פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
פורטל השתלמויות
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
  • פורטל השתלמויות
    • מי אנחנו?
    • תקנון האתר
  • הרשמה להשתלמות
  • עיתון קו לחינוך
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ט
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ח
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ז
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ו
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ה
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ד
    • קו לחינוך גיליונות תשע"ג
  • צרו קשר
השתלמויות › newsletter › גיליון 616 – הגיליון השבועי של קו לחינוך

גיליון 616 – הגיליון השבועי של קו לחינוך

גיליון 616 * כ"ט בתשרי תשע"ד * 3/10/2013 * משוגר למנויים בלבד * [email protected]  * עורכת ראשית; סיגל בן-ארצי * 03-6354484

שומרים על החינוך או שומרים על עוז לתמורה?

ארגון המורים עומד מאחורי הקמפיין בתקשורת שכותרתו "שומרים על החינוך". ארגון המורים טוען כי מטרת הקמפיין למנוע פגיעה ברצף השש שנתי. יש כאלה הטוענים שמסתתר כאן משהו נוסף 

מאת; סיגל בן-ארצי

ארגון המורים העל יסודיים מפרסם בחודש האחרון בטלוויזיה וברדיו קמפיין שכותרתו "שומרים על החינוך". הקמפיין ברדיו מציג סיטואציה שבה מורה מציינת בפני תלמיד שהוא עולה כיתה אך לא בבית ספרו, כיון שיש בעיה ברצף החינוכי. הקמפיין בטלוויזיה מציג בשקופית ובמלל כי מטרתו לשמור על החינוך בישראל.
הקמפיין, שעלה ברדיו ובטלוויזיה ב-10 בספטמבר 2013, קרא לציבור לגלוש באינטרנט בגוגל תחת המילים "שומרים על החינוך". מי שגלש באינטרנט בין התאריכים 10-14 בספטמבר העלה חרס בידו. צרוף המילים המוצע לא העלה דבר. רק ביום ראשון, ה-15 בחודש, הוביל הצרוף לסרטון שהועלה ביו-טיוב ותומך בקמפיין (ראה בעמוד הבא). הסרטון חוזר על הקמפיין עצמו. ב
שבועיים האחרונים המשיך הקמפיין לסירוגין בטלוויזיה וברדיו.
מארגון המורים נמסר, כי הקמפיין נועד למנוע פגיעה בתלמידים ובמורים אם יופעלו שתי רפורמות בבית הספר השש שנתי. עוד נאמר, כי מטרת יישום עוז לתמורה החל מחטיבות הביניים היא להכין את התלמידים לבגרות ולאקדמיה מכיתה ז' ולא מכיתה י'.
מאידך, 
גורמים במערכת החינוך ציינו, כי לדעתם הקמפיין הועלה לאחר שמשרד החינוך חתם עם הסתדרות המורים על הסכם להארכת יישום תכנית אופק חדש לשנתיים נוספות. ההסכם נחתם לאחר שבמהלך השנה האחרונה היו מספר ניסיונות כושלים כדי שארגון המורים והסתדרות המורים יגיעו להסכמה על שילוב שתי הרפורמות שבראשותן בעל יסודיים. הנושא אף הגיע לבית המשפט, שקרא לשני הארגונים להגיע להסכם ביניהם. גם ההתערבות לאחרונה של דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, בניסיון להביא לרפורמה משולבת בעל יסודיים, לא צלחה. על פי תפיסת משרדי החינוך והאוצר, הסתדרות המורים היא הגוף המייצג את המורים בחטיבות הביניים. אי לכך לא ניתן ליישם את עוז לתמורה בחטיבות הביניים. מאידך, ארגון המורים אינו מוכן לוותר על הרפורמה שלו. בעוז לתמורה תומכים מנהלי העל יסודיים, שלדעתם היא העדיפה ליישום בעל יסודי (ראה בידיעה הבאה). תגובת משרד החינוך, כשחתם על הארכת ההסכם עם הסתדרות המורים, סתמה את הגולל על השאלה איזו מהרפורמות תבוצע בחטיבות הביניים. המהלך גם גרם לכך שהותיר על כנו את הבעייתיות הקיימת כיום בעל יסודיים, שעיקרה ניהול מערכת בית ספרית שבה שתי רפורמות במקביל. (המשך בעמ' הבא)

מנהלי העל יסודי דורשים רפורמה אחת

"משרד החינוך מתעלם מאיתנו", טוענים מנהלי העל יסודי, שדורשים רפורמה אחת בשש שנתיים ובחטיבות הביניים העצמאיות, ומאיימים; "אם המשרד ימשיך להתעלם מהמנהלים נתחיל בעיצומים; לא נוציא טיולים, לא נחזיר מבחנים, ולא נצא לפעילויות סל תרבות"

