לאוהבי אתגר ורצון לחולל שינוי
תפקיד היועץ החינוכי בבית הספר הולך ומתעצם משנה לשנה. מעמדו וחשיבותו אינם מוטלים בספק. האתגרים של מערכת חינוך בעולם מתקדם, טכנולוגי ושואף למצוינות מחייבים תפקיד זה היום יותר מתמיד.
על היועץ החינוכי, לסייע לתלמיד למצות את הפוטנציאל האישי-הרגשי והחברתי שלו, לאתר קשיי הסתגלות ומצבי דחק ולהציע תכניות התערבות שיחוללו שינוי, ויספקו מענה הן לצרכים של התלמיד והן לצרכי המערכת.
המכללה האקדמית לישראל ברמת גן מציעה תכנית לימודים ייחודית לתואר שני בייעוץ חינוכי, שמטרתה להכשיר יועצים חינוכיים שיובילו את תחום הרווחה האישית והמערכתית בבתי הספר ובמסגרות חינוכיות אחרות.
בימים אלה, כשההרשמה ללימודים בעיצומה, בדקנו מה לומדים במסגרת התואר? מי מתאים לתכנית הלימודים, מה הם הכלים היישומיים שאיתם יוצאים הבוגרים לשוק העבודה ומה סיכוייהם למצוא תעסוקה כיועצים חינוכיים?
לומדים ומתאמנים בשטח
תכנית הלימודים מתפרסת על שנתיים כאשר בשנה השנייה ללימודים מתקיים סמינר פרקטיקום, אשר מלווה את שלב אימון השטח של הסטודנטים.
ד"ר דינה ורדי, ראש תכנית הלימודים לתואר שני: "תכנית לימודים מעניינת ומקיפה, שעונה על צרכי ההכנה לתפקיד היועץ. הסטודנט עובר תהליך של למידה הן מבחינה אקדמית והן מבחינה מקצועית התנסותית. רמה אקדמית של תואר שני עם דרישות אקדמיות המתחייבות מכך בשילוב עם גישה אישית חיובית ומאפשרת לכל סטודנט וסטודנט".
פוטנציאל תעסוקתי
מה סיכויו של בוגר התכנית למצוא עבודה כיועץ חינוכי? את ענת רחמים מירושלים שהצטרפה לתכנית הלימודים לתואר שני בייעוץ חינוכי וסיימה אותם בהצטיינות, השאלה הזו לא ממש הטרידה.
ללימודי ייעוץ חינוכי היא הגיעה לאחר שעבדה במשך 20 שנה כגננת וכמחנכת מוסמכת לגיל הרך. ענת: "מצאתי עבודה, עוד לפני שחיפשתי. קצת לפני שסיימתי את הפרקטיקום ברמלה, קיבלתי שיחת טלפון ממנהלת בית ספר 'רעות', שקיבלה עלי המלצות מצוות המורים וממנהלת בית הספר. מאז אני עובדת שם ונהנית מכל רגע.
ענת רחמים, מוסיפה: "הקורסים בתכנית טובים ומשמעותיים לתפקיד היועץ. סגל המרצים מעולה. האווירה במכללה טובה מאוד, והתחושה שליוותה אותנו במשך כל הלימודים היא שיש מי שמקשיב לצרכי הסטודנטים."
"בזכות הפרקטיקום, אני מקבלת פניות עד היום", מעידה יעל פניני, שסיימה הלימודים ב- 2012. בינתיים היא הספיקה להקים מרכז רב תחומי בבנימינה, המספק מענה לילדים, לבני נוער ולמבוגרים בשני תחומים: בתהליכי צמיחה והתפתחות ובטיפול בהפרעות קשב ולקויות למידה.
יעל: "הפרקטיקום עזר לי להכות שורשים במקום, במסגרתו יצרתי קשרים וקיבלתי פניות של מתבגרים מאז ועד היום. בנוסף, העברתי סדנאות בבית הספר. בסיום הלימודים המשכתי וקיבלתי עליהן תשלום. כל אלה בנוסף לכלים ולידע שרכשתי אשר סייעו בפריצת הדרך להגשמת חלומי.
יעל פניני מוסיפה: "כאם לשלוש בנות וכמי שניהלה כבר אז קליניקה פעילה, מערכת השעות הנוחה במכללה , אפשרו את השילוב בין בית, לימודים ועבודה".