קו-לחינוך-לוגו2

עיתון קו לחינוך - גיליון 718

שתף חבר
שלח במייל
שלח בווטסאפ
הדפס מאמר

פדגוגיה מתבוננת; מקשיבים לשקט בכיתה

מאת: יוסי בן אשר

לרעש המאפיין את הפעילות הלימודית בכיתות הצפופות בארץ, חודרת לאיטה גישה חינוכית חדשה, המאפשרת שילוב של התבוננות פנימית, התפתחות רוחנית ומפגש קשוב עם האחר

הצורך

אנו חיים בעולם משתנה, מהיר ומורכב מאוד. כמות המידע גדלה באופן אקספוננציאלי. העולם במאה ה- 21 שונה מאוד ממה שהאנושות ידעה: אנו חשופים כל העת לרשתות מידע, מחוברים לאמצעים סלולריים שהופכים אותנו לזמינים בכל שעה משעות היום, אמצעי המדיה הרבים מבקשים את תשומת לבנו החוצה הרחק מעצמינו מה שמקשה עלינו לשמור על יציבות רגשית ולתת תשומת לב לדברים שאנו מאמינים שהם החשובים ביותר.
אנו מתמודדים עם שחיקה, חוסר מוטיבציה, תגובתיות, פחד מתמשך מאלימות והתמודדות עם הטייס האוטומטי המשבש את הנוכחות הערה שלנו, מתח ולחץ הפכו להיות הגורם המרכזי כיום להיעדרויות מהעבודה.
אנו מתרחקים מהיכולת להקשיב פנימה למחשבות, לרגשות ולזהות את עצמנו בתוך "הרעש" בו אנו חיים.

מיינדפולנס בכיתה. רגעים של שקט ושלווה

האיך

הפדגוגיה המתבוננת מבקשת להתמודד עם בעיות אלה באמצעות שילוב פרקטיקות של התבוננות פנימית, פיתוח אינטליגנציה רגשית וחמלה בתהליכי ההוראה, ולהשפיע בדרך זו על נוכחות המורה בכיתה, על התכנים ועל דרכי הלמידה.
התהליכים מבוססים על שילוב בין שערים, כמו תודעה וגוף, לפדגוגיה. המורים מתנסים בפרקטיקות של התבוננות, כמו מיינדפולנס, תנועה מודעת ועוד, שבסיסם הוא בין השאר מסורות עתיקות, פילוסופיה, וחכמת הדתות. המטרה היא לקדם את הרווחה הנפשית, ההישגים הלימודיים וההתפתחות האישית של המורים באמצעות פרקטיקות המסייעות להגיע למצבי רוח של רגיעה ושלווה.

התוצרים

התוצאה היא הורדת סטרס, מועקה או לחץ הנפשי, פתיחות לזולת והקשבה. תרגולות גופניות ונפשיות משפרות את יכולת הריכוז ומיקוד התודעה. התוצאה מכך היא חיזוק יכולת ההכוונה העצמית, ביסוס יכולת ההתמדה במשימה נתונה, שיפור היכולת לתשומת לב ממוקדת והגברה של תחושת האחריות לזולת. ההתייחסות לסביבה מתרחבת, וכוללת התבוננות עמקה יותר בטבע ובסביבה, חיבור לחוויות העמוקות בהווה, סיגול דפוסים חדשים של רגישות, חשיבה, התייחסות והתנהגות, עד לפיתוח העצמי להשגת אוטונומיה ואותנטיות.
כשאנו מסכימים לפגוש את תנועות התודעה והרגשות בתוך עצמנו, כשאנו פחות בתגובה ופחות שיפוטיים, כשהתודעה פנויה וצלולה, כשהלב פתוח למפגש עם האחר, כשהגוף רך וגמיש – נולדים מפגשים נוכחים ומחוברים. לב נושק ללב. לחיצת יד וחיבוק מחברים אחד לאחר. נגלה את יופי העולם ויופי בני האדם.
רבי זושא מאניפולי אמר: "אם יאמרו לי בעולם האמת; זושא, למה לא היית כמו משה רבנו? לא אתיירא כלל, וכי אפשר לדמות אותי למשה רבנו? ממה אני כן מתיירא – כשיאמרו לי זושא, למה לא היית זושא?" הפדגוגה המתבוננת מובילה אותנו להשמיע את הצליל הייחודי שלנו ולשמוע את הצליל הייחודי של התלמיד.