מאת; סיגל בן-ארצי

בכנס שאמור להיערך ביום ראשון הקרוב בגימנסיה הרצליה בתל אביב, אמורים מנהלי התיכונים וחטיבות הביניים העצמאיות לגבש את דרישותיהם ממשרד החינוך באשר ליישום רפורמה אחת בעל יסודי. מנהלי התיכונים רוצים רפורמה אחת, שתכיר בארבעים שעות עבודה שבועיות למורה, בדומה לרפורמת עוז לתמורה. המנהלים מציינים כי אינם מחויבים לרפורמת עוז לתמורה, אלא לרפורמה שהם יגבשו. למנהלים לא חשוב איך יקראו לרפורמה החדשה; "מצידי שיקראו לה רפורמת קוקוריקו", אומר מנשה לוי, סגן יו"ר התאגדות המנהלים בארגון המורים. המנהלים גם מוכנים שלרפורמה שיגבשו יקראו בשם שיכיל שילוב של שתי הרפורמות, כמו "עוז לאופק". המנהלים דורשים ממשרד החינוך להקים ועדה שתבחן נושאים שחשובים לדעתם ברפורמה העתידית. על הוועדה להיות מורכבת מנציגי משרד החינוך והמנהלים. (המשך בעמ' הבא)

לאתר זהבי יעוץ

שומרים על החינוך או שומרים על עוז לתמורה?

(המשך מעמ' קודם)

האם עם סיום הקמפיין יסתיים גם המאבק על יישום רפורמת עוז לתמורה בשש-שנתיים? יש להניח שלא. יש גם מי שמהמרים כי הקמפיין נועד להכשיר את לב הציבור לקראת עיצומים שינקטו מנהלי העל יסודיים או אפילו שביתה עתידית שיוביל ארגון המורים (ראה ידיעה נוספת בעמוד זה). בינתיים מארגון המורים נמסר, כי טענת הגורמים הכורכים את הקמפיין כתגובה לחתימה של משרד החינוך על הסכם עם הסתדרות המורים היא חסרת שחר. עוד נמסר, שכאשר ארגון המורים נאבק למען מערכת החינוך ולא על תנאי עבודה או תוספות שכר למורים, ישנם אלה שימצאו לנכון להלעיז ולהכפיש.
אם תהיה שביתה ואם לאו רק ימים יגידו. אם ארגון המורים נאבק למען החינוך בישראל או למען רפורמה שהוא יזם, גם זה ניתן לבחון במבחן המציאות. אנחנו מצידנו בדקנו את תגובת הציבור לקמפיין וראינו כי מספר הצפיות בסרטון ביו-טיוב הגיע מאז עלייתו לאוויר לכ-5,000 בלבד. המשמעות היא כי הציבור אדיש, וייתכן כי רובו כלל לא מבין את משמעות הקמפיין.
בדיקת עלות הקמפיין מול משרד פרסום, העלתה כי עלות קמפיין דומה ברדיו, במשך כחודש, היא כ-300 אלף שקלים. שידור קמפיין דומה בטלוויזיה, לחמש פעמים, עולה כ-270  אלף שקלים. לגבי עלויות הקמפיין 
ציינו בתגובה מארגון המורים, כי "עלותו אינה עולה על הסכום שהארגון יכול להרשות לעצמו".

 קמפיין ארגון המורים ביו-טיוב; "שומרים על החינוך"

מנהלי העל יסודי דורשים רפורמה אחת

(המשך מעמ' קודם)

מנשה לוי מציין את דרישות המנהלים ברפורמה העתידית; * סולם שכר אחד – תלוש שכר אחד – מדרג תוספות אחד * לוח צלצולים אחד * לוח השתלמויות אחד עם שיקול דעת למנהל השש-שנתי * פנסיה אחת * סולם קידום אחד * בונוסים בהיקף של 5.500 ₪ לכל מורי השש-שנתי בכל שנה ל-33% מהמורים (במקום  15% מהמורים בכל שנה) * תגמול בעלי תפקידים בשעות שבועיות פרונטליות * בעלי תפקידים יוכלו לכהן על כל הרצף השש-שנתי (לדוגמה – רכז ח"ח) * הגדרה של בעלי תפקידים חדשים (רכז מערכת, לקויי למידה וכו') * מבנה שבוע עבודה אחד * גמישות בהיקף משרה מקסימלי – עד 1.1 משרה (26.4) * מבנה גמולים אחד (דרגות השכלה, ותק, ביגוד והבראה) * בקר על חישוב ההמרה למורים ברפורמה השש-שנתית * מדיניות אחידה בנושא השבתון * גמול פיצול כיתות אחיד המתייחס לכל ביה"ס השש-שנתי * בינוי ותשתיות – פינות עבודה והוראה פרטנית * גמול ניהול למנהל בחישוב על משרה וחצי ולא משרה (בנוסף ל – 14% תוספת שמנהלים מקבלים) * מינוי מנהל לחט"ב במכרז בהשתתפות ובהסכמת המנהל השש-שנתי * הגדלת מספר שעות תפקיד לסגנים ולבעלי תפקידים.
לוי מציין, כי אם הנהלת משרד החינוך לא תחל בהידברות עמם, ינקטו המנהלים העל יסודיים בעיצומים; לא יוציאו טיולי בתי ספר, לא יחזירו מבחנים לתלמידים ולא ייצאו לפעילויות סל תרבות. היום (ה'), בשעה ארבע אחר הצהריים, יפגינו המנהלים מול משרד החינוך בתל אביב נגד ביטול בחינות הבגרות בהיסטוריה ובספרות ולמען רפורמה אחת בבתי הספר השש שנתיים.

סדנאות מקוונות

לאתר מכון מופ"ת

עיר אחת לדוגמה; ירושלים

המדור עיר אחת לדוגמה יציג בכל פעם מערכת חינוך של עיר אחרת. בחרנו לפתוח עם מערכת החינוך של בירת ישראל. המאפיין העיקרי שלה, לדברי מנהל אגף החינוך בעירייה, הוא רמת הערכיות והסובלנות של אנשי החינוך שבה, שלהתרשמותו גבוהה יותר מהממוצע הארצי

מאת; מערכת קו לחינוך

במערכת החינוך של ירושלים לומדים 260 אלף תלמידים בלמעלה מ-750 בתי ספר ובכאלפיים גני ילדים. במערכת זו עובדים 15 אלף מורים. במהלך הקיץ שיפצה העירייה מבני חינוך בעלות של 80 מיליון שקלים. 57 גני ילדים חדשים הוקמו. כמו כן הוקמו עשרות פינות עבודה. במהלך שנת הלימודים ייבנו עוד עשרות פינות עבודה. במהלך הקיץ הפעילה העירייה את תכנית "החודש ה-11". במסגרת זו הופעלה מסגרת חינוכית במתכונת של קייטנה בגנים לכ-12 אלף ילדים.
50 בתי ספר יתוקצבו השנה כבתי ספר קהילתיים. בבתי הספר תפעל תכנית חינוכית מיוחדת שתתמקד בפיתוח הקשר עם הקהילה. בין היתר, כל בית ספר יתחייב לקיים במהלך השנה שני מפגשים פתוחים לקהילה. לתכנית שותפים מינהלים קהילתיים, תנועות נוער וועדי הורים.
תכנית הצהרונים ציל"ה ותכניות הארכת לימודים נוספות פועלות בכ-400 גנים. הגנים פועלים עד השעה 16:30. במסגרת ציל"ה ייושם יום לימודים ארוך בגני החינוך המיוחד. בבתי הספר פועלים בתי תלמיד להארכת יום הלימודים. בשמונה בתי ספר בעיר, בכיתות ה'-ו', לומדים השנה עם ספרי לימוד דיגיטליים בשני תחומי דעת. בתשעה בתי ספר יסודיים יעסקו במיגור האלימות והגזענות בספורט באמצעות תכנית ייחודית. תלמידים מצטיינים בעיר ילמדו בתכנית ייחודית שתמומן על ידי קרן ירושלים. לתלמידים יוצמד חונך אישי וייערכו מפגשים קבוצתיים. בכיתות אומן במוזיאון ישראל ובבצלאל ישתתפו מאות תלמידים. בתכנית חינוך לפסגות משתתפים עשרות תלמידים עם הישגים גבוהים משכונות חלשות, כדי ללוותם לתעודת בגרות איכותית.
לתכנית הלימודים לבגרות נוספו השנה ארבעה בתי ספר ערבים במזרח ירושלים וארבעה בתי ספר במגזר החרדי. עיריית ירושלים היקצתה השנה כשלושה מיליון שקלים לתכנית לצמצום הנשירה במזרח העיר. בנוסף השקיעה העירייה כחצי מיליון שקלים להקמת ספרייה בתיכון אבן רושד במזרח העיר. הספרייה תשמש בבוקר את התלמידים ואחר הצהריים את הקהילה כולה. בתי ספר רבים הצטרפו לרפורמות בחינוך; אופק חדש ועוז לתמורה.
ראש מינהל החינוך, משה (קינלי) טור-פז, המכהן כשנה בתפקידו, מציין כי הוא חש באופן מובהק בשני מאפיינים ייחודיים לחינוך הירושלמי; המחנכים הירושלמיים ערכיים וסובלניים יותר מהממוצע. הם רואים את התלמיד בראש ומנסים להוציא מה שיותר משהות התלמיד בבית הספר. בנוסף, החינוך בירושלים משלב תורה עם דרך ארץ, ומחנך לערכים כמו כבוד האדם וסובלנות לאחר. 

המדען הצעיר615

לאתר המדען הצעיר

הפסקת תכנית המחשוב? בכנס מו"ח הציגה רשת עמל מספר פרויקטים מתוקשבים

מאת; לימור רז

בכנס מו"ח האחרון, "תופסים קיוון", שנערך בחודש יולי במכון מופ"ת, נערכה תצוגה מרשימה של פרויקטים באמצעות מחשבים. סמנכ"לית פדגוגיה ברשת עמל, ד"ר רונית אשכנזי, הציגה בכנס את הפעילות שנערכת בתחום המחשוב ברשת. ד"ר אשכנזי ציינה, שאחד "הנושאים החמים" על שולחנה הוא כיצד להטמיע למידה חווייתית בבתי הספר. לדעתה, רק למידה חווייתית מאתגרת את התלמידים, מאפשרת להם להתמודד טוב יותר בעולם הגלובלי, וכמובן להפנים כנדרש את חומר הלימוד. לצורך זה מנסים ברשת מספר מודלים של למידה עם אייפדים. באחד מבתי הספר צוידו כל המורים והתלמידים באייפדים, שכוללים ספרי לימוד דיגיטליים. בסוף שנת הלימודים הקודמת אף נערכה ברשת בחינת בגרות במכניקה הנדסית על אייפדים. מודל נוסף שנמצא בניסוי הוא הכיתה הניידת, המיועד למגמות מינהל. בכנס הציג מנהל תיכון הולץ בתל אביב, אבי מידן, מצגת שמתארת עתידנות לשמה בבית הספר והיא מובאת כאן.

