כניסה להוראה: קורסים לגננות ולמורים מתחילים שנה א" ושנה ב"
שלב הכניסה להוראה הינו שלב בן שלוש שנים, והוא מורכב משנת ההתמחות והשנתיים העוקבות. זהו השלב בו מתגבשת הזהות המקצועית של המורה הטרי, כשהשלב הזה מכריע בהיבט של התפתחות התפיסות באשר להמשך הקריירה בהוראה או לנשירה ממנה. מחקרים הראו כי מסלול מובנה המורכב מליווי מקצועי וקורסים מיוחדים לאנשי הוראה בשנתם הראשונה השפיעו משמעותית בהיבט הפדגוגי, המקצועי ואישי בשלב הכניסה למקצוע ההוראה. במסגרת המתווה של רפורמת "אופק חדש" מקיימת מכללת אוהלו קורסים לגננות ולמורים מתחילים שנה א" ושנה ב" בהיקף של 60 שעות במתכונת אשר משלבת בין לימודים לליווי אישי, כשמתוכם 40 שעות מיועדות ללימודים ו- 20 שעות לליווי אישי. בשנה השנייה הליווי האישי אינו חובה ואינו מוכר לצורכי גמול, אך הוא מהווה משאב בעל ערך לשם המשך הפיתוח המקצועי.
ההתמחות בהוראה (סטאז')
מטרות ההתמחות מתמקדות בהתפתחותו המקצועית של המורה וקליטתו המוצלחת במערכת החינוך. ההתמחות מלווה התנסות בהוראה בתנאי אמת, תמיכה מקצועית, רגשית וחברתית במורה המתלמד והערכתו של המורה בשנת עבודתו הראשונה. חובת התמחות בהוראה חלה באופן גורף על כל בוגרי המסלולים למיניהם ללימודי תעודת הוראה, וניתן לשלבה כבר משנת הלימודים האחרונה, כשההתניה היא שהושלמו לכל הפחות 80% מהחובות האקדמיים לרבות לימודי עזרה ראשונה וההתנסות המעשית. מסגרות העבודה בשנת ההתמחות נבחרות בהתאם למסלול ההכשרה המקצועית של עובד ההוראה בהקשר לשכבת הגיל ומקצועות ההוראה אשר בהם הוכשר המתמחה במהלך לימודיו. ההתמחות מותנית בהיקף ההעסקה של שליש מישרה לכל הפחות ומשך העסקה יהיה שנת לימודים אחת.
זכויות המתמחה בשלב כניסתו להוראה
בעת תקופת ההתמחות, המתמחה משתכר בהתאם לתואר אשר רכש, כששנת ההתמחות מוכרת לצרכי וותק בהוראה. כמו כן, שנת התמחות אשר הוערכה בהצלחה נחשבת הן כשנת ניסיון לקראת קבלת קביעות והן לעניין החזר הלוואות, זאת בלבד שהמתמחה יועסק בהוראה אף בשנה שלאחר ההתמחות. לשם השיבוץ להתמחות ניתן לפנות אל הפיקוח במחוז על מנת לקבל שיבוץ בעבודת ההוראה. בעת מציאת מקום העבודה יש לדווח על כך למכללת אוהלו, במרכז ההתמחות.
ליווי החונך בעת הכניסה להוראה וקבלת הרישיון לעיסוק בהוראה
בשנת ההתמחות כל מתמחה מלווה בחונך אשר מונה באמצעות הנהלות בתי הספר או הפיקוח. תהליכי החונכות באים לידי ביטוי בכל ההיבטים של עבודת ההוראה הכוללים היבטים פרופסיונאליים אקדמיים, היבטים חברתיים והיבטים ארגוניים. תפקידו המרכזי של החונך הוא סיוע בהיבט הרגשי, החברתי והמקצועי ובמקביל להעריך את השתלבותו של המתמחה במערכת החינוך במשך שנת ההתמחות. מתמחה אשר עמד בהצלחה בכל דרישות ההתמחות וההסמכה להוראה יזכה רישיון לעיסוק בהוראה מטעם האגף לכוח אדם בהוראה.
נכתב ע"י: פורטל השתלמויות