מיהו מורה טוב? זה אשר נשאר תלמיד בנפשו לעד. מקצוע ההוראה והחינוך הוא מקצוע שמתפתח ללא הפסקה. שיטות וגישות חדשות ממשיכות לחלחל לתודעה ויש צורך להשאר מעודכן. אנחנו חיים בעדין מהיר מאוד, משתנה ולעיתים אלים. קצב כה מהיר ואפשרויות כה רבות מביאות את התלמידים למצב של חוסר שקט תמידי וקושי בריכוז. יש לקחת בחשבון גם את הסמארטפונים המסיטים את תשומת ליבו של התלמיד בכל עת. בעבר לא היו מתמודדים המורים מול בעיות מן הסוג הזה. בעבר, תלמיד לא מרוכז או היפראקטיבי נחשב ל"בעייתי." כיום, ישנה מודעת גדולה ביותר לכל נושא של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. בעבר זה היה נחשב למביך ומביש להחשב ל"מיוחד" באופן הזה. היה עדיף להחביא את הקשיים או להביעם באופן אקספרסיבי. תלמידים אחרים בחרו להשאר שקטים ומבויישים.
בשנת 1988 נחקק חוק החינוך המיוחד המחייב את ועדות ההשמה לתת העדפה לשילובם של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במוסד חינוכי פורמלי, כלומר מוסד חינוכי שאינו בהכרח מתמחה בחינוך מיוחד. החוק הביא למצב בו תלמידים בעלי צרכים מיוחדים לומדים בכיתה רגילה עם שאר התלמידים. חוק זה יצר צורך אדיר בהכשרת מורים ואנשי חינוך לסיטואציה מורכבת זו. ישנה מחלוקת בין אנשי החינוך, הרגיל והמיחוד כאחד לגבי טיבו של שילוב זה ויותר על יישומו. מורים רבים מעלים חששות לגבי אי כשירותם לנהל כיתה שכזו, ובצדק, הם אינם הוכשרו לכך.
יש כמובן מורים שמטבעם ובאופו אינטואיטיבי יודעים כיצד נכון להתנהל במערכת שכזו אך אינם מהווים רוב ואין זה מספיק על מנת לצלוח את הקשיים. כאן נכנסות ההשתלמויות המיוחדות למורים המכשירות את אנשי החינוך וההוראה כיצד יש לנהוג ולהתנהל מול תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. על המורים להיות בעלי מוטיבציה רבה ונכונות להתפתחות מקצועית מצידם על מנת שחזון זה יתממש. מורים מצטיינים, אשר מוכיחים את נכונתם והשתתפותם בקורסים, סמינרים וסדנאות מקבלים תגמול כספי על כך.
השתלמויות מורים בחינוך מיוחד
ישנם השתלמויות מורים רבות בתחום החינוך המיוחד, הוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים לגיל הרך ולגילאי התיכון. השתלמויות אילו חשוב לאין ערוך במסגרות הקיימות בהן המורה מתקשה לעמוד מול מספר כה רב של תלמידים ולהעניק לכ לאחד יחס אישי. תלמיד בעל צרכים מיוחדים אשר נזנח הולך ומאבד את אמונתו במסגרת. ציוניו מתדרדרים, הוא עלול לחוות כישלון פנימי ובושה, חייו החברתיים עלולים להפגם כתוצאה מכך וסכנת הנשירה גדולה מאוד. המורה יכול לקחת השתלמויות במגוון נושאים היכולים לעזור לו להתמודד עם המציאות המורכבת איתה הוא מתמודד יום ביומו.
ההשתלמות תעזור למורה ראשית לפתח ולקדם את עצמו מבחינה המקצועית, ושנית לתת לו את הכלים הדידקטים להם הוא זקוק על מנת לתת מענה מדוייק לתלמידים הנזקקים לכך. השתלמויות בתחום החינוך המיוחד הולכות ומעמיקות לנושא של לקויות למידה, שילוב תקשורת בהוראה בחינוך מיוחד, הוראה מתקנת (גם באנגלית), חינוך למיניות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ועוד נושאים בוערים ומרתקים.
השתלמויות מורים בחינוך מיוחד הן פתרון אפקטיבי ויעיל ביותר לאיזון המצב הקיים כיום במערכת החינוך. חשוב לציין, שמאז 1998 שעבר חוק החינוך המיוחד, מערכת החינוך עברה עוד כמה שינויים, חלקם חיוביים ביותר. למשל רפורמת "עוז לתמורה" המגבה את המורים ואנשי החינוך בדרכם האישית והמקצועית, ומעודדת אותם להשתלם בקורסים וסדנאות. הרפורמה שעברה ב- 2010 בעצם נותנת למורים את המוטיבציה הדרושה להם על מנת לקבל את ההכשרה הנדרשת להתמודדות עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים.