קו-לחינוך-לוגו2

עיתון קו לחינוך - גיליון 718

שתף חבר
שלח במייל
שלח בווטסאפ
הדפס מאמר

לארגון המורים נמאס; עיצומים במערכת החינוך

מאת: מערכת קו לחינוך

ההכרזה על סכסוך העבודה לפני כשלושה שבועות איפשרה לארגון להכריז על עיצומים. אולי בגלל הבחירות הקרבות, אולי כי הוקם ארגון מתחרה ואולי כי הגיעו מים עד נפש; ארז חשף לאחרונה כי שר החינוך מפנה אותו לעוזר שלו ונמנע מלשוחח איתו אישית

"למרות ריבוי הבעיות הקיימות במערכת החינוך העל יסודית, לא נמצא פתרון ולו לבעיה אחת שהועלתה על ידנו. הפגישות עם משרד החינוך מתקיימות לעיתים רחוקות וממילא הן עקרות" – כך יו"ר ארגון המורים, רן ארז, בהודעה לציבור המורים לפני יומיים, בהכרזה על עיצומים במערכת החינוך העל יסודית. העיצומים מתאפשרים לאחר שהוכרז סכסוך עבודה בסוף החודש הקודם. ארז מציין עוד, כי "נראה שציבור המורים והמנהלים אינו חשוב כל כך למשרד החינוך ולעומד בראשו". במסגרת העיצומים לא תתבצע כל פעילות אחרי השיעור השמיני –  ישיבות מורים, השתלמויות, אסיפות הורים ועוד. בנוסף, לא יתקיימו  מבחנים, לא יינתנו ציונים ולא תעודות. המנהלים לא יעשו מיפויים, לא יקבלו ועדות ביקורת לבתי הספר ולא ישתתפו בוועדות מעקב. ארז מציין עוד, כי אם לא יחול שינוי מצד המשרד, הארגון יחריף את המאבק.
להכרזת סכסוך העבודה – בנושא ימי המחלה של המורים (ראה גיליון 717), נוספה לפני כשבועיים דרישה של הארגון  לקבל דו"ח על מפגעי הבטיחות של כל בתי הספר העל יסודיים בישראל. במכתב שנשלח ליו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, ולמנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, דרש ארז לקבל לידיו רשימה של בתי ספר שלא עומדים בתקנים הנדרשים על פי החוק בתחום רעידות אדמה, מקלוט לא מתאים, אנטנות סלולריות וקרינה מעל התקן. לפני כשבוע פרסם העיתון כלכליסט ראיון עם יו"ר הארגון, רן ארז, שבו הוא תקף את שר החינוך, נפתלי בנט, על "שלא עשה שום דבר חיובי בתקופת כהונתו".

יחסים עכורים

במשך הכהונה האחרונה של השר בנט ושל מנכ"ל משרדו, שמואל אבואב, חלה נסיגה משמעותית ביחסים שבין קברניטי המערכת לארגון המורים העל יסודיים. היו לכך סיבות היסטוריות, כמו סקר שערך ארגון המנהלים על תפקוד לקוי של הנהלת משרד החינוך והופץ בתקשורת לפני כשלוש שנים, סיבות שקשורות בתקציבים ובמינויים פוליטיים, שמתבצעים בחסות השר או סגנו, מאיר פורוש מיהדות התורה, סיבות שקשורות להעדפתו של השר לעסוק בענייני מפלגתו ובהתקדמותו הפוליטית, ובעיקר סיבות שקשורות ליחסו של השר לארגון המורים.
בראיון בכלכליסט לפני כעשרה ימים, ציין ארז כי שר החינוך מסרב לדבר אתו לאורך כל תקופת כהונתו. לטענת ארז, בנט מפנה את ארז לעוזר שלו, וכדבריו – "איזה החלטות יכול עוזר לקבל?" טענה דומה יש גם ליו"ר ארגון מנהלי בתי הספר, מנשה לוי, שמנסה לאורך כל תקופת הכהונה של בנט לשוחח עם מנכ"ל משרד החינוך – ללא הצלחה. לאחרונה הוקם ארגון חדש של מנהלי בתי הספר התיכונים, שמתכנן להצליח במקום שארז ולוי כשלו.

