המינהל למדע ולטכנולוגיה – התכנית להכשרה ולפיתוח מקצועי
המינהל למדע ולטכנולוגיה הינה יחידה מקצועית מטעם משרד החינוך, אשר עוסקת בשלושה תחומים מרכזיים: חינוך לטכנולוגיה, חינוך למדעים ויישומי מחשב בחינוך, כשאחת הדרכים העומדות לרשות המינהל למדע ולטכנולוגיה היא השתלמות מתוקשבת של מורים בקורסים המוכרים לצורכי גמול. חינוך למדעים וטכנולוגיה, וכן יישומי מחשב בחינוך הינם תחומים המשיקים זה לזה, כשהמינהל למדע ולטכנולוגיה שואף לקדמם מתוך ראייה אינטגרטיבית שהידע והמיומנויות בתחומים הללו נחוצים לקידום מערכת החינוך. במסגרת המדיניות של משרד החינוך להתאמת מערכת החינוך אל מאה ה-21 נבנתה תכנית לפיתוח מקצועי והכשרת עובדי הוראה על ידי שיתוף פעולה בין האגף לחינוך היסודי במינהל הפדגוגי יחד עם המפמ"רים. אחד העקרונות המנחים בתכנית הוא לימוד עם טכנולוגיה ולא על טכנולוגיה, עיקרון אשר הוביל לעידוד המורים לפנות אל קורסים בדרך של השתלמות מתוקשבת, כשהקורסים הללו מוכרים לצורכי גמול.
המהלך להתאמת מערכת החינוך אל מאה ה-21 כמהלך מערכתי
המהלך להתאמת מערכתה של החינוך אל מאה ה-21 מהווה מהלך מערכתי ומורכב, המצריך פיתוח סביבת למידה חדשנית, פיתוח פדגוגיה איכותית, פיתוח מקצועי של מורים, פיתוח תשתיות ותחזוקה, הערכה ובקרה.
המיזם כולל התייחסות אל רצף פיתוחם המקצועי של המורים החל משלב הכשרתם להוראה באוניברסיטאות ומכללות לחינוך, וכן בשלב הפיתוח המקצועי בפועל בתוך מערכת החינוך. מטרות התכנית הן פיתוח מיומנויות וידע לתפקוד אופטימאלי של עובדי ההוראה באמצעות עידודם להתפתח מקצועית בשיטה של השתלמות מתוקשבת ויצירת סביבה מתוקשבת במערכת החינוך, העצמת כוחות ההוראה האחראיים להטמעת הפדגוגיה דרך סביבה מתוקשבת מיטבית במוסדות החינוך, וקידום התפקודים והישגיהם של הלומדים באמצעות הסביבה המתוקשבת. השימוש בטכנולוגיה והתניית הפיתוח המקצועי של המורים בפנייה אל השתלמות מתוקשבת נועדו לקדם תהליכי חינוך, תהליכי הוראה-למידה ותהליכי ניהול.
העקרונות המנחים בתכנית לקידום הטכנולוגיה במערכת החינוך
העקרונות המנחים בתכנית לקידום הטכנולוגיה במערכת החינוך הם לימוד באמצעות טכנולוגיה ולא על טכנולוגיה, התנסות פעילה בתהליכי הפיתוח המקצועי וההכשרה על ידי השתלמות מתוקשבת ויישומה במוסדות החינוך, ושילוב בין הכלים הטכנולוגיים לבין תהליכי הוראה-למידה-הערכה ותכני הלמידה. השינויים בסביבת הלמידה וכן השינויים בתהליכי ההוראה-למידה ובתכנית הלימודים מחייבים שינוי בתפקידו של עובד ההוראה. מהמורה נדרש להסתייע במערכות מידע, למידה מרחוק והשתלמות מתוקשבת לשם קידום מקצועיותו, והוא נדרש גם לקדם תהליכי למידה במגוון רחב של מבנים חברתיים על ידי טכנולוגיות המחשב. כמו כן נדרש עובד ההוראה לעצב עצמאית פעילויות למידה באופן המשלב שימוש בטכנולוגית התקשורת והמידע, פיתוח אסטרטגיות להתערבות בסביבת למידה דיגיטלית, וההסתייעות בהן לקידום למידה וחינוך.
שימוש בכלים דיגיטליים לקידום תהליכי-חינוך-הוראה-למידה
הפיתוח המקצועי של עובדי ההוראה הינו מערכתי, ומעניק להם מיומנויות לשימוש בכלים דיגיטליים לארגון וניתוח נתונים לצורך תכנון וניהול תהליכי חינוך-הוראה-למידה. מיומנויות נוספות הן קידום תהליכי הוראה-למידה המתמקדים בפרט, אשר נותנים מענה לצורכיהם ההטרוגניים של התלמידים, הערכת תפקודיהם ומתן משוב מקדם. בנוסף לכל אלו נועדו הכלים הדיגיטליים לקדם תהליכי תקשורת בין עובדי ההוראה להורים ותלמידים ותהליכי תקשורת בין עמיתים למקצוע. בתכנית להטמעת הטכנולוגיה בחינוך והתאמתה אל המאה ה-21 נוטלים חלק כל ממלאי התפקידים במערכת החינוך שבכללם עובדי הוראה, בעלי תפקידים במוסדות החינוך, מפקחים, מנהלי מרכזי פסג"ה, מורי מורים, מדריכי אשכול, מדריכים בתחומי הדעת וכדומה.