזר מנכ"ל. על לקוחות חוויה ותוכן נמנים ארגונים, כמו החברה להגנת הטבע, בתי ספר, מוסדות ועוד. לפרטים טל'; 03-5053081, 054-6738138,  054-6735003 או באתר.

דף חדש – אימון לקויות למידהדף חדש

אימון אישי תפקודי, Functions Coaching, הוא אחת הדרכים היעילות ביותר באמצעותן ניתן לעזור לבעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה, כך אומרת דבי לוי, מאמנת אישית מוסמכת, מומחית להוראה מתקנת, ובעלת ניסיון רב בטיפול בהפרעות קשב וריכוז. לוי הקימה את מרכז דף חדש בהוד השרון, שהוא מרכז טיפולי, המתמקד באימון בבעיות תפקודיות שונות. לדברי לוי, האימון מקנה למתאמן כלים שבאמצעותם יוכל לשפר את התפקוד הימויומי, כמו ניהול זמן, ארגון אישי, ניהול כעסים, פתרון בעיות, ועוד. האימון מומלץ על ידי פסיכיאטרים ונוירולוגים. במהלך האימון עובר המתאמן שינוי בחשיבה, מפתח אסטרטגיות שונות ומשפר את הביצועים. כך תחושת ההצלחה מחליפה את תחושת התסכול, הדימוי העצמי משתפר ועמו גם התפקוד הכללי. לפרטים נוספים, טל'; 077-5508470, 054-4551708 או באתר.

עינת לביא logo einat lavi6

עינת לביא מטפלת בשיטת אלבאום בשילוב פסיכותרפיה גופנית. הטיפול רגשי וחוויתי, ומטרתו להוביל להתפתחות ולהעצמה אישית. המפגש עם התנועה משמש הזדמנות להעצים את המטופל ולחבר אותו אל הכוחות שבו. בשיטה זו מטפלת לביא בהפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, דימוי עצמי נמוך, חרדה חברתית, התפרצויות זעם, הפרעת חרדה ועוד. כמו כן משמשת השיטה להכנה לכיתה א'. הקליניקה של לביא נמצאת ברעננה. לפרטים טל'; 050-8211031 או באתר.

תו תקן מטעם ארגון הג'וינט וקרן מיטב הוענק למרכז חינוך ליאו באק בחיפהתו מידות

מרכז חינוך ליאו באק קיבל את "תו מידות", הבודק אפקטיביות של מלכ"רים ומעיד על מצוינות 

 מאת; מערכת קו לחינוך

מרכז חינוך ליאו באק בחיפה הוא מוסד חינוך פרטי ופועל כמלכ"ר. המרכז כולל מספר אגפים הפועלים במשולב; מתנ"ס, בתי ספר מהגיל הרך עד תיכון ובית כנסת ליהדות מתקדמת. המוסד, החוגג 75 השנה, נבחר על ידי משרד החינוך לשמש כבית ספר ניסויי מדגים, למנהיגות יהודית וציונית. תו מידות של הג'וינט וקרן מיטב מיועד למלא חסר בהערכת פעילותן ואיכותן של עמותות ומלכר"ים. מוסדות המצטרפים לתו מידות, עוברים מבדקים ומבחנים שונים, ובסופו של דבר מוערכים באופן אובייקטיבי למדי באופן שבודק את השקעותיהם ויעילותם.  

מרכז חינוך ליאו באק הוא בין מוסדות החינוך היחידים, אשר דרש וקיבל תו מידות. ליאו באק נדרש לעבור מבדקים, אשר העריכו את העשייה החינוכית במקום. הדו"ח המפורט שהעניק תו מידות לליאו באק פתוח לעיון הציבור, הורים ותלמידים, ובכלל זה ולתורמים פוטנציאליים. ליאו באק מתכוון לעשות שימוש בתרומות לפיתוח קהילתי.