יו"ר ארגון המורים רן ארז

הכשלים בעוז לתמורה

בראיון לכלכליסט הסיר ארז את הכפפות, ולא היסס אף לחשוף את הכשלים ב"בייבי" שלו – תוכנית עוז לתמורה. בין היתר ציין ארז שעוז לתמורה לא נכנסה לחינוך המיוחד, כי משרד החינוך חושש שיצטרך להטמיע אותה גם בחינוך החרדי – מה שיעלה בתקציבים שאינם בנמצא. לדבריו, כך "מקריב" המשרד את ילדי החינוך המיוחד על מזבח השיקולים הכלכליים. סכסוך נוסף בין המשרד למורים קשור בתשלום עבור יציאה לטיולים בשבתות. המורים דורשים תשלום עבור ליווי תלמידים בסופי שבוע, שנערכים במסגרת  במסגרת מסע ישראלי.
ארז אף מתייחס לפרויקט המתמטיקה של בנט וטוען שהוא "ישראבלוף". לדבריו, "בנט השקיע בו חמישים מיליון שקלים. המנהלים קיבלו הוראה לרשום את כל התלמידים שלמדו מתמטיקה שלוש יחידות לארבע יחידות, ואת כל התלמידים שלמדו ארבע יחידות לחמש יחידות. לכן ברישום גדלו המספרים. אבל כשהתלמידים מתקרבים למבחני הבגרות, המנהל מחשב אם יש להם סיכוי לעבור את הבחינה. אם לדעת המנהל הסיכויים מעטים, התלמיד יורד לארבע יחידות – כיוון שלמנהל אכפת משיעור הזכאות".
"רפורמת עוז לתמורה לא פועלת כמו שנקבע", אומר ארז. "סביבת העבודה של המורים היא מתחת לכל ביקורת. פינות עבודה אין בכמות הנדרשת, אם בכלל. אין היכן להעביר את השעות הפרטניות. המורים, שאמורים לבצע את כל העבודה בבתי הספר, לוקחים אותה הביתה".
ובעיה חדשה שמתגלה לאחרונה בעוז לתמורה; התלמידים למדו לפנות למורים בשעות הפרטניות במקום ללמוד שעות ארוכות בכיתה. המורים נאלצים ללמד את התלמידים את החומר בשעות אלו במקום לסייע לתלמידים חלשים או לעסוק בענייני עבודה שוטפים.
ארז על נפתלי בנט: "אצל בנט הבעיות לא נפתרות. כל מה שמעניין אותו זה שקט תעשייתי. שלוש שנים אני מדבר לקיר". ותגובת שר החינוך באותה כתבה; “מערכת החינוך חווה בשלוש השנים האחרונות זינוק חסר תקדים. אחרי עשור של דשדוש הכפלנו את מספר תלמידי חמש יחידות מתמטיקה, בדגש על הפריפריה".

שר החינוך בנט
שר החינוך בנט

קרא עוד - כתבות נוספות בגיליון זה

חינוך עולמי; ישראל מייצאת ידע בתחומי הטכנולוגיה בהוראה

חינוך עולמי; ישראל מייצאת ידע בתחומי הטכנולוגיה בהוראה

שיתוף פעולה מוצלח, ראשון מסוגו, בתחום החינוך, נוצר לאחרונה בין אנשי חינוך מהפיליפינים לרשת אורט ישראל. משלחת של מורים מהעיר

חישוב פנסיוני; כמה מגיע לך באמת

חישוב פנסיוני; כמה מגיע לך באמת

חישוב השתתפות קרן הפנסיה הוותיקה עבור אלו שערכו רציפות זכויות והעבירו זכויות פנסיוניות מקרן פנסיה אל הפנסיה התקציבית

נחנך מרכז יזמות עמל גלבוע ברב תחומי עמל עמק חרוד

נחנך מרכז יזמות עמל גלבוע ברב תחומי עמל עמק חרוד

לאחרונה נחנך מרכז היזמות עמל גלבוע בטקס שנערך במתחם בית הספר הרב תחומי עמל עמק חרוד.

לימודי קוד בישראל; חברות ועמותות מטמיעות את מלאכת התכנות בקרב התלמידים

לימודי קוד בישראל; חברות ועמותות מטמיעות את מלאכת התכנות בקרב התלמידים

תלמידי חטיבת ביניים מטירה ורעננה משתתפים בתוכנית ללימוד תכנות בקוד פתוח; תלמידי יסודי מירושלים ולוד משתתפים בתוכנית ללימוד טכנולוגיה ומחשבים

פדגוגיה מתבוננת; מקשיבים לשקט בכיתה

פדגוגיה מתבוננת; מקשיבים לשקט בכיתה

לרעש המאפיין את הפעילות הלימודית בכיתות הצפופות בארץ, חודרת לאיטה גישה חינוכית חדשה, המאפשרת שילוב של התבוננות פנימית, התפתחות רוחנית

התחקיר כמו בחיל האויר. הביצוע יפני

התחקיר כמו בחיל האויר. הביצוע יפני

מסורת התחקיר, המוכרת בישראל מחיל האויר, הוטמעה בשנים האחרונות בהוראת המתמטיקה ביפן. התוצאה; מקום ראשון במבחני טימס הבינלאומיים

במערכת החינוך; מעל חצי מיליון תלמידים מתנדבים

במערכת החינוך; מעל חצי מיליון תלמידים מתנדבים

כ-22 אלף תלמידים מתנדבים במסגרת מערך החרום הלאומי של ישראל

לארגון המורים נמאס; עיצומים במערכת החינוך

לארגון המורים נמאס; עיצומים במערכת החינוך

ההכרזה על סכסוך העבודה לפני כשלושה שבועות איפשרה לארגון להכריז על עיצומים. אולי בגלל הבחירות הקרבות, אולי כי הוקם ארגון

שתף חבר
שלח במייל
שלח בווטסאפ
הדפס מאמר
מורה איש חינוך, אנא שתף...
גלילה לראש העמוד