* יוסי בן אשר כיהן בתפקידים בכירים בארגונים ובמערכת החינוך וביניהם ראש המנהל האקדמי במכללת סמינר הקיבוצים. הקים את המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללה. מוביל תהליכי הטמעה של פדגוגיה מתבוננת ומנהיגות מודעת בבתי ספר ובמכללות.
[email protected]

מדיטציה בכיתה

קרא עוד - כתבות נוספות בגיליון זה

חינוך עולמי; ישראל מייצאת ידע בתחומי הטכנולוגיה בהוראה

חינוך עולמי; ישראל מייצאת ידע בתחומי הטכנולוגיה בהוראה

שיתוף פעולה מוצלח, ראשון מסוגו, בתחום החינוך, נוצר לאחרונה בין אנשי חינוך מהפיליפינים לרשת אורט ישראל. משלחת של מורים מהעיר

חישוב פנסיוני; כמה מגיע לך באמת

חישוב פנסיוני; כמה מגיע לך באמת

חישוב השתתפות קרן הפנסיה הוותיקה עבור אלו שערכו רציפות זכויות והעבירו זכויות פנסיוניות מקרן פנסיה אל הפנסיה התקציבית

נחנך מרכז יזמות עמל גלבוע ברב תחומי עמל עמק חרוד

נחנך מרכז יזמות עמל גלבוע ברב תחומי עמל עמק חרוד

לאחרונה נחנך מרכז היזמות עמל גלבוע בטקס שנערך במתחם בית הספר הרב תחומי עמל עמק חרוד.

לימודי קוד בישראל; חברות ועמותות מטמיעות את מלאכת התכנות בקרב התלמידים

לימודי קוד בישראל; חברות ועמותות מטמיעות את מלאכת התכנות בקרב התלמידים

תלמידי חטיבת ביניים מטירה ורעננה משתתפים בתוכנית ללימוד תכנות בקוד פתוח; תלמידי יסודי מירושלים ולוד משתתפים בתוכנית ללימוד טכנולוגיה ומחשבים

פדגוגיה מתבוננת; מקשיבים לשקט בכיתה

פדגוגיה מתבוננת; מקשיבים לשקט בכיתה

לרעש המאפיין את הפעילות הלימודית בכיתות הצפופות בארץ, חודרת לאיטה גישה חינוכית חדשה, המאפשרת שילוב של התבוננות פנימית, התפתחות רוחנית

התחקיר כמו בחיל האויר. הביצוע יפני

התחקיר כמו בחיל האויר. הביצוע יפני

מסורת התחקיר, המוכרת בישראל מחיל האויר, הוטמעה בשנים האחרונות בהוראת המתמטיקה ביפן. התוצאה; מקום ראשון במבחני טימס הבינלאומיים

במערכת החינוך; מעל חצי מיליון תלמידים מתנדבים

במערכת החינוך; מעל חצי מיליון תלמידים מתנדבים

כ-22 אלף תלמידים מתנדבים במסגרת מערך החרום הלאומי של ישראל

לארגון המורים נמאס; עיצומים במערכת החינוך

לארגון המורים נמאס; עיצומים במערכת החינוך

ההכרזה על סכסוך העבודה לפני כשלושה שבועות איפשרה לארגון להכריז על עיצומים. אולי בגלל הבחירות הקרבות, אולי כי הוקם ארגון

שתף חבר
שלח במייל
שלח בווטסאפ
הדפס מאמר
מורה איש חינוך, אנא שתף...
גלילה לראש העמוד