בשנים הקרובות מערכת החינוך תשתנה עד ללא היכר. הסיבה לכך נעוצה בשינויים וברפורמות הרבות שמערכת החינוך עוברת כיום ותמשיך לעבור בשנים הקרובות. נכון להיום, משרד החינוך עושה מאמצים לשפר את תנאי העסקתם של המורים ואנשי החינוך כמו גם לעודד את התלמידים המתקשים. מדובר בתלמידים אשר אינם מרגישים חלק מהמערכת מפני שיש להם צרכים מיוחדים כגון: קשיי למידה, הפרעות קשב, דיסלקציה או תלמידים מן המניין שלא עומדים בעומס הבחינות. עידוד התלמידים ראשיתו בחיזוק אנשי החינוך השונים. משרד החינוך מצא ששיטת התגמול שנקראת השתלמויות מורים היא אפקטיבית ביותר ואף בעלת ערך רב לכל הצדדים המעורבים, הישירים והעקיפים כאחד. מורים ואנשי חינוך יכולים להמשיך ללמוד ולהתפתח במסגרות של קורסים וסדנאות, כל מורה בתחומו הוא או לחלופין להרחיב תחום מקצוע נוסף.
יתרונות רבים להשתלמויות מורים
ישנם יתרונות רבים ובולטים להשתלמויות מורים. ראשית, מדובר במסגרות מאוד גמישות שאינן מכריחות את המורה להחמיץ שעות עבודה במשרתו הרגילה. שנית, ישנם לא מעט קורסים המוכרים במשרד החינוך כמועדפים ועל כן סיומם בהצלחה מקנה תגמול כספי הנקרא "גמול השתלמות". הרעיון העומד בבסיס הגמול השתלמות הוא לעודד מורים להרחיב את השכלתם בתחום המקצוע בו בחרו או ליעדם למקצוע נוסף הדורש הכשרה. עבור המורה זוהי הזדמנות מופלאה להתרענן משגרת עבודתו הלא פשוטה ולהעשיר את עצמו בידע חדש ומרתק. ההכשרה החדשה מקדמת את המורה בדרגת שכרו הנוכחי ובכך עוזרת למערכת כולה להתקדם ולהשתכלל. התנאי של משרד החינוך לקבלת הגמול הוא לימוד בסך 112 שעות עליהן קיבלו המורים ציונים בקורסים השונים.
השתלמויות מורים מאפשרות למורים ואנשי חינוך להמשיך בלימודיהם גם לאחר ההכשרה הפורמאלית ולגוון את תפקידם בהתאם לקורסים אותם בחרו. התפתחותם של אנשי החינוך חשובה לאין שיעור מאחר והתלמידים מושפעים מכך מיידית. מורה סקרן, רענן, הדואג לרכוש ידע נוסף בתחומו ולהתפתח משפיע באופן חיובי על תלמידיו ומכאן על המערכת כולה. רמת השחיקה שלו יורדת לעומת השכר שצפוי לעלות בהתאם ללימודיו. מורה מסופק מעביר את התחושה החיובית שלו לתלמידים. כמו כן, ישנה דרישה גדולה להכרות עם שיטות חינוך חדשות ופחות פורמליות. הכיתות הגדולות, עומס הלימודים והמיעוט במורים, כל אלה מקשים על התלמיד. כיום, מערכת החינוך אינה בנויה להכיל כל תלמיד ותלמיד באופן אינדיבידואלי ולענות על צרכיו האישיים. על כל מורה להכיר דרכים חדשות לפנות לתלמיד, בעיקר אם הוא סובל מקשיי למידה.
מורים מתחום החינוך המיוחד יכולים לבחור השתלמויות בשיטות חדשות של חינוך לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים למשל הפרעות קשב וריכוז על כל משמעותן, כולל השימוש השנוי במחלוקת של ריטלין. מורים מתחום האומנות יוכלו להרחיב את דעתם בסדנאות מגוונות וחוויתיות, בעוד מורה למחשבים יוכל להתמקצע בתחום ההוראה הממוחשבת. לשמחתם של אנשי חינוך רבים, גם לימודי תואר שני בתחום בעל הקשר חינוכי או טיפולי, יקבלו חלק מגמול ההשתלמויות לאנשי הוראה. גם כאן כאמור הגמול מותנה בציוני הקורסים.
שנת שבתון- זמן מצויין להשתלמויות מורים
כל מורה ועובד הוראה זכאי לצאת לשנת שבתון כל שבע שנים. שנת השבתון היא זמן מצויין לנצל את ההטבה שמציעה קרן ההשתלמות ולהשתתף בקורסים רבים. באופן זה, מורים ואנשי הוראה וחינוך זוכים להחשף לידע נוסף, מעודכן ורלוונטי לתחום עיסוקם. המורה אשר משתתף בכל הקורסים המוצעים לו חוזר לבית הספר עם ארגז כלים משופר ומשודרג. הוא נשאר עדכני ומגדיל את יכולות ההוראה שלו. התלמידים מרוויחים מכך באופן ישיר.