מנכ"ל ליאו באק, דני פסלר, מסר בעקבות הזכייה בתו את הדברים הבאים; "למרות שתחום הפילנתרופיה הישראלי בחיתוליו, ניתן לזהות כיווני התפתחות חיוביים. ארגונים רבים, המעוניינים לגייס תרומות לפרויקטים ומפעלים חדשים, יידרשו להוכיח מעל לכל צל של ספק את אמינותם. תו מידות הוא התקן המחמיר ביותר בישראל לעניין זה. למיטב ידיעתי, אנחנו המוסד הראשון מסוגו לעבור את מבחני התו ולזכות בו. תו מידות נדרש היום בכל מיני תכניות, אחת מהן, למשל, הוא התכנית "עיגול לטובה" הפועלת בשיתוף פעולה עם חברות האשראי, ובה אנשים מעגלים את חשבונותיהם למעלה והשארית היא תרומה המוקדשת לתכנית לפי בחירתם. אנו בליאו באק מעוניינים להרחיב את מרחב גיוס התרומות ממקורות בארץ, לרבות מבוגרינו, ובכדי להפוך את התהליך לשקוף ויעיל בחרנו לעבור את מבחני תו מידות.

בישראל כ-30 אלף מלכ"רים, ובתחום פועלים כ-11% מכלל המועסקים במשק. מדי שנה נרשמות כ-1,600 עמותות נוספות. התחרות על המשאבים ועל דימוי חיובי בדעת הקהל הולכת וגוברת, ובמקביל מתרחבות בעולם מגמות המקדמות ערכים כגון שקיפות, דיווחיות ואחריותיות. הגופים המממנים אינם מסתפקים עוד בדיווחים הקיימים, ודורשים עדויות להצלחה ותוצאות של ממש כתנאי להמשך תמיכתם. תו מידות הוקמה בשנת 2008 כמענה למגמות אלה. 

בגן יבנה; הרשות המקומית מוכנה לטפל בתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז בעזרת בעלי חייםלוגו גן יבנה

המחלקה לשירותים חברתיים במועצה המקומית גן יבנה, הודיעה כי תציע לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז או בעיות התנהגות טיפול בעזרת בעלי חיים. התכנית מיועדת לתלמידים בכיתות ג'-ו'. הרשות המקומית תממן את התכנית, וההורים ישתתפו בעלות סמלית של 50 שקלים בלבד. בתכנית ייטלו חלק ההורים יחד עם הילדים, כאשר הרעיון הוא ליצור קרבה בין ההורה לילד. המטרה היא לאפשר לבנות דיאלוג פתוח בין הילד למבוגר האחראי בחייו וללמד אותם ביחד מיומנויות תקשורת. טיפול באמצעות בעלי חיים כבר הוכיח את עצמו; המגע והקשר עם בעלי החיים מאפשר לילד להקרין עליהם את רגשותיו בסביבה בטוחה, בה ניתן להתמודד עם הרגשות באופן רגוע, בריא ומאוזן.
גבי גולדשטיין, מנהל המחלקה לשירותים חברתיים, מציין כי "תכניות דומות הוכיחו שיפור בתפקודם של הילדים במסגרות החינוך והבית, תוך הגברת סמכות ההורים ויכולת המנהיגות שלהם. אנו סבורים שפתיחת התכנית בגן יבנה תיתן להורים ולילדים כלים להתמודד טוב יותר עם הקשיים".
צוות התכנית יכלול שני מנחים, עובדת סוציאלית קלינית ומטפלת בבעלי חיים, מדריכים וכלבים.
התכנית תכלול 15 מפגשים בשעות הבוקר, בני שעה וחצי כל אחד, וזה יהיה אולי העקב אכילס שלה. התלמידים ייצאו מהלימודים, וההורים ייאלצו להפסיד ימי עבודה. ייתכן ועל רקע זה היא לא תוכל כלל לצאת אל הפועל, אבל כיון שהרעיון מבורך, כמו גם יוזמת העירייה, החלטנו לכתוב עליו כאן. 

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל