המעבר מתקופת האבן אל הסביבה המתוקשבת
הפער הטכנולוגי הזה שבין סביבת לימודים בשיטות הוראה באמצעות ספרים, מחברות, כלי כתיבה, לוח וגיר, לבין "החיים האמיתיים" המקוונים אליהם שבים התלמידים בתום הלימודים יוצר מעין אבסורד, שמערכת החינוך נאלצת להתמודד עימו מאוחר מידי. הם שוחים באינטרנט כמו דגים בים, מקישים על המקלדת במהירות האור, גולשים ומסוגלים לשלוף באופן טבעי כל מידע מגוגל, החל מפילוסופיה אנליטית וכלה בתורת היחסות של איינשטיין. הם חיים ונושמים את הפייסבוק, את ה- WhatsApp וה- ,twitter ונראה שהתלמידים בעידן של היום חיים למעשה בעולם מפוצל.
ההתייחסות אל העולם המתוקשב כאל רעה חולה
השליטה וההתמצאות המדהימה של התלמידים בעולם המתוקשב אינה זוכה להכרה, והיא חסרת שימוש מהסיבה שמרבית המבוגרים לרבות המורים, מתייחסים אל העולם המתוקשב כאל רעה חולה הפוגעת בתקשורת הבין-אישית, בעלת אופי ממכר, כשהילדים חשופים אל אתרים מסוכנים בשל בהיעדר התפתחות כשרים לראייה מסננת וביקורתית. סיבה נוספת נעוצה בעובדה שלא מעט מאנשי החינוך וההוראה של היום גדלו וצמחו בדור שקדם לטכנולוגיה הדיגיטלית הזו, ובכל הקשור לרמת ההבנה והשליטה בתחום הזה, התלמידים הותירו אותם הרחק מאחור.
מציאות של עולמות מנוגדים
המציאות העכשווית בה נמצאים התלמידים היא של עולמות מנוגדים, כשבבית הספר הם מורידים אל המחתרת את אישיותם המקוונת, ונאלצים לשוב ולהשתמש במוצגים ארכיאולוגיים במושגים של עולמם הווירטואלי כמו עיפרון ומחברת, ולהאזין להרצאה פרונטאלית של מורה העומד מול הלוח ומכתיב נתונים, ובהגיעם הביתה הם ממהרים להתחבר אל החמצן הווירטואלי הזה, כשהסביבות השונות והמנותקות כל כך מהווים מעין עולמות מנוגדים בלתי ניתנים למיזוג, והתופעה נובעת במידה רבה בשל החשש והרתיעה מצד המבוגרים ומערכת החינוך מפני המציאות המקוונת הנעולה בפניהם.
תכנית התקשוב הלאומית
בשנת 2001 הוטבעו המושגים "יליד דיגיטלי" ו-"מהגר דיגיטלי", כשהמושג "יליד" מתייחס לכל מי שנולד אל תוך עידן המחשבים החל משנות 1980 והוא אינו מכיר את המציאות הקודמת, כשהסביבה המקוונת מהווה עבורו כשפת אם, לעומת ה-"מהגרים", שבכללם המורים וההורים, אשר נולדו לפני כן ונאלצים להסתגל ולהתאים את עצמם אל אורחותיה של המציאות החדשה בדיוק כמו מהגרים. על מנת להתאים את מערכת החינוך אל המאה ה-21 יצא משרד החינוך בתכנית התקשוב הלאומית.
מחפשים השתלמות או קורס? תנו לנו לעזור לכם!
מלאו טופס לקבלת פרטים מנציגי הקורס/השתלמות
[contact-form-7 id="9133" title="מחפשים השתלמות – טופס אוטמטי"]
התאמת מערכת החינוך אל המאה ה-21
תכנית התקשוב הלאומית הינה תכנית אשר גובשה במשרד החינוך על מנת להתאים את מערכת החינוך אל המאה ה-21, ולהטמיע את טכנולוגיות המידע והחדשנות פדגוגית בהוראה. יישום התכנית החל בהדרגה בשנת 2011, כשהפעימה הראשונה כללה 200 בתי ספר. המטרה המרכזית בתכנית היא קידום פדגוגיה חדשנית, שבה הידע, התכנים הנלמדים ושיטות ההוראה הינם רלוונטיים ומותאמים אל המציאות המשתנה. השימוש בטכנולוגיה בא במטרה לקדם תהליכי ההוראה-למידה הן בהיבט הפדגוגי והן בהיבט האדמיניסטרטיבי, ושבירת המחיצות בין עולמם של התלמידים בתוך בית הספר לבין עולמם שמחוצה לו.