לנדר קורסים

לאתר מכון לנדר

תאומים בכיתה; מתי חשוב להפריד ביניהם

מאת; איריס בר-ניר כהן, ורד בן-פורת, ליאת גרוס

בכיתות רבות יש כיום תאומים וגם שלישיות. חלקם לומדים באותה כיתה, חלקם בכיתות נפרדות. כחודש לאחר תחילת השנה רצוי לבחון את הסוגייה האם להשאיר את התאומים באותה כיתה או להפריד ביניהם. כדי לבחון את השאלה ניתן להיעזר בשאלות אלו:1. האם אחד התאומים מתבלט בתחומים מסוימים ומאפיל על אחיו, באופן שהילדים, וגם הסביבה, מתקשים להימנע מהשוואה. 2. האם קיימת חלוקת תפקידים ברורה וקבועה בין התאומים המתקיימת לאורך זמן, וההורים לא מוצאים דרכים לשנותה בתוך המשפחה – הנוח מול הקשה, הוותרן  מול התובעני? 3. האם תאום אחד תלוי מאוד באחיו, ומתקשה לתפקד בלעדיו? האם אחד התאומים לוקח אחריות "הורית" על השני, שומר עליו ואינו יכול להתפנות לפעילות או לקשרים אחרים? 4. האם הזהות המשותפת של התאומים משתלטת על הנפרד – מדברים ב"אנחנו", מגלים העדפות ובחירות זהות, עושים הכול ביחד, בוחרים רק את אותם חברים? 5. האם התאומים מאותתים בדרכים שונות על קשר צפוף מדי, שבא לידי ביטוי במריבות תכופות, מאבקי כוח ותחרותיות רבה? 6. תאומים זהים דורשים התייחסות נוספת על תאומי אחווה: הדמיון הרב עלול להכביד עליהם בהתייחסות הצוות והילדים. כאשר יש קושי להבדיל והסביבה מתייחסת אל השווה ולא אל הייחודי והשונה, אז רצוי להפריד בין השניים.
חשוב להביא כל בעיה או שאלה לידיעת ההורים ולפעול עמם בשיתוף פעולה. במידת הצורך יש להיעזר באנשי מקצוע נוספים. 
ישנה ספרות עשירה על גידול תאומים. שני ספרים מומלצים בעברית הם; "תאומים לגדול ולגדל", מאת ליאורה באור, הוצאת אחיאסף. "שנינו ביחד וכל אחד לחוד", מאת רונית פלוטניק, הוצאת יסוד.

בעיה בכיתה; אולי התלמיד שנראה חריג סובל מאספרגר?

מאת; מערכת קו לחינוך

ישנם תלמידים שמגלים התנהגות חברתית חריגה בכיתה, אבל נראה שכאילו הם ילדים רגילים. הם עלולים לסבול מאספרגר לא מאובחן. אספרגר היא הפרעה חברתית, אחת מאלה השייכות לקשת האוטיסטית, שלא תמיד קל לאבחן אותה. בהשוואה לבעלי תסמונות אחרות על גבול האוטיזם, לאספרגרים יש פחות חזרתיות (compulsive), פחות הפרעות במשחק הדמיוני ופחות הפרעות בשפה המדוברת. כמו כן, בעלי תסמונת אספרגר הם בדרך כלל בעלי אינטליגנציה תקינה ואף יותר, יכולת טובה של הבנת הנקרא, לימוד שפות ובעלי יכולת זיכרון טובה במיוחד. הלקות באה לידי ביטוי בתקשורת לא מילולית עם הסביבה. הילד שסובל מאספרגר מתקשה בהבנת מצבים חברתיים, מגלה חוסר יכולת לקרוא הבעות פנים, מיצירת יחסים קרובים עם בני גילו ועוד. באוניברסיטת אריאל, במגמת תקשורת דווקא, לומדים סטודנטים הסובלים מהלקות. אחת התלמידות העלתה לרשת סרטון שמסביר את הבעיה.

מערך שיעור ייחודי; כלי נגינה בתקופת המקרא

מאת; מערכת קו לחינוך

הלמידה הבינתחומית מחפשת לה תמיד אפיקים חדשים, כך שתוכל לכלול כמה מקצועות יחדיו. עבודות חקר שנכתבו באמי"ת מודיעין, ומוצגות באתר חדר המוסיקה של בית הספר, עוסקות בכלי נגינה בתקופת המקרא. העבודות חוקרות מתי החלו להשתמש בכלי נגינה, הסוגים השונים – נשיפה, פריטה, הקשה וכדומה, והשימוש שלהם במזרח הקדום ובתרבות ישראל. העבודות מקנות ידע על ההיסטוריה של עם ישראל, על העמים בשכנותנו ותרבותם, ועל כלי נגינה ייחודיים שהשתרשו בתרבות היהודית, כמו שופרות. לאתר העבודות הקש כאן.

