המכללה האקדמית הרצוג הינה מוסד אקדמי ותורני, המעניק מענה איכותי לאלו הרואים בהוראה כשליחות, וסלילת דרכם לקבלת תפקידים בכירים במערכת החינוך בארץ ובתפוצות. המכללה מציעה מגוון רחב של תוכניות ומסלולי לימוד עדכניים, אשר עונים לדרישות של משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה. המכללה מקפידה על מצוינות בהיבט האקדמי וההיבט התורני, באמצעות סגל מרצים מהמובילים בתחומם ברמה האקדמית ובעשייתם החינוכית והתורנית. כל מערכות המכללה רואות את צורכי הסטודנט לנגד עיניהן, ומעניקות יחס אישי ויעיל לכל פנייה ובקשה.
המכללה האקדמית הרצוג – המסלול לקראת תואר שני M.Ed.
מגמתם של לימודי התואר השני במכללה האקדמית הרצוג היא הרחבה והעמקה של הידע התיאורטי ויכולות הלימוד, פיתוח מיומנויות מחקר, והתמודדות חינוכית וערכית עם סוגיות העולות בתחומים הנלמדים ובתחומים המשיקים להם. במכללה האקדמית הרצוג מתקיימים חמישה מסלולי לימוד לתואר שני :M.Ed. ניהול וארגון מערכות חינוך, הוראת תורה שבעל-פה, הגות החינוך היהודי, הוראת מחשבת ישראל והוראת התנ"ך ופרשנותו. קהל היעד הוא עובדי הוראה המעוניינים בקידום מקצועי ותפקידים בכירים במערכת החינוך, כמו מנהלי בתי ספר, סגני מנהלים ורכזי מקצוע. התכניות ללימודי התואר שני מתקיימות בקמפוס ליפשיץ, השוכן בגבעה הצרפתית בסמוך לאוניברסיטה העברית. הלימודים מתקיימים בימי שלישי ורביעי.
המכללה האקדמית הרצוג – תנאי קבלה ללימודי תואר שני M.Ed.
תנאי הקבלה ללימודי התואר השני במכללת הרצוג הם תואר ראשון בחינוך או במקצוע הוראה, בממוצע מינימאלי 80 בתואר הראשון ותעודת הוראה, מטעם מוסד חינוכי מוכר מטעם המועצה להשכלה גבוהה. כמו כן, נדרשות שלוש שנות ניסיון בהוראה, כשהקבלה אל הלימודים מותנית בראיון אישי ואישור וועדת הקבלה. לבעלי תואר ראשון בניהול וארגון מערכות חינוך הקבלה אל התואר השני מותנית בממוצע ציונים 85 או גבוה יותר, ולמועמדים בעלי תואר ראשון במחשבת ישראל, תורה שבעל פה או תנ"ך, נדרש ציון 70 ומעלה בבחינות באנגלית בתואר הראשון.
ניהול וארגון מערכות חינוך
המטרה המרכזית בתכנית לניהול וארגון מערכות חינוך היא הכשרת עובדי חינוך לתפקידי מנהיגות בית ספרית, ולפיכך מספקת התכנית יידע מחקרי-תיאורטי עדכני בכל הקשור לתחומי הניהול ומינהל החינוך. תכנית הלימודים משלבת תיאוריה ומיומנויות פרקטיות בנושאים מגוונים כגון תורת הארגון, תכנון תוכניות לימודים, ניהול עצמי של בתי ספר, ניהול משאבי אנוש, התנהגות ארגונית בבית הספר, מערכות מידע ממוחשבות ועוד. התוכנית מקנה לבוגריה כלים למילוי תפקידי הנהגה חינוכית במוסדות החינוך ובקהילה.
הוראת תנ"ך ופרשנותו בגישה רב תחומית
לימוד התנ"ך מושתת על ניתוח פרקי הלימוד בזווית ספרותית, הכרת ההיסטוריה, הריאליה והמקומות בהם התרחשו המאורעות, וכן הכרת עולם המחשבה אשר שימש כרקע לעולמו הרוחני של התנ"ך. הסטודנטים בתכנית יעמיקו את היכרותם עם פרשיות מן המקרא, ועם הפרשנות הרב-תחומית הנושקת לפרשנות המקרא. לימודי התואר השני במכללת הרצוג יוצרים גשר ייחודי בין שיטות הלימוד המסורתיות של חז"ל ורבותינו הראשונים והאחרונים, לבין שיטות הלימוד המודרניות.
הוראת תורה שבעל-פה בגישה רב תחומית
התלמוד הינו חיבור מרובה פנים, וכדי ללומדו וללמדו נדרשת שליטה במגוון מקצועות ותחומים, הכוללים ידע לשוני להבנת הבבלית, הארמית והעברית של חז"ל, הבנת דרכי מדרש הפסוקים, הבנת הרקע ההיסטורי שממנו נבע החיבור, הבנת הריאליה התלמודית, הבנת חוק ומשפט לשם ליבון סוגיות ההלכה והיכולת לעיין באופן הגותי בשאלות הנידונות בסוגיות אגדה. מטרתה של התכנית היא להקנות לר"מים ולמורים ידע, כלים ומיומנות בתחומים המשיקים לתלמוד ולמשנה, בנוסף להעמקה בשיטות ללימודו והוראתו.
הגות החינוך היהודי
התכנית להגות החינוך היהודי מהווה ניסיון ייחודי לתת מענה לתהיות הערכיות והחינוכיות בקרב אנשי חינוך, ויצירת מנוף להתמודדויות עם האתגרים והלבטים האידיאולוגיים אשר התעוררו בחינוך הדתי בשנים האחרונות. בעידן הפוסט-מודרני עולה צורך לחדד והגדיר מחדש את מקומו של החינוך בחברה, תפקיד המחנך ודמותו של החניך. תכנית הלימודים משלבת בין תולדות החינוך היהודי למקורות במחשבת היהדות, במטרה ליצור זיקה עם הפילוסופיה של החינוך, מתוך שאיפה לשלב בין תיאוריה ומעשה בחינוך הדתי.
הוראת מחשבת ישראל – פרשנות ושיח
שני היסודות המרכזיים המהווים את הבסיס להתפתחות מחשבת ישראל כתחום עיקרי בהגות היהודית הינם הפרשנות והשיח. ספרות המחשבה נרקמה מתוך שיח יהודי פנימי ושיח עם השקפות חיצוניות אשר מנסרות בחלל העולם. כמו כן, כל דור ודור נחשף להתמודדות עם אתגרים מחשבתיים חדשים, עמידה על המסורת של דברי חז"ל וכתבי הקודש, וכן פרשנות חדשה למקורות הקדומים. תכנית הלימודים חותרת לטעת ולפתח בקרב הסטודנטים את הבנת הצורך שבחיפוש אחר המשמעות של התורה שבעל פה ושל כתבי הקודש מנקודת המבט המתחדשת של זמננו.