השתלמויות מורים והתאמת מערכת החינוך לרוח הזמן
השתלמויות מורים נועדו לחדש ולרענן את מערכת החינוך בארץ. כפי שאנשי מקצוע מתחומים אחרים נדרשים להשתלמויות על מנת להיות ערים ומודעים לשינויים, כך גם המורים ואולי במיוחד הם מכיוון שמערכת החינוך היא כה דינאמית. במסגרת שגרת היומיום של המורה הוא איננו נחשף למידע חשוב עדכני, הוא גם לא יכול בשל שגרת יומו להרחיב את אופקיו. פריצות הדרך בתחום החינוך הינן מרובות, ולכן מומלץ לכל מורה לצאת אחת לשבע שנים לשנת שבתון. מכיוון שמדובר על חופשה ללא תשלום, יוכל המורה להמשיך לעבוד בהיקף של שליש משרה.
התאמת מערכת החינוך לרוח הזמן
מכיוון שמערכת החינוך הינה כה דינאמית, יש להתאימה לרוח הזמן. כל העת מנשבות רוחות חדשות ועל המורים להיות מעודכנים כמה שניתן. מה שהיה תקף לשנה שעברה, איננו תקף להיום. כל העת נערכים מחקרים חדשים בתחום החינוך הן בארץ והן במדינות אחרות בעולם ויש ליישם את מסקנותיהם. אסור שמערכת החינוך תישאר מיושנת, לא עדכנית ומקובעת. העניין לא רק שאיננו מיטיב עם התלמידים, הוא גם איננו מיטיב עם המורים. בארץ במיוחד חייו של מורה אינם קלים, הכיתות דחוסות בעשרות תלמידים וקשה להשתלט על כולם, בנוסף, ישנם תלמידים הנופלים בין הכיסאות, אלה התלמידים הסובלים מלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. מורים היוצאים לשנת השתלמות יכולים ללמוד הוראה מתקנת או חינוך מיוחד ובכך לסייע לתלמידים שלהם.
קידום המורים ומעמדם
להשתלמויות מורים יש עוד ערך מוסף. ההשתלמויות מסייעות לקידום המורה ולהעלאת ביטחונו העצמי, כמו כן בתום ההשתלמות ועם חזרת המורה ללימודים, יועלה שכרו והוא יתוגמל בהתאם. מורים רבים נמנעים לצאת לשנת השתלמות, מכיוון שהם אינם מקבלים משכורת, לכן על כל מורה לערוך שיקולי עלות ותועלת, בסופו של דבר אם תביטו לטווח הרחוק, ההשתלמות בהחלט משתלמת למורים ולכן משרד החינוך כה מעודד אותם לצאת להשתלמות, זו תסייע לא רק למורים, אלא גם למערכת החינוך וכמובן לתלמידים עצמם. מורים מסוימים לא רק ירחיבו אופקים, הם יכולים לבחור בתחום התמחות חדש מעניין יותר ומרתק יותר, זאת במקרה שתחום ההכשרה הלימודית שלהם הביא אותם לשחיקה. בנוסף לכל אלה המורים יקבלו כלים חדשים ללימוד והתמודדות עם התלמידים.
מה ניתן ללמוד?
ישנם הרבה מאוד קורסים שונים ומעניינים בתחום השתלמויות מורים. חלק מאותם תחומים נועדו לפתח מקצועית את המורים וחלק נועדו להעשיר את תרבות הפנאי שלהם, כל תחום והערך המוסף שלו. ניתן ללמוד אומנות. ציור, קולנוע וצילום, ניתן ללמוד בישול ואפייה, זוהי חוויה רב חושית, ניתן ללמוד הוראה מתקנת הן לילדי הגן והן לילדי בית הספר, התמודדות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, כגון ילדים הסובלים מדיסלקציה, ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז וילדים על הספקטרום האוטיסטי. ניתן ללמוד אימון אישי, תקשורת, הנחיית קבוצות ועוד הנושאים הם מגוונים ורבים.
המורה לא יכול לבחור כך סתם את נושא ההשתלמות שלו, זה חייב להיות מותאם לצרכיו האישיים ולצרכי בית הספר בו הוא מלמד, ולכן נדרשים האישורים המתאימים. המחנך יוכל ללמוד מחדש נושאים מעניינים ומרתקים, להעשיר את הידע שלו, לפתח מיומנויות למידה ומיומנויות חינוכיות, לקבל את הכלים הפדגוגיים המתאימים, ותוך כדי הוא יוכל לפגוש אנשי חינוך רבים, לנהל עימם אינטראקציה, לשתף חוויות, הוא יכול ללמוד מהם והם יוכלו ללמוד ממנו כך שבהשתלמויות מורים, קיימת גם הפריה הדדית. בסופו של דבר המורה יהפוך להיות איש חינוך טוב יותר, יפתחו בפניו ערוצים חדשים, הוא יתרענן ויהפוך להיות מורה יותר טוב משהיה לפני כן.