אודות הדילמה הטמונה בהוראת השואה במגזר הערבי
אחד מהתחומים המוכרים להשתלמות לצרכי גמול הוא תחום השואה. בכל רחבי הארץ מתקיימת המגמה להכשרת מורים בנושא מנקודת מבט רב-תחומית, תוך חשיפתם של המורים אל המתודות והכלים המיועדים לתלמידים במגזרים ובגילאים השונים.
הקורסים וההשתלמויות לעובדי הוראה מתקיימים בקונספטים שונים, החל מהשתלמויות לחדרי מורים, דרך הדרכה למסעות לפולין עבור המורים המלווים את המסע וכלה בהשתלמויות ארוכות, המשלבות את הוראת השואה בתחומי הדעת השונים.
מסע תלמידים לפולין
[/caption]בהשתלמויות בנושא השואה טמונה החשיבות בשימור זכרם של כל המיליונים אשר הושמדו באמצעות המכונה הנאצית המשומנת היטב. בכל מהלך השנים היה תחום השואה פרק חובה בתוך מבחן הבגרות בהיסטוריה, המהווה תנאי הכרחי לקבלת הזכאות למבחן הבגרות, אך יחד עם זאת עשרות אלפי תלמידי תיכון מן המגזרים הבדואי והערבי לא למדו את התחום, ולא נבחנו עליו כלל.
מבקר המדינה: "הוראת השואה במגזרים הבדווי והערבי נתקלת בקשיים"
התופעה התאפשרה מהסיבה שבניגוד לשאלוני בחינות הבגרות עבור המגזר היהודי, משרד החינוך נמנע מלהכניס את התחום כחלק חובה בבחינות הבגרות במגזרים הבדואי והערבי, ונושא השואה היווה כחלק רשות בלבד, אף על פי שאין חולק על ערכיותו וחשיבותו. ביקורות ובדיקות שנערכו במוסדות חינוך רבים במגזרים הללו חשפו כי בבתי ספר רבים העדיפו שלא ללמד את השואה אלא נושאים אחרים. מבקר המדינה אשר בחן את נושא לימודי השואה במגזרים השונים בשנת 2010 קבע בדוח כי משקלם של הלימודים בנושא במגזר הערבי זניח, והוסיף כי משרד החינוך לא נערך להכנת תוכנית ראויה ללימודים בתחום במגזר זה. המבקר כתב בדוח "משרד החינוך לא גיבש תוכנית ללימוד התחום במגזר הערבי וחלק גדול מתוכניות הלימודים הייחודיות למגזר זה ישנות עד מאוד". עוד הוסיף המבקר כי "הוראת השואה במגזרים הבדווי והערבי נתקלת בקשיים".
הוראה של משרד החינוך לחיוב כלל תלמידי המגזרים השונים בהיבחנות על נושא השואה
המבקר המדינה הדגיש והוסיף: "היסטוריה מהווה מקצוע חובה בכלל המגזרים. על מנת לקבל תעודת בגרות חובה להיבחן בחינת בגרות בהיסטוריה לכל הפחות בשתי יחידות לימוד, ותחום השואה נכלל בהן. במגזר הערבי והבדווי משקל תחום השואה בבחינת הבגרות בהיסטוריה הינו נמוך ביותר, ובחלק מן השנים הנושא אף לא נכלל בבחינות. הופעת נושא לימוד ספציפי בשאלות חובה או רשות בבחינת הבגרות, ומשקלן של השאלות הללו בבחינה משפיעים באופן ישיר על מידת ההשקעה באותו נושא הלימוד הן מצד המורים והן התלמידים". בעקבות הדוח של מבקר המדינה ודיון אשר התקיים בעניין בוועדת החינוך של הכנסת, ולאחר קבלת הממצאים החמורים של הדוח בנושא, יצא משרד החינוך בהודעה על כוונתו לערוך שינוים, וכיום יישנה הוראה חדשה חד-משמעית וברורה מטעם משרד החינוך המחייבת גם את התלמידים במגזר הערבי ללמוד את נושא השואה לבגרות בהיסטוריה. במבחני הבגרות בהיסטוריה כיום יישנה שאלת חובה בנושא השואה שחלקה מהווה כרבע מן הציון המרבי.
מורים מהמגזר הערבי מעידים: "תלמידים משווים את השואה אל הסכסוך"
מורים מהמגזר הערבי אשר עוברים השתלמויות בתחום מדווחים: "קשה מאוד להסביר את נושא השואה לתלמידים ערבים. ההשתלמויות יסייעו לנו ללמד את התחום מבלי להיות רובוט אשר מקריא ספר". עוד מעידים המורים כי על אף הקרבה הגיאוגרפית, המרחק בין תלמידים ערבים לתלמידים יהודים הוא גדול מאוד, כשהמציאות היא שאנחנו לא ממש מכירים האחד את תרבותו, שורשיו ומנהגיו של השני. הדברים הנאמרים מקבלים משמעות אחרת מהסיבה שהם נאמרים מפי מורים להיסטוריה מאום אל-פחם. בית הספר הבינלאומי להוראת השואה אשר ביד ושם הינו אחת המסגרות להעברת ההשתלמויות בנושא השואה לאנשי הוראה מהמגזר הערבי. במסגרת הפרויקט נוהג להגיע צוות ההוראה מטעם המרכז אל הישובים ערביים תל שבע, שפרעם, טייבה ובקה אל-גרבייה, ולהעביר סדרת קורסים והשתלמויות למורים בתחום. היקף ההשתלמות הוא כ-30 שעות לימוד המועברות במהלך של שלושה חודשים, כשביקור של המורים מהמגזר הערבי ביד ושם בירושלים חותם סמלית את הקורס.
מורים מהמגזר הערבי מדווחים: "ההשתלמות מסייעת לנו בהסברת הנושא לתלמידים"
אם בעבר סרבו המורים לשוחח על הנושא בשל רגישותו, הרי שכיום חלקם מדווחים על החוויה המעצימה שבהשתלמות, וגם על השאלות הקשות אשר מעלים תלמידיהם בנושא, כשהמורים הערבים המלמדים את התחום הרגיש הזה לבגרות מעידים שתלמידיהם מנסים לא פעם לערוך השוואה בין הסכסוך הישראלי-פלסטיני לבין השואה. במסגרת ההשתלמויות נחשפים עובדי ההוראה לעדויות של ניצולי שואה ולסרטים על השואה, כשהחשיפה אל החומרים הללו מסייעת למורים להסביר על השואה היהודית לתלמידיהם הערבים. מהמגמה להכשרת עובדי הוראה מטעם בית הספר הבינלאומי להוראת השואה אשר ביד ושם מספרים כי כשהפרויקט היה בחיתוליו הייתה דילמה קשה האם להוציאו אל הפועל. יחד עם זאת, המפגש הבלתי אמצעי בהשתלמויות, וכל הסטריאוטיפים הנטועים בנו האחד על השני נעלמים מיידית, כשההתמקדות בהשתלמויות היא בחומר הלימוד ובדיונים הנקיים וטהורים לחלוטין מפוליטיקה.