תכנית לימודים עולמית בישראל; NFTE

מאת; מערכת קו לחינוך

תכנית NFTE היא תכנית לימודים ייחודית לתלמידים בסיכון. התכנית פותחה בארצות הברית והתרחבה לכעשרים מדינות, כולל ישראל. בתכנית משתתפים בה כיום אלפי תלמידים ברחבי העולם. השנה תחל התכנית לפעול גם ברשת אורט, בעשרה בתי ספר, וישתתפו בה כ-150 תלמידים. מטרת התכנית היא להכשיר את התלמידים לעולם המקצועי-עסקי, תוך הקניית מיומנויות למידה וכישורי חיים מגוונים. התכנית – ששמה הוא ראשי תיבות של נקודת מפנה ליזמות ותעסוקה – מתמקדת בהכשרת בני נוער ליזמות עסקית במטרה לשלבם בקהילה כבוגרים עצמאיים. התכנית מעודדת ערכים של עצמאות כלכלית, מסחר הוגן וקהילתיות. בתכנית משולבים תלמידים מכיתות י'- י"ב. במהלך התכנית עוסקים התלמידים בכישורי חיים כמו חשיבות התכנון, ולמידה של מקצועות יסוד, כמו עברית וחשבון.

בנק ישראלבנק ישראל – מרכז מבקרים

מרכז המבקרים של בנק ישראל מהווה הזדמנות לתלמידים ולקהל הרחב להתוודע אל עולם הכלכלה והמטבע, ללמוד מקרוב את תפקידיו המרכזיים של הבנק ותרומתו לכלכלת המדינה. הביקור במרכז מגוון, חווייתי וכולל עמדות משחקי מחשב אינטראקטיביות. בעמדות המשחק ניתן להתנסות וליישם את הכללים הבסיסיים של הכלכלה הבנקאית והמסחר הפיננסי. התערוכה הנומיסמטית שבמרכז חושפת את המבקרים אל היבט ההיסטורי של הכסף החל מהתקופה העתיקה, דרך התקופה העותומאנית ועד לתקופתנו. תערוכת המטבעות הינה מעין מסע בזמן, בו מקבלים המבקרים מענה לשאלות הקשורות לתולדות אמצעי התשלום, והתנהלות המסחר טרם המצאת המטבע. להשלמת הביקור ניתן לצפות בסרטונים המתארים את פעילותו המרכזית של בנק ישראל בשמירה על יציבות המחירים. לפרטים נוספים טל'; 02-6552211 או באתר.

71846בריינפופ – פשוט לדעת יותר

בריינפופ הינה חברת תוכן בינלאומית, המציעה מגוון רחב של תכנים חינוכיים מבוססי אנימציה, שבאמצעותם מוסברים מושגים מופשטים בבהירות ובפשטות. ייחודיותו של האתר מתאפיינת בתכנים אשר עברו בדיקה פדגוגית קפדנית ומותאמים לתוכנית הלימודים הישראלית. יחד עם זאת התכנים גם ערוכים באופן המעורר את סקרנותם של התלמידים, בדרך ההופכת את הלימוד לחוויה אפקטיבית ומהנה. האתר מיועד לצורך ביסוס התכנים הלימודיים במערכת החינוך, לחיזוק הידע הנרכש ולצורכי העשרה בבית ובבית הספר. האתר נקי מתוכן שיווקי ופרסומות, ומהווה סביבת גלישה בטוחה לילדים. לפרטים נוספים טל": 03-6878989 ימים א"-ה", 9:00-16:00 או באתר.

הללהלל – מרכז לקידום הלמידה

הורים רבים נמצאים בסיטואציה של בלבול וחוסר אונים בעת התבשרותם כי עולה החשד שילדם לקויי למידה. במהרה צפויים ההורים לגלות כי קיים היצע רחב של אבחונים מאבחונים שונים, וכי התחום רווי במכוני אבחון. אחת הדרכים היעילות היא הפנייה למכון מהימן ומוכר, המציע מכלול שירותים לאבחון וטיפול. מרכז ה.ל.ל מהווה את אחד המרכזים המובילים למתן שירותי אבחון, ייעוץ, הדרכה וטיפול במגוון לקויות ובעיות לימודיות, התנהגותיות ורגשיות. מרכז ה.ל.ל מלווה ומעניק תמיכה החל מהשיחה הראשונית, דרך מיפוי הצרכים וכלה בהצגת הפתרונות והמעקב אחר יישומם. מרכז ה.ל.ל כולל קשת רחבה של אבחונים כמו אבחונים דידקטיים, פסיכו-דידקטיים, נוירו-התפתחותיים, פסיכולוגיים, אבחונים ממוחשבים וכן אבחון אינטק למיפוי צרכים. לפרטים נוספים טל": 03-6196682 או באתר.


