בחנו אתרי השתלמויות למורים בשני מרכז פסג"ה – רחובות וחדרה.
למרות שלכאורה הם אמורים להציע השתלמויות דומות, בכל זאת יש ביניהם הבדלים
מרכזי הפסג"ה מציעים למורים השתלמויות בנושאים שונים, כולל לכל הדרגות של אופק חדש, עוז לתמורה, השתלמויות להעשרה מקצועית ועוד. האם יש הבדלים בין ההשתלמויות במרכזי פסג"ה השונים? בחנו אתרים של שני מרכזי פסג"ה וניסינו להשוות ביניהם; מרכז פסג"ה חדרה ומרכז פסג"ה רחובות. שני המרכזים נמצאים בשולי מרכז הארץ.
מרכז פסג"ה חדרה ומרכז פסג"ה רחובות
מרכז פסג"ה חדרה מציג אפשרות לביצוע השתלמות במגוון נושאים שונים. האתר שלו מגוון ומאפשר הרשמה דרכו. הלימודים במרכז פסגה חדרה מחולקים לפי עבודת המורה; קדם יסודי, יסודי, על יסודי, חינוך מיוחד, תהליכים בית ספריים, פיתוח מקצועי למנהלים, תהליכים מחוזיים וארציים.
במרכז פסג"ה רחובות, האמון על הפיתוח המקצועי של עובדי ההוראה בדרום מחוז מרכז, יתקיימו השנה למעלה מ-350 קורסים, וישתתפו בהם כ-8,000 עובדי הוראה. בפסגה רחובות פותחו מודלים לפיתוח מקצועי, שמשלבים קורסים בפסגה, השתלמות בבתי הספר והשתלמות בית ספרית. החלוקה של הקורסים והצגתם באתר של רחובות שונה מהאתר של חדרה. בין היתר ישנה שם התייחסות להשתלמויות לגננות עם פרוט שם המרצה, השתלמויות לפי תחום הדעת – חינוך לשוני וספרות, חינוך חברתי, יעוץ, חינוך גופני, חינוך מיוחד, מדעים, מתמטיקה ותושב"ע. עוד מועברות שם השתלמויות לדרגות 7-9, למנהלים, סגנים, מדריכים ומורים מובילים. בתחום התקשוב מוצעים שם קורסים להוראה עם אייפדים וקורסים בלמידה מרחוק.
ההבדל שבין הצגת הקורסים
שני האתרים מציגים את מגוון ההשתלמויות שמוצעות בהם. באתר של חדרה מצורפת לשונית מידע ליד כל קורס, שמסבירה מה עתיד להיות בו. באתר של רחובות יש להקיש על לשונית "לפרוט המלא", ואז נפתח קובץ מידע לגבי פרטי הקורס. לחלק מהקורסים גם מצורף הסילבוס שלהם.
ההבדלים בתכנים
מרכזי פסג"ה בכלל מתייחסים בהשתלמויות להעשרה המגוונת של המורה. יש ששמים דגש על פיתוח כושר החשיבה, היצירה והלימוד העצמי של עובדי ההוראה, ויש שמתמקדים בעידוד הצמיחה האישית. יש כאלה שמדגישים את המעורבות החברתית, ויש שמדגישים את חשיבות הטכנולוגיה בהוראה. במרכזי הפסגה מושם דגש על למידה מהתנסות, למידת עמיתים, בניית יחידות הוראה משותפות, לימוד תוך כדי צילום שיעורים וניתוחם, סוגים שונים של הערכה וגיוון רב בדרכי ההוראה. באתר פסגה רחובות מצאנו פרוט מלא לגבי האני מאמין של הצוות. בין היתר נכתב שם כי מושם דגש על חווית הלומד, שתהיה מקדמת ומשמעותית ותהווה מודל ליישום בכיתה. צוות מרכז הפסגה מאמין בגמישות פדגוגית ושם אותה במרכז ההשתלמויות. הרעיון בגמישות פדגוגית הוא לספק מענה למגוון רחב של לומדים על ידי דרכים מגוונות של הוראה. למשל, בחירת יחידות לימוד ממוקדות על פי תחומי העניין בתוך הקורסים המועברים במרכז. לדברי הנהלת המרכז זוהי גישה חדשנית שפורצת את מרחבי הקורס השמרני, מעוררת עניין בלומד ומובילה אותו ללמידה משמעותית ועדכנית. מרכז הפסג"ה גם מציע במהלך הקורסים למידה מחוץ לכיתה – במוזיאונים, במעבדות, בלמידה מקוונת ועוד.
[contact-form-7 id="9133" title="מחפשים השתלמות – טופס אוטמטי"]
השתלמות מקוונת
אחת ההשתלמויות שמורים מתעניינים בה היא ההשתלמות המקוונת. למרות שלכאורה זהו סוג השתלמות שחוסך למורה זמן נסיעה, יציאה מהבית וכד', זוהי לא אחת השתלמות תובענית, שדורשת זמן ישיבה ממושך מול המחשב. לכן יש מרכזי פסג"ה שמגבילים את ההרשמה להשתלמויות אצלם לקורס מקוון אחד בלבד. עם זאת, ראוי לציין, כי מפניות לאתר השתלמויות ולאתרים דומים, כמו קו לחינוך, יש פניות לא מעטות של מורים שמחפשים השתלמויות מקוונות. כנראה שמגוון ההשתלמויות בתחום זה עדיין לא מדביק את הביקוש. ראוי גם לציין כי בחלק גדול מההשתלמויות מוצעים מפגשים מקוונים – אחד או שניים – המהווים שינוי מרענן יחסית להשתלמויות בשנים קודמות.
השתלמויות בולטות
בחינת הקורסים שמציעים שני מרכז הפסגה הללו מעלה תכנית עשירה ומגוונת. מבט מעמיק יותר מבחין כי יש השתלמויות שמיד "נחטפות" ויש כאלה שקשה למלא אותן. אחת ההשתלמויות המבוקשות בחדרה, לדוגמה, היא השתלמות שכותרתה חשיבה משחקית בהוראת החינוך הגופני. אחת ההשתלמויות המבוקשות ברחובות היא הוראת מתמטיקה לכיתות א'-ב'. ההרשמה להשתלמויות תלויה במגוון סיבות, כמו הצורך של המשתלמים לעבודתם, תחומי העניין, המחויבות לבית הספר ולמקצוע ועוד, ולא תמיד מעידה על רמתה של ההשתלמות. עם זאת שווה לעקוב מה ההשתלמויות המבוקשות ביותר. המושג חוכמת ההמונים כבר מוכר ומושרש. אתר "טריפאדוויזר" לתחום התיירות, חייב לחוכמת ההמונים את הצלחתו.