שיטת רוני גרדינר, RGM, היא שיטה רב חושית לאימון ולהמרצה של המוח והגוף בשילוב תנועה, קצב ומוזיקה. אימון בשיטה – המשתמשת גם בצבע, בקול, בטקסט, בצורות, בתבניות ובתנועות – מאתגר את המוח ומשפר, משמר, ומחזק מיומנויות ותפקודים שונים, לאוכלוסיות מגוונות: צעירים ומבוגרים כאחד, נורמטיביים ולסובלים מבעיות שונות. השיטה תואמת למחקרים העכשוויים אודות המוח הגמיש, כך שניתן ורצוי לאמנו ולשפר את תפקודו בכל גיל. המוטו של השיטה הוא לעזור לאנשים "להתקדם בהנאה".
שיטת רוני גרדינר הוצגה לראשונה בשבדיה בשנת 1993 על-ידי רוני גרדינר ממציא השיטה, וכיום היא מיושמת שם בהצלחה במקומות שונים כולל בית ספר, אימונים כלליים, מוסדות ריפוי ומרכזי שיקום. בשנת 2009 רוני גרדינר הציג את השיטה לראשונה בישראל וכיום קיימים כבר מספר מאמנים, המאמנים קבוצות שונות על פי עקרונות השיטה.
השיטה מקבצת מספר פעולות בו זמנית כמו תנועות גופניות, קריאת מילים וסמלים, הגיית צלילים בקול והקשבה למוזיקה קצבית. היא משפרת, מחזקת ומשמרת טווח רחב של מיומנויות ותפקודים של האדם שניתן לחלקם ל: תפקודים קוגניטיביים כמו קשב וריכוז, מיקוד, חידוד החשיבה וזיכרון. תפקודים מוטוריים כמו קואורדינציה, איזון, כישורים מוטוריים תנועתיות במרחב. תפקודים רגשיים וחברתיים כמו הערכה עצמית, מודעות פיזית, מצב נפשי ואמפתיה.
שיטת רוני גרדינר – יתרונותיה למערכת החינוך
את השיטה ייבאה לארץ שרה פולוסצקי. והיא מוצאת יתרונות רבים בשיטה שיכולים להתאים למערכת החינוך. למשל, בתחום המוטורי, השיטה מאמנת תפקודים שחיוניים ללמידה בבית הספר כמו ניידות, שיווי משקל, דיוק בתנועה, תאום בין המוח לגפיים, קואורדינציה ועוד. בתחומים רגשיים וחברתיים מפתחת השיטה הערכה עצמית, שמחה, תחושת הצלחה, התמודדות עם אתגרים, שקט, יכולת דחיית סיפוקים, כמו גם התנהגות בקבוצה, אמפתיה, סובלנות ועוד.
מסבירה שרה; אחת מהמיומנויות החשובות הנדרשות בלמידה, הן קשב וריכוז. בשיטה מאמנים את התלמיד, או המתאמן להיות קשוב לאורך זמן ולבצע תרגול גופני מסוים ובהתאם לקצב ולשיר ברקע. הקצב והקבוצה הפועלים סביבו לא מאפשרים לו לברוח. ואם בהתחלה תשומת הלב שלו מוסטת בקלות, כאשר הוא חלק מפעילות קבוצתית הוא חוזר מהר מאוד לביצוע התרגיל. המיומנות של חזרה לקשב משתפרת ומתארכת עם הזמן.
השיטה מבוססת על חזרתיות, שימוש במבנים ותבניות. שהן מיומנויות הנדרשות בלמידת שינון. למרות שלמידת שינון הולכת ופוחתת בימינו, יש מחקרים המעידים שהיא חשובה לקליטת חומר הלימוד.
מחקרים מראים, כי ילדים שיש להם קואורדינציה טובה, יכולת הלמידה שלהם טובה יותר. על פיתוח הקואורדינציה מושם דגש גם בשיטת RGM באמצעות תרגילים המשלבים תנועות שונות, דבר המחזק גם את המיומנויות הקוגניטיביות של התלמיד/המתאמן
ההוראות בשיטה מועברות בצורה תבניתית, כמו במקצועות בתחומי המתמטיקה והמדעים. הילדים מפתחים בעזרתה יכולת זכירה תבניתית, היכולה לסייע גם בלמידת שפות, בהבנה של פסקה, משפט, קריאה וכו'. הלמידה התבניתית גם מאפשרת סדר וארגון, מה שחסר במיוחד לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. היא מאמנת את המוח לעסוק בו זמנית במספר משימות, להתארגן לכך, לשמור על פעילות אחידה לאורך זמן ועוד. אלה משפיעים על יכולת הזיכרון ומסייעים לריכוז.
בשיטת RGM ניתן להתאמן בכל מקום ובקצב הרצוי. אפשר ליישם אותה בהפסקות פעילות, במהלך השיעור באימון קצר, וכן בפעילויות כמו גיבוש קבוצתי, יום כיף ועוד.
צרו קשר ישיר לקבלת מידע אודות ההרשמה אל הקורס/השתלמות RGM
סרטון: על יתרונות השיטה. צולם והופק על-ידי תומס לוי מצרפת- ב2011
https://vimeo.com/43526112
סרטון: רוני גרדינר בהדגמת תרגיל מהשיטה בקורס שנערך בבר-אילן