mmmמן אנד מיינד – המרכז לפיתוח כישורים חברתיים

קיימים תחומים שהידע בהם אינו נרכש בדרך כלל בחינוך הפורמאלי, ורק ניסיון החיים עשוי ללמד. אף על פי כן, הידע בתחומים חיוני לא פחות, ולעתים אף יותר להצלחתנו בחיים. אחד התחומים הכלולים בקטגוריה הזו מוגדר ככישורים חברתיים, שהם היכולת לזהות מצבים ורגשות ולהסתייע בהם ככלי עזר המקדם צמיחה אישית. חברת מן אנד מיינד מהווה כיום אחד המרכזים המובילים לפיתוח מנהיגות, מיומנויות תקשורת ויכולות ניהול צוותים דרך הקניית כלים חברתיים. החברה מציעה סדנאות לפיתוח והעצמת מורים, סדנאות שכנוע ופרזנטציה, סדנאות תקשורת בין אישית ועבודת צוות וכדומה. כמו כן, מציעה מן אנד מיינד הרצאות והשתלמויות למוסדות חינוך, תנועות נוער, ארגונים וחברות. לפרטים נוספים טל": 054-4228029 או באתר.

 

barilan לאתר היחידה ללימודי המשך 

הפסקה גן יבנהבית ספר לדוגמה; בן גוריון בגן יבנה הוכר כבית ספר מקדם בריאות שנה שלישית ברציפות

מאת; מרסל הדר, דוברת מועצת גן יבנה

בית הספר בן גוריון בגן יבנה הוכר כבית ספר מקדם בריאות במחוז המרכז זו השנה השלישית ברציפות. בנימוקי הוועדה להחלטה לבחור בבית ספר בן גוריון נאמר; "בית הספר עוסק בקידום בריאות בכל שכבות הגיל בתחומי תוכן רבים ומגוונים ולאורך כל השנה." תכניות הלימודים בבית הספר נכתבו בהלימה לחזון בית הספר ולתפיסה החינוכית הדוגלת בשמירה על איכות הסביבה. תכניות הלימוד מגוונות, ספירליות, נלמדות בהתאם לגילאי הילדים  וכוללות התייחסות לתחומים רבים הקשורים לנושאי הבריאות; החל בבריאות הפה והשיניים, דרך בריאות החושים, צמחים בשירות הבריאות, בריאות מערכת התנועה, בריאות מערכת הנשימה, כללים ליציבה נכונה, שמירה על בריאות ממחלות חורף, קידום הבריאות התזונתית וצרכנות נבונה, בריאות מערכת העיכול, דרכי התמודדות עם לחצים חברתיים, מאפיינים פיזיולוגיים של גיל ההתבגרות, וכלה בשמירה על היגיינה אישית ודימוי עצמי.

בית הספר מפעיל תכניות ייחודיות נוספות העוסקות בנושא בריאות או קיימות בזיקה אליו. תכנית בטיחות עוסקת  בקשר שבין בטיחות ובריאות הגוף. התכנית מתמקדת בהתנהגות בטוחה בחגים, התנהגות נכונה וזהירה בעונות השנה, למשל הגנה מפני השמש בקיץ, ותכנית חקלאות, העוסקת בצמחים בשירות הבריאות, וכן בצמחי תבלין ומרפא.
בתחום האמנות מקיימים התלמידים פעילות לציור סביבתי. כך, למשל, עצבו התלמידים "תמרורים" המוצבים בבית הספר, המזכירים לתלמידים להתנהל בצורה בריאה.

בשבוע בריאות, שמקיים בית הספר במהלך השנה, מוזמנים מרצים מקהילת ההורים ומרצים מבחוץ. במסגרת תכנית "תפור  עליי", כל תלמידי בית הספר אוכלים ארוחת בוקר בריאה. בנוסף בית הספר משתתף בתכנית למניעת השמנה בקרב הילדים. תכנית נוספת היא "בית ספר צועד", המעודדת את התלמידים להגיע לבית הספר ברגל. כמו כן פועלת בבית הספר הפסקה יזומה, הכוללת פעילות גופנית יזומה ומהנה, כמו ריקודי זומבה (בתמונה).

לנדרומרכז אקדמי ירושלים מכון לנדר – בית הספר לתיירות

ביה"ס לתיירות מטעם המרכז האקדמי – מכון לנדר מציע שני מסלולי השתלמות: קורס מורי דרך וקורס מדריכי טיולים. הקורסים מיועדים לעובדי הוראה וחינוך המבקשים לרכוש הכשרה בתחום המאפשר תעסוקה ברישיון, הן במסגרת מערכת החינוך והן במסגרות נוספות. קורס מורי דרך עוסק בהקניית ידע מקצועי בתחומי ידיעת הארץ, תוך הטמעת הזיקה הרוחנית והלאומית לארץ ולאדמתה. הקורס מוכר מטעם משרד התיירות. קורס מדריכי טיולים מכשיר לעבודה בתחומי הכרת הארץ, שדאות, מחנאות, וכולל גם קורס עזרה ראשונה. הקורס מוכר מטעם משרד החינוך לצרכי גמול ומקנה תעודת מדריך טיולים. לפרטים ולהרשמה: 02-9954444 או באתר www.lander.ac.il 

