בתי ספר ותכנית הרפורמה "ישראל עולה כיתה"
לאחר ההודעה של משרד החינוך על קיצורו של החופש הגדול בקרב בתי ספר יסודיים יצא המשרד בחודש ינואר השנה בהודעה נוספת הנוגעת לרפורמה חדשה- "ישראל עולה כיתה". הרפורמה כוללת שינויים מהותיים ומקיפים בבתי ספר תיכוניים, שבמסגרתם יבוטל המבחן הפסיכומטרי המהווה כיום את אחד מתנאי הקבלה אל הלימודים הגבוהים, ושינוי בבחינות הבגרות, אשר יכללו כ-70% מן חומר הנלמד כאשר הציון הסופי ישען הן על בחינת הבגרות והן על עבודת חקר שיידרשו התלמידים להכין. בנוסף ייחלו מבחני הבגרות מכיתה י"א, ולא בכיתות י" כפי שנהוג היה עד כה. הרפורמה כוללת גם צמצום כמות טפסי הבחינות וביטול מועדי ב' עבור תלמידים המעוניינים להעלות את הציון ולשפרו, ולאפשר את מועדי ב' לתלמידים שנכשלו בבחינות בלבד. הקו המנחה את מערכת החינוך הוא השאיפה להפחתת השינון והעמקת הלמידה המשמעותית בקרב התלמידים. מטרותיה של תכנית הרפורמה "ישראל עולה כיתה" הן הטמעת שיח חינוכי חדש וקידום הלמידה המשמעותית המעודדת עבודת צוות, העמקה וחקר, והכשרת התלמידים להתמודדות עם האתגרים שמציבה בפניהם המאה ה-21.
עיקרי הרפורמה בבתי ספר העל יסודיים
תכנית הרפורמה הינה פרי יוזמה משותפת של אנשי המקצוע מטעם במשרד החינוך יחד עם מומחים מטעם האוניברסיטאות, מנהלי בתי ספר, מורים, הורים ותלמידים. הלמידה המשמעותית בתכנית מתייחסת לכל רצף הגילאים החל מכיתות א' וכלה בכיתות י"ב, כשהשנה הראשונה מוקדשת להיערכות וגיבוש המדיניות. עיקרי הרפורמה בקרב בתי ספר על יסודיים כוללים לימודי החובה בשלושה אשכולות של מקצועות שהם עברית, ידע עם עולם ומדינה, מורשת ותרבות בנוסף למקצועות המתמטיקה והאנגלית. ציוני הבגרות יהיו מותנים במטלות חקר ולימודי המדעים כמו גם לימודי ההשכלה הכללית שיהוו תנאים הכרחיים לקבלת הזכאות לתעודת הבגרות. תנאי הכרחי נוסף לקבלת תעודת הבגרות יהיה מחויבות בחברה ובקהילה במהלך שלוש שנים. יעדיו של משרד החינוך הם הובלת תהליכי הוראה ולמידה מגוונים יותר, ומעבר מלמידה פרונטאלית המושתתת על שינון, לדרכי הוראה המטמיעות תהליכי חשיבה, מעודדות חשיבה יצירתית ומפתחות כלים ביקורתיים.
מעוניינים לקבל פרטים על בתי ספר בתל אביב ? אתם מוזמנים להיכנס לפורטל בתי ספר ולמצוא את בית הספר שחיפשתם.
יעדיה של הרפורמה "ישראל עולה כיתה"
למידה זו תהיה מורכבת מחקר, שיתופיות, דיונים, פתרון בעיות, סביבות למידה עתירות טכנולוגיה ואף למידה חוץ כיתתית. הרפורמה "ישראל עולה כיתה" כוללת שתי פעימות, כשבמסגרת הפעימה הראשונה ייבחנו התלמידים בכל מקצוע בנפרד, והציון הסופי יהווה ציון משוקלל של המקצועות מהם מורכב כל אשכול. אופן ההבחנות בפעימה השנייה ייקבע באמצעות שיח משותף של כל הגורמים הרלוונטיים, לרבות מנהלים, מורים, הורים ותלמידים. משקלן של מטלות החקר יהווה 30% ממרכיב הציון הסופי בכל המקצועות, למעט אנגלית ומתמטיקה, כאשר מתכונת המטלות תקבע על פי החלטתם של בתי ספר. תהליך עבודת החקר של התלמיד יהיה פרוס לכל אורך שנת הלימודים, וילווה באופן פרטני על ידי מורה מקצועי, שיסייע לתלמיד ויכוון אותו בגיבוש מטלת המחקר, העמקת הידע והטמעת המיומנויות. הדרישות מהתלמידים תאפשרנה מתן ביטוי למגוון אינטליגנציות, והן תכלולנה קריאת מקורות מידע שונים, ארגון ומיפוי המידע תוך הוצאת עיקר מטפל, העלאת שאלות, חקר התופעות, חשיבה יצירתית וביקורתית מסדר גבוה, פרשנות אישית, הסקת מסקנות ויישום.
נכתב ע"י: פורטל השתלמויות