השתלמויות מורים בסביבה המתוקשבת
עיקריה של התכנית מתמקדים באנשי החינוך וההוראה, באמצעות שילוב של השתלמויות מורים בסביבה המתוקשבת, והתאמת תכניות הלימודים דרך פיתוח תכנים דיגיטליים, וייסודן של תשתיות מחשוב ותקשוב במוסדות החינוך. התכנית כוללת חלוקת מחשבים ניידים לעובדי הוראה, מקרנים, רמקולים וחיבור אלחוטי אל רשת האינטרנט. כחלק ממערך ההשתלמויות בנושא התקשוב עובר הצוות הבית ספרי הדרכות בתחום ומתוקצב בהתאם. בנוסף, מוסדות החינוך מחויבים במינוי רכז תקשוב בית ספרי ליישום בפועל של הטכנולוגיה בחינוך, על מנת לקבל סטאטוס של בתי ספר מתוקשבים. התכנית מתוקצבת ופועלת מתוך שיתוף פעולה של משרד החינוך יחד עם הרשויות המקומיות.
השתלמויות עובדי הוראה בתכניות תקשוב ברחבי העולם
מדינות ברחבי העולם אינן מסתפקות בציודם של בתי הספר במחשבים, אלא החלו במקביל להכשיר מורים להוראה באסטרטגיות חדשניות, המקדמות למידת חקר, למידה מידענית ושיתופית, באמצעות שימוש בהוראה נתמכת תקשוב. נושאים מרכזיים בהשתלמויות מורים כוללים לימוד וירטואלי ברשת האינטרנט דרך מערכת של למידה מרחוק, כשהדבר מאפשר גמישות, חיסכון, וקידום התפשטותו של הידע על ידי שיתוף בין עמיתים באופן מקוון.
השתלמויות מורים להוראה בסביבת למידה מתוקשבת
גם בארץ החלו לפתח ולקדם את התקשוב החינוכי על ידי פיתוח מקצועי של מורים בדרכים שבהם יוכלו ליישם זאת עם תלמידיהם בסביבת הלמידה מתוקשבת. ההשתלמויות כוללות הטמעתן של אסטרטגיות הוראה-למידה המותאמות לתקשוב, והטמעת מיומנויות המידע בקרב המורים והתלמידים, לרבות איתור, הערכה וסינון מידע ומיומנויות מחשב. אחד הגורמים הקריטיים בעלי ההשפעה למידת ההצלחה של תכנית התקשוב בערכת החינוך הוא השילוב הנכון בין הליבה הפדגוגית של מוסדות החינוך לבין אסטרטגיות התקשוב, כשהניסיון במדינות העולם מוכיח שרק ההשתלמויות מקצועיות בציר זמן שהוא רב-שנתי וארוך טווח ממלא את ייעודו באופן מיטבי.
העתקת הכיתה הפרונטאלית המסורתית אל הסביבה המתוקשבת
המגמה של מערכות החינוך בארץ ובעולם היא המעבר אל פלטפורמות של רשתות תקשורת חינוכיות-חברתיות, המאפשרות שיתוף מידע, שיתוף תכנים, יצירת מערכת עדכונים, הודעות באופן מקוון, והוראה באמצעים מתוקשבים, המותאמים ליכולות הלמידה ולצרכים הדיפרנציאליים של הכלל והפרט. חזון אחרית הימים הוא מורה הנכנס אל הכיתה כשהוא נושא מחשב נייד, רושם נוכחות במחשב, ונכנס אל מערך השיעורים בפורטל התוכן של אותה התוכנית הלימודית, ללא ספרים, ללא מחברות וללא אמצעי כתיבה, כשבתום השיעור רושם המורה את שיעורי הבית בפורטל.