דניאלה אמנטדניאלה אמנט – אמנית ופסלת ישראלית

 דניאלה אמנט היא אמנית אוטודידקטית ואינטואיטיבית, שפסליה ויצירותיה מוצגים בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם. דניאלה מפסלת במגוון סגנונות; קלאסי ופיגורטיבי ועד למופשט. יכולותיה וירטואוזיות ואמירתה הייחודית. דרך הפיסול מתחקה דניאלה אחר מעשה הבריאה, תוך שהיא מתעמתת ומגמישה את היצירה אל גבולות הלא נודע. החומרים מהם מורכבים הפסלים הם חימר וברונזה, המהווים מעין ניגודים משלימים בין חומר חם למתכת קרה. לחלק מהפסלים מעטה מבריק. הפסלים מזמנים למתבונן חוויות אסתטיות, חושניות ורגשיות. במקביל להיותה יוצרת ואמנית פעילה, מקיימת דניאלה גלריות לאומנות, וכן מגוון סדנאות וחוגים בתחום הפיסול למבוגרים ולילדים. פרטים נוספים בטל'; 0522482165 או באתר.

מגי בן יהודהמגי בן יהודה – להציב סטנדרט חדש באימון

כל אחד מאיתנו רוקם חלומות של הצלחה במישור הזוגי, במישור המקצועי וברמה אישית. יחד עם זאת, מעטים מאיתנו זוכים להגשים את החלומות הבסיסיים. ההתמודדות בהישרדות היומיומית מונעת מאיתנו את המודעות לכך שכל המשאלות הללו בהישג יד, וניתן להגשימם בסיוע האימון האישי. אחת הנשים המובילות בתחום היא מגי בן יהודה, המתמחה באימון וייעוץ אישי, זוגי, ארגוני ועסקי. כמו כן עוסקת מגי בהנחיית סדנאות להעצמה אישית וכסופרווייזר למאמנים. מגי משלבת באימונים ידע אקדמי, תובנות וניסיון אישי, ופועלת מתוך חזון להוביל לכדי אמונה ביכולות, עד למימוש מלוא הפוטנציאל הטמון באדם וההגשמה העצמית. לפרטים נוספים טל': 7955535- 054 או באתר. 

שם עולםמכון שם עולם – סמינרים, ימי עיון והכנת בני הנוער לקראת המסע פולין

השמדה, רצח, רעב, הסרת צלם אנוש, שנאה וסבל הן מילים נרדפות לשואה. ואולם, השואה מהווה גם סמל להתמודדות, ערכים, אמונה, תקווה, ניצחון הרוח ושמירת הצלם. אחד המכונים העוסקים בחקר השואה הוא מכון שם עולם, המתמקד בסוגיית ההתמודדות במהלך השואה. ואולם, בניגוד לגופים האחרים המנציחים את השואה מנקודת המבט של הסבל וההשמדה, עוסק מכון שם עולם בשאלות הנוגעות להתמודדות הרוחנית, דתית, הומאנית, ערכית והזהות היהודית. המכון מורכב ממחלקת מחקר, מחלקת תיעוד ומחלקת חינוך. מחלקת החינוך פועלת במגוון ערוצים באמצעות השתלמויות עבור קבוצות נוער לפולין, קורס מורים מלווים, ימי עיון וסמינרים, יחידות לימוד, תערוכות, ניידת חינוכית ומרכז פדגוגי. לפרטים נוספים:  04-6301637 או באתר.

חילופי מנכ"ליות במשרד החינוך; שלב הפרשנות

מאת; מערכת קו לחינוך

מה קרה בהנהלת משרד החינוך בחצי השנה האחרונה? כבר בחודש יוני האחרון נודע כי מנכ"לית המשרד, דלית שטאובר, עומדת לסיים את תפקידה. בהמשך התברר כי חמישה בכירים אחרים סיימו גם הם את תפקידם, כל אחד מסיבותיו הוא. מנכ"ל משרד ממשלתי ובכלל הוא משרת אמון. לכן בדרך כלל חילופי שלטון גוררים עמם חילופי מנכ"לים. הפעם זה לא קרה. שר החינוך, שי פירון, נכנס לתפקידו מבלי להביא עמו מנכ"ל אחר. אבל חילופי השרים השפיעו בכל זאת על המנכ"לית, שהחליטה לסיים את תפקידה. שטאובר רצתה לסיים את עבודתה בסוף יוני, אך שוכנעה להמשיך עד לאחר תחילת שנת הלימודים ומציאת מנכ"ל אחר. פירון חשש מזעזוע גדול מדי, כאשר המשרד פועל ללא מנכ"ל, ללא יו"ר מזכירות פדגוגית, ללא מדען ראשי ועוד.
נאום שנשאה שטאובר בכנס מנהלי המחלקות לחינוך בחודש אוגוסט האחרון, היה למעשה סיכום הקדנציה שלה. בנאום שמה שטאובר דגש על כל מה שנעשה בשנה האחרונה במערכת, ופחות על מה שעתיד להתבצע בשנת הלימודים הקרובה. חלק מהנוכחים באולם חשבו שזה בגלל הקיצוצים שהושתו על המשרד. רק מעטים ידעו את הסיבה האמתית.
בחודשים האחרונים פנה פירון למנהלים מובילים במערכת החינוך בהצעה להיות מנכ"ל המשרד. בין היתר פנה לראש רשת אמי"ת ולמנכ"ל רשת אורט. בהמשך פנה לחפש מישהו "בבית פנימה". מיכל כהן הייתה בחירה די טבעית, בעיקר מעצם היותה סמנכ"לית המשרד, ובשל העובדה כי כניסתה לתפקיד תלווה במינימום זעזועים – מה שהמשרד צריך עכשיו במיוחד. 

