רפורמת אופק חדש
אופק חדש הינה רפורמה חינוכית שהחלה להיות מיושמת באופן הדרגתי בשנת 2008. מטרותיה המרכזיות של הרפורמה הן שיפור שכרו ומעמדו של עובד ההוראה, שיפור סביבות העבודה ומרחבי הלמידה, שינוי במבנה של משרת ההוראה ופיתוח מקצועי מתמשך בקרב סגלי ההוראה, אשר ייושמו באמצעות קורסים לגמול השתלמות. רפורמת אופק חדש קובעת את המסלול לקידומו המקצועי של עובד ההוראה, התלוי בוותק ובהכשרתו המקצועית.
פיתוח מקצועי כתנאי לקידום בדרגות במסגרת הרפורמה
עמידה בקריטריונים של פיתוח מקצועי מהווה את אחד התנאים לקידום בדרגות במסגרת של אופק חדש, מתוך ההבנה שרק באמצעות פיתוח מתמיד של מיומנויות וידע במהלך חייו המקצועיים של המורה תתקיים הוראה רלוונטית ואיכותית במערכת החינוך. ברפורמה יישנו סולם שכר המורכב מתשע דרגות, כשתוספת השכר של עובד ההוראה מותנית במעבר בין דרגה לדרגה, ובמהלך חמש הדרגות הראשונות מחויב המורה לצבירה של 60 שעות של פיתוח מקצועי באמצעות קורסים לגמול השתלמות כחלק מן המתווה מדי שנה.
השתלמויות וסדנאות ליווי לעובדי הוראה מתחילים
חלק מההשתלמויות והקורסים לגמול השתלמות מטעם אופק חדש מתקיימים באמצעות סדנאות לליווי מורים מתחילים בשנתם הראשונה בבית הספר היסודי, העל יסודי או בחינוך המיוחד. הסדנאות מותאמות לגילאי התלמידים ולצרכיהם, ומתמקדות בנושאים החיוניים לעבודת ההוראה. הסדנאות הללו מציעות לעובד ההוראה המתחיל 40 שעות להעצמה מקצועית ואישית, וכן 20 שעות של ליווי ותמיכה באמצעות מורה וותיק ומנוסה, שהינו מורה עמית מצוות בית הספר. בסדנאות מועלים מגוון נושאים, שהמרכזיים שבהם דנים בביסוס הסמכות של עובד ההוראה כמורה, וכן מועלות סוגיות בניהול כיתה, תפקיד המורה כמחנך כיתה, מתן מענה למגוון הצרכים של התלמידים, תקשורת ושותפות עם הורים ועוד.
קורס הכשרת מאמנים אישיים
אחד הקורסים לגמול השתלמות מטעם אופק חדש אשר עוסקים בהעצמתו האישית של המורה, ובהגשמת יעדיו המקצועיים והאישיים, הוא האימון האישי. בקורס מוענקים כלים המאפשרים הובלת אנשים בתחומים מקצועיים ואישיים, וכן פיתוח מיומנויות לקידום תקשורת בין-אישית אפקטיבית. ניתן לפנות אל הקורס במסלול האימון אישי לחיים או לחלופין אל מסלול האימון אישי עבור מתבגרים לקויי למידה, כשהקורס מורכב מהדרכה אישית וקבוצתית.
קורס התמחות במתמטיקה למורי החינוך המיוחד
קורס נוסף המוכר לצורכי גמול השתלמות בקטגוריית תחום הדעת הוא התמחות מתמטיקה. זוהי תכנית לפיתוח מקצועי לעובדי הוראה בחינוך המיוחד בשיתוף פעולה עם האגף לחינוך מיוחד. התכנית עוסקת בדרכי הוראה, בהעמקת הידע המתמטי, וכן באסטרטגיות התאמה לאוכלוסיות מגוונות בחינוך המיוחד. עובדי ההוראה רוכשים הכשרה רחבה בהתאם לשכבת הגיל ולצרכים האישיים, והם יכולים גם להתפתח בתחום ולהרחיב את הסמכתם בהוראת המתמטיקה. ניתן לבחור להתמקד בהשתלמות באחד מארבעה מוקדים לבחירה שהם הגיל הקדם יסודי והיסודי, גילאי חטיבת הביניים, גילאי העל יסודי והלקויות המורכבות.
תהליך הפיתוח המקצועי מטעם אופק חדש
בשלב הכניסה לתפקיד עובר עובד ההוראה תהליך חיברות ונחשף אל התרבות הארגונית. בשלב זה הוא מקבל ליווי, והוא משקיע את משאביו בתפקודו, בביטחונו המקצועי ומפתח תחושת שייכות. השלב הבא הוא שלב הביסוס הראשוני, שבו מפתח המורה זהות מקצועית ומתבסס בתפקידיו. בשלב זה הוא לומד להכיר את עוצמותיו וחולשותיו ומיישם את הידע באופן מושכל. השלבים הבאים בפיתוח המקצועי הם שלב הביסוס המתקדם ושלב המומחיות, כשהמסגרת של רפורמת אופק חדש מאפשרת בכל שלב להתפתח מקצועית, ללמוד ולהעמיק את הידע, בהתאם לתוכנית שהותוותה בראש באמצעותו ומתוך שיתוף פעולה עם צרכיה של המערכת.