הוראת מדעים ככלי לפיתוח החשיבה המדעית במוסדות החינוך
הוראת המדעים הינה תחום אשר נחקר על ידי מתמטיקאים, אנשי חינוך ואנשי מקצוע מתחום מדעי הטבע. מטרתם של אנשי המקצוע בתחום היא איתור שיטות וכלים להוראת המדע במוסדות החינוך, על מנת לספק לתלמידים איתגור, ולהפכם לצרכני ידע ביקורתיים. הוראת המדעים הינה כלי שביכולתו לטפח בתלמידים הבנות, מודעות ופתיחות לקיומן של אפשרויות שונות ומגוונות לרכישת ידע ומושגים חדשים. העיסוק במדע כרוך בזיהוי פרמטרים רלוונטיים בתופעות טבע, ואיתור ההקשרים שביניהם, עיסוק ההופך את המדע לאמצעי יעיל מאוד לפיתוח החשיבה המדעית. שיטות נכונות להוראת המדעים עשויות לתרום משמעותית למינוף וקידום איכותה של מערכת החינוך בארץ.
סוגיות מרכזיות בהוראת המדעים
בשני העשורים האחרונים התבצעה רפורמה בכל תפיסת הוראת המדעים הן בארץ והן בעולם, מתוך הבנה שהוראת המדעים במתכונת אשר הייתה הנהוגה עד אז לא נתנה מענה מספק לצרכי החברה וצרכי התלמידים בהקשר המדעי-טכנולוגי. בבסיסן של דרכי הלימודים החדשות במדעים וטכנולוגיה עומד הצורך בהדגשתם של השפעות הגומלין שבין הלימודים התיאורטיים במדעים לבין הטכנולוגיה והשלכותיה בפועל בהיבט הסביבתי והחברתי. השקפת העולם הזו הובילה את הוראת המדעים מהוראה תחומית אל עבר הוראה בין-תחומית בגישה של מדע-סביבה-טכנולוגיה-חברה, המושתתת על הגישה המערכתית, המאפשרת פתרונן של בעיות אמִיתיות בחיי היום-יום על השלכותיהן הסביבתיות, במקום עיסוק בחומר תיאורטי המתמקד בתחום ממוקד.
הוראת המדעים לפי הגישה המערכתית
המעבר אל הוראה בין-תחומית היה כרוך בשינויים בתחום הפדגוגי והקוגניטיבי, וכן בשינויים באמונותיו החינוכיות של המורה. השינויים הללו כוללים הרחבת ידיעותיו של המורה לשם התמודדות עם תחומי תוכן שהינם מעבר לתחום התמחותו הבסיסית, כמו גם התעדכנות מתמדת בתחום באמצעות השתלמויות. במישור הפדגוגי השינויים מצריכים הפעלת מגוון מיומנויות הוראה להכוונת התלמידים ללמידה פעילה ועצמאית, במטרה להוביל את התלמידים לחשיבה ביקורתית, למיומנויות של שאילת שאלות וקבלת החלטות באופן עצמאי. כיום, התפיסה האינסטרומנטלית, שלפיה המורה מתפקד כמעביר ידע והתלמיד מתפקד כקולט ידע פינתה מקום אל הגישה רואה במורה כמדריך, שתפקידו לסייע לתלמידיו לשאול שאלות מתוך חשיבה רב כיוונית, ומתוך הבנה שלעתים יישנם מגוון פתרונות אפשריים.
לימודי הוראת טכנולוגיה ומדעים
המדע והטכנולוגיה הינם משאב מהותי בעידן המודרני ומכאן נחיצותו של החינוך הטכנולוגי. גישה חינוכית במערכת החינוך משלבת מדעים מדויקים, טכנולוגיות מתקדמות ותִקשוב. סביבות ההוראה והלמידה כיום משלבות התנסות מעשית אשר הופכת את הלימוד ליישומי ועדכני. המסלולים ללימודי הוראה בטכנולוגיה ומדעים מעניקים לסטודנטים ידע מתקדם ועדכני בתכנים טכנולוגיים ומדעיים, וכן כלים דידקטיים להוראת התחום ולפיתוח מיומנויות של חשיבה וחקר. מסלולי הלימוד מכסים תחומי מדע מגוונים, בהם מתמטיקה, כימיה, פיזיקה, ביולוגיה ומדעים, במטרה להכשיר מורים למדעים בעלי ידע, מיומנויות וכלים עיוניים ומעשיים, לשם הוראת המדעים במקצועות שונים ובגילאים שונים. ניתן ללמוד לקראת תואר ראשון בשילוב של תעודת הוראה במסלול חד חוגי או דו חוגי בשילובים מגוונים.
נכתב ע"י: פורטל השתלמויות