השתלמויות וקורסים המזכים בגמול השתלמות
השתלמויות לצרכי גמול
במסגרת ההחלטה לצאת להשתלמויות נתקלים עובדי הוראה בהיצע רחב היקף של קורסים, השתלמויות וסדנאות, עובדה אשר גורמת לחלק לא מבוטל מהם להתלבטות לגבי תחום ההשתלמות אופייה והקיפה, וכן התלבטות לגבי המוסד הנבחר להשתלמות ודילמות נוספות. חשוב לציין כי לא כל השתלמות מזכה בגמול, ולא כל מוסד הינו מוכר כרשאי לקיים קורסי גמול השתלמות. האגף להשתלמויות והדרכה לעובדי הוראה הוציא חוזר מנכ"ל עדכני, אשר בו ישנם תקנות ונהלים המגדירים את תהליך היציאה להשתלמות, תהליך ההכרה בהשתלמויות לצרכי גמול, אופיין וייעודן של ההשתלמויות.
מטרותיהן המרכזיות של ההשתלמויות המוכרות לגמול
במהלך השנים עבר אגף ההשתלמויות לעובדי הוראה שורה של שינוים ארגוניים ופדגוגיים שנועדו לייעל ולשפר את איכות ההשתלמויות המוצעות למורים ככלי לשיפור איכות ההוראה. כחלק מתהליך הרפורמה הגדיר האגף את היעדים המרכזיים של קורסי גמול השתלמות, שהם השלמת הידע המקצועי של המורה ועדכונו, הרחבת השכלתו של המורה ברמה העיונית-אקדמית וכן את פיתוחו האישי והמקצועי. מטרה נוספת היא יצירת מסגרת ללמידת עמיתים, לשם יצירת דיאלוג דינמי פורה בין עובדי ההוראה.
תחומי השתלמות המזכים בגמול
בהתאם ליעדים של האגף השתלמויות עובדי הוראה, קורסי גמול השתלמות מחויבים להיות באחד מן התחומים הכוללים את מקצועות ההוראה, שיטות ודרכי הוראה, נושאים חינוכיים־ערכיים, פיתוח בעלי תפקידים במערכת החינוך או השתלמויות שנועדו לפיתוח אישי, צמיחתו והעצמתו של עובד ההוראה. במסגרת מקצועות ההוראה נכללים הקורסים העוסקים במקצועות הנלמדים במערכת החינוך, ובעלי תוכניות לימודים המאושרות ממשרד החינוך. במסגרת שיטות ודרכי הוראה נכללים הקורסים העוסקים בלימוד והטעמת שיטות הוראה חדשות.
השתלמויות שתכליתן פיתוח והעצמה
אחד היעדים המרכזיים שלשמם נועדו קורסי גמול השתלמות הוא פיתוח ומינוף מערכת החינוך דרך פיתוחם של בעלי תפקידים במערכת החינוך, ודרך פיתוחם האישי צמיחתם עובדי ההוראה, כשבמסגרת פיתוח בעלי תפקידים יישנם קורסי גמול השתלמות שמטרתם לפתח מנהיגות חינוכית הן במערכת החינוך והן מחוצה לה, כשהקורסים הללו מכוונים למנהלי בתי ספר, רכזי מקצוע, רכזי שכבה, מפקחים וכדומה. במסגרת הקורסים שנועדו להעצים את עובד ההוראה נכללים התחומים אשר העשויים לסייע להם בעבודתם במערכת החינוך כמו תקשורת בין־אישית, פיתוח מנהיגות חינוכית, התמודדות במצבי שחיקה ולחץ, וכל תחום העשוי לשפר את איכות ההוראה.
מסלולי ההשתלמויות לעובדי הוראה
עובד הוראה רשאי לבחור ולהשתלם מתוך רשימה של השתלמויות אותן מציע משרד החינוך כהשתלמויות ייעודיות לעובדי הוראה. ההשתלמויות הללו מיועדות למגזר ההוראה בלבד, והן אינן פתוחות לקהל הרחב. ייחודן נובע מכך שתוכניות הלימוד שלהן נבנו והותאמו לצרכי מערכת החינוך, והן מתקיימות במוסד לימודי שהינו מוכר על ידי משרד החינוך ותחת פיקוחו. במידה ורשימת ההשתלמויות הייעודיות אינה עונה לצרכיו של עובד ההוראה, הוא רשאי לפנות אל המסלול האישי, שבמסגרתו ההשתלמויות פתוחות גם לקהל הרחב, זאת לאחר קבלת אישור מראש ובכתב מטעם המפקח המחוזי על ההשתלמויות, ובהתאם לכללים שנקבעו עבור מסלול זה.
השתלמויות ייחודיות המיועדות לעובדי הוראה
במסגרת ההשתלמויות שהינן ייעודיות לעובדי הוראה יישנם קורסי גמול השתלמות ייחודיים, המשלבים לימודים עיוניים ומעשיים כמו צפייה מודרכת בהצגה, סיורים במוזיאונים, סדנאות יצירה וכדומה. ההשתלמויות הללו מזכות את המשתתפים בהן בגמול עם ציון במידה וקיימת הפרדה בין החלק העיוני לחלק המעשי, ובנוסף החלק העיוני הוא בהיקף של בהיקף של 56 שעות לכל פחות, ומתקיימות בו כל ההתניות המתקיימות לגבי השתלמות עם ציון. בין הקורסים הייחודיים נכללים לימודי שפות, לימודי ארץ ישראל המשלבים לימודים עיוניים וסיורים מודרכים, קורסים בתחום האמנות הפלסטית כמו ציור, קרמיקה ופיסול, וקורסים בתחום הרפואה המשלימה, חינוך לבריאות, גישור חינוכי ועוד.
תנאי הכרה בהשתלמות ייעודיות לעובדי הוראה
ההשתלמויות הייעודיות לעובדי הוראה תוכרנה לצרכי גמול במידה והן עומדות במספר תנאים כמו היקף ההשתלמות. היקף השעות המינימאלי, ללא שעות ההתנסות האישית והפרקטיקום לא יהיה נמוך מ-14 שעות. כמו כן, מספר המשתלמים בקורס ינוע בין 12-40 משתלמים. במידה ומספר המשתלמים פוחת במהלך ההשתלמות ומגיע למספר של שמונה משתלמים, יש ליידע את המפקח על ההשתלמויות ולבקש את אישורו להמשך ההשתלמות. בנוסף, המרצים בהשתלמות מחויבים להיות בעלי תואר אקדמי בתחום הרלוונטי לנושא ההשתלמות מטעם מוסד אשר אושר באמצעות המועצה להשכלה גבוהה.
נכתב ע"י: פורטל השתלמויות