לקראת 2014: נפה למגזר הערבי בצפון

מאת; מערכת קו לחינוך

לקראת קיץ 2014 תוקם במחוז צפון של משרד החינוך נפה למגזר הערבי. המטרה היא לבחון את צרכי האוכלוסייה הערבית בראיה כוללת, ולהקל על מלאכת השיבוץ וההעברות של עובדי ההוראה. שליטה של נפה מרכזית על כוח האדם תסייע בצמצום חריגות בשעות ההוראה ובמניעת אובדן שעות רבות. מנהלת המחוז, ד'ר אורנה שמחון, דיווחה על הקמת הנפה החדשה בישיבת הנהלת המחוז האחרונה. דובר המחוז, דויד גורלי, מציין כי ההחלטה על הקמת הנפה התקבלה לאחר הצלחת המתכונת הזו במגזר היהודי ובמגזר גני הילדים. למנהל הנפה נבחר אחמד בדראן, מפקח המחוז למגזר הערבי. במגזר הערבי בצפון לומדים כ-165 אלף תלמידים.

מכון יד יצחק בן צבי 

יד יצחק בן צבימכון יד יצחק בן צבי הינו מוסד ממלכתי שהוקם בשנת 1969 בשכונת רחביה בירושלים, על מנת להמשיך את רצף פועלו של הנשיא יצחק בן צבי בהיבט החינוכי, המחקרי, הציוני והתרבותי. ברבות השנים הפך יד יצחק בן צבי לגוף מוביל בחקר, לימוד והנחלת מורשת ארץ ישראל ויישובה, העיר ירושלים וקהילות ישראל במזרח. מטרת המכון הוא השרשת הנושאים הללו וחיזוק זיקת העם אל הארץ. בבית הנשיא נמצאים מכוני מחקר, הוצאת ספרים וספרייה. לצידם פועל מרכז רחל ינאית ללימודי ירושלים באמצעות סיורים מודרכים לבתי ספר, קבוצות נוער ועולים, והמרכז ללימודי ארץ ישראל, המקיים מידי שנה עשרות השתלמויות, כנסים וקורסים. לפרטים נוספים: 02-5398888 או באתר.  

קבוצה לשיפור מיומנויות חברתיות

מרכז תמרמיומנויות חברתיות אלו אותם כישורים ויכולות המאפשרים התנהגות חברתית הולמת.
התנהגות חברתית הולמת מתבטאת ביכולתו של האדם למלא אחר ציפיות החברה, לבנות קשרים חברתיים עם בני גילו, להסתגל לדרישות המציאות ולקבל החלטות בהקשרים רגשיים, אישיים חברתיים וערכיים.

במרכז תמר היושב בת"א  ובמכון שלם היושב בראשל"צ מתקיימות קבוצות המיועדות לילדים המתמודדים עם קשיים חברתיים. הפעילות הקבוצתית מהווה סימולציה לעולם האמיתי שבחוץ. במפגשי הקבוצה ילד מגלה שהוא אינו לבד ושיש עוד ילדים החולקים קשיים הדומים לשלו. כמו כן, הקבוצה מספקת מתחם בטוח לילד לבטא את עצמו וליצור תחושת שייכות חברתית התורמת לדימויו העצמי.

לפרטים נוספים והרשמה: http://tamar-center.co.il/our-groups/ או בטלפון 03-5445326, 03-9642623

מורה איש חינוך, אנא שתף...
  • אימייל
  • הדפסה
איתור השתלמות ב-קליק
קייטרינג בשרי
שיתופי פעולה
  • קייטרינג אסאדו לחתונה
  • אוטוקרוואן השכרת קרוואנים
  • ADHD- הפרעת קשב וריכוז
  • קייטרינג על האש כשר במרכז מחירים
  • ייעוץ זוגי מחירים, יועץ זוגיות
  • קייטרינג איכותי לאירועים קטנים מחירים
  • קייטרינג על האש לאירועים קטנים
  • פיזיותרפיסט פרטי ופיזיותרפיה פרטית
צרו עמנו קשר

פורטל השתלמויות
כתובת: היסמין 1 רמת אפעל
טלפון : 03-6354484
דוא"ל : [email protected]

מידע
  • מרכזי פסג"ה רחובות וחדרה
  • דרגות 7-9 באופק חדש
  • טפסים לשנת שבתון
שיתופי פעולה

קייטרינג בשרים לטיולים שנתיים

חפש באתר
נבנה במערכת www.net-fix.co.il
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל